Gå til innhold
  • Bli medlem

Gigantprosjekt - 15 åringer på langtur


Anbefalte innlegg

Hei på dere!

Det har seg slik at jeg og en god venn har tenkt oss på en lang tur. Sammen skal vi forsøke å gå fra Drøbak til Levanger, altså fra Frogn kommune til Levanger kommune.

 

Vi planlegger å gå hele strekningen, med unntak av en båttur igjennom Femunden. Vi beregner å bruke ca. en måned, og synes det er greit med litt ekstra margin i tilfelle noe skulle gå feil eller vi bare ønsker en hviledag eller to. Vi går til Oslo og følger herfra "Pilegrimsleden" (http://pilegrimsleden.no/)

opp mot Hamar, men skrår nord-østover før vi kommer dit. Herfra går vi innom Rena og mot Femunden. Fra Femunden går vi langs svenskegrensa mot Sylene og fortsetter til Meråker. Herfra går vi til "Hårskallen" i Levanger Kommune, og vi ender til slutt opp hos mine besteforeldre. Målet er å komme oss dit før farmor fyller 75 år. Hun skal naturligvis ikke vite noe om prosjektet.

 

Vi satser på så lette sekker som overhodet mulig, og har nå beregnet at vi tilbakelegger oss i gjennomsnitt 2 mil hver dag.

 

Vi har noen spørsmål angående prosjektet, og håper noen med erfaring kan hjelpe oss litt.

 

  • Er 2 mil i gjennomsnitt hver dag realistisk? Vi er relativt godt trente og skal nå begynne med trening spesielt i forhold til prosjektet. (Kom gjerne med tips!)
  • Lettvektstelt eller fjellduk? Fjellduken er lettere, men holder den å sove under i regn og vind?
  • Andre tips med tanke på overnattingene?
  • Hvor tunge tror dere sekkene må være?
  • Har dere tips til mat? Vi satser på havregryn og annen tørr mat.
  • Har dere andre tanker, råd eller opplysninger?

 

Vi er svært takknemlige for svar, og satser på en lærerik og fin tur. Min far møter oss et sted på veien, og vi har da muligheten til å legge fra oss eller få tak i nødvendig utstyr ettehvert.

 

Kjør på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strålende prosjekt! 

Til dette med telt vs fjellduk, så vil jeg absolutt si telt. Mye mer komfort, og mye mer sosialt. Vekten blir ikke så ulik for et lett fjelltelt versus to fjellduker. 

 

Et godt treningstips er å gå med sekk daglig. Gå til og fra skolen med 10 kg på ryggen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Lompa!

 

Dette er et av de vanskeligste spørsmålene. Jeg synes også idéen om telt er mest fristende, men vi spørr oss selv om vi holder ut med kun fjellduk?

Hvis ikke kjøper vi antakeligvis et veldig lett telt istedet.

Skal begynne å gå med ekstra tunge sekker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lompa, velg eit telt. Angåane havregryn: Dersom det er mulig porsjoner opp frokostar med havregryn. Test ut på forhånd kor mykje de kan få inn til frokost. Oppskrift som eg brukar til 2 pers er ca 5 dl med gryn, halvparten store/halvparten lettkokte. litt havrekli, ein dæsj med salt, litt tørrmelk, rosiner. Kanel og sukker til å ha på, i plastboksar. Kok opp med GODT med vatn i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående trening så tar vi en slags joggetur med tunge sekker imorgen.

I ukedagene blir det styrketrening med vekter.

Takk for svaret, livsnytar! Ser ut som det blir telt med mindre noen andre kommer med innvendinger. Blir litt vanskelig å porsjonere opp havregrynen ettersom vi antakeligvis kommer til å spise dobbelt så mye da som vi gjør nå(hehe), men skal sjekke det ut.

