Gå til innhold
  • Bli medlem

Boikott DNT!


Balle

Anbefalte innlegg

Vil med dette oppfordre alle medlemmer av" Oslo og omegn turistforening" (utbyggingen av Snøheim) og medlemmer av "Trondhjæms turistforening" (Utbyggingen av Nauståbu)  til å boikotte bruken av de respektive hytter i den kommende sesongen. Det er tydelig at det er bare smerter i "pungen" som disse foreningene forstår. Denne higen etter fortjeneste må stoppes, før hele fjellheimen er dekket av DNT-hotell og rødmaling!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ENIG!!! følger oppfordring blir vel snart tilbud om helikopter transport bare du er villig til og betale dnt nok

Beklager å måtte knuse forhåpningene dine om en uberørt natur, "heliski" og helifiske" har pågått i en årrekke nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackbrrd: Det viktige er ikke om du får gå alene eller ikke. Heller ikke er det viktig å få folk vekk fra sofaen.

Det viktige er hensyn til naturen, og i hvert fall når det gjelder Snøheim ligger den ekstremt ugunstig til for en av våre viktigste rensdyrstammer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tvil om at T-merkede løyper fører til økt slitasje på naturen, men heldig vis er denne slitasjen stort sett begrenset til stien som er merket. Veldig mange av dem som benytter disse løypene tør ikke gå andre steder. Utbygging av hytter kan nok føre til større slitasje. Noen hytter blir etter hvert ganske store og noen blir også betjente. Dette fører til både scooter og helikoptertransport av mat og ved inn i området og da er nok mye av gleden over uberørt natur ødelagt.

Turistforeningen er ikke en naturvernorganisasjon, men en turistorganisasjon. Alle som har opplevd f. eks idylliske små steder ved kysten, før og etter turismen, vet hva turistene gjør med slike steder. Eks. Lillehavn og Båly i Lindesnes kommune.

(Bilder fra Båly før og etter.)

post-4220-0-54753000-1366437690_thumb.jp

post-4220-0-00032100-1366437706_thumb.jp

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackbrrd: Det viktige er ikke om du får gå alene eller ikke. Heller ikke er det viktig å få folk vekk fra sofaen.

Det viktige er hensyn til naturen, og i hvert fall når det gjelder Snøheim ligger den ekstremt ugunstig til for en av våre viktigste rensdyrstammer.

Kanskje, men det ble overhodet ikke nevnt i førsteposten. Der hørtes det bare ut som en som ville ha fjellet for seg selv.

 

Vet at det er endel steder de har fjernet t-merkingen på enkelte stier for å unngå kræsj med rein (f.eks i Rondane). Det funker rimelig bra for å lede folk utenom spesifike steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil med dette oppfordre alle medlemmer av" Oslo og omegn turistforening" (utbyggingen av Snøheim) og medlemmer av "Trondhjæms turistforening" (Utbyggingen av Nauståbu)  til å boikotte bruken av de respektive hytter i den kommende sesongen. Det er tydelig at det er bare smerter i "pungen" som disse foreningene forstår. Denne higen etter fortjeneste må stoppes, før hele fjellheimen er dekket av DNT-hotell og rødmaling!

 

Balle får ta seg en bolle.

"før hele fjellheimen er dekket  av DNT-hotell og rødmaling!" er vel å svartmale en smule.....??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil med dette oppfordre alle medlemmer av" Oslo og omegn turistforening" (utbyggingen av Snøheim) og medlemmer av "Trondhjæms turistforening" (Utbyggingen av Nauståbu)  til å boikotte bruken av de respektive hytter i den kommende sesongen. Det er tydelig at det er bare smerter i "pungen" som disse foreningene forstår. Denne higen etter fortjeneste må stoppes, før hele fjellheimen er dekket av DNT-hotell og rødmaling!

 

 

Kanskje du bør skrive noe mer utfyllende når du anmoder folket til å boikotte DNT...

 

Jeg tror DNT generelt gjør en god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør skrive noe mer utfyllende når du anmoder folket til å boikotte DNT...

 

Jeg tror DNT generelt gjør en god jobb.

