Gå til innhold
  • Bli medlem

Marka 24 2013


Larsdx

Anbefalte innlegg

Noen andre på Fjellforum som skal gå Marka 24 i år?

http://marka24.no/

"Marka 24 er Norges tøffeste turopplevelse i Oslos bakgård, Nordmarka. I løpet av 24 timer skal deltakerne innom så mange hytter som mulig. Nå kan du utfordre deg selv, venner, kollegaer og familie i en uforglemmelig, grensesprengende 24 timers turkonkurranse."

Jeg er påmeldt i turklassen. Vi går selvsagt for merke, men jeg har ikke alt for høye forhåpninger.

Hva slags rute legger dere opp til? Regner med at de aller proffeste ikke vil dele sine forslag, men oss "vanlige dødelige"? Jeg tenkte i utgangspunktet å prøve oss på en tøff start fra vestsiden av sognsvann til kobberhaugshytta via studenthytta og skjennungen, deretter ned sørkedalen og opp til smedmyrkoia og Oppkuven. Har vi mer igjen da går vi videre til spålen og katnosa, hvis ikke skrår vi over til kikut og tilbake til ullevålseter, eventuelt via postene i maridalen. Blir uansett en nokså tøff tur.

Andre tips og triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

 

Jeg deltok i fjor og er påmeldt i år og, i turklassen. Går nok for merke, men vi får vente å se hvordan vær og føre er.

 

TIps og triks jeg plukket med meg sist gang:

 

1. Definer på forhånd om dere skal gå hele natten eller om det skal soves. Det blir bare tull om dette ikke er bestemt, samt unødvendig mye ekstra vekt i sekken hvis det ikke soves.

2. Gjør dere opp en helt klar mening om hvor dere skal gå. Hvis dere vil klare merket må dere sammenlignet med 2012 i hvert fall bikke 700 poeng. Legg opp en løype på forhånd og hold dere til den.

3. Ha med to par sko og en haug med sokkepar. Du blir garantert våt på beina, tørt skift er en bonus for føttene og de mentale energilagrene når du står midt inne i skauen klokka tre på natten og ikke helt orker tanken på tre mil til mål. Jeg har et par til vei og et annet til sti/bushing, også for å avlaste føttene litt mot forskjellig underlag.

4. Pakk lett! Ha med mye mat og sukker/energi, men ikke ta med så mye drikke. Er massevis av bekker i marka så fremt det ikke blir en ekstremt tørr vår.

5. Ikke vent med å teipe beina http://marka24.no/om-marka24/arkiv-2012/fotokonkurranse-2012?showlist=2 ( se på bildet nederst til venstre, fra lag 334, slik går det når du ikke teiper (meg))

5. Ha det gøy, prat med andre deltagere og gi jernet!

6. Ta fri fra jobb på mandag.

 

Angåend lengde. Jeg er en dårlig trent familiefar som ikke får annen trenging enn sykling til og fra jobb (ca 5 km en vei). Vi gikk hele natten sist, og bikka ca 8 mil. Hvis dere er motivert for å kjøre på i 24 timer, og sånn passe godt trent, så bør ikke dere ha noe dårligere mål enn det :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips, @ost

Litt av utfordringen er jo at personen jeg går med ikke er vant til denne typen turer i det hele tatt. Hun er i god form, mye bedre kondis enn meg, men har nok aldri gått 8-12 timers turer. Så jeg tror vi må basere oss på å i hvert fall ta en 3-4 timers pause / overnatting. Med litt komfort for henne og litt mindre for meg... Pluss god pausedisiplin underveis.

Tenker derfor litt fleksibelt rundt ruten også. En tøff start, men kommer vi oss greit opp til Oppkuven og er i rute tidsmessig kan vi fortsette i retning Spålen og Katnosa. Turen "hjemover" er jo ikke så tøff. Hvis vi kommer til Smedmyrkoia eller Oppkuven og ser at vi er langt etter skjema kan vi skrå mot Kikut i stedet og fortsatt få en fin tur, selv om vi nok går glipp av merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He He

 

Så du får med deg dama på dette?! Det gjør ikke jeg...

 

To tips. Hvis du kommer så langt som til sinnerdammen og skal gå over til Finstad. Pershusfjell er en sabla tung tilleggspost. Det er ikke bare en liten tur opp og ned. Posten ligger nesten helt i nordenden av toppen, og du er der midt på natten med lite sikt. Den posten var et "#¤&/ for oss i fjor.

