Gå til innhold
  • Bli medlem

Vektredusering på Hilleberg Allak


rakafisk

Anbefalte innlegg

Forslag til å strippe vekten litt, noen som har erfaringer med allak på dette område. Er det noe å hente på Stenger, plugger?

 

Ser det blir solgt innertelt i netting, er dette greit sommerstid? Hva er hovedfunksjon med det orginale innerteltet VS netting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har både det vi kaller konvensjonelt telt her på berget og netting innertelt. På fine, varme sommerdager er det deilig med det luftige nettingteltet, men en sur natt med vind (eller god trekk) kan det kjennes kaldt ut og det er nytteløst å fyre, særlig vår og høst. Men må likevel innrømme at det luftige nettingteltet er bedre enn en skulle tro.

 

Stengene tviler jeg på at du har noe fornuftig å hente på uten at det går ut over egenskapene, men på plugger er det nok litt å hente, bare surf etter alternativer. Jeg lager egne plugger også, men synes ikke helt jeg har kommet i mål. Jeg fjerner alltid disse bardunstrammerne, men så er jeg også litt over middels opptatt av knuter og stikk, så det er ikke vekt alene vi snakker om. Dessuten har jeg mer enn en gang fått meg en raptus av disse ved oppsetting eller nedtagning avteltet i sterk vind. Selve bardunene kan ofte byttes mot mer beskjedne dimensjoner uten at det forringer noe.

 

Jeg pleier ikke å ta med poser til plugger, stenger, repsett og telt, det utgjør litt det også.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste måten å spare vekt er å legge igjen innerteltet, men jeg vekter komforten til innerteltet høyere enn vekta jeg sparer..

Hensikten med nettinga, er jo at man får det litt luftigere, i tillegg, så får man jo kjøpt et kit, som gjør at man kan sette opp bare innerteltet (både netting og vanlig type).

Jeg har dette kitet til Soulo, men siden jeg kjøpte teltet på høsten i fjor, så har jeg ikke testet det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å bruke ''topphatten'' på mitt Allak.
Ikke så mye pga vekten, men heller fordi jeg er for lat til å bry meg med å sette den på. Tror den ligger på i underkant av hundre gram.

Blir også bedre lufting uten topphatten, og i tillegg kan man ligge å se på stjernehimmelen hvis man er heldig med været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

http://www.fliegfix.com/kategorien/optimierte-zeltgestaenge/154

Det här företaget säljer kolfiberstänger. Det lär även lätta din plånbok!

9 mm set väger 457 gram (192euro) och 7,3 mm set väger 376 gram (185euro).

Orginal väger ???

 

Tittade för min egen del på att köpa en 9mm stång till mitt Ringstind light 2 men viktsparandet slutade på 70 gram så det valdes bort.

Mer vikt att spara på att välja lättare markpinnar och dessutom till ett lägre pris.

 

Men väljer du 7,3 mm stängerna så kan du säkert motivera pris kontra viktsparande. Du kan ju också använda dig av orginal och kolfiber vid tuffare väder. En av fördelarna med Hilleberg att kunna dubbla stängerna.

De säljer även Dyneema linor och linsträckare samt en massa markpinnar. Godis för den prylintresserade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.