Gå til innhold
Kjell Iver

Hvor har du vært på tur i dag?

Anbefalte innlegg

Tok meg en tur opp i snøen til Hansakollen der flyvraket har dukket fram fra det hvite elementet igjen.

Vasset så litt rundt mellom Hansakollen og Mellomkollen før jeg satte meg ved utsiktspunktet på Mellomkollen med medbragt niste og te mens jeg nøt den omtrent ikke eksisterende utsikten.

post-12580-0-14795000-1396798917_thumb.j

Flyvraket på Hansakollen titter fram fra snøen.

post-12580-0-38566200-1396798918_thumb.j

Fortsatt is på Svartvann.

post-12580-0-22411000-1396798920_thumb.j

Utsikt fra Mellomkollen, Maridalsvannet kan såvidt skimtes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(noen dager forsinket, så mer Hvor har du vært på tur for noen dager siden):

Brukte siste dag i påsken til å gå meg en lang tur i Østmarka i det flotte været. Gikk fra Skullerudstua og krysset over til Fjerdingby (Rælingen).

På veien møtte jeg på noen kjentmannsposter, en huggorm, en gigantisk golfball og mange glade turvandrere.

Østmarka er nesten så godt som snøtomt nå.

En herlig dag, nesten som det skulle vært sommer.

Turen kan leses om Skjult lenke - logg inn for å se den.

post-12580-0-57780400-1398374526_thumb.j

Utsikt fra Ramstadslottet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok toget til Stryken (litt overrasket at det fortsatt stoppet der), ingen som gikk av med ski (forståelig nok). Prøvde meg på å gå blåstien mot Nyseter, men dårlig skovalg gjorde at jeg snudde. Det er fortsatt en del snø i Nordmarka, og jeg ønsket å holde føttene tørre ihvertfall inntil slutten av turen. Så da ble det skogsbilveien mot Sandungen istedet, hyggelig i starten, men noe kjedelig etterhvert.

Klatret opp til Haklomiddagskollen (520moh) hvor jeg hadde en lang pause i det flotte og varme været, med fin utsikt over marka. 

Ved Bjørnholt tok jeg av fra skogsbilveien og surret i snø over til Ullevålseter, på slutten av turen nå så var ikke så nøye med å holde føttene tørre. 

En fin tur, men noe av vandringene langs skogsbilveiene er kjedelige, gleder meg til snøen er borte (jeg elsker å gå på ski, men vinteren er litt over for min del).

post-12580-0-15820200-1398635112_thumb.j

Bare snøen mangler...

post-12580-0-20157400-1398635108_thumb.j

Utsikt sørover fra Haklomiddagskollen.

post-12580-0-06373400-1398635101_thumb.j

Bjørnsjøen.

post-12580-0-18694800-1398635105_thumb.j

Her har DNT Oslo og Omegn gjort en dårlig jobb med snømåkingen på blåstien.

Oppdatert: Beretning fra turen kan leses Skjult lenke - logg inn for å se den

Endret av TarjeiSkrede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

post-12580-0-78736800-1398977095_thumb.j

Tok toget til Harestua og 'klatret' opp til Paradiskollen (670moh).
Fra toppen kan man se Gaustadtoppen, Norefjell, Vikerfjell, Spåtind og flere av de høyeste toppene i Nordmarka.

Fortsatt mye snø i de nordlige delene av Romeriksåsene, men snøen var stort sett synket sammen og hard. Så gikk fint å gå på den.

Gikk videre til Hakkim og ned mot Storøyungen, her var det betydelig mindre snø. Endte opp nede ved Glitre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte himmelspretten til å sprette litt rundt i Vestmarka, tok bussen til Sollihøgda og la på vei sørover under et flott sommervær.

Som vanlig på jakt etter noen kjentmannsposter, denne gangen Nysetervollen og Bergsåsen.

post-12580-0-22045100-1401460468_thumb.j

Er ikke så veldig flink til å ta bilder av blomster, men måtte ta et bilde av disse karene ved Store Sandungen.

post-12580-0-71159800-1401460483_thumb.j

Etter Myggheim (som nå passer til navnet sitt) gikk jeg over Storemyr, tilrettelagt for alle.

post-12580-0-60433500-1401460489_thumb.j

Bergsåsen er det høyeste punktet i Asker, med hele 459moh, fin utsikt over Oslofjorden.