Tja, utbyggingen i Naustådalen er fullstendig unødvendig og det er forøvrig merkelig at vernemyndigheten godkjente disse planene. Denne nye "hytta" kommer midt i et kalvingsområde for reinen. Når det allerede er en nødbu der, kan jeg ikke se noen grunn, utenom den økonomiske ,til å bygge noe mer der...Når det gjelder Snøheim, taler vel fakta for seg selv: Forsvaret bruker millioner på å rydde opp etter seg, og turistforeningen fyller opp med folk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytta ble vel lagt ned fordi militæret skulle ha øvelsesområde, så da følte vel DNT at det var naturlig å ta hytta i bruk igjen når det ikke er øvelsesområde der? Tipper hytta ble lagt der fordi det er et fint område å gå tur i, som er mer eller mindre hele greia til DNT?

 

Det er ikke akkurat som DNT prøver å gå med overskudd - ettersom de er en ideel organisasjon. At de bygger opp hytta pga økonomiske motiver ser jeg på som rimelig paranoid. Det kan hende det ikke var så veloverveid, jeg kan for lite om saken til å uttale meg om det. Som nevnt over, så er det greit å dokumentere boikott-oppfordringer med mer enn et par små setninger hvis man ønsker å bli tatt alvorlig og mener saken burde få fokus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må gjerne være uenig i at T bygger hytter og merker stier i fjellet, men man treger jo ikke å bruke disse. Det er fult mulig å gå andre steder. 

Men vi har jo sett at T ser på hytte og løypeplassering med litt andre øyne enn det naturinteresserte mennesker gjør, og da får man lett en liten interessekonflikt. 

Det jeg finner mest negativt med T er at de ved flere anledninger har oppfordret folk til å gå i fjellet med så lett sekk som mulig. "Hva er vitsen med en stor sekk, du finner jo det du trenger på hyttene."

Som gammel hjelpekorpsmann så vet jeg hva som kan skje hvis du ikke når frem til hytta, og da kan det lille ekstra, som ligger i en stor sekk, være forskjellen på liv eller død. 

Men T får jo veldig mange folk, som ellers ikke hadde brukt fjellet, til å komme seg ut. Det ligger nok en stor helsegevinst i dette og hvis befolkningen har god helse så sparer også samfunnet mye penger.

Jeg tror jeg beholder medlemskapet mitt en stund til. Det er jo faktisk gratis siden jeg i perioder er ganske flink til å utnytte de medlemsfordelene som følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg finner mest negativt med T er at de ved flere anledninger har oppfordret folk til å gå i fjellet med så lett sekk som mulig. "Hva er vitsen med en stor sekk, du finner jo det du trenger på hyttene."

 

Her er du ved kjernen i min egen kritikk av T, men på en annen basis enn din (selv om du har et veldig godt poeng).

 

Det arbeidet T gjør med å legge til rette for bruk av utmark er på mange måter eksemplarisk, og jeg tror vi skal takk T for vår gjenerelle kunnskap om utmarka og den gemene holdningen om vern av utmark. Uten T hadde det nok i større grad vært fritt frem for private kraftutbyggere og andre næringsinteresser i utmark enn hva som er tillatt i dag. Det er ikke sikkert at vi hadde hatt uberørte områder i det hele tatt, hvis det ikke hadde vært for den jobben T har gjort med folkeopplysning og tilgjengeliggjøring av utmark for den vanlige mannen (og damen) i gata.

 

Det jeg mislike med T er det at alt skal være tilgjengelig på hyttene, i stedet for at de bare skal fungere som et tak og et sted å varme seg/sove. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke dagens turgåere kan børe med seg like mye mat som det man gjorde for 15 år siden? Hvorfor skal det være tre retter til middag i stedet for en skikkelig rett som metter. Jeg vil ha det enkelt når jeg er på tur. Luksusferie finner jeg andre steder. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal ha så mange hytter. Kan ikke folk i dag gå mer enn 8 timer i strekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar vel som de fleste andre her på forumet en mellomposisjon her. Litt tilrettelegging er greit, for mye er ikke bra. Snøhetta havner i den siste kategorien, mener jeg. Synes egentlig ikke det bør være betjente hytter inne i nasjonalparkene i det hele tatt.

Det er ikke akkurat som DNT prøver å gå med overskudd - ettersom de er en ideel organisasjon. At de bygger opp hytta pga økonomiske motiver ser jeg på som rimelig paranoid. Det kan hende det ikke var så veloverveid, jeg kan for lite om saken til å uttale meg om det. Som nevnt over, så er det greit å dokumentere boikott-oppfordringer med mer enn et par små setninger hvis man ønsker å bli tatt alvorlig og mener saken burde få fokus.

