Gå til innhold
  • Bli medlem

Solotelt for lang fjelltur


Tor-Ivar Bertheussen

Anbefalte innlegg

Jeg har tildels lang erfaring med flere av disse selv:

 

* Helsport Ringstind Light 1 og 2: Ringstind Light 2 er mitt foretrukne telt på soloturer utenom høyfjellet. Vekktforskjellen er såpass liten at jeg valgte "2" i stedet for "1", fungerer ypperlig som solotelt på lange turer i variert terreng. Da har man god plass, også til matlaging inne om været er veldig dårlig en dag. Men, jeg stoler ikke helt på teltet i virkelig sterk vind på snaufjellet. Teltet er veldig raskt å sette opp, men det kan være litt problematisk å få fotenden stram. Løsningen her er å strekke bardunene i fotenden helt ut, og eventuelt bruke et par pinner for å støtte opp inederst i hjørnene. jeg har også et Ringstind Superlight 1-2, og selv om det veier ned mot halvparten så foretrekker jeg den gode plassen i Ringstind Light 2. Alt i alt så er dette det teltet jeg liker aller best for soloturer, og jeg har vel nåe slikt som 70-80 døgn i det til sammen

 

* MSR Carbon Reflex 2: Jeg har selv Carbon Reflex 3, og det er identisk bare litt større. Det er et veldig godt sommertelt, er luftig og fint da det har netting innertelt, og det står godt i vind. Hovedproblemet med dette er at man på typisk amerikansk vis må sette opp innerteltet først, for så å feste ytterduken. Da risikerer man fort at innerteltet blir søkkvått om man setter opp teltet i regnvær.

 

* Hilleberg Unna: Har ingen erfaring med dette teltet selv men det har ikke noe som helst fortelt og det er i mine øyne diskvalifiseringsgrunn.

 

Hilleberg Soulo: Dette er mitt førstevalg for turer i høyfjellet vår og høst, fungerer vinterstid også. Ulempen er at det er litt lite (spesiel vinterstid), men teltet er så solid og har grei plass til bagasje i yttertelt at det for meg oppveier den ulempen når det er fare for ekstremt mye vind. Teltet er selvstående og ekstremt raskt å sette opp. Bruker også dette når jeg er på tur med kajakk da det er veldig raskt og enkelt å sette opp på f.eks. et svaberg.

 

* MSR Carbon reflex 1: Er jo nærmest identisk med Carbon Reflex 2/3/4 bare mindre. Men du har nok fått oppgit feil vekt, Carbon Reflex 1 er garantert ikke tyngre enn Carbin Reflex 2.

 

* MSR Hubba HP: Vet at mange er fornøyde med dette teltet, men det har samme ulempe s0m Carbon Reflex, nemlig at innerteltet må settes opp først. Det er en veldig stor ulempe når det regner, som det jo ofte gjør i norge.

 

* Hilleberg Akto: Har ikke erfaring med dette selv men det likner jo veldig på Helsport Ringstind i konstruksjon, men en del mindre. Og det er jo enda litt mindre enn Hilleberg Soulo.

 

Et telt jeg også ville vurdert var Helsport Fjellheimen Superlight, det kommer jo i en 2-manns utgave som er veldig lett i forhold til størrelsen. Har selv brukt Fjellheimen X-Trem 3 mye, både sommer og vinter, og om lettvektsutgaven er i nærheten kvalitetsmessig så er det et supert telt. Her får du et stort og fint solotelt som jeg vil tro tåler det meste av vind også. Selv ville jeg nok kunne erstattet både mitt Ringstind 2 og Hilleberg Soulo med dette teltet, bortsett fra de gangene jeg er på padletur i skjærgården. Da er det veldig praktisk med et selvstående telt.

