Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt med to innganger & fortelt


Lassemann

Anbefalte innlegg

Hei,

etter å ha sett meg lei av alt styret med en våt vimsebikkje som skal være med meg inn i teltet, så har jeg lyst på et telt med to vestibyler - slik at jeg kan oppbevare all mat og kjøkkenutstyr i motsatt ende av inngangen og utstyret.

Det er hovedsakelig 3 sesongers jeg er ute etter, men det kan jeg tenkes at jeg blir fristet til vinterturer etterhvert og.

 

Bruksområdet er hovedsakelig skog.

Har skrevet opp litt som jeg har funnet av pluss og minus på de teltene jeg synes er aktuelle.

Har sett for meg disse alternativene:

Exped Venus 2 UL (Noen som vet om norsk nettbutikk som har den i lager?) 

Ok vekt

+ tørkeloft

+ 105cm Takhøyde

+ - Kan brukes om vinteren, men ikke optimalt (?)

 

Hvordan er lufting?

 


Hilleberg Allak

+ Solid

+ Enkelt oppsett

+ Lufting

+ Solid vintertelt

+ Lite mygg i fortelt

 

 

- Lite oppbevaringsgreier

- 95cm takhøyde

- Pris

- Vekt

 

 

Hilleberg Rogen

+ Vekt

+ Rimeligere enn Allak

+ Veldig god lufting

 

 -Lufteløsningen fra bakken må gi j..... mye mygg i fortelt?

- Kun 3 sesongers

- 95cm Takhøyde

 

 

Fjellreven Akka Dome 2

+ 105cm Takhøyde

+ Tørkeloft

+ 4 sesongers

 

- Smalere fortelt

- Klønete oppsett med tre stenger som krasjer på toppen


Hva ville dere valgt av disse teltene? Noen som har erfaring med flere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Har ikke erfaring med noen av teltene over, men har et par forslag.

 

Tarptent Stratospire 1 eller 2

 

ss1-10.jpg

ss1_dimensions.png

http://tarptent.com/stratospire1.html

 

 

 

ss2-13.jpg

ss2_dimensions.png

http://tarptent.com/stratospire2.html

 

Dette er telt som settes opp med gåstaver, men det selges også lette aluminiumsstenger til disse teltene, men teltet blir da ikke like stabilt.

 

+ Meget lav vekt. Henholdsvis 1,0kg og 1,15kg

+ To gode fortelt med 84cm dybde.

+ Meget god takhøyde. Ca 120cm

+ Kan variere lufting langs bakken hvis bruk av gåstaver. Fra en god spalte til nesten null.

+ Relativt rimelig (ca 2800,- inkl porto, toll og gebyr) og rask levering fra USA.

+ Meget solid konstruksjon ved bruk av gåstaver. Kan tighte opp teltet fra innsiden ved å øke lengde på staver

+ God bredde i innertelt (81cm og 132cm)

+ Tross lav vekt er pluggene som følger med førsteklasses

+ Kan også settes opp uten staver, ved å spenne ei line mellom trær.

 

- Ingen lommer og denslags.

- Ikke den aller beste liggelengde, men opp til 190cm bør gå greit.

- Ikke sømforseglet (det gjør du selv, eller betaler tarptent 25-30$ for det)

- Ikke selvstående, men trenger ikke mer enn 6 plugger.

- Siden teltene er lette, er de nok ikke bygd i bombesikre materialer (hvis du skal ut i krigen da)

 

Jeg har brukt tarptent Scarp 1 og Tarptent Notch de to siste sesongene, men siden jeg har skaffa meg bikkje ønsker jeg meg større fortelt. Derfor blir det i år disse modellene fra tarptent, avhengig av om jeg går alene eller med selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Venus 2 UL (Noen som vet om norsk nettbutikk som har den i lager?) 

Ok vekt

+ tørkeloft

+ 105cm Takhøyde

+ - Kan brukes om vinteren, men ikke optimalt (?)

