Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor har du vært på tur i dag?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

Noen truger du vil anbefale? 

Skal ikke påstå å være ekspert, men jeg har disse http://tubbssnowshoes.com/snowshoes/journey-w Lette, praktiske å ta av og på, og bar meg fint på snøen. Kjøpt på xxl, men ser ikke ut til at de er inne nå. Guttene på 11 og 13 har disse http://www.xxl.no/villmark/turutstyr/truger-og-staver/mackenzie-trugepakke-med-staver/p/1092462_1_style  og de fungerte utmerket til lek og moro rundt hytta. De var vel og merke ikke på noen langtur med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i dag, men i går.

 

Kom hjem fra en møtetung dag med intensjon om å vegetere på sofaen. 11-åringen og bestekompisen hadde derimot konspirert seg imellom og lagt andre planer. "Kan vi værsåsnill, værsåsnill gå på tur og spise middag i skogen?" "Men gutter, har dere sett ut av vinduet? Det regner sidelengs. Bare sørpe i skogen nå..." "Mamma, du sier jo selv at det ikke finnes dårlig klær, bare dårlig vær!" En klok hærfører vet når slaget er tapt. Jeg sendte guttene ned på butikken etter pølse og lompe, mens jeg selv litt åndsfraværende pakket sekken.

 

Da vi kom oss ut i skogen var det selvfølgelig bare deilig. Det er det jo alltid. Hodet klarner, hunden er lykkelig og guttene virrer rundt med sitt. Vi tråkket oss gjennom sørpe og råtten snø til vi kom til vår superhemmelige bålplass et par km innover i skogen. Litt bekymringsfullt var det kanskje at de to guttene jeg hadde dratt avgårde med, brått forsvant, mens det dukket opp to merkelige vesener. En slags robot-balrog fra en galakse langt, langt borte og en skogstusse som hadde levd under en rot de siste hundre årene. De beroliget meg med at de var særdeles vennligsinnede, i hvert fall hvis de fikk smake den berømte jord-retten pølse og lompe, så da gikk jeg i gang med å fyre opp bålet. Friluftslivet er jammen et universelt språk, selv med mange milliarder lysår mellom seg opprinnelig klarte de to skapningene å kommunisere helt utmerket. Det som ikke fungerte utmerket var min bålfyring. Jeg fikk ikke fyr. Alt var vått. Haugen med opptenningsved jeg har liggende der ute var gjennombløt, og i min åndsfraværende pakking hadde jeg ikke tatt med nok hjemmefra. Balrogen og skogstussen var sultne. De var ikke videre imponert over mennesket som ikke klarte å gjøre opp et skarve bål. Heldigvis fant jeg en kvikklunsj i sekken som de delte broderlig. Skogstussen mente at når man har bodd under en rot i hundre år og levd på bark og maur, så smaker også kvikklunsj himmelsk. Det var jo hyggelig.

 

Så gikk vi hjem og grillet pølser i peisen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen truger du vil anbefale?

Skal du gå litt langt i bratt terreng er hælløftar eit must.

Elles spørs det på.bruksområde på dette som med alt anna. Eg skal kjøpe inn nokre sett til bruk i kommersiell øyemed, då kjøper eg Tubbs Flex VRT. Lett, god binding, enkel og få jamn stramming på, hælløftar og verkeleg godt stegjarn og "taggerand" rundt heile.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går gikk vi til Sandbukta ved Tofte, på Hurum. Kort overnattingstur ikke for langt hjemmefra. Stien opp er ca 2 km og som forventet var det frosset vann på en stor del av stien. Resten var gjørmete. Selve område ved stranden var bar og fint. Vi lagde bål av søkkvåt ved. Vi har heldig med vinden. Nesten vindstille, men litt trekk mot sjøen slik at all røyk gikk i samme retning hele kvelden. Noen stjerner og Venus godt synlig på himmelen. Det var fint og varmt i teltet. Dessverre revnet en dårlig sydd søm i dunsoveposen, da jeg krøp ut i dag tidlg. Denne har jeg sydd sammen igjen i dag.