 

Vi får se om vi unner oss luksusen med å drasse med oss kanel, tørrmelk og sukker. (Selv om det igrunn bare er næring.) Takk for oppskriften. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt telt. Dere får en lang tur og da er det greit å ha komfort på natta. Fjellduken er flott til nødovernatting, pauser (og regntøy) i dårlig vær. Ta den gjerne med uansett (ooops: 650 gr)

Kjenner et par av områdene dere kommer til å overnatte i og kan garantere en kald og grøssen natt i "riktig vær" selv midt i juli. På den annen side - dette er hvor erfarne tarpere kommer med råd...

 

Havregryn. Ta med kanel, kakao, tørket frukt, tørrmelk, sukker og alt annet dere kan for å få variasjon. Igjen; komfort. Havregrøt og vann ser ut og smaker som snørr innen dag syv og det er ingen god start på dagen :)

En solid rasjon med "noe godt" som sjokolade, søtsaker eller nøtter - fint som mellommåltider og humørstarter på våte dager.

Jeg ville hatt i bakhodet at hva dere tror er bra mat før turen kan være noe annet enn hva dere ønsker dere underveis. Og det er helt greit. Gi blaffen i dietter og gode råd: hør på hva kroppen vil ha (legg inn et bensinstasjonraid på dag 4 :).

 

Hovedmåltid... budsjettet? Lettest, enklest og mest smakfullt er jo frysetørret. XXL har gjerne tilbud på Real Turmat. Luksusdyr kan se innom https://www.fuizionfreezedriedfood.com/

 

Potetmos med en god klump smør, krydder og tørrmelk er vel også en gjenganger.Spørs litt hvor lange strekninger dere skal gå uten kontakt med sivilisasjon og muligheter for å hente pakker.

 

 

2 mil pr dag? Tja. En dårlig trent gubbe som meg greier opp mot 4, men da er det opp med solen og gå til skyggene blir lange. Går ikke fort, men jevnt og lenge. Kanskje starte med 2 mil og så øke etterhvert som dere kommer inn i tralten. Med den ruta får dere en pen start. Bruk anledningen til å fylle opp/gå med lettere last i Sør-Norge.

 

Lett sekk. JA! Come to the light side! Det finnes tråder på dette allerede. Jeg vil sterkt anbefale grundige, veide pakklister (som dere følger uten panikkpakking siste kvelden før avreise), og vurdering av skotøy.

(i offentlighetens interesse, siden dere er to, så burde den ene utstyres som lettpakker mens den andre fikk... vel, hva flertallet anbefaler :) )

 

God idé å trene med tyngre sekk enn hva dere skal bruke. For å være konkret: dere bør trene på å gå med sekk. Det er en egen øvelse. Sørg for at sekkene passer - det som er vondt på treningstur blir ikke bedre på dag 14. En overnattingstur eller to med ferdig oppakning kan være greit for å se at alt virker som det skal.

 

 

---

 

Finnes en flott nødhytte ved stien ved Storviglen. Kan være et greit sted for overnatting, men ta ved kun etter å ha tenkt nøye over hvordan det ser ut der inne på vinteren. - det gjelder vel alle andre nødhytter som svenskene har satt opp.

 

På  62°41'56.44"N  12° 5'42.96"Ø var det i fjor båt i tau. Det skal etter sigende være et vadested like ved. Dypt, men greit nok å komme over hvis det er lite vann.

På kartet går det sti videre nordover. Den var i stor grad gjengrodd og kan være vanskelig å finne. Flere våte partier innover, så jeg anbefaler at dere svinger opp på fjell så fort som mulig. Om dere følger vann høyt eller lavt kommer an på været. I godvær er østsiden av Skarfjellene fin, men følg for all del elva hvis dere får lavt skydekke eller regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret, Grimmer! Slike poster er for oss gull verdt!

 

Hvis andre kjenner til områdene vi skal igjennom setter vi stor pris på om dere forteller litt om erfaringer.

 

Jeg skjønner nå at variasjon er viktig når det gjelder mat, og vi skal ha det i bakhodet når vi kjøper inn.