 

Hvordan er lufting?

 

Har bare erfaring med utgaven som ikke er UL, men det ser ut som at UL-utgaven er prikklik, bare noen gram lettere og kun i grønt.

 

Luftingen opplever jeg som bra, og teltet tåler vinterbruk. Det kan selvfølgelig blåse snø inn i forteltet siden det ikke er stormklaffer.

 

Det du skal vite er at vestibylene er ikke svære.(smak og behag, selvfølgelig) Dvs. du får plass til en storsekk + litt til i hver, men det kan bli vel trengt å ha inngang+storsekk i samme. Derfor blir jeg litt skeptisk til om dette er stort nok for å ha med ei "vimsebikkje" som du kaller det.

 

En kjapp telefon til UTE Depot som importerer teltet kan nok si om teltet finnes på lager i Norge eller ikke, evt. hvor hurtig det kan skaffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komer litt an på pris og vekt som er akseptabelt. MSR Hubba Hubba HP er et godt alternativ. Er under 2 kilo, har fortelt på begge sider. Innertelt er mest av duk, ofte er "amerikanske" telt med mye netting. Selv har jeg Big Agnes Copper Spur Ul2. Der er det mye netting med duk et stykke opp. Til sommerbruk og når det ikke er for heavy vær er det supert. men MSR HH HP e litt mer 3 sesongs telt over tregrensa. teltet er selvstående. Outenorth fører det teltet.

Alternativ Big Sky Convertible 2P. Omtrent samme vekt. Har stormmatter. Finnes både smed innertelt av netting og av duk. Oslo Sportlager førte det før hvertfall.

Siden du nevner vintertur er jeg usikker på å anbefale BA Copper Spur UL2 som jeg har. Det har veldig bra lufting så kondens unngår du nok. Dog kan det nok bli litt vel luftig hvis det blåser. Med bare en ventil oppe i tillegg til lufting under yttertelt så kan man ikke spa opp snø langs teltet. Til vinterbruk har jeg et annet(med bare en inngang). Bruker Ul2 med bikkja. Har jeg et fortelt til sekk og pakk. Andre til sko og smpting hvor jeg og går ut og inn. Kjekt med slike telt med to fortelt på sidene.

Lykke til med kjøp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Exped Venus II extreme. Bruker det på vinterstid og har prøvd det i meget dårlig vær. Fungerer helt utmerket å ha pulken i den ene inngangen. Lufting kan jeg ikke si noe annet på enn at det fungerer ihvertfall bra for meg.

 

Ikke kjøp teltet hos Amfibi.no siden de ikke er helt stabile nå for tiden.

 

Se søk etter Exped Venus her på forumet så finner du masse tråder som forklarer det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med alternativene du har listet opp, men siden du nevner Allak.....  

Har ettehvert høstet noen erfaringer med Nanok arxcis duo 2. I løpet av første sesong med dette teltet ble jeg så begeistret at jeg i fjor kjøpte et til. Teltet jeg kjøpte har noen forandringer i forhold til det første jeg kjøpte. Jeg har skrevet en erfaring/sammenligning av de 2 teltene og om du er interressert kan jeg poste den her når jeg kommer hjem. I mellomtiden kan du sjekke www.nanok.no og søke på arxcis duo 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer beskrivelsen av teltet:

 

Nanok Arxcis Duo 2

Erfaring fra telt kjøpt i 2011 og i 2012. (Bildene er av teltet jeg kjøpte i 2011)

 

Teltet kjøpt i 2012 er som det forrige hva gjelder form og farge. Det er altså snakk om et selvstående kuppeltelt for 2 personer som holdes oppe av 3 kryssende stenger.

2 av stengene har lik lengde, mens den siste er noe lengre og sørger for at forteltet på hver side får en dybde på hele 100 cm.