Endte opp i Asker, hvor beina måtte byttes ut med tog.

Turrapport Skjult lenke - logg inn for å se den.

Tarjei

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjennomførte en idé som har ligget og kvernet i hodet mitt en stund: å overnatte i tårnet på toppen av Oppkuven.

Så lørdag ettermiddag gikk jeg opp fra Skansebakken og fant ut at jeg ikke var alene om tanken (selv om de andre ikke opprinnelig hadde planlagt å overnatte der), til slutt var vi fire som overnattet i tårnet. Flott utsikt, herlig vær og solnedgang. Ikke en mygg. Aldri helt mørkt, en rød rand i horisonten. Gikk glipp av mesteparten av soloppgangen, jeg hadde tenkt å stå opp. Jeg våknet og fikk sett starten, men sovnet igjen før jeg fikk presset meg opp. 

post-12580-0-38159000-1401731034_thumb.j

Solnedgang fra tårnet på Oppkuven.

post-12580-0-85414400-1401731032_thumb.j

Luftig overnattingsplass i tårnet, tok ikke med annet enn jerven fjellduken og en lakenpose.

Les mer på bloggen min her: Skjult lenke - logg inn for å se den.

Tarjei

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Med knallvær måtte jeg ut og svi av litt hud og gummi (jeg ligger jo alltid en dag etter, så dette var fra igår 2. pinsedag). Tok meg en 'liten' sykkeltur i marka, forberedt på at sykkelen vil komme til å irritere meg underveis (giret må igrunn skiftes/ny sykkel anskaffes). Sulten på å prøve meg på en lengre tur satte jeg en litt ambisiøs plan, men siden værmeldingen ikke bød på noen uværsskyer så var det bare å ta tiden til hjelp tenkte jeg. 

Ruten gikk omtrent Nordmarka rundt, bare i marka. For å få det til måtte jeg og innom en del trillestier (Blankvann til nedenfor Kobberhaughytta, Fyllingen over Kveldroshøgda til Langli, ovenfor Langtjern til Steinbusætra, fra Mosjøen til Sindera og fra østsida til Gjerdingen over til Gjerdingen dam). Over til Steinbusætra tok jeg feil sti (antok Ringerikes Turlag sine skilter for merkingen av trillestien og endte opp med å måtte bære sykkelen mesteparten av veien, som fulgte blåstien).

Og så må en jo bare stoppe opp innimellom og nyte været og naturen, så tok meg en pause først ved Mosjøen og så ved Store Daltjuven. 

post-12580-0-68416200-1402425561_thumb.j

post-12580-0-86895400-1402425554_thumb.j
Kom ut ved Steinbusætra etter å ha tatt 'feil' trillesti, det føles liksom litt galt når man må ha sykkelen på skulder'n.

post-12580-0-20447000-1402425546_thumb.j
Gjennom Bjønnputtdalen på klopper over myra.

post-12580-0-37099000-1402425566_thumb.j
Tverrsjøen, aldri syklet langs det vannet før.

post-12580-0-11929000-1402425551_thumb.j
Gjerdingen. Sist jeg sto her var marka hvit og vannet dekket av is og snø.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok meg en kort tur opp til Seterkollen i Sørkedalen. Nydelig vær og deilig å bare sitte stille og slappe av på toppen.

post-12580-0-31435100-1402522086_thumb.j

Utsikt fra Seterkollen.

post-12580-0-96116600-1402522090_thumb.j

Rester av den gamle hoppbakken i Seterkollen, nå dekorert med Memento Mori for å minnes Medicinernes Skiklub sitt årlige renn i bakken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kan skrive mye om hvorfor en liker å vandre, men det kommer jeg ikke til å skrive om her (du kan kanskje lese denne Skjult lenke - logg inn for å se denom hvorfor en går). Men liker å gå det gjør jeg. Det var mye nedbør, men ut må jeg uansett. Og gå. Så jeg pakket sekken og tok toget....

