Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor har du vært på tur i dag?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Takk for beskrivelse :) Kanskje jeg skal se om jeg finner den en dag (hehe jeg gikk rett forbi der tidligere i dag). Er det opp langs den stien som er merka "gammelstien/gammelveien" fra andre sida?

 

Om du går inn gammelstien der du tenker så kan du ganske lett finne Geitkinn-hytta, og stien er forøvrig veldig fin der den går litt oppe i lia med masse fin utsikt i forhold til driftsveien. Skal du til Geitkinn så følger du den stien til du passerer det høyeste punktet på den. Rett etter går det en sti rett oppover lia til venstre som du følger 150-200m, så er du der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

   

Uansett kor dårleg fotograf eg er, gidd eg ikkje ta bilde bare for å ta bilde. Når det ikkje er noko å ta bilde av, tar eg ikkje bilde, og når eg ikkje har noko bilde å dele, deler eg heller ikkje. Så enkelt er det. Og skal eg til å laste opp bilder, vert det i alle fall ikkje same dagen som eg har vore på tur, og då er ikkje dette den rette tråden slik eg har forstått det.

Det enklaste vil sjølvsagt vera å slutte å fortelje at eg har vore på tur, og bare diskutere utstyr, dersom det er det du vil.

Keep up the good work, @afe    og så er siste ord sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter med randoturer i mellom jobbøktene og i dag ble det også en kjapp tur.

Herlig med sol, men kald vind på fjellet.

Jeg liker derimot å lese disse korte rapportene med forskjellige bildekvaliteter! Fortsett med det, folkens!

Mitt bilde er tatt med mobilen :)

post-3450-0-19002500-1421682497_thumb.jp

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var endelig årets første skitur, og sekketrening med ski i boks.

Gikk måneskinnsløypa fra Sognsvann til Frognerseteren og ned igjen. Nydelige forhold på upreparert løype. 20-30cm pudder over en solid såle med skare.

Rett og slett en av de finere treningsturene jeg har hatt i marka :)

 

Du var nok ikke alene om det :). Ble også sesongens første skitur på meg og idag (endelig). Skiformen var ikke akkurat så mye å skryte av, men det var deilig å være ute og gli over snøen igjen. Tok autostradaen fra Sognsvann til Frognerseteren om Ullevålseter, så over til Tryvann, derfra ned til Rishøgda og tilbake på skimotorveien igjen. Ullevålseter og Sognsvann. Fine forhold. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt så har denne vinteren bestått av de fleste typer vær, bortsett fra skikkelig snø og sol, men nå ser det ut til at vi skal få noen dager med fint solskinn.

I dag får jeg ikke tid til å gå på tur, men i morgen, torsdag, så er planen å gå til Bynuten eller Selvikstakken. Torsdag skal visst bli ukens fineste hva vær angår.

Noen som har lyst til å bli med?

post-4220-0-90908000-1421837144_thumb.jp  post-4220-0-15249300-1421837283_thumb.jp

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt så har denne vinteren bestått av de fleste typer vær, bortsett fra skikkelig snø og sol, men nå ser det ut til at vi skal få noen dager med fint solskinn.

I dag får jeg ikke tid til å gå på tur, men i morgen, torsdag, så er planen å gå til Bynuten eller Selvikstakken. Torsdag skal visst bli ukens fineste hva vær angår.

Noen som har lyst til å bli med?

 

Det er dessverre noen av oss som ikke helt har fått tak på det å være pensjonist ennå...

 

I det fine været, hadde det vært greit med en tur til Bynuten. Men jeg er redd det vil bli å gå på snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre noen av oss som ikke helt har fått tak på det å være pensjonist ennå...

 

I det fine været, hadde det vært greit med en tur til Bynuten. Men jeg er redd det vil bli å gå på snø.

Jeg mener det er Bynuten og Selvikstakken jeg ser fra vinduet mitt i sørøst og de var ganske hvite i dag. Jeg regner med at det nok blir noe snø.

Jeg får bare ta på gode sko og kanskje jeg tar med et par staver. 