 

Edit: Så først nå at du var nesten 2 meter. Er selv 1.85 og da er Hilleberg Soulo stort nok, men for deg så blir det nok litt i minste laget. Du skal også være borte lenge, da ville jeg kjøpt et telt jeg fullt og helt kan stole på i all slags vær. Jeg tror nok jeg selv ville valgt Helsport Fjellheimen Superlight 2. Selv om det er litt mindre enn den "vanlig" utgaven så får du her et telt med veldig god plass, både til deg selv og bagasje, og du kan fint ligge "værfast" i dette i noen dager. Hilleberg har flere alternativer også, men de veier en god del mer og jeg vil tro at vekt er viktig på en såpass lang tur.

Ser at rivestyrken i Fjellheimenteltet er 8 kg, og at nallo har 12. I tillegg har nalloen 5000 i bunnduken, og fjellheimen har 4000. Vet ikke hva dette hvil si i bruk? Hvor mye mindre vind tåler det, og har vannsøylen (forskjellen) noe å si for å holde seg tørr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig nyttig svar. Må sjekke ut Helsport Fjellheimen Superlight camp 2. Virket veldig lovende. Hvordan tror du det takler sterk vind? Hva tror du om de lette pluggene som følger med?

 

 Vurderer også Hilleberg Nallo 2, har du noe erfaring med dette?

220 inni men med veldig skrå endevegg. Er selv ca 2m og tar ikke borti nevneverdig hvis jeg ligger på skrå. Ellers er der ca en milliard tester av Nallo på nett. Kort oppsummert er jeg ekstremt fornøyd. Kunne tenkt meg en til ventil kanskje, samt nettinghylle og ikke bare snor. Det er bare småplukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg ett Hilleberg Unna i fjor sommer og det har jeg vært veldig godt fornøyd med. Stor nok plass for to personer om det trengs, kjempestor plass for en person, stabilt og selvstående, og tåler ordentlig grisevær.  Jeg valgte Hilleberg Unna fremfor Helsport Trolltind fordi inngangen på Trolltind er nokså eksponert for regn og snø.

Når det gjelder fortelt i Hilleberg Unna er ikke det noe problem, man spenner bare opp duken litt ekstra, og eventuelt støtter opp med en pinne eller stein.

Knepper man i tillegg ned ene hjørnet får man ett fortelt som er mye større og mer anvendelig enn forteltet på f.eks. Ringstind teltene.

Her er ett bilde av hvordan jeg gjorde det bare ved å flytte den ene pluggen litt ut og stramme opp den ene bardunen.

http://arcticpeak.blogspot.no/2012/08/fortelt-i-hilleberg-unna.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig nyttig svar. Må sjekke ut Helsport Fjellheimen Superlight camp 2. Virket veldig lovende. Hvordan tror du det takler sterk vind? Hva tror du om de lette pluggene som følger med?

 

 Vurderer også Hilleberg Nallo 2, har du noe erfaring med dette? 

Jeg er 188 cm lang og solgte mitt nallo 2 gt pga jeg sparket borti enden på innerteltet med downmat 9 som liggeunderlag...

Er du kort nok til at skråenden på Nallo ikke er et problem er det et supert telt, men selv endte jeg opp med et Kaitum 3 og et Tarptent scarp 1 som solotelt. Er du lang og sover med kroppen strak ut er det vertikale endevegger som gjelder (helst lengde bortimot 220 cm..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei. Teltet (fjellheimen SL2) vil nok tåle det meste værgudene har å by på en slik tur, men det skader ikke å tenke litt på hvor og hvordan man setter det opp.

 

Som "Glote" har jeg også Tarptent og har ingen problemer å anbefale Scarp modellene. Jeg valgte Scarp 2, og har omgjort innerteltet til 1-manns. Dermed er teltet litt lettere, og jeg har et stort og et lite fortelt.

Min erfaring med teltpluggene til helsport er generelt dårlig. Jeg har byttet til Eston plugger, men det finnes flere alternative plugger som overgår helsport sine.

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.