Gå til innhold
  • Bli medlem

Bivy - erfaringer?


jondanir

Anbefalte innlegg

Nå når man har investert såpass i turutstyr at man føler at man har det man trenger for å dra på tur året rundt, så begynner tankene å fare om en superlett "samling". Når jeg mener samling, så tenker jeg på det man måtte trenge på en 1 til 2 dager på tur alene.

Jeg har sett rundt etter superlette telt og finner jo det, men pris deretter og. Har sett litt mot disse "bivy`ene" og har blitt smålig fasinert :) Smått, ja... Lav pakkvekt, indeed! Skal bare brukes til å holde meg tørr hvis det regner og holde insekter vekk nattestid.

 

Har søkt mye og kommet fram til at denne var den som fanget oppmerksomheten min mest mtp størrelse oppslått, enkelt oppsett/nedpakking, man får ikke duken i ansiktet og vekt.

http://pedalhead.net/2011/08/19/nemo-gogo-elite-bivy-initial-thoughts/


Så det jeg lurer på, er det noen som har noen erfaringer med disse bivy`ene i norske forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke prøvd den du linker til, men har prøvd liknende bivyer og min erfaring med slike er at man er svært utsatt for kondens.

Et bedre alternativ (i mine øyne) er en bivy som har vantett bunn, og en vannavstøtende men pustende topp. En slik kombinert med en liten tarp og du har et lett og komplett system.

Det krever såklart litt erfaring å bruke tarp i krevende vær så jeg ville lest litt rundt og prøvd meg frem på kortere turer i starten, men det fungerer utrolig bra og man har mange flere muligheter enn med f.eks et telt (i mine øyne)

 

Det kan godt hende det har skjedd en utvikling av den type bivy du linker til, men jeg er svært skeptisk til den type konstruksjon.

Ser f.eks ut som om det er svært lett å blokkere luft inngangen i bunn med soveposen dessuten er det ingen steder å ha sekk\utstyr  og med en vekt på 760g kommer du bedre ut med tarp\bivy kombiniasjon

 

Det er min mening, men om du går for den så er det alltids gøy med en test rapport  :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd den du linker til, men har prøvd liknende bivyer og min erfaring med slike er at man er svært utsatt for kondens.

Et bedre alternativ (i mine øyne) er en bivy som har vantett bunn, og en vannavstøtende men pustende topp. En slik kombinert med en liten tarp og du har et lett og komplett system.

Det krever såklart litt erfaring å bruke tarp i krevende vær så jeg ville lest litt rundt og prøvd meg frem på kortere turer i starten, men det fungerer utrolig bra og man har mange flere muligheter enn med f.eks et telt (i mine øyne)

 

Det kan godt hende det har skjedd en utvikling av den type bivy du linker til, men jeg er svært skeptisk til den type konstruksjon.

Ser f.eks ut som om det er svært lett å blokkere luft inngangen i bunn med soveposen dessuten er det ingen steder å ha sekk\utstyr  og med en vekt på 760g kommer du bedre ut med tarp\bivy kombiniasjon

 

Det er min mening, men om du går for den så er det alltids gøy med en test rapport  :mrgreen:

 

Jeg har lest utallige brukerrapporter på maaaange bivyer. 98% av de brukerrapportene trekker ned på at de opplever kondens. Den jeg linket til og Black Diamond Tripod Bivy var de to jeg har kommet over hvor testerne/eierne ikke har opplevd kondens (tar ikke opplevd i det hele tatt med en klype salt). I videoen jeg linker til under ser du hvordan man kan lage plass til sekk og utstyr. Den er lengere enn de fleste bivyer jeg har kommet over (273cm).

Har vurdert en ultralight tarp på under halvkiloet man kan spenne over. Eneste erfaringen jeg har med tarp er en presenning fra Clas Ohlson, en regnfull natt og en kompis som ikke vil være med på flere turer  :roll:

Er i husskjøpstadiet. så tar innkjøp av nytt utstyr litt etterhvert nå, slik at fruen holder pulsen nede  :mrgreen: Men hvis jeg lander på denne kommer det en grundig brukertest her inne fra min side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville føle meg litt sårbar. Ville heller lagt åpent under et tarp, særlig når en hører alle med negative erfaringer om kondens. De beskjedne mulighetene for matlaging og mangel på muligheter for å sette seg opp om en skulle bli værende værfast er andre momenter, selv om jeg ikke har erfaring med slike bivyer selv.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet på to stk. 

 

Marmot Home Alone Bivy. 

http://marmot.com/products/home_alone_bivy

 

Angående Marmot så står det litt om den http://inivildmarken.se/2012/07/02/tips-for-att-latta-din-packning/'>her

Kommentarfeltet inneholder endel nyttig info.

 

 

TNF Asylum Bivy.

http://www.thenorthface.com/catalog/sc-gear/equipment-tents-filter-category-ultralight/asylum-bivy.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet på to stk. 

