Gå til innhold
  • Bli medlem

Isforhold i femundsmarka i starten av juni


Kjell Arne Dragland

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som en av mange her inne, har jeg spørsmål om femundsmarka.

 

Dette blir 3dje gangen jeg ferdes her inne, men har aldri vært der inne så tidlig som det jeg har tenkt til i år. Dermed lurer jeg på litt rundt når isen går i marka? En kollega av meg mente at isen kunne sitte der helt frem til juni. Sitter den virkelig så lenge? Har tenkt meg innover 8-9-10 juni og bli hvertfall en uke.

 

Turen innover blir med bikkje og kløv pluss meg og sekk! noen anbefalinger? tenkte å starte med båt fra Elgå til Haugen gård (som vanlig) tidligere vært ved røvoltjønnan og roasten, men tenkte denne gangen å ferdes lengre inn i de dype furuskogene i femundsmarka.

 

Mvh

 

Kjell A

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fæmund II har første tur søndag 9 juni i år. 

 

Har et par turer i området i starten av juni. I 2005 var det mye is i bakken og overvann på stier og myrer første uka av juni. I 2007 var det tropevarme (opp mot 25 grader) i starten av juni, og snø 14. juni. Begge gangene var det isfritt i vannene og elvene jeg var innom. Jeg var ikke lenger inn en til Styggfisk tjønna, så muligens det lå noe isflak i vannene med mindre strøm inn mot svenskegrensa. Uansett vil forholdene variere fra år til år så tidlig i sesongen. 

 

I år har det vært kaldt og mye is, så det er vel avhengig av hvordan våren blir for om det er isfritt i området du skal på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner deg turen så tidlig, men fisket kan være litt trått kanskje så tidlig. Jeg kommer meg ikke inn i  Femundsmarka før mot slutten av juni. Går ikke Fæmund II så kan du bestille båttaxi. Kontakt Jonasvollen eller Haugen gård så kan du bli kjørt til "døra". Koster litt mer men langt kjappere.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner deg turen så tidlig, men fisket kan være litt trått kanskje så tidlig. Jeg kommer meg ikke inn i  Femundsmarka før mot slutten av juni. Går ikke Fæmund II så kan du bestille båttaxi. Kontakt Jonasvollen eller Haugen gård så kan du bli kjørt til "døra". Koster litt mer men langt kjappere.

 

:)

 

Nei, nei, ikke hør på Bjarne. En kaffekopp på Fæmund II hører med for å komme i skikkelig Femundstemning  :-P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen som har vært innover Femundsmarka å kan gi en kjapp sitrap på is og føre?

Smyger meg nok også den veien i begynnelsen av juni å det hadde vært veldig greit om isen hadde gått da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

I likhet med flere her skal jeg på tur til Femundsmarka tidlig i juni og har lurt på hvordan det kommer til å bli med isen. Vel, jeg lurer ikke på det lenger.

 

Les nyheten "14.05.2013 - Femundsmarka klar for dine føtter" på http://www.engerdal-fjellstyre.no/ - og se på bildene. Tipper det blir veldig bra til juni :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.