Tok toget til Roa og la ut på tur i Romeriksåsene ifra nord. Hadde planer om å gå langt, tross været og ta noen kjentmannsposter på veien (greit med et mål og).

01_Soere_Oppdalen.jpg

Fra Roa ble det en vandring på vei i starten. På landet så det blir mange gårder å passere, men forøvrig en hyggelig vandring før man kunne konsentrere seg om skogens ro. Ikke lyse værutsikter, mørke skyer på alle kanter. Blir skogsbilvei i starten, men etter Typografhjemmet lurer en seg ut i terrenget på umerket sti.

04_Tjern_uten_navn_nedenfor_Flaataseter.

Etter å ha sjekket av Haakenstadsaga i kjentmannsheftet fortsatte jeg videre forbi et tjern uten navn (bildet ovenfor) før litt kjedelig skogsbilvandring for å komme forbi bilveien ved Brovoll. Stille oppe ved Snellingen, ingen på DNT hytta. Tok stien mot vestenden av Råbjørn, ikke like hyggelig som stien som går forbi Snellingen mot østenden av Råbjørn. Mye myr, vått og tjafsete terreng. Slik fortsatte det på stien mot Bjertnessjøen.

05_Myr_nedenfor_Raabjoern.jpg

Kjedelig terreng, men med et unntak. Over mot Råbjørndalen gikk stien over et fint og hyggelig myrparti (bildet ovenfor) som var lettgått. Tok en lengre pause ved Bjertnessjøen, folk ved demningen. Første mennesker jeg har sett eller møtt siden jeg forlot Roa. 

07_Djupoyungen.jpg

Ved Djupøyungen (bildet ovenfor) begynner det så smått å regne mer, har bare vært noe veldig lett yr til da. Etter Storøyungen kommer regnet for fullt og jeg må ut i buskene for å skifte. Ved den halvt ødelagte broen (bildet nedenfor) mellom Smalgjermenningen og Kirkebygjermenningen er jeg godt pakket inn i regntøy.

08_Bro_Gjermenningen.jpg

Dette området i Romeriksåsene er veldig flott og turen tar seg opp, turen til nå har med enkelt unntak vært litt kjedelig. Finner Smedstadgruva nå og kan fornøyd krysse av i heftet, forrige gang jeg prøvde rotet jeg meg bort og måtte gå videre grunnet tid. Men tid er nå og blitt et tema, jeg har gått og langt og brukt mye tid. Jeg er usikker på når siste buss går tilbake til Oslo så jeg revurderer ruten og legger turen ned mot Nittedal forbi Spikertjernshytta. Tanken var å gå mot Busterudvangen.

12_Nittedal.jpg

På vei ned letter det noe, de mørke drivende skyene glir bort i horisonten og når jeg kommer ned til Nittedal er det et ganske så fint lys (bilde ovenfor). Når bussen fint ved Rotnes. Skoene er gjennombløte, har vært det i mange timer. Godt jeg tok med ett ekstra par sokker. Klokken har passert elleve når jeg er hjemme igjen. Orket ikke styre med bilder eller noe annet da, så da følger jeg tradisjonen tro og poster det idag. Det ble en lang tur, grei tur i starten, så ble den kjedelig, men i den siste delen av turen før jeg satte kursen ned mot Nittedal ble det bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forvirret meg ned i Østmarka idag, startet sent (halv fire) fra Durud (gårsdagens kveld får ta skylden). 

Surret meg gjennom 'bushen' opp til den sydlige delen av Andersrudåsen hvor det er en kjentmannspost.

Fortsatte gjennom 'bushen' opp til selveste Andersrudåsen hvor det er satt opp et trommesett for giganter. 

Valgte å ta turen over Kjerringhøgda og ble positivt overraska over at det var et tårn man kunne klatre i der. Flott utsikt over skog i alle retninger. 

Varmt og fint vær, godt å være ute. Vendte innom flåten over Svartoren som jeg har besøkt før.