Men for all del, blir det for glatt så er det bare å snu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg ingen møter før kl 14 noe som betyr hjemme kontor(som egentlig betyr skitur :D  )

 

Så da gikk turen fra Bogstadvannet og opp til Tryvannstua.

Føret var bra,det var akkurat passe kaldt og det snødde lett.

Veldig deilig å gå tur tidlig på dagen midt i uka, møtte kun 2 personer, så følte at jeg hadde hele løypa for meg selv :frantics:

 

 

post-14924-0-15998600-1421927241_thumb.j

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er Bynuten og Selvikstakken jeg ser fra vinduet mitt i sørøst og de var ganske hvite i dag. Jeg regner med at det nok blir noe snø.

Jeg får bare ta på gode sko og kanskje jeg tar med et par staver. 

Men for all del, blir det for glatt så er det bare å snu.

Nå ble det tur til Bynuten i går selv om den lyser hvitt et sted der ute mot horisonten når jeg titter ut av vinduet.

Som ventet var det ingen biler på parkeringsplassen og ingen ferske spor i snøen. Ja for det var faktisk skiføre på traktorveien nederst mot parkeringsplassen.

Det ble mindre snø og lettere å gå etter hvert som jeg kom bort fra veien og inn i terrenget. 

Like etter at jeg hadde forlatt traktorveien så går stien over en liten høyde med noen fæle høyspentmaster. Her stoppet jeg og stod en stund og studerte terrenget videre fremover. Det var helt stille, men plutselig hørte jeg at noen gikk på skaren inne i bjørkeskogen i skråningen opp mot Flatafjellet.

Til å begynne med så jeg ingen ting, men en jegers blikk fager som kjent inn alt som beveger seg, og ut av bjørkeskogen kom det tre elger. Et flott og sjeldent syn i disse traktene.

post-4220-0-28328400-1422010429_thumb.jp

Hvis du sómer inn litt i dette bildet så går det tre elger i skråningen der hvor bjørkeskogen gjør en sving nedover.

Det var litt snø, men ikke mer enn at det gikk fint å gå med vanlige fjellsko.

post-4220-0-37626100-1422011810_thumb.jp

Det hang en del is i den ene sida i skaret før den siste oppstigningen og solen varmet akkurat nok til at store istapper nå og da raste ned mot stien. Jeg holdt meg godt til høyre, for den isen som kom ned var betydelig mer enn det man putter i glasset en varm sommerdag.

post-4220-0-27786600-1422011844_thumb.jp

Nå begynte skaren å bli så glatt at jeg fant det lurest å ta på brodder under skoene. Det var også en del is noen steder og da er det bare en ting som hjelper og det er skikkelige brodder.

Oppe på toppen var det flott utsikt, men ganske kaldt selv om vinden knapt var merkbar.

post-4220-0-12894700-1422011884_thumb.jp

Jeg tok meg bare tid til et par skiver og en kopp varm kakao før jeg satte nesa hjemover igjen.

Det var noen spor på toppen, men de var nok noen dager gamle.

post-4220-0-03626200-1422011922_thumb.jp post-4220-0-05406400-1422012425_thumb.jp

Det ble stadig kaldere etter som sola gikk lenger og lenger ned og nede ved Storatjørn ble stillheten kun brutt av smellene fra isen som frøs seg tykkere i det kalde klare været.

Jeg tok en shortcut gjennom bjørkeskogen på et sted der stien går i en sving bort fra vannet, og går man utenfor stien så er muligheten for å se interessante ting ganske mye større.

post-4220-0-14392000-1422011952_thumb.jp

Her hadde en hare tydeligvis forsøkt å grave seg et nytt hus, eller kanskje den bare var på leting etter noe å spise.

Like før jeg kom ned til bilen møtte jeg to karer på vei oppover. Ganske rart for sola var allerede godt nedenfor horisonten og det ville være mørkt i løpet av kun kort tid.

En fin tur midt i uka. Turen opp pluss en matpause på toppen og ned igjen samme veien tok ganske nøyaktig fem timer. Ganske bra trim siden snøen gjorde det en del tyngre å gå.

Nå kan du bare trega REJOHN at du ikke ble med.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå kan du bare trega REJOHN at du ikke ble med.