 

Marmot Home Alone Bivy. 

http://marmot.com/products/home_alone_bivy

 

Angående Marmot så står det litt om den her

Kommentarfeltet inneholder endel nyttig info.

 

 

TNF Asylum Bivy.

http://www.thenorthface.com/catalog/sc-gear/equipment-tents-filter-category-ultralight/asylum-bivy.html

 

 

Har tittet på begge selv... Etter hva jeg har lest sliter Marmot Home Alone med kondens... Har også lest at Marmot sletter de dårlige innleggene de får på denne bivyen på sin hjemmeside... TNF Asylum har jeg også lest godt om, men husker ikke helt hvorfor jeg la den fra meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det luksusbivyer eller trange telt vi snakker om? :)

 

Altmulig bivyen som er vanntett og pustende blir fort nesten like tung som et lett enmannstelt. Har en sånn sak i grov, stiv Gore-Tex og den virker fint. Litt kondens til du får opp varmen, så blir det tørkerom. Men den veier ca 1 kg og har null luksus utover tørr og vindtett.

Fordelene er at du kan lett "slår leir" (ruller ut posen og underlaget), hvor som helst, men klaustrofobi er en mulig bakdel.

 

Om du skal spare vekt, så er @Koppen inne på noe - antagelig billigere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle følt meg helt trygg på høyfjellet ville jeg tatt med både bivvy og tarp. Da blir det lite vekt å spare i forhold til et endukstelt, men fordelen er selvsagt at du kan ha fritt utsyn om været er bra. Men det får man jo forsåvidt også om man har et endukstelt der åpningen er på langsiden...<br /><br />I områder som Femundsmarka og andre steder der det er mulig å trekke ned i fjellskogen føler jeg meg komfortabel med tarp. Men mygg blir et problem på sommeren, så bruksområdet blir uansett litt begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetiljo, on 19 Apr 2013 - 13:30, said:

Du får lette enmannstarper på rundt 200g

Ja og da blir regnestykket omtrent slik:

Tarp: 200-300 gram

Bivy: 400-500 gram (?)

Gåstaver: 200-300 gram

Jada, man kan spare 200-300 gram i forhold til et stort og komfortabelt endukstelt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TNF Asylum har vannavstøtende utside med en vannsøyle på 1200mm (ikke mye), men fordelen med dette er at den tåler litt regn, men puster som bare juling... Så kondens skal ikke være noe problem der, ifølge tallene.

 

Kjøper man bivy, så ser jeg på tarp som et selvfølge. For å dekke hodedelen, slik at man kan ha luftingen helt åpen og for å kunne lage mat utenfor, selv i pissregn, samtidig som man har en plass man kan skifte klær. Og tarper får man jo som skrevet tidligere ned i 200g... da er man samlet på 0.93kg, bivy og tarp... eneste jeg vet om som kan matche dette av telt er Terra Nova Laser Ultra 1 som veier 561 gram, men koster 9.000,- og Helsport Ringetind Superlight 1 som veier rundt 0.9kg og koster 6.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og da blir regnestykket omtrent slik:

Tarp: 200-300 gram

Bivy: 400-500 gram (?)

Gåstaver: 200-300 gram

Jada, man kan spare 200-300 gram i forhold til et stort og komfortabelt endukstelt :D

 

Man må også regne med pris her ;) Og det fins tarp som ikke trenger gåstaver ;)

man havner nok rett under kiloet med bivy og tarp ;)

Helsport Ringetind Superlight: 6000,-

 

Bivy: 2200,-

Tarp: 500,-

 

Er forskjell på ca 2700,- og 6000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og da blir regnestykket omtrent slik:

Tarp: 200-300 gram

Bivy: 400-500 gram (?)

Gåstaver: 200-300 gram

Jada, man kan spare 200-300 gram i forhold til et stort og komfortabelt endukstelt  :D

 

Får bivyer som veier 150g til rundt 1000-1200kr(ikke vantette på toppen)

Gåstaver bruker mange uansett, gjør du ikke det får du kjøpt karbonstenger som veier mye mindre en staver.

Man kan fint bruke stokker eller trær om man er i skogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man i skogen er det ikke noe poeng med bivy, mener jeg. Er man derimot på høyfjellet må utstyret tåleye vind og regn. Da må jo bivyen være vanntett?

Jeg ser faktisk for meg at bivy for min del kunne vært mest aktuelt på senvinteren og våren på fjellet, når man ikke er avhengig av varmen fyring i teltet gir og man samtidig kan grave seg litt ned i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivyen trenger jo ikke være vanntett på oversiden om du har en tarp over

I skogen på sommeren vil en bug bivy være å foretrekke, vantett bunn og myggnett på toppen (henges opp mot tarpen så myggnettet holder seg oppreist)

Det finnes også mange varianter av lette "myggtelt" til å ha under en tarp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fullstendig regnestykke kan bli slik:

The North Face Asylum Bivy: $229 + $50 i frakt = 1615 + 0.25% i toll = 1615 * 1.25 = 2018.72 NOK.