 

post-9907-0-01146100-1365962864_thumb.jp

 

 

Stenger: DAC Featherlite 8,84mm tres i de utenpåliggende stangkanalene fra en side. Kanalene har refleksmerking som gjør de lette å finne i mørket. Ytterteltet er rødt og innertelt er gult og begge duker reises samtidig. Ytter og innerduk er koplet sammen med hemper som enkelt kan separeres om ønskelig. Ytterteltet kan da reises først, eller tas ned sist under våte forhold

 

Innerteltet har målene 210x120 og med ganske rette vegger tilsier dette at liggelengden kan utnyttes fullt ut. Hele 112 cm takhøyde gjør av og påkledning uproblematisk. 2 oppbevaringslommer i mesh og tørkeloft i samme følger med. Som før har innerteltet 2 lufteventiler med myggnett og snølås plassert 40 cm opp fra gulvet i henholdsvis hode og ben ende. Utluft oppe besørges ved å åpne glidelåsen i øvre del av døra som har både myggnett og tett duk. Bunnduken er uten sømmer, går godt opp på sidene og har en vannsøyle på 8000 mm.

 

Ytterteltet er utstyrt med hele 4 lufteventiler. Det er 2 stk 40 cm over bakken og plasseringen stemmer overens med ventilene i innerteltet. Ventilene er formet som en trakt og er utstyrt med snølås. Videre er det 2 høyt plasserte ventiler i taket som begge er utstyr med myggnett og snølås. Ventilering ut over dette kan man få ved å ikke stramme duken helt ned til bakken på den siden hvor stengene tres inn. Duken er silikonbelagt 30D og har en vannsøyle på 4000 mm.

 

Teltet har 2 likeverdige innganger med fortelt og det er nok glidelåser i dørene til at disse kan åpnes på forskjellige måter alt etter vær og vind. Glidelåsene ligger beskyttet under en overlappende del av teltduken. Det er refleks langs hele denne beskyttelsen noe som gjør det enkelt å finne glidelåsen til døra i mørket.

 

post-9907-0-31734200-1365963237_thumb.jp

 

 

Teltet er selvstående uten bruk av plugger, men er rikelig utstyrt med pluggfester rundt hele teltets nedkant. 6 av pluggfestene er store nok til å kunne benyttes med ski/staver. Ytterligere bardunering får man med 6 barduner med dobbelt feste i teltet samt 2 barduner med enkelt feste. Bardunene holdes samlet når de ikke er i bruk. Refleks her også.

 

Plugger følger med og dette er 25 lette runde alu-plugger. 

 

Teltet har god nok plass til 2 i den varmere delen av året. Likevel syns jeg det passer best for 1 (+ hund) i den kalde årstiden. Men lager man maten i ytterteltet og i tillegg samarbeider litt ved av og påkledning er det intet i veien for å bruke det til 2 også om vinteren. Teltet er ikke utstyrt med stormmatter.

 

Fortelt er for mange viktig og her er det 2 av dem. Det er ideelt når 2 er på tur. Man trenger ikke plage partneren ved ut eller inntreden og begge er like store og hvert av dem rommer en sekk på 130 liter. Da er det også uhindret passasje ut og inn av teltet. Matlaging her er heller ingen hindring og du behøver ikke flytte på sekken.

 

post-9907-0-49762600-1365963476_thumb.jp

 

 

Lufteventiler er teltet over gjennomsnittet godt utstyrt med. Både i ytter og innertelt. 

Alle ventiler kan stenges og samtlige kan betjenes innenfra.

 

Sammendrag: Knalltelt på 3,2 kg som ofte selges til svært redusert pris.  

 

Mange gode løsninger, men savner jeg noe? Ja, jeg gjør det. 

Jeg savner myggnett i ytterteltets ventiler, de som sitter 40 cm opp på veggen. 

Teltet fra 2012 har ikke myggnettet i ytterteltdøra´s øvre del.Se bilde over av -11 modellen.

 

Nye detaljer har imidlertid kommet på dagens (2012) telt. 

