Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor har du vært på tur i dag?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

Det hørtes i utgangspunktet ut som en drøy tur, til å være søndagstur.

Det tilsvarer, i hvertfall nesten, frem og tilbake til Blåfjellenden.

Og du er ikke alene om ha helseproblemer, og samtidig ønske en heietur. I morgen blir det tur til nettopp Blåfjellenden, sammen med en kamerat som venter på bypassoperasjon. Det blir rolig inn onsdag og rolig tilbake torsdag.

Og som et lite tillegg til ditt ønske om en tur i Nilsebutraktene. Der var jeg i forrige uke.

Og på dagens tur, var jeg glad for at jeg ikke var på en lengre flerdagers tur. Det var hekkans varmt.

Nå er selvfølgelig ikke dette forumet et sted hvor hypokondere kan drive og klage over hvor forferdelig de har det, men av og til blir man så frustrert at det kommer en og annen klagesang.

Jeg syklet Nordsjørittet på trass og nå har jeg bestemt meg for å ta meg en tur inn til "hytta di", Blåfjellenden, og så får vi se hvordan det går.

Er jeg heldig så får jeg kanskje med meg en eller begge guttene mine på turen.

Det er sikkert mye folk på hytta så jeg regner med at det kanskje er best å satse på å sove ute.

Så får vi se om jeg bare går hjem igjen på søndag eller om jeg kanskje tar turen innom Langevann og Sandvann. 

Det hadde vert fint om jeg kunne fått meg en litt lengre tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er selvfølgelig ikke dette forumet et sted hvor hypokondere kan drive og klage over hvor forferdelig de har det, men av og til blir man så frustrert at det kommer en og annen klagesang.

Jeg syklet Nordsjørittet på trass og nå har jeg bestemt meg for å ta meg en tur inn til "hytta di", Blåfjellenden, og så får vi se hvordan det går.

Er jeg heldig så får jeg kanskje med meg en eller begge guttene mine på turen.

Det er sikkert mye folk på hytta så jeg regner med at det kanskje er best å satse på å sove ute.

Så får vi se om jeg bare går hjem igjen på søndag eller om jeg kanskje tar turen innom Langevann og Sandvann. 

Det hadde vert fint om jeg kunne fått meg en litt lengre tur.

Jeg kom ned fra hytta i går, og i helgen var det meningen å ta en kikk på Bergjunkerene ved Stranddalen, men det var ikke rom i herberget....

 

Stranddalen hadde ikke plass til oss.

 

Så det må bli endring i planene.  jeg mangler å gå fra lyseveien til Grautheller, så det blir muligens den turen.

Det hadde vært hyggelig å treffes igjen, så vi får se.

 

Sengeplass på Blåfjellenden kan være et problem, men plass på madrass har ikke vært et problem de siste årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært på tur i dag, ennå, men i forgårs hadde jeg en flott tur til Ciccenvarri i Manndalen.

Der traff jeg på en liten reinsdyrflokk, og selv om det er tamrein så synes jeg likevel det er skikkelig stas og møte dem i fjellet.

De løp opp bakkene med en slik letthet og eleganse at jeg nesten ble misunnelig. Så stoppet de oppe på sletta og var klar for fotografering

 

post-2749-0-04385000-1406455681_thumb.jp

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gikk turen fra Butjønnsetra til Hesten, Blenuten så Åklinuten og tilbake til Butjønnsetra. På bilturen oppover viste termometeret 28 grader, men bare 25 grader ved setra. Turen gikk i ganske tett bjørkekratt oppover til du endelig kommer opp på snaufjellet hvor vinden gjorde det hele veldig behagelig.

 

Starten av turen oppover til Kroktjønn går på fine stier, men litt før vi kom fram dit forsvant stien. Turen oppover til Blenuten blir derfor litt mer slitsom enn det ser ut, ettersom man går på myk mosebunn/einekratt. Veldig bra utsikt der oppe, med en varde dekorert med reinsdyrgevir. Turen gikk derfra ned ryggen mot vannene og derfra klønet vi i litt over en kilometer langs vannene i ganske vått terreng. Så masse lemen og små svarte/brune padder. Vi kom endelig opp på ryggen opp til Åklinuten og med fast grunn under føttene kom vi oss kjapt opp på toppen.

