Gå til innhold
  • Bli medlem

Tor Magnus

Anbefalte innlegg

Som ble foreslått av Grimner selv i første post i http://www.fjellforum.no/topic/26286-lettpakking-utstyr-erfaringer/ så er det kanskje på tide å opprette en egen tråd for de minste og muligens mer ekstreme av vektsparingsteknikkene.

 

Wikipedia foreslår at ultralettpakking ligger mellom 4.5 kilo (10 punds) og 2.3 kilo (5 pounds) i basis sekkevekt, altså vekten av sekken med alt i den med unntak forbruksvarer som mat, drikke og brennstoff. Selv om dette kan se ut som ganske spesifikke vekter så er det gjerne mer et ønske om å definere hva man driver med og å sette mål.

 

Når man setter seg slike mål må man først og fremst tenke sikkerhet og innse at forskjellige klima, kroppsstørrelse og varighet gjør at et forsøk på extreme-super-ultralettpakking vil være rimelig suisidalt midtvinters i Norge.

 

Jeg vil oppfordre alle som er interessert i å komme med forslag om hvordan spare det lille ekstra av vekt.

 

Viktig: dersom du ikke er interessert i emnet og synes dette er teit så er det ikke nødvendig å poste å si det.

 

Edit: Som Larsdx påpekte og mine øyne unnlot å informere meg om så plukket jeg litt feil fra wikipedia. ultralett vekt er 4.5 - 2.3 kilo.

Endret av Tor Magnus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel litt opp til enhver å definere det, men her er et eksempel som jeg føler beskriver det bra:

 

 

HH – Heavy Haulers = Anybody with a BPW of over 18 pounds (8.2 kg).

LW – Light Weight = Anybody with a BPW of between 13 pounds (5.9 kg) and 18 pounds (8.2 kg).

UL – Ultra Light = Anybody with a BPW of 12 pounds (5.4 kg) and under.

SUL – Super Ultra Light = Anybody with a BPW of under 5 pounds (2.3 kg).

XUL – eXtreme Ultra Light = Anybody with a BPW of under 3 pounds (1.4 kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en heftig definisjon. Jeg følte med ett at jeg bærer litt tungt ;)

 

Dette blir spennende, men jeg må få oppklart om BPW er Back Pack Weight eller Base Pack osv? Jeg tror vel helst det første, men for sikkerhets skyld... Den XUL må vel omtrent bestå av folk som roter seg bort fra allfarvei uten å ha tømt lommene, for min rumpetaske på dagsturer i skogen like ved tangerer eller overskrider dette :oops:

 

Jeg tilhører vel oftest gruppen LW.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte forresten kanskje at det var verdt å fortelle litt om hvorfor jeg tror jeg er interessert i å pakke lett. Jeg er ingeniør at utdannelse, men tydeligvis også i personlighet. Når man kombinerer det med å være i IT så blir man kanskje litt fokusert på kunnskap, teknologi og hvordan hacke seg til en bedre tur. For å strø litt melis på den kaka så er det nok en liten djevel som går i meg og insisterer på at dette er en utfordring også.

 

Så for meg er det rett og slett morsomt å finne ut hvordan jeg kan "forbedre" utstyret. En hobby man kan leke med når man ikke kan oppfylle den andre hobbyen, å være ute i naturen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på tur før i tiden (før jeg ble vektbevisst) ble det som regel til at jeg slepte med meg sekken min til et eller annen forhånds bestemt sted hvor det gjerna var en ferdig optråkket og renset leirplass hvor jeg kunne slå opp teltet mitt og sette meg ned i min "bærbare" campingstol. Her kunne jeg være stasjonert fra et par dager til en uke og nyte naturen :cool: , ikke noe galt i det, men det ble rett og slett litt kjedelig etterhvert og ønsket om å oppdage nye plasser og det å komme seg lenger vekk fra der folk ferdes ble sterkere.

Det å ha en lett sekk, gjør at jeg føler meg friere, jeg kan gå MYE lengre en før og blir mindre sliten, jeg føler også at jeg får med meg mye mer av det som skjer rundt meg mens jeg går da jeg ikke lenger "peser" avgårde.

Før var jeg omtrent nødt til å tømme hele sekken for å finne ting jeg lette etter da den var så hardpakket av masse forskjellig utstyr. Sekkens inhold har ikke bare blitt lettere, men også mer gjennomtenkt og organisert, jeg har kun med meg nødvendig utstyr og jeg vet til enhver tid hvor alt befinner seg ( hvis noen leser opp en ting fra pakkelisten, så har jeg fisket den opp av sekken iløpet av 5 sekunder)

Det å la masse unødvendige luksus artikler ligge hjemme og det å sove under en luftig tarp med god utsikt gjør at jeg føler meg mye nærmere naturen.

