Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Nammatj 2GT vs. 3GT


knerten

Anbefalte innlegg

Vi er et par som skal anskaffe telt for bruk i fjellet sommer og vinter. Vi ser på Hilleberg Nammatj GT som interessant mht. vekt/styrke.

Er imidlertid usikker på om vi bør gå for GT2 eller GT3. Er den økte plassen/telthøyden verd vektøkningen på 300 g (og prisøkningen på ca 400 kr)?

Noen som har erfaring eller tanker om dette?

 

http://hilleberg.se/sv/product/nammatj-2-gt

http://hilleberg.se/sv/product/nammatj-3-gt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et Nammatj 3 GT. Synes det er riktig mtp å være to stykker der inne. Har også vært tre personer i det på noen turer(også vinter), det går også greit så lenge man er gode venner og ingen av personene er særlig store. Det kommer bare litt an på hvor tett man vil ligge og hvor god plass man vil ha på dager med dårlig vær;-) Personlig foretrekker jeg gjerne å satse på tremannstelt for to personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nammatj 3 er berre 160 cm breitt så om du planlegg vinterturar ville eg kjøpt det. Eg har sjølv Nammatj 3 og meiner det er eit tomanns og ikkje noko tremannstelt. Merk dykk óg at teltet er skrått i fotenden. Dette er ei ulempe i snøvér ettersom lengda på teltet vert redusert etter kvart som snøen legg seg. Så: Dersom eg hadde vore deg ville eg heller sett på Keron 3!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store forteltet kan sjølvsagt vera kjekt, men sjølv ville eg valgt Keron 3 (ikkje GT) i staden for Nammatj 3GT for å unngå skråveggen i innerteltet, og då er ikkje vektforskjellen så stor. Men dette er sjølvsagt indiviuelt, både korleis ein verdsett det store forteltet, og korleis ein misslikar den skrå innerteltveggen. Eg er ca 190cm lang og har lagt Nammatj-teltet mitt i skapet, truleg for godt, på grunn av denne skråveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med plass til lagring av sekker og kokemuligheter (spesielt vinterstid) i Nammatj/Keron uten stort fortelt (dvs ikke-GT).?

Det perfekte teltet til bruk hele året finnes ikke, så det må bli avveininger hva en skal vektlegge mest. Dere klarer dere uten stort fortelt vinterstid. Når dere alltid/ofte er to på tur anbefaler eg to fortelt. Dere kan rote i hvert deres, og dere får "større" plass innvendig fordi det da er mer naturlig å styre mer i hver deres ende av innerteltet. Spesielt vinterstid har dere alltid en inngang i le og hvis glidelåsen ryker på den ene inngangen, kan denne sys igjen og dere har den andre inngangen å bruke. Enig at Keron 3 GT blir for tungt å bære. Altså, eg anbefaler Keron 3, men..

..hvis dere kun drar på kortere turer vintertid, når været er bra, ofte i skogsterreng og sjelden i åpent landskap ville eg valgt Kaitum 3. Teltet er lettere å bære. Duken på Kaitum er sterkere enn mange andre ekspedisjonstelt, men på lengre turer der været blir mer usikkert og ved mye telting i åpent terreng ville eg valgt Keron. Kaitum tåler storm, men et telt har man jo gjerne i mange år og materialene slites med årene bl.a av sola, og havner dere i storm setter dere sikkert pris på sterkere duk og stenger uavhengig av teltets alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for erfaringsdeling!

Når det gjelder Keron 3GT så begynner det å bli tungt å bære på! Så der må det nok en avveining til mellom vekt og funksjon på vinterstid.

 

Mitt innspel var at du kanskje heller burde vurdera Keron 3 og ikkje 3GT i staden for Nammatj 3GT. Eg er berre 176 cm og mislikar den skråe fotenden vinterstid. Dette vert enno verre om ein ligg på til dømes DownMat og med ein tjukk vinterpsoe. Då er ein garantert kontakt mellom teltduk og sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode innspill!

Blir nok ikke Nammatj for oss. Skal vurdere Keron 3 (ikke GT) som foreslått. av deg 'krokavatnet'.

I og med at hovedbruken blir i fjellet så faller Kaitum bort!

 

Får kanskje kaste et blikk på telt fra andre produsenter også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke utelukk Kaitum med en gang. Kaitum tåler utrolig mye. Levetiden vil være kortere enn Keron. Jeg har både Kaitum, Saivo (samme duk og stangtykkelse som Keron) og Nallo (samme duk som Keron). Etter ti års hard bruk (mange år mer enn 60 utedøgn) røk duken på Nallo. Keron: tåler litt mer, har lengre levetid, er høyere ved inngangen Kaitum: er lettere og tar mindre plass, litt bredere på midten, er litt mer aerodynamisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke utelukk Kaitum med en gang. Kaitum tåler utrolig mye. Levetiden vil være kortere enn Keron. Jeg har både Kaitum, Saivo (samme duk og stangtykkelse som Keron) og Nallo (samme duk som Keron). Etter ti års hard bruk (mange år mer enn 60 utedøgn) røk duken på Nallo. Keron: tåler litt mer, har lengre levetid, er høyere ved inngangen Kaitum: er lettere og tar mindre plass, litt bredere på midten, er litt mer aerodynamisk

Du mente selvfølgelig at Nallo har samme duk som Kaitum.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.