 

Det andre tipset: Hvis du kommer sydover fra Katnosa mot Sandungen og skal til Kikut. Det går en sti mellom østre og vestre sandungen, følge denne, men hold så langs vannet mot øst. Da kommer du snart inn på en vei rundt kikutmassivet. Denne sparer du masse tid på fremfor å gå på sti. Når du er sliten går dere gjerne dobbelt så fort på vei som på sti, og en eller to km ekstra på vei sparer du fort inn i forhold til tidsbruk på sti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del blir det ikke så mye trening, bortsett fra hverdagsmosjon. Hadde jeg hatt tid ville jeg fokusert på lange turer på ujevnt terreng med mye stigning, for å vende kroppen til variasjon. Jeg er ingen ekspert på trening så jeg må forholde meg til hva jeg har gjort før og hva som hjalp da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest lange turer! Tren på det du planlegger å gjennomføre. Tviler på at det er O2-formen som blir den største utfordringen på en slik tur.

Jeg er i prisnippet enig, men det er ofte vanskelig å få lagt inn mange lange treningspass pga tid. Så om man har en times tid til rådighet en kveld vil man øke effekten også om man får klemt inn noen intervalløkter der man ellers ikke får tid til langtur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette opplegget virker spennende og har tenkt og prøve meg jeg og. Ser ut som det blir meg , en kompis og fruen. Ambisjonene er selvfølgelig høye ;) , men da ingen av oss har gått så lenge før får vi ha flere planer i backup hvis hovedplanen ikke lar seg gjennomføre. Fullføre er målet og alt over det er ren bonus :)

 

Men, er ikke veldig kjent i marka, har vært i området mellom sognsvann og ullevålseter og noe rundt tryvannstårnet.

Hvilken av sidene, øst eller vest, er mest krevende og gå? Vurdere å gå til ullevålseter og videre oppover mot mellomkollen for så og gå videre mot nord. Hva tror dere om det som utgangspunkt?

 

Angående mat så vurderer vi og spise underveis i tillegg stoppe en eller to ganger for lengre pause med varmmat.

 

Legger ved link til en rute jeg har tegnet. Tror fort den blir kortet ned i nord :)

 

http://www.lommekjent.no/ruter/1766489/full.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stop i 5 min hver time og fyll opp lagrene litt etterhvert. Drikk vann hele tiden. Sørg for å motivere hverandre på/etter tur, man gir som regel ikke opp samtidig.. Fottøyet bør du ha testet godt ut. Sett et hårete mål og gi gass !

Det har jeg og tenkt, men hvor mye blir dette? En snickers i timen? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som vet hvor langt det omtrentelig vil være i antall kilometer om man går korteste distanse mellom alle poster?

De som vant hardahusen i 2012 gikk rett i underkant av 14 mil. Da manglet de to poster, Smedmyrkoia og Fagervann. Fagervann vill kanskje gitt en 5-6 km ekstra, mens Smedmyrkoia git fort en mil ekstra  i forhold til den ruten de tok (ca). Det gir vel en total på noe over 15 mil, minst. Det er vel en snittfart på litt over 6 km/t i 24 timer uten pause i kuppert terreng. Lykke til!

 

@Sanderman: Vi gikk nesten ruten din i 2012. Motsatt vei, og ikke innom postene øst for Bjørnholt. Det holdt for oss :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ta alle postene blir det nok 155-160 km. Det blir vel ikke mange om noen som tar alle postene, Legger selv opp en løype på 120-130 km og får ha en plan om det skulle bli tid til en post eller 2 til :-) Bør og legge opp til mest mulig bruk av gode stier og grusvei her er det mye å tjene, terrenget suger både tid og krefter :-) tvi tvi alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg og tenkt, men hvor mye blir dette? En snickers i timen? :smile:

Jeg tror jeg trenger ca. 13 500 kcal for 24 timer jevn innsats uten oppakning .I en Big size snickers tror jeg det er 587 av dem. Så hvis jeg ikke ønsker å bruke noen ting av kroppens egne reserver spiser jeg 23 big size snickers for å prestere best mulig. trolig kan man ta 1/4 eller mer fra kroppens egne fettreserver på en så kort tur (rimelig antagelse ? ), så kanskje en 17-18 snickers på en 24 timers tur. Hva er dine tanker Lars ?

