Gå til innhold
  • Bli medlem

"Ny" Optimus 111 - oppstartsfusk


HakonJ

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en brukt Optimus 111 bråkebrenner som jeg ikke får til å brenne særlig fint (mye gule flammer, se video). Om jeg tar opp rensenålen slukker heller ikke flammen, dette demonstreres i videoen (10-11 sek ut i filmen). Det eneste drivstoffet jeg fant var en kanne fritidsparafin (UniTor, hvit/grønn kanne fra Esso), så jeg fyrte med dette. Har skjønt dette skal være helt OK å bruke? Den luktet i alle fall svært lite, både før og etter forbrenning. Eneste erfaringen jeg har med Optimus 111 er fra Forsvaret, så jeg stiller ikke veldig sterkt her. Brenneren ble kjøpt mest for gøy, men tenkte absolutt å ha den som bruksprimus, så jeg ønsker å få den til å brenne skikkelig.

 

Før jeg begynner med for mye mikkmakk og demontering (som fort kan gjøre vondt verre) tenkte jeg å forhøre meg med dere som har god erfaring med denne brenneren:

 

1) Er rensenålen ødelagt om primusen ikke slukker når denne brukes? (Primusen skulle være overhalt, så jeg blir litt usikker her)

 

2) Kan dette ha forårsaket utilstrekkelig rensing av dyse, og følgelig dårlig forbrenning? Kan jeg rense dysen ovenfra med en annen nål, eller risikerer jeg å skade den innebygde nålen?

 

3) Bør jeg bytte drivstoff? Tenkte jeg kunne svippe innom butikken etterpå og dra med meg en flaske tennvæske for å sjekke, men er det noe vits?

 

4) Andre tiltak? Brennerhodet skinner ikke akkurat av messing, men dette skal vel ikke ha for mye å si i forhold til funksjonen? 

 

Endret av hjaadd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Vri mot "rensing" og se om rensenålen stikker opp av dysa når primusen ikke er tent, stikker den opp er den nok OK. Mulig du må ta ut rensenålen sette den i en gang til, ikke sikkert det ble optimalt når den ble overhalt. Søk på forumet så finner du fremgangsmåte.

 

2) Du kan prøve å skifte dyse, sørg for at du får en skikkelig parafindyse - Finn Hjelmerud og Uniflame Supply har.

    Jeg har prøvd multifueldysa på bråkebrenner og den ga merkbart mindre effekt enn ren parafindyse.

 

3) Nei, fritidsparafin er bra.

 

4) Prøv og vask brennerhode med deler i primusvaskevannet til Runegutt123, søk på "primusvaskevann" på forumet. I tillegg til dette kan du skylle tanken et par ganger med fritidsparafin.

 

Jeg har mer erfaring med 111 stillebrenner, så det kan godt være du får svar av noen mer kyndige.

 

Lykke til og la oss få høre resultatet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemessig, takk for svar. Nålen stikker opp på riktig måte, tror ikke den er feilmontert. Kommer opp en liten millimeter ved maksimalt utslag. Skal prøve å rense brenneren i primusvaskevannet før jeg ser på ny dyse. Det var Finn jeg kjøpte primusen av, kan også høre hva han mener. 

 

Angående vasking med primusvaskevann: Må jeg ta ut nål, spindel, pakninger osv, eller bør jeg unngå å få syre inni brenneren, og heller senke hele greia ned i løsningen med alt montert? Ser for meg at jeg i det minste bør unngå å senke pumpen under vann, det vil vel komme en del væske inn i pumpen fra rundt pumpestangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg senker hele greia ned i vannet, men ikke pumpa som du sier. Primusvaskevannet har fungert utmerket og primusene mine har alle brent penere etter slik behandling.

 

Finn har godt over gjennomsnittlig peiling og er behjelpelig, ikke dumt å spørre han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg senker hele greia ned i vannet, men ikke pumpa som du sier. Primusvaskevannet har fungert utmerket og primusene mine har alle brent penere etter slik behandling.