Lett sekk skal det definitivt bli. Vi skal kutte bort (bokstavelig talt) ALT som er av unødvendig vekt.

 

Treningen starter idag; tyngre sekk enn den vi skal bruke.

Igjen: Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

jeg orka ikke sjekke hva dere legger i en lang tur, men nå regner jeg med at det er snakk om noen uker eller mnd. Jeg kan ikke forstå at dere en gang vurderer å bo i fjellduk på skikkelig langtur. Restutisjon har utrolig mye å si for det å klare å gjennomføre tur, overskudd og stemningen generelt. Jeg trenger vel ikke nevne fordelene ved regnvær, behov for reprasjoner o.l.

 

Vektmessig er det ingenting å spare på å bo i fjellduk. Eksempelvis: dette tremannsteltet veier under to kg.  http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Fjellheimen_Superlight_3_Camp# Det finnes også i enda lettere tomanns version, da er det også litt mindre plass. Dette teltet er også gjennomtestet og har veldig bra skussmål. Så da handler det bare om penger eller om dere klarer å lande en deal med Helsport.

 

Ang, distanse....

Dere skal vel ikke gjøre noe annet enn å gå om dagen.

 

Kortversion om å beregne tid:

På ikke spesielt trente folk bruker jeg å regne 3 km/t.

Når dere er på en av treningsturene deres i skogen kan dere sjekke hvor langt dere kommer på en time, og tilpasse regnestykket. 

Husk å legg til f.eks 10 min hver time til pause og vas...

 

Da er det bare å gange antall kilometer i timen med antall timer dere skal gå...

Når dere har talt opp kilometerne husk å legg på ca 25% for å få reell distanse.
http://rangling.no/index.php/tips-utstyr/3-beregne-tid-pa-tur

 

Ida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, Ida!

 

Grunnen til at vi har vurdert fjellduk sterkt er at mange som har gått lignende turer faktisk anbefaler det om sommeren. Men jeg er enig; Telt høres best ut.

 

Vi skal naturligvis beregne flere ganger hvor langt vi kommer til å gå, og regner nå med 2 mil om dagen, ihvertfall i starten. Sikkerhetsmargin er viktig i planleggingen.

 

Fin side du har også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva slags terreng/underlag det er på løypa dere har valgt men 2 mil om dagen er fryktelig lite på en tur der fokus er nettop å gå langt.. Et tips jeg vil anbefale er 50-10 marsj. Altså 50 minutter uavbrutt marsj, 10 min pause, 50 min marsj, osv.. Har brukt dette mye i jobben min i Forsvaret og det funker helt konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk i slutten av ungdomsskolen, var vi en gjeng som gikk fra Tolga til Hjerkinn. Oppsettet for turen var enkelt:

 

-  finn to punkter på et kart og gå en tur imellom.

- det skal nytes havregrøt til forkost.

 

For å ta det siste først: Etter en dag på tur innså en av gutta at havregrøt var noe av det verste som finnes. Resultatet ble at han spiste det meste av alternativmaten/variasjonsmaten til frokost, mens vi andre forsket på hvilke metoder for tilberedning som ga best resultat. Nokså mange sure miner på turen.

 

Det er utrolig hvor langt vi gikk, til å være fire gutter mellom 13 og 15 år. Fra mandag ettermiddag til lørdag formiddag rakk vi over 14 mil, hvorpå mye var uten sti, og ellers bare rådslagning der og da på hvor vi skulle gå. I dag ser det ikke ut som all verden, 2,5 mil om dagen er da ikke så mye. For en 14-åring er det nok når sekken er tung og terrenget ulendt.

 

Hør på dem som sier at dere skal ha med variasjon til havregrøten, og vit at dere liker det begge to! Forskningsresultatene våre husker jeg ikke helt, jeg tror det gikk i retninge av med og uten kruskakli og salt og før og etter at vannet hadde kokt opp med og uten gryn oppi, og en konklusjon som egentlig bare var tre ulike preferanser av mengden sukker.