 

Ps: Jeg ville selv ha valgt noe annet enn snickers som kalorikilde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg trenger ca. 13 500 kcal for 24 timer jevn innsats uten oppakning .I en Big size snickers tror jeg det er 587 av dem. Så hvis jeg ikke ønsker å bruke noen ting av kroppens egne reserver spiser jeg 23 big size snickers for å prestere best mulig. trolig kan man ta 1/4 eller mer fra kroppens egne fettreserver på en så kort tur (rimelig antagelse ? ), så kanskje en 17-18 snickers på en 24 timers tur. Hva er dine tanker Lars ?

Ps: Jeg ville selv ha valgt noe annet enn snickers som kalorikilde...

Tja, jeg kjenner at dette har jeg lite peil på. På fjellturer beregner jeg gjerne 100 gram sjokolade / nøtter som lunsjproviantet og to pakker real som frokost/ middag.

Tenker vel at en solid dose youghurt + musli før start virker fornuftig og at jeg må ha mer mat enn på fjellturene, kanskje tre ganger så mye? Kroppen har mer enn nok fett å tære på...

Et annet dilemma er jo om man skal ta med noe kokeutstyr. Det er jo egentlig helt unødvendig vekt, men kanskje vil det bidra litt til motovasjonen å ta et par pauset med litt kos. Men er kanskje mulig å regne med at det er noe servering underveis?

P.S. Hvorfor ikke snickers? Smaken eller noen annen grunn? Bare snickers blir kanskje litt overkill, men jeg liker det da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørket fruktblanding i lomma er en suksess for meg, en god neve når man føler behov for energi. hadde med meg 4 store poser på xpedisjon Amundsen. Men man bør og være flink til å få i seg litt ordentlig mat hver 4-5 time pastasalat, brødmat ol funker jo om man ikke vil ha med primus :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet dilemma er jo om man skal ta med noe kokeutstyr. Det er jo egentlig helt unødvendig vekt, men kanskje vil det bidra litt til motovasjonen å ta et par pauset med litt kos. Men er kanskje mulig å regne med at det er noe at det er noe servering underveis...

Ikke sats på å få mat underveis.

Vi fikk kjøpt oss mat på Kobberhaughytta i fjor, men da var hytta åpen og klokka var to på ettermiddagen. Da vi kom til Kikut i syvtiden morgenen etter var det kun en sjokoladeautomat, og mynter hadde ingen av oss tenkt på å ta med.

Vi hadde mye glede av primus i sekken. Da fikk vi i oss to varme måltider underveis, samt kaffe. Det hjelper når man rr trøtt og sliten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kjenner at dette har jeg lite peil på. På fjellturer beregner jeg gjerne 100 gram sjokolade / nøtter som lunsjproviantet og to pakker real som frokost/ middag.

Tenker vel at en solid dose youghurt + musli før start virker fornuftig og at jeg må ha mer mat enn på fjellturene, kanskje tre ganger så mye? Kroppen har mer enn nok fett å tære på...

Et annet dilemma er jo om man skal ta med noe kokeutstyr. Det er jo egentlig helt unødvendig vekt, men kanskje vil det bidra litt til motovasjonen å ta et par pauset med litt kos. Men er kanskje mulig å regne med at det er noe servering underveis?

P.S. Hvorfor ikke snickers? Smaken eller noen annen grunn? Bare snickers blir kanskje litt overkill, men jeg liker det da...

 

Jeg tror det er Japp du må gå for. 23 Japp..  Ville nok ha tatt med meg matpakker (48 skiver av personlig tykkelse) av et godt grovbrød med diverse favorittpålegg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er Japp du må gå for. 23 Japp..  Ville nok ha tatt med meg matpakker (48 skiver av personlig tykkelse) av et godt grovbrød med diverse favorittpålegg..

Hehe... Japp... Tenker jeg går for "det vanlige", en kombinasjon av nøtteblanding, sjokolade, nudler og real turmat. Nå gjelder det bare å få trent litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er Japp du må gå for. 23 Japp..  Ville nok ha tatt med meg matpakker (48 skiver av personlig tykkelse) av et godt grovbrød med diverse favorittpålegg..

Var det japp som hadde en reklame en gang der den utrente løperen fikk ny kraft og gikk baklengs eller noe i den duren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.