Ble en fin tur i den østlige marka, endte opp ved Mortensrud. Møtte ikke på mange folk.

post-12580-0-50545800-1405206083_thumb.j

Syd på Andersrudåsen, Bindingsvannet nedenfor.

post-12580-0-74091400-1405206088_thumb.j

På Andersrudåsen er det satt opp et trommesett for giganter.

post-12580-0-35041800-1405206091_thumb.j

Utsikt fra tårnet på Kjerringhøgda.

post-12580-0-32921100-1405205797_thumb.j

Drar inn flåten over Svartoren, var nesten like fristende å bare svømme over grunnet varmen.

post-12580-0-38094000-1405206077_thumb.j

Skogvandring og møte på broer over små bekker, her etter Eriksvann.

Turen kan også leses om på Skjult lenke - logg inn for å se denmin.

Tarjei

Endret av TarjeiSkrede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tanken var jo å stå opp tidlig å komme seg på ski, der det var mulig. Som var nord i marka, litt histen og pisten der. Ikke alltid kroppen er enig med tanken og når jeg til slutt klarte å komme meg opp av sengen var klokken av alle ting 11!!! Og det første jeg så når jeg så ut vinduet var at det jaggu meg hadde snødd og. Kom jeg meg ut på ski for det? Neida.

Hva gjorde jeg istedet? Joda. Jeg tok beina fatt. Sent, men godt. Så gikk man til fots på skogsbilveien fra Sørkedalen, som fort gikk over til lettere vassing i snø. Tenkte på skiene da. Mørkt ble det og, men jeg liker det igrunn noen ganger. Bare vandre innover i mørket, i et ensomt lys fra hodelykten. Stille ute. Bare meg. 

Ikke bare meg. Møtte på en annen vandrer ved Langli. Hadde overnattet i telt ved Sandungen og var nå på vei tilbake. Like overrasket å møte meg, som jeg var over å møte han. 

Trillestien over Kveldroshøgda ikke like lett å følge i mørket og snøen. Elgspor på stien. Etterlot noen spor i snøen på kryss og tvers inni der jeg og, før jeg fant rett vei. På nippet til å snu, ikke så lurt å surre for mye, vet hvor det ender. Kom meg over. Langt ned igjen nå. Enslig vandrer igjen, i snøen, i mørket, ikke så stille lengre, vinden suser gjennom trærne.

Må løpe for å rekke bussen nede ved Sørkedalen Skole, når den akkurat. 

post-12580-0-82983700-1420929848_thumb.j

Ny vinter i Sørkedalen.

post-12580-0-17565000-1420929846_thumb.j

Spor i mørket og snøen, på leting etter sti og blåmerking.

post-12580-0-99585200-1420929843_thumb.j

Glad vandrer tilbake på rett spor.

post-12580-0-30958700-1420929847_thumb.j

Det snør stjerner.

post-12580-0-33469900-1420929850_thumb.j

Mer snø enn sko.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var endelig årets første skitur, og sekketrening med ski i boks.

Gikk måneskinnsløypa fra Sognsvann til Frognerseteren og ned igjen. Nydelige forhold på upreparert løype. 20-30cm pudder over en solid såle med skare.

Rett og slett en av de finere treningsturene jeg har hatt i marka :)

Du var nok ikke alene om det :). Ble også sesongens første skitur på meg og idag (endelig). Skiformen var ikke akkurat så mye å skryte av, men det var deilig å være ute og gli over snøen igjen. Tok autostradaen fra Sognsvann til Frognerseteren om Ullevålseter, så over til Tryvann, derfra ned til Rishøgda og tilbake på skimotorveien igjen. Ullevålseter og Sognsvann. Fine forhold. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Værutsiktene var ikke så lyse idag, men når skiene først begynner å feste seg til beina er det vanskelig å få dem av igjen.

Dro til Skansebakken i Sørkedalen med planer om en langtur. Ble noe midt i mellom. Den ferske snøen som har lavet ned i det siste har nådd trassalderen virker det som, føret er verken fugl eller fisk.