 

2 mil om dagen er greit til å begynne med. Går dere på sti, eller i ulendt terreng, er 3 km/t greit å planlegge med. Dette gir nesten 7 timers gange i starten når målet er 2 mil. Så øker dere helller distansen når kroppen er vant til å gå langt hver dag.

 

Om treningen: Jeg ville ikke trent med for tung sekk i starten, hvis dere ikk er veldig vant til å gå med sekk. Da er det viktigere at kroppen vender seg til å ha sekk på. Start med 10-12 kg. 

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående trening så tar vi en slags joggetur med tunge sekker imorgen.

I ukedagene blir det styrketrening med vekter.

Takk for svaret, livsnytar! Ser ut som det blir telt med mindre noen andre kommer med innvendinger. Blir litt vanskelig å porsjonere opp havregrynen ettersom vi antakeligvis kommer til å spise dobbelt så mye da som vi gjør nå(hehe), men skal sjekke det ut.

 

Vi får se om vi unner oss luksusen med å drasse med oss kanel, tørrmelk og sukker. (Selv om det igrunn bare er næring.) Takk for oppskriften. :)

 

En liten kommentar her også, på lange turer er det dumt å være for kjip i matveien. Mat gir motivasjon for turen. Men det er også viktig at dere synes maten er god nok til at dere orker å spise den, ikke bare når dere er sline, men over lang tid. 

Jeg er en av de som liker havregryn til frokost. Jeg synes også det er enkelt og veier lite. Men det finnes andre kornblandinger man kan lage variasjoner på hvis man trenger det. Denne oppskriften under gir kjempemasse næring, og jeg har ikke greid å finne en frokost som har mer kalorier enn denne. I tillegg synes jeg det smaker godt. Jeg blander i porsjonsposer (bruker bare vanlig plastikkposer)

 

90 gram store havregryn (mer næring i de store, enn de små og lettkokte)

2 Spiseskje med tørrmelk

Kanel

Sukker

Tørkede bananer, tropisk frukt, blåbær, rosiner

noen ganger for variasjon: nøtter, solsikkefrø, tørkede epler, aprikos o.l

Om morgenen varmer jeg vann, og blander dette sammen. Da blir det en slags grøt. Masse kalorier, og du får i deg en del vann i sammen med maten. Kjempebra =) Ikke vær kjip på tørrmelka, den er viktig for smaken! Ikke vær redd for at det er for lite mat for en mann  heller, men skulle det allikevel være det er det bare å øke mengden havregryn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva slags terreng/underlag det er på løypa dere har valgt men 2 mil om dagen er fryktelig lite på en tur der fokus er nettop å gå langt.. Et tips jeg vil anbefale er 50-10 marsj. Altså 50 minutter uavbrutt marsj, 10 min pause, 50 min marsj, osv.. Har brukt dette mye i jobben min i Forsvaret og det funker helt konge!

 

 

Med to mil til dagen kommer dette nok ikke under kategorien gigantprosjekt ?

Men ta nå med telt siden det blir mye hviletid pr dag... :cool:

For å gjøre en ting klart med en gang; Vi bestemmer oss ikke for hvor mange mil vi skal gå før marsjen. Vi kommer til å gå så lenge og hardt vi orker, enten det er en halv mil eller 20.

Vi spør jo nettopp fordi vi er usikre på hva som er realistisk, og det er greit å vite omtrent hva vi kommer til å klare.

 

Vi er veldig takknemlige for svarene deres og skal satse på å gå mer enn 2 mil. Metoden til Thorudo hørtes veldig interessant ut.

 

Vær så snill og kom med mer! Alt dere har å dele er interessant for oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar her også, på lange turer er det dumt å være for kjip i matveien. Mat gir motivasjon for turen. Men det er også viktig at dere synes maten er god nok til at dere orker å spise den, ikke bare når dere er sline, men over lang tid. 

