Gå til innhold
  • Bli medlem

6 ukers fjelltur i sør-Norge, hva burde jeg få med meg.


tronn

Anbefalte innlegg

Grunnet en havarert plan om å delta på Mongol Rally, har jeg nå 8 uker ferie, hvor jeg vil benytte 6 av de til en fjelltur i sommer. Jeg er lite kjent i fjellet, og lurer på hva jeg bør prøve å få med meg på turen.

Jeg har enn så lenge tenkt på Norefjell som utgangspunkt i turen, for å gå til Hardangervidda, så evt. videre nord mot Jotunheimen osv.

Er også mulig jeg plutselig hiver meg på toget til Saltfjellet har jeg funnet ut :)

 

Hvor langt jeg tror jeg kommer til å gå er jeg usikker på, men jeg tipper jeg vil klokke 1-2 mil om dagen når jeg er på farta. Dette er en tur jeg ikke har det travelt på, og har ingen spesifikke mål om å nå ditt eller datt. Men en viss rute er det greit å ha, så jeg kan planlegge å fylle på mat, brensel og andre forbruksvarer.

 

Er det steder som jeg "bare må" få med meg i området(utenom saltfjellet :) )?

 

Er det ruter som er flottere enn andre?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...

Du har plenty av muligheter, men et eksempel kan være å ta utgangspunkt i Bykle og bevege deg nordover mot Hardangervidda og Hardangerjøkulen, og nord derfra ligger Aurlandsdalen som visstnok skal være verdt et besøk. Nordøst kan du bevege deg mot Jotunheimen, Tyin og Galdhøpiggen f.eks. Da er du jo på god vei mot Rondane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurlandsdalen kan jeg ihvertfall anbefale. Utrolig flott landskap og enkelt terreng. 

Ja, gå gjerne Aurlandsdalen, men eg kan desverre ikkje anbefale å gå dalen på tvers.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stora problemet på en så lång fjälltur är väl provianteringen.  Nu korsar man väg eller järnväg hur man än gör och vid en del av dem finns turistanläggningar, t ex Sognefjellshytta i övergången mellan Jotunheimen och Breheimen eller Finsehytta vid Bergensbanen (jag tror förresten att Finse 1222 har en matbutik).  Man kan kanske komma överens med dem att ta emot matpaket som man skickar med post? Vissa möjligheter finns förstås också på de selvbetjenete hyttene men vad jag minns är det  mycket konserver (hermetikker).

Kan man ordna med maten går det ju att kombinera Hardangervidda-Skarvheimen-Jotunheimen-Breheimen-Tafjordfjella-Reinheimen-Dovrefjell.

 

Den längsta sydnorska tur jag gjort gick genom Dovre-Reinheimen-Tafjordfjella och tog 13 dagar. Då kunde jag proviantera i Bjorli:

 

http://www.huthyfs.com/drtgal/dovtafindex.html

 

 

Här är min översikt över de sydnorska fjällområden jag besökt:

 

http://www.huthyfs.com/nortrek.html

 

 

Som synes värderar jag Rondane rätt lågt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått i Rondane, Jotunheimen, Hardangervidda, Tafjordfjellene, Sylane og dagsturer endel andre steder. Hardangervidda synes jeg var rimelig kjedelig og i Sylane var det mye mygg og dårlig vær. Jeg vil anbefale de andre stedene.

 

Jeg må si jeg ble imponert av Tafjordfjellene, du får en skikkelig følelse av å være alene på fjellet og det er relativt villt. Gikk innom Kartitind på vei fra hytte til hytte og WOW jeg ble overrasket over utsikten. Utrolig flott utsikt over et skikkelig alpint landskap og du kunne se utrolig langt. Det eneste minuset var at i midten av Juli så var det fortsatt MYE snø.

 

Jeg har også gått noen dagsturer på Blefjell som jeg syntes var veldig fint og på Lifjell, men det er fjellområder hvor det passer å ta dagsturer eller sette av 2-3 dager. Gikk opp på Røysdalsnuten på Lifjell og utsikten er tipp-topp. La merke til at alle jeg møtte på gikk med fiskestenger, så tipper det er greit med fisk der oppe. ;)

 

Det jeg likte best med Rondane var egentlig været. Det er rimelig tørt der, så sjansen for at du går en uke i fint vær er helt klart til stede. Minuset er at det fort blir rimelig steinete. Toppene minner om store sukkertopper av stein. Den mest minneverdige turen jeg har hatt der var nok Veslesmeden som 7-åring og Høgronden mange år senere. Det er rimelig spesielt å gå opp på Høgronden fra Bjørnholia, du har først ca 1 time å gå ganske flatt før du krysser en elv på ca 900moh, så er det 1200meter oppover til du er på toppen og stigningen er nesten sammenhengende. Litt demotiverende, men utrolig deilig når du kommer på toppen. Nedstigningen på den andre siden er bratt og siden jeg sliter litt med høydeskrekk så var det helt på grensen.

 

Angående Jotunheimen, så tror jeg at jeg hadde droppet de mest kjente toppene som f.eks Galdhøpiggen. Man mister mye av følelsen av å være på fjellet når det er hundre andre som skal opp til toppen på en godværsdag. Sikkert et greit alternativ etter å ha gått 2-3 uker alene på fjellet? ;)

 

Av hytter så må jeg nesten nevne at å få seg rom med badekar på Leirvassbu er utrolig deilig. Jeg tror ikke det finnes noe mer digg etter en fjelltur enn å legge seg ned i et varmt badekar og kjenne musklene rope TAKK! mens de endelig slapper helt av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange flotte tips :D

 

Har sett en del på kart og tenkt på ditt og datt den siste tiden. Tror jeg først kommer til å krysse hardangervidda på et par uker. Så ta meg en pause for å lade opp kropp og proviant enten hjemme i Oslo, på sunnmøre hos familie, eller annet sted. Så kan jeg komme tilbake med ny fullpakka sekk og fullada batterier til Jotunheimen-tafjord-dovre-rondane området.

 

Tipper det blir noen netter her og der på hytter og høyfjellshotel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett par veckor på Hardangervidda? För en del år sen gick jag från Nupshallene nära Haukeliseter, längst i syd, till FInse på lite drygt 6 dagar. Jag hade planerat 8 dagar, med lite omvägar, men det dåliga vädret fick mig att korta turen.

 

http://www.huthyfs.com/hard09gal/index.html

 

 

 

Så går man åt båda hållen på olika vägar kanske man kan få in två veckor. Själv tycker jag området är som vackrast längst i syd och kring Hardangerjøkulen och tämligen enformigt däremellan. Detta gäller den västra delen. Den östra är väl legendariskt platt och enformig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nå dit beina tar meg, Om jeg krysser hardangervidda på kortere tid, er det bare flott. for da kan jeg hive meg på andre områder tidligere. Men jeg gidder ikke lage en stram tidsplan. Jeg kommer til å ta ting meeeget rolig. Og finner jeg ut at jeg vil gå en annen vei, så gjør jeg det. Jeg trives godt slik.

Men dersom jeg går fra rjukan og vestover mot sandhaug/litlos, så nordover, burde jeg vel få se litt forskjellig av hva hardangervidda har å by på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg havnet plutselig ved Vestre Memurubrean, i Jotunheimen. Krabbet opp på Hinnotefjellet og tittet ned på breen. Der skjulte det seg et knallblått vann, aldri sett lignende. Et syn definitivt verdt turen. Du kan så vidt skimte det på bildet mitt. At ikke noen går dit, det skjønner jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.