Dette er nokså naivt. Alle større ideelle organisasjoner tenker profitt, marginer og markedsvekst. Det gjelder Røde Kors og Norsk Folkehjelp og det gjelder også DNT - i aller høyeste grad. Vi ser jo også at DNT i større grad nå tar opp konkurransen med private aktører i segmentet fjellsport, klatring, toppturer etc. Og utbyggingen av Snøhetta - med tilbud om transport med buss inn til fjellet, er jo utpreget kommersiell og nokså åpenbart noe som henvender seg til typiske turister, mer enn fjellfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Og utbyggingen av Snøhetta - med tilbud om transport med buss inn til fjellet, er jo utpreget kommersiell og nokså åpenbart noe som henvender seg til typiske turister, mer enn fjellfolk.

 

Enig med deg i det meste du skriver, men akkurat dette er litt feil. Busstransporten er kommet i stand som et prøveprosjekt mellom villreinforskerne, staten, kommunene m.fl. for å begrense trafikken inn til Snøhetta. Alternativet hadde vært enten gående og syklende i fri dresur, eller fri bilkjøring, og forskningen viser at busstransporten er den mest skånsomme i forhold til villreinstammen i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du ved kjernen i min egen kritikk av T, men på en annen basis enn din (selv om du har et veldig godt poeng).

 

 

Det jeg mislike med T er det at alt skal være tilgjengelig på hyttene, i stedet for at de bare skal fungere som et tak og et sted å varme seg/sove. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke dagens turgåere kan børe med seg like mye mat som det man gjorde for 15 år siden? Hvorfor skal det være tre retter til middag i stedet for en skikkelig rett som metter. Jeg vil ha det enkelt når jeg er på tur. Luksusferie finner jeg andre steder. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal ha så mange hytter. Kan ikke folk i dag gå mer enn 8 timer i strekk?

 

Er du helt sikker på at dine "påstander" er riktige. Du nevner middag og greier. (betjente hytter).

 

Et lite søk ga følgende tall Ubetjenete hytter 245, selvbetjente hytter 165 og betjenete hytter 43.

Dette var for hele DNT systemet. (DNT Oslo og omegn har av disse 48 fjellhytter og 18 betjente hytter)

 

Det er nok slik at noen plasser er det mange betjente hytter, men stort sett er det selvbetjent/ubetjent hytter som gjelder.  Du burde forsøke disse en eller anen gang....

 

MAO DNT systemet gir totalt sett et ganske bred tilbud, og noe for enhver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i det meste du skriver, men akkurat dette er litt feil. Busstransporten er kommet i stand som et prøveprosjekt mellom villreinforskerne, staten, kommunene m.fl. for å begrense trafikken inn til Snøhetta. Alternativet hadde vært enten gående og syklende i fri dresur, eller fri bilkjøring, og forskningen viser at busstransporten er den mest skånsomme i forhold til villreinstammen i området.

Det er sikkert begrunnelsen ja, men kommersielt passer det jo DNT bra, de får sluset masse folk inn til sin betjente hytte (der jeg vil tro profittmarginen per kunde er nokså god). Det beste ville vært å ikke ha hatt noen hytte der i det hele tatt. Tilbudet med selvbetjente hytter i Dovre er jo bra fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at dine "påstander" er riktige. Du nevner middag og greier. (betjente hytter).

 

Et lite søk ga følgende tall Ubetjenete hytter 245, selvbetjente hytter 165 og betjenete hytter 43.

Dette var for hele DNT systemet. (DNT Oslo og omegn har av disse 48 fjellhytter og 18 betjente hytter)

 

Det er nok slik at noen plasser er det mange betjente hytter, men stort sett er det selvbetjent/ubetjent hytter som gjelder.  Du burde forsøke disse en eller anen gang....

 

MAO DNT systemet gir totalt sett et ganske bred tilbud, og noe for enhver.

Jeg bruker hyttene i Oslomarka hvert år, ingen av dem er betjent. Jeg har mottat spørreundersøkelse fra DNT Oslo og omegn om tilbudet på disse hyttene, og de fleste av spørsmålene var av typen: "hvsi det var mere mat tilgjengelig på hytta, ville du like det", og så videre. I mine, presiserer mine, øyne, ligger det da i kortene at de ser på å oppgradere ubetjente hytter til selvbetjente. Hvilket jeg ikke skjønner hvorfor man skal gjøre.