Den største gleden er en forbedring rundt ytterteltets glidelåser i teltdøra. En avstivning sydd inn sammen med glidelåsen gjør at låsen ikke kjører seg fast i teltduken.

Webreimer har erstattet spectratråden mellom stangfestenes nedre del mot bakken. 

Nye bardunliner har erstattet spectratråden som satt på forrige modell. Kan muligens avhjelpe problemet med at barduner på le -siden kan slakke seg under vindfulle forhold.

 

Ville jeg anbefale teltet til en venn? Ja i aller høyeste grad. 

Jeg er så fornøyd med dette teltet som jeg tilfeldig kjøpte for et års tid siden at jeg nå har kjøpt ett til. Teltet er helt likt, men har altså de endringene som jeg har nevnt i sammendraget.

 

Du kan om du vil kjøpe et selvstående kuppeltelt av nordisk merke til mellom 6 og 8000,-

Du kan også kjøpe Nanok til 2000,- som det som oftes selges til og bruke 4-6000 kroner på øvrig turutstyr. 

Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt.

 

Raymond Saxhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @rayun og andre Arxcis Duo 2-eiere :D Jeg har dette teltet selv, har testet det oppslått en gang hjemme og en gang på vintertur. Kjøpt på salg i fjor, så er vel 2011-utgaven. Har kjøpt det for solobruk med pulk vinterstid.

Førsteinntrykket er bra, men det går tregt å tre stengene i stangkanalene. I påsken var det rett og slett veldig vanskelig å få stoffet helt ned til enden av teltstangen, slik at det ble en liten mellom bakken og ytterteltet glippe.

Noen som har noen triks? Vil det hjelpe å kutte stengene litt?

Bortsett fra dette synes jeg konstruksjonen foreløpig virker god. Har ikke prøvd teltet i noe særlig vind enda, men vil tro det står bra. Var uvant og deilig luksus med to fortelt vinterstid og ikke noe problem å fyre med primus hverken i forteltet eller innerteltet. Vekten er selvsagt en ulempe, men med pulk går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

At stengene kan virke litt lange kan muligens skyldes tråden som brukes til sømmene. Siden duken er silkonbelagt blir det bruklt tråd som utvider seg når den blir fuktig. Dette gjør at den tetter bedre med tanke på vanngjennomtrenging og sånn må det være siden sømmer vanskelig lar seg "tape" på slik duk.

Jeg tenker at siden den utvider seg når den er fuktig, så strekker den seg sikkert også. I hvertfall oppleves det som om stengene er korrekt i lengden når duken/tråden (teltet) har vært oppslått en dag eller at teltet er vått under oppsett.

Om det hjelper å kappe stengene for å ungå glippe mot bakken vet jeg ikke, men dette ser også ut til å være avhengig av om teltet/duken er våt eller tørr.

 

I praksis syns jeg ikke den lille glippa er plagsom da som regel terrenget eller lyng sørger for å tette godt nok. På vinteren står teltet ofte litt lavere enn overflaten rundt og i tillegg skuffer jeg litt snø opp mot duken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @rayun. Det litt merkelige er at teltet slo seg greit opp da jeg testet hjemme i ca. 0 grader. På fjellet i ca. -10 var det imidlertid vanskelig å få duken helt ned. Virker som duken trakk seg litt sammen.

Jeg er enig i at det går an å lasse på med snø, men det hadde uansett vært fint å slippe å tenke på det. På hard skare kan dette også noen ganger være litt slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært meget lite fornøyd med mitt Arxcis Duo telt. Pensjonert for lenge siden. For trange stangkanaler førte til at det gikk hull på duken etter noen ukers bruk, en av plugghempene røk i frisk bris på vinterfjellet, duken går ikke ned og krymper, lufteluke kan ikke lukkes. Kanskje noe er forbedret på nyere utgaver, men jeg hadde holdt meg langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.