 

Turen ned igjen burde nok ha vært helt fin, men ca halvveis tilbake, så trodde jeg at jeg hadde bommet på en sti som tok av til venstre, dit vi skulle, så vi gikk på tvers av noe knott-infiserte heier hvor du ikke kunne ha munnen åpen uten å spise knott. Så etterhvert at stien jeg trodde jeg hadde bommet på var en kommunegrense. Skjønner ikke hvorfor de skal ha dem med på turkart, spesielt ikke i samme farge og nesten samme stippling som stiene. Ikke så lett å se på skjermen i strålende solskinn. Turen gikk deretter over en myr hvor vi sikkert krysset samme bekk 3-4 ganger før vi fulgte noen flere myrere opp til stien vi hadde kommet opp på. Bedre å gå i myr enn i bjørkekratt. Ble våt på føttene, men det spilte liten rolle ettersom svetten rant pga varmen.

 

Dama som ble spist opp av myggen og mer enn meg pga myke våte myrer (kortere ben) tok det hele med et smil og mente det fortjente plass i et innlegg her. :P

 

Alt i alt var vi på tur i ca 8 timer med pauser og hele rundturen var på 16,5km. Utrolig fin utsikt mye av turen, men enkelte litt tunge partier i einekratt, myr og myk mosebunn der det ikke var stier.

post-9055-0-93000700-1406460557_thumb.jp

post-9055-0-78192000-1406460563_thumb.jp

post-9055-0-62183800-1406460568_thumb.jp

post-9055-0-55788000-1406460573_thumb.jp

post-9055-0-08702800-1406460578_thumb.jp

post-9055-0-32375500-1406460584_thumb.jp

post-9055-0-18048000-1406460588_thumb.jp

post-9055-0-88589200-1406460592_thumb.jp

post-9055-0-64373300-1406460598_thumb.jp

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom ned fra hytta i går, og i helgen var det meningen å ta en kikk på Bergjunkerene ved Stranddalen, men det var ikke rom i herberget....

 

Stranddalen hadde ikke plass til oss.

 

Så det må bli endring i planene.  jeg mangler å gå fra lyseveien til Grautheller, så det blir muligens den turen.

Det hadde vært hyggelig å treffes igjen, så vi får se.

 

Sengeplass på Blåfjellenden kan være et problem, men plass på madrass har ikke vært et problem de siste årene. 

Da ble det Blåfjellenden på lørdag og hjem igjen i dag.

Vi kom litt sent hjemmefra og det ble ikke bedre at guttene ville ha nytt påfyll av mat da vi nærmet oss Bykjedalstunet.

Minstemann ville ha middag, storebror satte til livs ei megastor "Bykjedalssjeva" med kylling og bacon mens jeg endelig fikk meg en god porsjon rømmegrøt.

Men kl. 14:20 var vi på vei oppover gjennom hyttefeltet ved Futasetet.

Været var bra og det ble ganske varmt oppover bakkene, men like etter toppen begynte det å buldre i øst og ikke lenge etter måtte vi på med vanntett jakke.

Forandring fryder så vi tok den gamle ruta på østsiden av Leitesvatn og med gjennomvåte bukser var vi inne ved hytta ca. kl.17:30. 

Utrolig lite folk. Bare fire personer før oss og vi ble de siste den dagen.

Dagen ble avsluttet med helstekt svinefillet surret med bacon, ristede Amadinepoteter med sjalottløk, soterte grønnsaker og whiskysaus. (I  :heart: it!) 

 

I dag tok vi merket løype hjem igjen.

Været var perfekt med en lett bris og god temperatur. Vi satte stor pris på litt vind da vi sakte men sikkert stabbet og svettet oss opp de bratte bakkene fra hytta, men vel over toppen gikk det ganske lett hjemover.

Da vi var kommet så langt at vi nesten kunne se Hunnedalen så begynte værgudene å morske seg til igjen. Hunnedalen så ut som en mørk grå skygge der fremme og tordenskrallene jallet mellom fjellene. Hele turen ned gjennom hyttebyen gikk i styrtende regnvær og da vi endelig satt i bilen på vei hjem regnet det så kraftig at det nesten ikke var forsvarlig å kjøre.

Men hjem kom vi i god behold alle tre.

 

P.S.

Håndtaket på den ene steikepanna var av og på den andre var det løst slik at panna roterer helt rundt når du løfter den opp. Maten havner lett på gulvet hvis man ikke er obs.

Kanskje en jobb for REJOHN neste gang du tar turen inn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det Blåfjellenden på lørdag og hjem igjen i dag.

 

I dag tok vi merket løype hjem igjen.

 

 

P.S.

Håndtaket på den ene steikepanna var av og på den andre var det løst slik at panna roterer helt rundt når du løfter den opp. Maten havner lett på gulvet hvis man ikke er obs.

Kanskje en jobb for REJOHN neste gang du tar turen inn.

Skikkelig hyggelig å høre at du kom greit frem og tilbake til Blåfjellenden.