 

Finn har godt over gjennomsnittlig peiling og er behjelpelig, ikke dumt å spørre han!

 

Prøvde dette nå. Børstet brenneren underveis og fikk av mye sot/smuss, men det hjalp dessverre ikke på flammen. Sjekket dysen med lupe nå, og det ser ut som dysehullet har fått seg en liten kakk. Vet ikke hvor mye dette skulle ha å si, men jeg prøvde å ta et bilde, så kan dere vurdere. Ikke helt skarpt, men formen på hullet synes i alle fall. Kunne dette forårsake den gule flammen? På videoen ser man såvidt at flammen som stikker ut nede til høyre er høyere/gulere, og jeg vil anta dette kan skyldes hakket i dysehullet. (Dette er mye mer synlig utenom videoen)

 

post-8581-0-34831800-1366105606_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg også at dysa er problemet, men har en teori om at brenneren din har fått feil type drivstoff og det har over tid samlet seg sot og smuss inni rørene til brenneren. Dette fører til at man ikke får fullstendig forrvarming av parafinen og derfor de gule flammene. Tror man kan rense brenneren med forgasserrens til en hviss grad. Ville uansett ha fokusert på dysa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe en ny dyse først som sist, tror nok problemet ditt ligger i dysa :)

 

Du har nok rett! Kjørte en parallell tråd om samme emnet på spiritburner.com. Fikk tips der om å prøve å slipe overflaten på dysen med en fin slipestein, og det hjalp virkelig mye. (Her er tråden: http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/31817/  )

 

Hakket i dysen er fremdeles synlig under lupen, og skaper en gul stikkflamme, så jeg kommer nok til å kjøpe en ny dyse allikevel. Her er brenneren ved 50% effekt etter sliping: 

 

post-8581-0-01519100-1366114998_thumb.jp

 

Selv om bildet er tatt i dagslys, kontra videoen i mørket, brenner den åpenbart bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg også at dysa er problemet, men har en teori om at brenneren din har fått feil type drivstoff og det har over tid samlet seg sot og smuss inni rørene til brenneren. Dette fører til at man ikke får fullstendig forrvarming av parafinen og derfor de gule flammene. Tror man kan rense brenneren med forgasserrens til en hviss grad. Ville uansett ha fokusert på dysa.

 

Ja, som du ser av min siste post er det nok dysa som har vært problemet. Skal ha den forgasserrensen i bakhodet. Ser også det brukes oppvarming med bråkjøling for å slå løs avleiringer.

 

Tok kontakt med Uniflamesupply for å høre etter ny dyse. Slik jeg forstod det hadde de nå kun multifueldyse liggende (M-dyse), og ikke noen rene parafindyser. Er det denne du mener når du sier "skikkelig parafindyse" @Kjellis ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet med gulaktige flammer på mine to 111T-brennere. Noen som vet hvor man kan få kjøpt løse parafindyser til disse. Har lett uten hell på nettet både i Norge og Sverige.. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet med gulaktige flammer på mine to 111T-brennere. Noen som vet hvor man kan få kjøpt løse parafindyser til disse. Har lett uten hell på nettet både i Norge og Sverige.. :shock:

 

Ta kontakt med han som har denne annonsen og forklar problemet:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40040054

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste drivstoffet jeg har opplevd at disse primusene ikke liker er lampeolje. Noen typer lampeolje har en tendens til å fordampe før den kommer ut gjennom dysa og da slukner primusen og blir stående å frese og røyke.

Vanlig fritidsparafin har jeg aldri hatt problemer med og jeg har brukt Optimus 111 i mange år før multifuelen kom på markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med to stykker nå, primuskongen og han som hjaadd la ut link til. Inntrykket jeg sitter igjen med er at bråkebrennere er mer holdbare siden varmeutviklingen i en stillebrenner (særlig de 111-brennerne som er produsert i Portugal) har en tendens til å gå opp i slagloddingene. Dette vil føre til gule flammer og er en av grunnene til at disse ikke produseres i større skala i dag.