 

Jeg er opptatt av utstyr, og som Tor Magnus er jeg hele tiden opptatt av å forbedre utstyret og få en mest mulig sammensatt pakkliste.

 

Normalt så ligger min Basevekt på rundt 6000-6500g på 3 sesongs turer (da er fiskeutstyr og andre "luksus artikler" med)

Jeg er alltid på utkikk etter lettere og mer flerfunksjonelt utstyr så vekten kryper sakte men sikkert nedover.

For meg er det viktig å sove godt og ikke være kald eller våt, så jeg kutter ikke vekt om det går ut over dette.

 

Når det gjelder sikkerhet så er det ofte det folk stiller seg kritisk til i forhold til lettpakking

Jeg husker at jeg kjøpte meg et førstehjelps sett en gang (ca 350g) jeg åpnet det aldri, bare puttet det i sekken. Da jeg plutselig trengte det og åpnet det så var det et evig kaos og jeg hadde ikke peiling på hvordan jeg skulle bruke halvparten av det som var der(det var heldigvis ikke alvorlig og alt gikk bra).

Nå vet jeg hva jeg har med, jeg vet hvordan jeg skal bruke det og er beinet brukket og jeg må spjelke så ofrer jeg et klesplagg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et forsøk på å gjøre førstehjelpssakene har jeg nå tatt et nytt lite grep. Som @Koppen (tror jeg det var) påpekte er jo ikke førstehjelppakken den som blir mest brukt akkurat. Da tenkte jeg at jeg kan la være å ta den i en ziplock og heller bruke "vakumpakkmaskinen" som jeg har. Så nå er alt med unntak av paracet forseglet i sin egen liten pose (62 gram) som jeg så kan ha i samme pose som tannbørste, såpe og tannkrem uten å frykte at det skal bli vått. Sparte riktignok bare 6 gram på det så det var ikke akkurat den store besparelsen. :D Er det på tide å kutte tannbørsten mon tro?

 

Endret av Tor Magnus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et forsøk på å gjøre førstehjelpssakene har jeg nå tatt et nytt lite grep. Som @Koppen (tror jeg det var) påpekte er jo ikke førstehjelppakken den som blir mest brukt akkurat. Da tenkte jeg at jeg kan la være å ta den i en ziplock og heller bruke "vakumpakkmaskinen" som jeg har. Så nå er alt med unntak av paracet forseglet i sin egen liten pose (62 gram) som jeg så kan ha i samme pose som tannbørste, såpe og tannkrem uten å frykte at det skal bli vått. Sparte riktignok bare 6 gram på det så det var ikke akkurat den store besparelsen. :D Er det på tide å kutte tannbørsten mon tro?

 

Bare å kutte tannbørsten nå ja.  Eller en bruk en sammenleggbar tannbørste fra et reisesett. Den er lettere en en kuttet tannbørste (om du ikke borer ut skaftet...)

 

Ellers er jeg ikke sikker på om jeg vil vakumpakke førstehjelpssakene mine med det første. Har laget et førstehjelpssett til kropp og utstyr, så det kommer frem titt og ofte. Er vel bare plaster, strips, kompress og et par småting som aldri blir brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett spørsmål til dere som bruker cat stove ol. Hva slags merke på fuelen bruker dere? Prøver meg på en sånn da jeg prøver å få ned vekten i sekken.

 

Jeg fikk dratt med meg en del liter "Bever spirit" fra Nederland når jeg flyttet hjem, veldig kjekt da den ikke lukter eller er farget. Når det er tomt blir det nok Fin Fyr.

 

 

Hva slags vakumpakker bruker du? hva annet vakumpakker du? mat?

Har noe billigskjit fra Krups. Ville kanskje heller bare kalt det en poselåser. :D Bruker det ellers på ting som går i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg var 1,70 og ikke var to meter lang, for da hadde jeg spart 25% vekt på mindre klær, sovepose og annet...  :cool:

 

Ser poenget med å redusere vekt, men er ikke religiøs på det. Men har funnet ut gjennom erfaring at den enkleste måten å redusere vekten på en enkel måte hvis man går flere på tur, er å pakke sekkene sammen. Tømme sekken foran hverandre og diskutere seg gjennom innholdet. Man bærer på mye av det samme, og da kan det legges bort en del dobbelt utstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget med å redusere vekt, men er ikke religiøs på det. Men har funnet ut gjennom erfaring at den enkleste måten å redusere vekten på en enkel måte hvis man går flere på tur, er å pakke sekkene sammen. Tømme sekken foran hverandre og diskutere seg gjennom innholdet. Man bærer på mye av det samme, og da kan det legges bort en del dobbelt utstyr.