Linda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi rakk såvidt overnattingstur i telt i februar   :D   får være godkjent når vi sovnet 28.februar og våknet 1.mars!

Vi har satt oss som mål å få til en telttur hver måned, og helst øke til to pr.måned neste vinter. 

Forrige helg blåste det heftig, og det fristet lite med telttur. I helga har det også vært ganske mye vind, men vi satset på at det ikke ble så ille og pakket sekkene i går.

 

Vi fikk opp teltet i dagslys, et ledd i ene teltstanga knakk, undertegnede var litt klønete,  men reservedel fikset den saken. Vi fant en ganske lun plass til teltet, men utpå natta tok vinden seg opp en god del og jeg skvatt opp en gang i løpet av natta da en heftig vindkule klasket ei grein nedi telttaket   :logik:   

Bråvåknet fra drømmeland og det tok litt tid før jeg skjønte hva det var.      :D       

 

Vi sov godt og våknet uthvilte i 7-tiden i morges, og blide og fornøyde inntok vi varm frokost, pølse med lompe. Vi våget ikke tenne bål i den heftige vinden. Vi laget mat på primusen, sekkene ble ganske effektiv vindskjerm, man tager hva man haver. 

post-6789-0-45317000-1425204711_thumb.jp

post-6789-0-46662700-1425204720_thumb.jp

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra Kårvatn i går og gjorde et forsøk på å nå toppen av Tydalsnebba. Snudde på drøyt 1000 moh pga hard og isete skare. Jeg var den eneste i følget som hadde skarejern og kunne gå ganske uanstrengt på det harde føret. Men likevel, en flott tur i flotte omgivelser. Får ta et nytt forsøk senere, gjerne med stegjern og isøks i sekken.

Her er en film fra turen om det måtte intressere:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk et par turer på Blefjell, rett under tregrensen. Var endel vind på lørdag, men ok føre. På søndag snødde det og jeg smørte meg bort, så det kladdet helt sykt. Snudde når vi kom opp på snaufjellet hvor det blåste litt mer og løypen var "usynlig". På de siste to km av turen så skrapet jeg av det jeg klarte av smørningen. Skulle ha gjort det mye før, da ble det ok glid! Har lært meg at jeg ikke skal smøre så langt med klister, og nå har jeg lært at jeg ikke skal smøre så langt når det er snør. Må få kjøpt meg solbriller med gult/brunt glass til dager når det er overskyet/snør. Utrolig vanskelig å se noe som helst til tider. 

 

Ser det er meldt bra vær mandag-onsdag og fint, men litt varmere vær på torsdag/fredag. Tror det kan bli utrolig fine forhold, så har veeeldig lyst til å prøve å få gått meg en skitur etter jobb. Solnedgang er jo faktisk ikke før i 17:48 i dag, så burde gå an å få til.

 

Her er en film fra turen om det måtte intressere:

