Gå til innhold
  • Bli medlem

Forhold på Gullfjellet utenfor Bergen


Endre Olsen

Anbefalte innlegg

Heihei. Jeg lurer på om det er noen her som har vært på gullfjellet i det siste som kan fortelle meg litt om hvordan forholdene der nå. Jeg befinner meg i Finnmark langs grensen til Russland for tiden og skal hjem til Bergen neste uke. Lurer svært på om jeg kan gå til fots på Gullfjellet eller om turen krever ski.

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heihei. Jeg lurer på om det er noen her som har vært på gullfjellet i det siste som kan fortelle meg litt om hvordan forholdene der nå. Jeg befinner meg i Finnmark langs grensen til Russland for tiden og skal hjem til Bergen neste uke. Lurer svært på om jeg kan gå til fots på Gullfjellet eller om turen krever ski.

Håper på svar :)

Hei, 

Jeg var der sist for to uker siden, da var det skiføre fra Osavann. Noe har nok regnet vekk siden da, men tekst og bilder fra i går på http://www.gulfjellet.no tilsier at det fortsatt er mer enn nok snø til å gå på ski dersom du bærer skiene et stykke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, 

Jeg var der sist for to uker siden, da var det skiføre fra Osavann. Noe har nok regnet vekk siden da, men tekst og bilder fra i går på http://www.gulfjellet.no tilsier at det fortsatt er mer enn nok snø til å gå på ski dersom du bærer skiene et stykke. 

Hei,

 

Tenker å gå første del av Styrkeprøven Rett Vest løypen en av dagene (http://www.styrkeproven-rettvest.org/l%C3%B8ypebeskrivelse/), Gullbotn -->Haukeland, noen som vet om denne kan gjøres uten ski nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Tenker å gå første del av Styrkeprøven Rett Vest løypen en av dagene (http://www.styrkeproven-rettvest.org/l%C3%B8ypebeskrivelse/), Gullbotn -->Haukeland, noen som vet om denne kan gjøres uten ski nå?

Hei!

 

Jeg har ikke vært på Gullfjellet i de siste ukene, men fra tidligere erfaring vet jeg at det er mye snø i Gullfjellet i begynnelsen av mai. Det ligger vel gjerne helt nede med Fallgruvene (halvveis til redningshytten fra Osavatnet), og folk bærer gjerne skiene opp hit for å starte på skituren.

 

Med tanke på det været som har vært i det siste. Det har vært kaldt, mye nedbør, snødde intenst på fredag og snøen lå i veien opp til Landåsfjellet på lørdag, vil jeg anta at det ihvertfall ikke er noe mindre snø i fjellet enn hva det pleier å være i mai.

 

Tror du skal være forberedt på å vasse i en del snø når du kommer litt opp i høyden.  På gullfjellet.no er det vist bilder av snø på Austlifjellet 5.mai og gode skiforhold i slutten av april.

 

EDIT: Det har vært noen veldig alvorlige ulykker i den rett vest løypen ned fra Gullfjellet. Nå vet jeg ingenting om din erfaring og hvor godt kjent du er i Gullfjellet, men vær obs på at noen av rutene kan være farlige under snøsmeltingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har ikke vært på Gullfjellet i de siste ukene, men fra tidligere erfaring vet jeg at det er mye snø i Gullfjellet i begynnelsen av mai. Det ligger vel gjerne helt nede med Fallgruvene (halvveis til redningshytten fra Osavatnet), og folk bærer gjerne skiene opp hit for å starte på skituren.

 

Med tanke på det været som har vært i det siste. Det har vært kaldt, mye nedbør, snødde intenst på fredag og snøen lå i veien opp til Landåsfjellet på lørdag, vil jeg anta at det ihvertfall ikke er noe mindre snø i fjellet enn hva det pleier å være i mai.

 

Tror du skal være forberedt på å vasse i en del snø når du kommer litt opp i høyden.  På gullfjellet.no er det vist bilder av snø på Austlifjellet 5.mai og gode skiforhold i slutten av april.

 

EDIT: Det har vært noen veldig alvorlige ulykker i den rett vest løypen ned fra Gullfjellet. Nå vet jeg ingenting om din erfaring og hvor godt kjent du er i Gullfjellet, men vær obs på at noen av rutene kan være farlige under snøsmeltingen. 

Tror det er området rundt markskilfossen som har vert spesielt farlig. Det har vert flere dødsulykker der når folk har forsøkt å krysse elver i området. IKKE forsøk å krysse noen elver i det området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Litt på siden av utganspunktet for tråden men; Hvor "fast" er egentlig løypetraseen til "Styrkeprøven rett vest"? Jeg har sett blågrønne "skilt" både på Livvarden og Damsgårdsfjellet, lurer på om jeg ikke har sett noe på "Indianerstien" på vei mot Turnerhytten også, er traseen i så måte merket hele året?

Går en på vardrekken mellom Gullfjellet og Totland første del? Fra Ulriken til Lyderhorn er det jo ikke noe problem å finne veien, men fra Livvarden til Ulriken ser jeg for meg at det kan være litt vanskelig å finne den beste ruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.