 

Jeg er enig i at det totale tilbudet til T er ganske bredt, hvilket gir noe for enhver smak. Jeg ønsker også å oppleve med av bredden, men familiestiuasjonen tilsier at det ikke lar seg gjøre akkurat nå. Jeg har også sett på mulighetene for å bli en del av tilsynet på hytter i Oslomarka, men familiesituasjonen satte en stopper der og....

 

I det store og det brede er jeg godt fornøyd med T, og jeg skriver lengre opp her at jeg er fornøyd med den jobben T har gjort for å gjøre utmarka tilgjengelig for alle. Det jeg prøver å kritisere er graden av hvor komfortabelt og tilgjengelig alt skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite søk ga følgende tall Ubetjenete hytter 245, selvbetjente hytter 165 og betjenete hytter 43.

Dette var for hele DNT systemet. (DNT Oslo og omegn har av disse 48 fjellhytter og 18 betjente hytter)

Men hvis du i dette regnestykket tok med hvilke hytter som har størst belegg og hvor det er flest som går på tur, vil det nok se annerledes ut. Et eksempel: Jeg gikk hytte til hytte i Rondane i skoleferien i Oslo/Østlandet høsten 2011. På Eldåbu og Bjørnholia var det selvbetjent på denne tiden av året. Frem til Rondvassbu møtte jeg totalt seks andre. På Rondvassbu var det stinn brakke.

Det er nokså åpenbart at DNT ønsker flest mulig selvbetjente hytter i de områdene som brukes mest og at dette har en forsterkende effekt fordi dette tiltrekker mindre fjellvante folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert begrunnelsen ja, men kommersielt passer det jo DNT bra, de får sluset masse folk inn til sin betjente hytte (der jeg vil tro profittmarginen per kunde er nokså god). Det beste ville vært å ikke ha hatt noen hytte der i det hele tatt. Tilbudet med selvbetjente hytter i Dovre er jo bra fra før.

 

Jeg er enig i at Reinheim er nok. Selv om DNT hadde Snøheim før skytefeltet ble opprettet mener jeg at man kunne i dette området ha akseptert at villreinen kunne ha fått området og tatt til takke med det man nå hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at Reinheim er nok. Selv om DNT hadde Snøheim før skytefeltet ble opprettet mener jeg at man kunne i dette området ha akseptert at villreinen kunne ha fått området og tatt til takke med det man nå hadde.

Det verste er jo at DNT har drevet en svær innsamlingsaksjon til denne hytta, som åpenbart er et prosjekt som vil lønne seg økonomisk... Ville folk donert penger for at Olav Thon skulle bygge et nytt høyfjellshotell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du i dette regnestykket tok med hvilke hytter som har størst belegg og hvor det er flest som går på tur, vil det nok se annerledes ut. Et eksempel: Jeg gikk hytte til hytte i Rondane i skoleferien i Oslo/Østlandet høsten 2011. På Eldåbu og Bjørnholia var det selvbetjent på denne tiden av året. Frem til Rondvassbu møtte jeg totalt seks andre. På Rondvassbu var det stinn brakke.

Det er nokså åpenbart at DNT ønsker flest mulig selvbetjente hytter i de områdene som brukes mest og at dette har en forsterkende effekt fordi dette tiltrekker mindre fjellvante folk.

Kan dette muligens snus helt rundt.

Du opplever "stinn brakke" på den betjente hytta, og "skylder" på Dnt (Oslo og Omegn?).

Dine observasjoner kan også oppfattes som at "folk" ønsker betjente hytter, og de lokale foreningene forsøker å oppfylle ønskene...

 

Ønsker du å ha fjellet helt for deg selv, så vil betjente hytter selvsagt være en styggedom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I det store og det brede er jeg godt fornøyd med T, og jeg skriver lengre opp her at jeg er fornøyd med den jobben T har gjort for å gjøre utmarka tilgjengelig for alle. Det jeg prøver å kritisere er graden av hvor komfortabelt og tilgjengelig alt skal være.

Det var graden av tilrettelegging jeg forsøkte å vise.

 

Den er, sett med et annet utganspunkt enn midt i østlandsområdet, helt annerledes enn det jeg oppfatter du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.