Jeg er en av de som liker havregryn til frokost. Jeg synes også det er enkelt og veier lite. Men det finnes andre kornblandinger man kan lage variasjoner på hvis man trenger det. Denne oppskriften under gir kjempemasse næring, og jeg har ikke greid å finne en frokost som har mer kalorier enn denne. I tillegg synes jeg det smaker godt. Jeg blander i porsjonsposer (bruker bare vanlig plastikkposer)

 

90 gram store havregryn (mer næring i de store, enn de små og lettkokte)

2 Spiseskje med tørrmelk

Kanel

Sukker

Tørkede bananer, tropisk frukt, blåbær, rosiner

noen ganger for variasjon: nøtter, solsikkefrø, tørkede epler, aprikos o.l

Om morgenen varmer jeg vann, og blander dette sammen. Da blir det en slags grøt. Masse kalorier, og du får i deg en del vann i sammen med maten. Kjempebra =) Ikke vær kjip på tørrmelka, den er viktig for smaken! Ikke vær redd for at det er for lite mat for en mann  heller, men skulle det allikevel være det er det bare å øke mengden havregryn. 

 

Takk for dette innlegget. Meget nyttig. Vi skal satse hardt på variasjon. Vi er livredde selv for at vi ikke skal klare å dytte ned maten.  :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Skikkelig bra opplegg dere har her, gleder meg til å følge dere for dere skriver vel litt etter hvert?

Lag en egen tråd her hvor dere skriver om planlegging og turen etter hvert.

Skal dere gå så langt som mulig hver dag så anbefaler jeg en hviledag innimellom. Hvis dere liker å fiske så stopp ved et vann eller en bekk og få en liten fisk som smaker herlig i en toro fisksuppe som du lager med tørrmelk.

 

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toshiba: Det gleder oss at dere liker opplegget! Hvis det er ønskelig lager vi gjerne en tråd der vi skriver litt om prosessen. Eventuelt en blogg!

 

Hviledag er nok lurt. Vi skal ta med oss det videre. Fiske får vi se om vi får til. Kanskje vi løser det på en lur måte. Takk for svaret!

 

Om det er noen som er interesserte i å høre hvordan det går kan jeg fortelle at vi trente armer med vekter idag, og gikk ca. 2 mil med 15 kilos sekker igår.

Vi har også spurt forskjellige firmaer om de er villige til å sponse, og hittil har vi fått god respons. Blant annet har kiwi gitt oss 500 kroner som kommer godt¨med i matbutikkene på veien. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder trening vil jeg i tillegg til marsjtrening anbefale å fokusere på kjernemusklaturen og de store muskelgruppene. Knebøy, markløft, benkpress og forskjellige "plankeøvelser" er noe dere vil få igjen for når sekken begynner å bli tung underveis. Husk også å gjennomføre et par test-turer med samme oppakkning, mat og daglig distanse som dere planlegger med på selve turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kjernemusklatur er det vi fokuserer på når vi trener. Vi holder nå på 5 dager i uka med forskjellige muskelgrupper (blandt annet de øvelsene Thorudo nevner), og vi skal ta en sekketur imorgen, en todagers sekketur neste helg og deretter 5 dager med sekk.

Skal legge ut en pakkeliste snart og håper at noen kan komme med innspillinger. Deres svar har vært til god hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette innlegget. Meget nyttig. Vi skal satse hardt på variasjon. Vi er livredde selv for at vi ikke skal klare å dytte ned maten.  :-P

På langtur har man så stort kaloriforbruk at kroppen roper etter påfyll. Å få ned maten er sjeldent et problem. Dette regulerer seg selv. Er dere ikke så veldig sultne på morgenen, er det bare å begynne å gå. Så får dere stoppe å lage grøt eller andre ting når sulten melder seg. Dere styrer jo selv dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.