Integral Designs Silwing Tarp Shelter: £80 (ink toll) + £18 i frakt = 871,-

 

Da havner man på 2889,- og får en vekt på 730 gram + 345 gram = 1045 gram.

Ønsker at bivyen i det minste skal være vannavvisende, i tilfelle det regner når man tar ut utstyret og begynner oppsett, kanskje tarpen ikke er satt helt opp slik at den beskytter bivyen godt nok i starten (til man får rettet på det osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blåser 20 sekundmeter vind og regner kan man ikke forvente at alt faller loddrett  :D

Men om du setter den opp riktig så er det ikke noe problem.

Bivyene jeg snakker om er vannavvisende og tåler litt vannsprut.

Jeg skjønner at det ikke er for alle :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vurdert bivy men etter å ha lest om flere som har harr kondens problemer, droppet jeg det.

Fant også ut at det finnes løsninger som er mye mer praktiske med tilsvarende vekt som bivy+tarp.

Valget mitt ble Mountain Hardware Hoopla 4.

Telt + midtpåle/vandrestav utgjør ca 1000g. Man har da et telt uten bunn med plass til 2-3 personer.

Eller en person og drømmeplass.

http://www.mountainhardwear.com/Hoopla%E2%84%A2-4/OU9615,default,pd.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter alltid opp tarp først, så slipper man at det andre blir vått.

Ville gått for en vanlig rektangulær tarp, men det er nå bare min mening

Skjønner ikke poenget med en slik type bivy tarp kombinasjon men....

 

Hvis man er i en vannavvisende bivy med tarp over er man skydd for regn og vind, til en fornuftig pris og fornuftig pakkvekt/volum. Det er ingen tvil om at jeg heller ville hatt Ringetind Superlight 1, som har samme vekt og pakkvolum og mer plass når det er oppslått, men er ikke alltid man har råd til å svi av 6.000,- til et lite telt. Da må man finne alternativer. Man får akkurat det samme med bivy og tarp, til en mye billigere penge ;) Og bare tarp går ann det å, men jeg må ærlig innrømme at å våkne av 10 mygg på kinnet ikke er det som frister mest  :-P

 

Har man bare myggnettbivy slipper man dette, men er mer utsatt dermed regnet virkelig skulle begynne å plaske og tarpen ikke gjør jobben sin 100% pga brukerfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vurdert bivy men etter å ha lest om flere som har harr kondens problemer, droppet jeg det.

Fant også ut at det finnes løsninger som er mye mer praktiske med tilsvarende vekt som bivy+tarp.

Valget mitt ble Mountain Hardware Hoopla 4.

Telt + midtpåle/vandrestav utgjør ca 1000g. Man har da et telt uten bunn med plass til 2-3 personer.

Eller en person og drømmeplass.

http://www.mountainhardwear.com/Hoopla%E2%84%A2-4/OU9615,default,pd.html

 

Godt alternativ! Men hvordan er det når marken er våt og du ikke har bunnduk? Opplevd "problemer" med insekter når det ikke er myggnetting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt alternativ! Men hvordan er det når marken er våt og du ikke har bunnduk? Opplevd "problemer" med insekter når det ikke er myggnetting?

Jeg bruker å ha med meg ett kapp med Tyvek vindsperre som jeg legger i bunnen. Fikk det gratis på en byggsjappe. Veier ubetydelig og er fint å bruke ved rast også.

Mygg er selvsagt et problem her som ved bivy. Om du sitter med panorama åpning er det som å sitte ute og da må man bruke nett over hodet eller god krem.

Dette teltet har også vært supert i sneen for øvrig. Faktisk rimelig vindstabilt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altmulig bivyen som er vanntett og pustende blir fort nesten like tung som et lett enmannstelt. Har en sånn sak i grov, stiv Gore-Tex og den virker fint. Litt kondens til du får opp varmen, så blir det tørkerom. Men den veier ca 1 kg og har null luksus utover tørr og vindtett.

Fordelene er at du kan lett "slår leir" (ruller ut posen og underlaget), hvor som helst, men klaustrofobi er en mulig bakdel.

 

Hva slags modell er denne Gore-Tex-bivvyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å ha med meg ett kapp med Tyvek vindsperre som jeg legger i bunnen. Fikk det gratis på en byggsjappe. Veier ubetydelig og er fint å bruke ved rast også.

Mygg er selvsagt et problem her som ved bivy. Om du sitter med panorama åpning er det som å sitte ute og da må man bruke nett over hodet eller god krem.

Dette teltet har også vært supert i sneen for øvrig. Faktisk rimelig vindstabilt også.

 

Lurt :) Men man har vel ikke myggproblem ved bruk av bivy?

nemo6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.