Jeg var egentlig ikke i tvil,  Forrige tur bestemte vi oss for å ta "gamlestien" men glemte hele greia.  I følge de som bruker den gamle stien, så gå den fortere enn den T merkede stien.  Jeg synes ikke det gikk kjappere, Hva synes du.

 

Og vi gikk fra Grydalslegå til Grautheller på lørdag. Vi hadde torden nesten hele turen. Det dundret og brakte rundt oss, men ikke mye i nærheten av oss.Og nesten ikke regn.

Bestyrerinnen var ikke helt fornøyd med været....

Vi tok Flatstøldalen tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig hyggelig å høre at du kom greit frem og tilbake til Blåfjellenden.

Jeg var egentlig ikke i tvil,  Forrige tur bestemte vi oss for å ta "gamlestien" men glemte hele greia.  I følge de som bruker den gamle stien, så gå den fortere enn den T merkede stien.  Jeg synes ikke det gikk kjappere, Hva synes du.

 

Og vi gikk fra Grydalslegå til Grautheller på lørdag. Vi hadde torden nesten hele turen. Det dundret og brakte rundt oss, men ikke mye i nærheten av oss.Og nesten ikke regn.

Bestyrerinnen var ikke helt fornøyd med været....

Vi tok Flatstøldalen tilbake.

Turen gikk forholdsvis greit, men det gikk med et par sterke "apotekerdrops" på hjemturen.

Jeg tror den gamle stien går litt fortere siden du slipper noen motbakker, spesielt på hjemturen, men i dag så vi ikke på klokka så jeg er ikke sikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en 4 dages tur på 52 km langs en del, af den danske vandre rute http://www.haervej.dk/haervejen/haervejen-til-fods

Mere bestemt strækningen Silkeborg til Nørre Snede med en tur inden om Snabe Igelsø en af Danmarks reneste søer.

De 3 første dage var det næsten vindstille og med temperaturer over 30 grader, det var lykken at komme forbi landsbyen Vrads hvor det var muligt at købe en is, og få et bad i Snabe Igelsø.

Sidste dag var det stadig meget varmt over 25 grader, men nu med skybrud, så strømperne måtte af og vrides for vand flere gange :)

Der er en del gapahuk's  langs med ruten, og vi var heldige ikke at skulle sætte telt op nogen af dagene.

Maden var som det ses, ikke ligefrem pulver mad, man kan godt spise god mad selv på tur :)

Til forveksling overaskende likt (deler av) Norge jo :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørvest - Hardangervidda.

 

Vivassdalen:

post-11141-0-86771800-1406654121_thumb.j

post-11141-0-81656200-1406654157_thumb.j

 

 

Vassdalen:

post-11141-0-12563000-1406654207_thumb.j

post-11141-0-05165400-1406654356_thumb.j

post-11141-0-16822200-1406654246_thumb.j

 

 

Litlos: 

post-11141-0-86911000-1406654392_thumb.j

post-11141-0-78010300-1406654412_thumb.j

 

 

Jippi! Tok noen dager...

post-11141-0-74636100-1406654453_thumb.j

post-11141-0-11435100-1406654482_thumb.j

 

Neste gang...

post-11141-0-80569400-1406654501_thumb.j

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mellomlandet i byen mellom fjellturen i Sylan forrige uke og neste ukes fjelltur på Hardangervidda. Skulle egentlig være i Storlidalen denne uken, men knærne mine krangler litt for tida, så droppet det siden Storlidalen er best egnet for toppturer. Dermed blir det marka på meg. I går turorientering på Reppesåsen i skikkelig "gaupterreng". I dag Bymarka med tur opp på Stadsheia og ned til Herberndammen hvor jeg sløva i sola inntil skyene kom. Knapt folk å se foruten et par damer på multetur på Flakkheia. Fantastisk å ha all denne naturen nesten helt for seg rett utenfor en av Norges største byer. 

 

post-4444-0-67287500-1406658207_thumb.jp

post-4444-0-78902900-1406658332_thumb.jp

post-4444-0-58745300-1406658343_thumb.jp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en liten fisketur ved sjøen i Tana igår. Litt småsei ble det, og da må man selvfølgelig koke den på stedet. Ingenting er bedre enn nykokt småsei, med poteter og sandefjordsmør!

post-14074-0-55797900-1406792437_thumb.j

post-14074-0-63420200-1406792442_thumb.j

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en liten fisketur ved sjøen i Tana igår. Litt småsei ble det, og da må man selvfølgelig koke den på stedet. Ingenting er bedre enn nykokt småsei, med poteter og sandefjordsmør!