Definitivt interessant! Har hittil kun gått på langrennski i oppkjørte spor, så interessant å se en helt anderledes form for skitur. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en tur fra Buhovd. Helgas nysnø jevna ut landskapet og dekte over vindens herjing. Blå himmel med noen tynne skyer over mot Norefjell. Fullmånen (nesten full) var på vei opp. Med temperatur på et par minus lå alt til rette for en flott tur. Etter noen bratte bakker begynte det å bli mye spor og opptråkka områder i terrenget. Villreinen hadde passert. Spora var nok fra dagen før, men spennende uansett. Det ble mørkere og rypene begynte sin kveldssang. Moro å høre de skvaldre til hverandre. Tre som overgikk hverandre. Månen lyste opp landskapet med alle fjella rundt dalen. Vinden tok seg noe opp innerst i dalen. Og med vinden kom lukta av silo.... ikke hva jeg forventa. Da ser jeg hele villreinflokken som står fra 20 til 80 m fra meg! Hele området nedenfor meg er tett med rein! Så mange og så flotte. Prøve å trekke meg unna samme vei som jeg kom. Dessverre har noen av de sett meg. I mørket og uten lukt fra meg blir de nok mer redd enn om de hadde vist at det var kun et menneske. Hele flokken trekker ned mot sletten ved et vann. De er rolige og stresser ikke, men lager masse lyder der flokken på en 150 - 200 dyr flyter forbi. 200 m nedenfor roer de seg helt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro halvannen tidligere fra jobb i dag for å komme meg ut på ski. Kjørte 25min opp til Storli på vesle Ble og gikk derfra til Blestøle, så til Solobua og tilbake igjen utenom å gå via Blestølen. Kom meg 100 meter opp i løypa før jeg tok av meg skiene og fikk på litt universalklister. Snøen hadde smeltet litt i sporet og blitt litt isete. Kjentes ut som sandpapir i 500 meter, men etter det gikk det veldig greit. Ingen glipptak. :)

 

Været var noe av det som fikk meg til å tenke: Jeg må ut på tur idag. Det skuffet ikke. Når jeg kom meg ut i skiløypa og opp på fjellet så var det skikkelig eventyrforhold. Over tregrensen så hadde det heller ikke vært så varmt at snøen hadde smeltet, så der var det kjempefint føre. Synd jeg ikke hadde hele dagen, ellers tror jeg det hadde blitt endel mil. Kjempeføre og kjempeløyper.

 

Jeg traff totalt fire mennesker på hele turen. Tror det er vanskelig å begripe hvor fine forhold det var på fjellet i dag når jeg 25 min biltur unna, i Kongsberg sentrum gikk på bare fortau til jobb i dag. Må si meg veldig fornøyd med de som kjørte opp løyper igår og i dag. Skal ta meg en tur i morgen også. Får noen timer minus på fleksen, men får bare ta det igjen en dag med dårligere vær.  :pirate:

 

post-9055-0-32846300-1425419503_thumb.jppost-9055-0-42566000-1425419508_thumb.jppost-9055-0-38705000-1425419511_thumb.jppost-9055-0-61116600-1425419514_thumb.jppost-9055-0-72360400-1425419709_thumb.jp

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg traff totalt fire mennesker på hele turen. Tror det er vanskelig å begripe hvor fine forhold det var på fjellet i dag når jeg 25 min biltur unna, i Kongsberg sentrum gikk på bare fortau til jobb i dag. Må si meg veldig fornøyd med de som kjørte opp løyper igår og i dag. Skal ta meg en tur i morgen også. Får noen timer minus på fleksen, men får bare ta det igjen en dag med dårligere vær.  :pirate:

 

På Ble er det fantastisk! Drar på tur mot betaling i samme området torsdag og fredag! Lørdag og søndag blir nok også tilbrakt på Ble. Fellestur met KOT søndag, sjekk nettsidene.

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På Ble er det fantastisk! Drar på tur mot betaling i samme området torsdag og fredag! Lørdag og søndag blir nok også tilbrakt på Ble. Fellestur met KOT søndag, sjekk nettsidene.

 

EirikW

Fyy f.... :pinch:

 

Kunne godt tenkt meg å bli med på en tur, men den optimale turen for dama er fullstendig alene på fjellet. Det er såvidt jeg får lov til å bli med. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en ny tur på Blefjell i dag, samme løype som i går. Så å si akkurat samme føre, vær og form. Kan ikke si noe annet enn at det føles ut som jeg har fått to ekstra helgedager. Å gå på ski på fjellet er noe jeg virkelig nyter!

 

Utsikt fra litt ovenfor Blestølen mot Norefjell (antar jeg)

post-9055-0-17418300-1425489315_thumb.jp

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.