 

Når det gjelder drivstoff fikk jeg vite at for bare noen år siden var nesten alt av tennveske og fritidsparafin petroleumsbasert. I dag er mange av disse produktene naftabasert og tilsatt en rekke stoffer som ikke er helt bra for en primus. Jeg fikk tre konkrete anbefalinger. Ren fyringsparafin er meget bra, A1 er enda bedre (dersom man er sikker på at det er A1 man får), og noe som heter D-60 som fås kjøpt på Esso-stasjoner. Sistnevnte er så vidt jeg kunne lese på etiketten naftabasert, så nå er jeg om mulig enda mer forvirret. :P Men ettersom jeg forstod burde det være petroleumsbasert og ikke nafta. Lampeolje er bannlyst!

 

Jeg har planer om å kjøpe en Manaslu 121-brenner (Ren parafinbrenner), og så skal jeg ta med en kanne til nærmeste sted de forhandler fyringsparafin og fylle den opp, så har jeg en stund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritidsparafin eller fyringsparafin burde være bra. Det finnes også fyringsolje.(Jeg har en skvett stående på en gammel nedgravd tank i hagen.) Dette er mer å sammenligne med diesel og jeg tror ikke denne er å anbefale.

A1 er fly og helikopterdrivstoff, eller Jet A-1 som det heter. Hvis du får tak i dette så er det noe av det beste du kan få. Renere parafin tror jeg ikke det lages.

Jeg hadde en slik kanne en gang og det brenner nesten uten eksos eller sot.

Vær på vakt mot avgiftsfrie, rød- eller grønnfargede, produkter. Jeg hadde noe rød parafin en gang og hvis du brenner dette i et lite lukket rom, telt, drivhus eller lignende, så må du bruke verneutstyr. Øynene renner og nesa svir etter kort tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med to stykker nå, primuskongen og han som hjaadd la ut link til. Inntrykket jeg sitter igjen med er at bråkebrennere er mer holdbare siden varmeutviklingen i en stillebrenner (særlig de 111-brennerne som er produsert i Portugal) har en tendens til å gå opp i slagloddingene. Dette vil føre til gule flammer og er en av grunnene til at disse ikke produseres i større skala i dag.

 

Når det gjelder drivstoff fikk jeg vite at for bare noen år siden var nesten alt av tennveske og fritidsparafin petroleumsbasert. I dag er mange av disse produktene naftabasert og tilsatt en rekke stoffer som ikke er helt bra for en primus. Jeg fikk tre konkrete anbefalinger. Ren fyringsparafin er meget bra, A1 er enda bedre (dersom man er sikker på at det er A1 man får), og noe som heter D-60 som fås kjøpt på Esso-stasjoner. Sistnevnte er så vidt jeg kunne lese på etiketten naftabasert, så nå er jeg om mulig enda mer forvirret. :P Men ettersom jeg forstod burde det være petroleumsbasert og ikke nafta. Lampeolje er bannlyst!

 

Jeg har planer om å kjøpe en Manaslu 121-brenner (Ren parafinbrenner), og så skal jeg ta med en kanne til nærmeste sted de forhandler fyringsparafin og fylle den opp, så har jeg en stund! :)

 

www.forsvarsbrukt.no har helt nye brennerhoder til 111T tror jeg. Du kunne jo kjøpt et nytt slikt, og passet på ikke å bruke den for hardt.

 

Hadde med meg en lignende som Manaslu 121 på tur nå i helga (Radius 21). En herlig primus! Enkel i bruk, god effektjustering og virkelig pålitelig. Inkludert alt veier den mindre enn Omnifuelen jeg vanligvis bruker. Bytter jeg ut tinnboksen den kommer i sparer jeg sikkert 2-300 gram til. Tror du kommer til å bli fornøyd om du går for en slik. Ikke mye som kan gå galt om du tenker å bruke den i telt heller. Dog er det litt treig reaksjonstid på justeringen. Du kan ikke slå den av helt umiddelbart, går 3-4 sekunder før tanken er tom for trykk. Føler meg allikevel like trygg i et telt med denne som Omnifuelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.