Da jeg vokste opp så ble alltid seien stekt. Kokt sei var et fremmedord for meg helt til jeg fikk meg jobb i Bergen for mange år siden.

Der heter denne fisken pale, og en kveld etter mye sen jobbing ble jeg og noen kollega invitert på middag av sønnen til eieren av en restaurant på Bryggen.

Jeg tror den het Traktøren eller Traktørstedet eller noe slikt.

Denne mannen hadde vert ute og fisket dagen i forveien og lagt fangsten inn kjøle- eller fryselageret på restauranten.

Han tok en prat med kokken og litt senere stod et et kjempefat med kokt pale, poteter, grønnsaker og jeg tror det kan ha vert persillesmør på bordet.

Så god sei hadde aldri jeg spist før.

Og så helt gratis tilogmed. 

 

(Kanskje jeg skulle ta meg en tur med fiskestanga i kveld?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten henstilling:

Post kun turrapporter fra daglige turer i denne tråden. Ikke avspor tråden med utenomsnakk.

Jeg ser at det er noen gode turrapporter med bilder her som burde vært postet som egne tråder - jeg kommer til å kontakte de av dere som har svært gode innlegg for å høre om jeg kan skille de ut som egne innlegg - slik at vi kan få de inn på turkartet og slik at folk kan diskutere de oå forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en dagstur fra Kaldhussæter til Geiranger for et par uker siden. Turen tok omtrent syv og en halv time, med en halvtimes lunsjpause ved utløpet av Kaldhusbakkvatnet. Det var en flott tur med varierende terreng.

 

I starten var det skog og høyt gress, mens lenger oppe måtte vi krysse et par stenurer og for å komme oss over Slettedalsreset krysset vi en liten bre.

 

Veien ned fra reset, gjennom Vesteråsdalen og ned langs Vesteråselva var helt fanstastisk. Ingen bilder kan vise det på en rettferdig måte.

 

Google Earth: https://drive.google.com/file/d/0Bw3z2p2fGmP8MTFsVkQ2NUJBX1k/edit?usp=sharing

 

 

Det regnet litt da vi begynte, men værmeldingen og skydekket viste at det kom til å klarne opp og bli bedre. Etter å ha gått en stund kom vi ut av Storkaldhusdalen og over tåken:

 

post-12740-0-28345700-1406897324_thumb.j

 

Ved Slettedalsvatnet sto det skilt, og her stoppet vi for å fylle på drikkeflasker og ta litt brødmat. Før vi begynte på neste stigning måtte vi krysse en liten arm av Slettedalsvatnet, vi var så våte på bena fra før at vi bare gikk rett over, vann opp til knærne. Det var kaldt...

 

post-12740-0-13586100-1406897344_thumb.j

 

Opp Slettedalsreset var det veldig bratt stenur. Vi var litt redde for å løsne sten som kunne treffe neste person, så vi holdt god avstand, og gikk ikke rett under hverandre. 

 

post-12740-0-20579300-1406897361_thumb.j

 

Siste biten gikk vi opp breen, det hadde heldigvis smeltet et lag øverst, så det var ikke vanskelig å gå.

 

post-12740-0-83707500-1406897369_thumb.j

 

På toppen av reset tok jeg et panoramabilde. Det lille vannet til høyre for midten av bildet er hvor vi stoppet for å spise litt Real Turmat.

 

post-12740-0-90265000-1406897398_thumb.j

 

Det er også der vi startet nedstigningen gjennom Kaldhusbakkane til Vesteråsdalen. Nå begynte været endelig å klarne skikkelig og solen begynte å bryte gjennom. Veldig pitoresk.

 

post-12740-0-62172100-1406897417_thumb.j

 

Pappa måtte fem på kanten for å knipse litt bilder.

 

post-12740-0-94235500-1406897452_thumb.j

 

Her er ett av bildene han tok:

 

post-12740-0-14622800-1406896336_thumb.j

 

På vei nedover Kaldhusbakkane var det vanskelig å følge stien, den var dårlig markert og flekkvis overgrodd. Jeg tror ikke det så veldig mange som går denne stien.

 

post-12740-0-87685300-1406897469_thumb.j

 

Midt i Vesteråsdalen snudde vi blikket tilbake fra der vi kom, og det var helt nydelig. Pappa måtte ta noen flere bilder herfra.

 

post-12740-0-80145600-1406897482_thumb.j

 

Da vi kom til Geiranger gikk vi til Sentrum og drakk øl og spiste pizza på Bistro. Etter en stund ble vi plukket opp av bil og kjørt tilbake til Kaldhussætra hvor vi har hytte.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.