Og det gjør jeg.

 

Ut fra bildene så det ut som en skikkelig fin vintertur. Jeg må skaffe meg brodder...

 

Takk for rapporten og flotte bilder. Det er alltid kjekt å se bilder fra kjente og kjære trakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt riktig tråd og ikke idag, men forrige dagen, men i hvertfall: Hvor har du vært på tur (ikke) i dag.

Fortalt i bildet istedet for ord.

Moderator får flytte hvis dett blir helt feil helt feil.

 

 

 

rayun

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokosttur til Dreiers Minne, å vi er blitt forutsigbare!  :logik:

Veldig hard snø, noen gikk på ski og vi gikk på bena. Det gikk greit uten brodder, men litt glatt var det.

 

Vi var ganske kjappe i dag, så vi fyrte ikke i ovnen, men matet fuglene og ekornet som løp fra tre til tre. 

 

Pipa fra ovnen:

post-6789-0-85760600-1422106492_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værutsiktene var ikke så lyse idag, men når skiene først begynner å feste seg til beina er det vanskelig å få dem av igjen.

Dro til Skansebakken i Sørkedalen med planer om en langtur. Ble noe midt i mellom. Den ferske snøen som har lavet ned i det siste har nådd trassalderen virker det som, føret er verken fugl eller fisk.

Gikk fra såpeglatt til store snøskavler og isbreer under skiene idag.

 

Fra Skansebakken satte jeg kursen mot Brunkollen, opp fra skansen var det stort sett bare labbing på uoppkjørte løyper. Planen fra Brunkollen var og gå mot Burudtjern og så Vensåsseter, og så videre mot Løvlia. 

På veien til Burudtjern tok jeg feil vei og endte opp helt nede ved Stein Gård, noe som førte til en rundt 8km ekstra. På oppharva snø og like mye spor å se som på et åpent hav.

Turen opp igjen var av det sure slaget. Det går mye krefter på å surre på uoppkjørte spor. Skisporene ble litt bedre fra Burud og opp mot Vensåsseter.

 

Kort sagt ikke dagen idag, følte jeg ikke hadde så mye å gi, klarte ikke å samle så mye krefter, gikk med sneglefart bortover. På Vensåsseter måtte jeg hive innpå to vafler. Lot Løvlia bli med tankene, orker ikke å gå den litt kjedelige traséen langs Heggelivannene i den farten jeg holder nå. Går likevel over Vidvangshøgda, utsikten borte i det grå været. Ned Dammyrdalen er det derimot bedre forhold, beste føre så langt og det går faktisk framover etter at man tar ett fraspark. Rekker akkurat Sørkedalsbussen nede ved skansen igjen.

 

Noen bilder fra turen:

 

post-12580-0-38863200-1422134154_thumb.j

 

post-12580-0-48498600-1422134144_thumb.j

 

post-12580-0-39794000-1422134148_thumb.j

 

post-12580-0-91676300-1422134151_thumb.j

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en tur fra Blestølen til Krøkla på Blefjell. Fint blått føre hele veien med ca -2 grader hele veien. Det var litt tåkete, mens når vi fikk glimt av Fagerfjell, så var det full sol. I det vi kommer over en av bakkentoppene så åpnet landskapet seg, tåken hadde lettet og det var gnistrende sol og Store Ble lå der som hvite sukkertopper. Desverre rakk tåken å komme tilbake igjen før vi nådde Krøkla, akkurat når vi kom opp var vi midt i en sky, så ingenting. :P

 

Utrolig fin tur på avslappende føre. Greit feste og ikke for kjapt i nedoverbakkene. Alle løypene hadde blåst igjen i løpet av natta, men de hadde kjørt opp mesteparten innen vi kom opp. Møtte en løypemaskin litt etter Strutåsen (som desverre er stengt fordi de taper penger på å drive stedet :( ). I løypemaskinen satt det en fornøyd kar og bikkja hans. Må gi cred til løypemannskapet, det hadde blitt en tung tur over snøskavler uten dem! :)

 

Siluhet av meg 10 min før vi kom fram til Krøkla og tåken seg på:

post-9055-0-29535100-1422139074_thumb.jp

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.