Gå til innhold
  • Bli medlem

GR 20 på Corsica


Anbefalte innlegg

Ikkje akkurat ekspedisjon, men eg vurderer GR 20 i juni. Har ein slags baktanke om å bruka turen som trening til ultraløp, så eg kjem til å gå fort og hardt, men bera minst mogleg bagasje. Nokon som har erfaringar frå denne ruta? Kor langt er det mellom eigna stader til proviantering? Kor kaldt kan eg rekna med at det blir på sitt verste på denne tida av året? Særlege ting ein bør tenkja på? Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

Hei, jeg gikk turen i august-september ifjor. Det var en fantastisk opplevelse. Du kan lese om turen min her: http://tarjeiskrede.blogspot.no/p/gr20.html.

 

Følgende link inneholder også veldig mye nyttig info, du får også bra info ved å søke i forumet på siden: http://corsica.forhikers.com/gr20.

 

Du vil kunne kjøpe mat på alle hyttene, men det er ikke alle hyttene som selger proviant. Men det er ikke store utvalget hyttene vanligvis har, unntakene er på Tighjettu, Petra Piana og Usciolu.  Følgende steder utenom hyttene er det mulig å kjøpe proviant: Haut Asco, Castel de Verghio, Vizzavona, E Capanelle og Bocca di Verdi. Utenom det må du ta turen ned fra ruten til de utenforliggende landsbyene.Jeg baserte meg bare på å spise på hyttene og kjøpe med meg noe enkelt til å ha underveis (pølse, enkelt brød, muslibar'er). Husk at hvis du skal spise middag og frokost på hyttene må dette bestilles når du ankommer hytta, middagen serveres vanligvis i 6-7 tida. Har du bestilt frokost står den klar om morgenen, du kan altså ikke bestille frokost om morgenen (det er også ikke veldig mye mat for de rundt 8 euroene frokosten koster). Skal du bære minst mulig så ville jeg basere meg på å spise på hyttene. Vann er viktig. Du får tak i vann som kan drikkes på alle hyttene, men bør være litt forsiktig med å drikke vann utenom. Det er enkelte kilder som regnes som sikre ellers, men du bør vite hvilke.

 

Juni burde være en fin måned å gå i, da det ikke er for varmt heller. En bør dog være obs på at det kan bli vesentlig kaldere om nettene da. Det var mye kaldere om nettene enn det jeg antok når jeg var der, enkelte av nettene frøs jeg en god del. Spesielt på de høyereliggende hyttene, som Ciottulu di I Mori, Petra Piana og Prati.

 

Siden du tenker på å bære minst mulig bagasje og gå fort og hardt, hvordan tenker du å overnatte (eller tenker du å ta en

og løpe hele sammenhengende ;-)  )? Viktig å tenke på er at det nå kreves bestilling på forhånd hvis du har tenkt å overnatte inne på hyttene og ikke i eget telt/bivuakk. Det skal forøvrig være veldig tungvint å bestille via PRNC sine sider: http://www.parc-corse.org/. Man kan prøve å få plass hvis det er ledig, men det er ikke mange sengeplasser på enkelte hytter. Letteste alternativ utenom er jo å sove i en bivybag, men da må du glemme komforten. Eller overnatte i et utleie-telt.

 

En bør være obs på været der nede. Tordenvær er ikke sjeldent og kan komme fort og uventet. Enkelte steder må man være veldig forsiktig i dårlig vær, som Cirque de la Solitude og Spasimata-blokkene bla, men i pent vær er ikke disse noe problem. Jeg fikk et opphold på noen dager grunnet veldig dårlig vær der nede, hvor de i tillegg stengte ruten. 

 

Å ha med seg nok vann er som nevnt veldig viktig. Husk også på å ta med deg dopapir, det er som regel ikke dopapir på toalettene langs ruten. 

Vær ellers forberedt på at det er en bratt og krevende rute, siden du har tenkt å gå fort (da det sliter mer på leddene).

 

Tarjei

 

 

 

Ikkje akkurat ekspedisjon, men eg vurderer GR 20 i juni. Har ein slags baktanke om å bruka turen som trening til ultraløp, så eg kjem til å gå fort og hardt, men bera minst mogleg bagasje. Nokon som har erfaringar frå denne ruta? Kor langt er det mellom eigna stader til proviantering? Kor kaldt kan eg rekna med at det blir på sitt verste på denne tida av året? Særlege ting ein bør tenkja på? Takk for alle tips!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd! Eg bør sikkert ta med eit lite telt og ein sovepose, altså. Greitt å vera fleksibel med omsyn til overnatting.

 

Mat er altså ikkje noko stort problem, om eg forstår deg rett. Kan eg, som koffeinslave, rekna med at det også er kaffe å få kjøpt kvar morgon? (I anna fall må eg ha med kokeutstyr.)

 

Noko eg synest er litt merkeleg med GR 20, er at dagsetappane er så korte. To veker på 190 km? Greitt nok at det er ei hard rute, men er det verkeleg  ulendt og bratt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å overnatte i telt er absolutt å anbefale, da er du som sagt mye mer fleksibel.

En annen ting er jo at hvis du har bestilt hele ruten på forhånd og kommer ut for dårlig vær og må vente en dag et sted feks, så mister du plassen din på hyttene du kommer til senere såvidt jeg vet. 

 

Mat trenger du ikke å bekymre deg for, annet enn hvis du er veldig kresen på maten såklart. Du får ikke kjøpt noe som helst på de fleste hyttene om morgenen, du må som sagt bestille frokost dagen før. Den vil så stå klar til deg i hytta neste morgen. Du angir hva du ønsker som varm drikke. Det kan kanskje være greit å bringe med deg noen få porsjonspakker med kaffe. Du trenger igrunn ikke kokeutstyr heller, hvis du ikke føler stort behov for å koke opp vann når du er på vei mellom hyttene. Det er egne gassbrennere på hyttene som man kan bruke. 

 

Dagsetappene er ikke de lengste nei. Men husk at det ikke er lengden som gjør det tungt, men at det faktisk er bratt til tider (du vil tilbakelegge over 12000 høydemetere). Husk også på at det nok ikke er alle som er i veldig god form og, så det er sikrere om det er kortere avstander mellom hyttene vil jeg tro. Er du i god form er det forøvrig ikke noe problem å dobble etappene, det er en del som gjør det. Men noe å tenke på i så måte er at dårlig vær som regel kommer inn mot ettermiddagen der nede. 

 

Selv syntes jeg ikke at ruten var så hard som det jeg hadde trudd og forventet. Er man vant til å gå en del i norske fjell så burde den ikke by på store problemer. Likevel, jeg merket det litt i beina enkelte dager (Ciottulu di I Mori - Manganu - Petra Piana), men det gikk seg til igjen (nå hadde jeg jo klatret opp Monte Cinto, Cirque'n og Paglia Orba dagene før så).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Regner med at du har gjennomført turen nå? Hvordan gikk det?

 

Er spent på å høre dine erfaringer fra ruten nå, spesielt fra Cirque de la Solitude, siden det i år lå snø der til langt ut i juni. Vet at passasjen var stengt en stund grunnet kondisjonene og en tragisk ulykke der.

Tror det var mange som endte opp med å ta bussen rundt til Calacuccia og gikk derfra opp til enten Refuge de Tighjettu eller Auberge de Vallone for å fortsette videre derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.