Gikk fra såpeglatt til store snøskavler og isbreer under skiene idag.

Fra Skansebakken satte jeg kursen mot Brunkollen, opp fra skansen var det stort sett bare labbing på uoppkjørte løyper. Planen fra Brunkollen var og gå mot Burudtjern og så Vensåsseter, og så videre mot Løvlia. 

På veien til Burudtjern tok jeg feil vei og endte opp helt nede ved Stein Gård, noe som førte til en rundt 8km ekstra. På oppharva snø og like mye spor å se som på et åpent hav.

Turen opp igjen var av det sure slaget. Det går mye krefter på å surre på uoppkjørte spor. Skisporene ble litt bedre fra Burud og opp mot Vensåsseter.

Kort sagt ikke dagen idag, følte jeg ikke hadde så mye å gi, klarte ikke å samle så mye krefter, gikk med sneglefart bortover. På Vensåsseter måtte jeg hive innpå to vafler. Lot Løvlia bli med tankene, orker ikke å gå den litt kjedelige traséen langs Heggelivannene i den farten jeg holder nå. Går likevel over Vidvangshøgda, utsikten borte i det grå været. Ned Dammyrdalen er det derimot bedre forhold, beste føre så langt og det går faktisk framover etter at man tar ett fraspark. Rekker akkurat Sørkedalsbussen nede ved skansen igjen.

Noen bilder fra turen:

post-12580-0-38863200-1422134154_thumb.j

post-12580-0-48498600-1422134144_thumb.j

post-12580-0-39794000-1422134148_thumb.j

post-12580-0-91676300-1422134151_thumb.j

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skitur...ja...det igjen. Så tog til Stryken denne gangen, som vanlig ganske så fullt på perrongen der rett etter ankomst. Siden jeg ikke valgte å gå hovedlinjen ned mot Kikutstua, og istedet ta i retning Fjellsjøen ble det betydelig færre i skisporene enn rett ved togsporene. Været er grått i starten, med et lett snødriv i starten, over Fjellsjøen er det og litt surt. Føret er derimot overraskende bra. Må tåle litt småpisking i øynene av snøen i nedkjøringene. Over Gjerdingen er det en liten stund siden det har blitt kjørt og vinden har blåst snø over sporene.

post-12580-0-40887400-1422730631_thumb.j

Gjerdingen.

Fra Gjerdingen går turen videre til Tverrsjøen og så videre mot Finnstad. Alltid likt den traséen der, med Pershusfjellet voktende over en. Vafler må en ha, og Sandvikshytta byr på akkurat det.

post-12580-0-43563800-1422730637_thumb.j

Skarvvatnet.

post-12580-0-26652600-1422730630_thumb.j

Ved oset til Finntjernet, på vei mot Katnosa.

Det har visst vært kjørt opp over markas indrefilet, men det synes ikke. Jeg følger spor i den dype snøen fra noen som har gått over Sandbekkmana før meg. Turen er som vanlig alltid pen, men litt tyngre enn vanlig.

post-12580-0-89499500-1422730635_thumb.j

Nedenfor Tvetjerna på vei opp mot Sandbekkmana.

Fyker så videre over Vesle Sandungen og over til Vestre Fyllingen. Nærmer meg Kikut nå, så betydelig flere folk å se. Tar Bjørnsjøhelvete mot Ullevålseter, og så er det rett på E6'en ned mot Sognsvann. 

Fin skitur idag, med bra føre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut på ski igjen. Måtte bli sesongens første Gørjavaffel idag:

post-12580-0-40566800-1422813823_thumb.j

Stinn brakke på hytta. Var surere og gråere enn igår, men føret var fortsatt bra. 

post-12580-0-74001800-1422813825_thumb.j

I henhold til Skiforeningens turplanlegger var det kjørt ut opp idag over Trehørningen og Helgeren, noe som ikke viste seg å stemme.