Godt poeng, det er mye som kan deles: kjøkken, tarp (eller hva man måtte sove i\under), førstehjelp, navigasjon osv...

 

 

Har ett spørsmål til dere som bruker cat stove ol. Hva slags merke på fuelen bruker dere? Prøver meg på en sånn da jeg prøver å få ned vekten i sekken.

Fin fyr, eller så har jeg hørt at man kan man blande rødsprit med vann (10deler rødsprit 1 del vann tror jeg) slik at den soter mindre

Personlig plages jeg ikke med sot da jeg ofte bruker kjelen på bål uansett.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 15 år siden "smuglet" jeg en hel del husholdningsspiritus fra Danmark som et alternativ til rødsprit, men nå bruker jeg kun alminnelig rødsprit. Ikke synes jeg den soter av betydning og brennverdien er vel praktisk talt ens.

 

Men som "Kjetiljo" bruker jeg også kjelene over bålet, så hvorvidt rødspriten soter eller ei er lite interessant.

 

Jeg er vant til å dele på utstyret på tur, men i noen sammenhenger vil jeg være helt fri. F.eks om vi deler lag for å fiske på hver vår kant. På tur deler både venner og familie ikke bare på vekt, men også volum. Men enkelte som kritiserer og latterliggjør filosofien om å gå med lett sekk er jeg ikke så veldig begeistret for å hjelpe med bæringen fordi  jeg har så liten og lett sekk.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til den norske rødspriten så er det mest lukten jeg ikke er så glad i. Det virker litt unødvendig. Kanskje man skulle destilert sin egen sprit? ;)

 

Helt enig i at det å dele på utstyr er kjekt og en vektsparing, men ser det heller som en bonus, et sted å hente enda mer vektsparing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til den norske rødspriten så er det mest lukten jeg ikke er så glad i. Det virker litt unødvendig. Kanskje man skulle destilert sin egen sprit? ;)

 

Helt enig i at det å dele på utstyr er kjekt og en vektsparing, men ser det heller som en bonus, et sted å hente enda mer vektsparing. 

Lukten er visst ment å være ubehagelig, for den kommer etter hva jeg har hørt fra et tilsatt brekkmiddel som skal hindre at folk drikker den. Det var lukten og flekkene søl satt igjen som fikk meg til å ta med denne "husholdningsspiritousen" fra Danmark.

 

En annen ting er at jeg har anledning til å kjøpe 96% sprit på polet lovlig, både type A & B, men det funker med Biltema sin rødsprit også. Dvs, jeg vet ikke sikkert om jeg har muligheten for dette fremdeles, men jeg handlet en del for noe år siden.

 

Joda, jeg har full anledning til å destillere dette selv, men et sted går grensen ;)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da skal det handles rødsprit eller fin-fyr og testes ut til helgen :)

 

Er det noen som har erfaring med Titan produktene på Ebay? Ser at prisene og vekt er helt ok. Tenker på og anskaffe en kjele på rundt 500ml :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man tilgang på 96% destilert sprit kan det jo brukes til rensing av sår om nødvendig

 

Er det noen som har erfaring med Titan produktene på Ebay? Ser at prisene og vekt er helt ok. Tenker på og anskaffe en kjele på rundt 500ml  :)

 

Anbefaler deg å gå for en lav kjele med større diameter fremfor en høy og tynn kjele om du skal bruke cat can stove. Mye av flammene forsvinner ut på sidene om kjelen er for smal, dette forlenger koketid og øker bruk av brensel.

Brede lave kjeler er også lettere å spise fra og rengjøre

Denne er jo et alternativ http://www.backpackinglight.co.uk/potspans-and-mugs/SC114.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den nok. Jeg har ikke regnet på det eller prøvd dem opp mot hverandre, men antar det er ganske likt. De er jo tilnærmet lik i styrke.

 

Tillater meg å svare på spørsmålet du stiler til Kjetiljo også. Jo, i en cat stove eller soda can stove o.l senker du effekten, men på gamle vekebrennere med små dysehull (særlig eldre trangia) soter øverste del av veken og dysehullene ned og senker effekten om en ikke bruker et drivstoff som soter lite, så over tid blir det en vurdering og/eller et regnestykke.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.