Jeg ble vel en enslig skikkelse feiende over vannet under den grå himmelen, noen spor var det ikke å se.

post-12580-0-41229700-1422813824_thumb.j

Ruten mellom Helgeren og Gåslungen Gård over Myrtjern har alltid vært en av favoritt-traséene mine, selv hvor kort den er. Ikke kjørt opp der heller, men nok folk hadde laget et godt nok spor. Dessverre har skoghogst fjernet noe av sjarmen til ruta.

Ruten: Skar - Øyungen - Kalvsjøen - Delebekken - Gørjahytta - Trehørningen - Helgeren - Myrtjern - Rottungen - Kamphaug - Hammeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nesten som jeg var usikker på om jeg skulle posten denne her eller under 'Hva er det viktigste - du har glemt?'.

Så til dagens, det er fint å dra på skitur. Det er derimot ikke så lurt å miste skiene og stavene til turen. Fint å stå på Majorstuen stasjon og se skiene sine forsvinne med t-banen, mens man selv står igjen på perrongen.

Hvordan det skjedde? Ankom stasjonen, så at t-banen opp til Frognerseteren skulle gå kl 12:26, 12 minutter til. Men vognene sto jo der. Så jeg fant en plass, satte fra meg skiene (det er jo mange folk som skal opp, så sikre meg plass). Siden det var fint vær, er det bedre å stå ute og nyte været enn å sitte inne. Har jo god tid!!!

Så 5 minutter før banen skulle gå, tenkte jeg at det var greit å sette seg ned. Det er såklart da man hører, 'dørene lukkes'. Det jeg ikke hadde fått med meg var jo at dette var en av ekstra-avgangene som var satt opp og ikke var standard-avgangen. Så der gikk banen, og skiene og stavene med. Og jeg sto igjen på perrongen og så dem fjerne seg. Hadde vært fint med en 'klar til avgang' her kanskje? Likevel, 'satans idiot' (meg altså).

Det gikk bra. Får ringt opp sentralen til Ruter (en t-banefører hjelper meg), og sjåføren på banen finner skiene og stavene. Han setter dem av på Frognerseteren. Når jeg kommer opp med en bane noe senere, står de fortsatt der og venter på meg. Heldigvis hadde ingen uærlige personer sett sitt snitt til å stikke av med dem. Så ble det skitur likevel.

post-12580-0-11670000-1423432262_thumb.j

Utsikt fra Heikampen.

Det bærer over mot Tryvann og mot Finnerud. Så legges ruten over den tekniske løypen over Heikampen, helt klart best å gå opp fra Finnerud, traséen er oppharvet, hard, bratt og svingete. Møter på flere på vei ned som har valgt å bruke føttene istedet for skiene. Forståelig. Utsikten fra Heikampen er flott, flere lag med solstråler kan sees i horisonten gjennom skylaget. Det er bratt ned fra kampen i nord og, men mer medgjørlig. Så er det bare å runde av med å gå mot sør igjen, over Almaasmyrene og igjen Tryvann, før man ender opp ved Skådalen stasjon. Skiene blir med meg videre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Påskestemning i marka idag, strålende vær, selv om det var en liten sur vind.

Til tross for at Jonas Gahr Støre gikk Birken idag var det mange som kom seg ut i det flotte været.

Flotte forhold i høyden i tillegg, selv om det er ingenting som tyder på det i sentrum (man får nesten noen rare blikk når man står i skidress med ski på bussholdeplassen nå).

Fikk meg en fin tur fra Skansebakken opp til Borgersætra via Heggelia og Stubdalsflaka, før jeg satte kursen nedover igjen via Løvlia og Oppkuven.

post-12580-0-68459100-1426975735_thumb.j

Idyllisk ved Langtjern.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje siste skikrampetrekningen for denne sesongen. Skitur, på nypreppede løyper, fra Mylla Dam og opp til Bislingen. Noen veldig få sår i sporene, hvor man måtte gå utenom, ellers fint. Nydelig vær på toppen, satt i en time i lyngen og nøt solen og utsikten. Surret så litt rundt på løypene rundt Bislingen, før jeg returnerte til Mylla Dam. 

Bislingentur_150426.jpg

For de i Oslo-området som fortsatt kunne tenke seg en skitur, så er det fortsatt muligheter med andre ord.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.