Gå til innhold
  • Bli medlem

14 dagers vidde\fisketur, Hvor?


Tom B

Anbefalte innlegg

Driver å planlegger en 14 dagers tur der fisking er viktig(Ørret\Røye), men samtidig er det viktig å kunne forflytte seg mye så bør være et stort område,er i sør norge turen legges til, Planen er komme seg avgårde i juli.

 

Tips tas imot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg ville satset på områdene som strekker seg fra Hardangervidda (Haukeliseter) og sørover helt ned til Sirdal. Her er det store fjellområder med ørret, bekkerøye og noe røye. Flott natur, lite med folk, og mye fisk, stedvis stor. 

 

Hardangervidda ville for meg vært et 2. valg.

Driver å planlegger en 14 dagers tur der fisking er viktig(Ørret\Røye), men samtidig er det viktig å kunne forflytte seg mye så bør være et stort område,er i sør norge turen legges til, Planen er komme seg avgårde i juli.

 

Tips tas imot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville satset på områdene som strekker seg fra Hardangervidda (Haukeliseter) og sørover helt ned til Sirdal. Her er det store fjellområder med ørret, bekkerøye og noe røye. Flott natur, lite med folk, og mye fisk, stedvis stor. 

 

Hardangervidda ville for meg vært et 2. valg.

Takk for tipset, blir nok det, da er det bare å handle inn kart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke førstehåndserfaring fra hele området, men vært her en del og har også blitt tipset.

Tror det blir mest områder i stedet for vann og elver:
Rundt Sloaros, Urevatn, Ljosådalen, nord for Rosskreppfjorden, Taumevassdraget, Øyarvatnet med østlige områder.

Da var kart bestilt. er det noen vann du vil fremheve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke førstehåndserfaring fra hele området, men vært her en del og har også blitt tipset.

Tror det blir mest områder i stedet for vann og elver:

Rundt Sloaros, Urevatn, Ljosådalen, nord for Rosskreppfjorden, Taumevassdraget, Øyarvatnet med østlige områder.

Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vil de nevnte områdene være isfrie i juli

I fjor var vi på 1000 m siste uka i juni, det var isfritt (stort sett), men litt for tidlig i større vann.

I en del småvann var det flotte forhold! 

 

På 900 m har første uka i juli vært perfekt tidligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos: Erfaringer med fiske i Huldreheimen/Jotunheimen? Jeg planlegger tur her i august/september-ish, er det noe fisk å få, tror dere? Kommer til å bevege meg en del, fra øst til vest (endemål Øvre Årdal, men har ikke bestemt meg hvor jeg går fra enda). Vil ikke basere meg på fiske, men positivt om det er litt fisk å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos: Erfaringer med fiske i Huldreheimen/Jotunheimen? Jeg planlegger tur her i august/september-ish, er det noe fisk å få, tror dere? Kommer til å bevege meg en del, fra øst til vest (endemål Øvre Årdal, men har ikke bestemt meg hvor jeg går fra enda). Vil ikke basere meg på fiske, men positivt om det er litt fisk å få.

Jeg har ikke vært her på fisketur, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var kart bestilt. er det noen vann du vil fremheve?

Jeg forstår det slik at du har handlet inn kart fra Ryfylkeheiene - fra Haukeliseter og sørover (Sirdal/Lysebotn), eller muligens mer mot Bykle?

 

Når det gjelder det første området så er det fisk i en rekke vann, og medlemsskap i DNT gjelder som fiskekort.

Med 14 daget til disposisjon, rekker du over det meste.  Turen mellom Haukeliseter og Sirdal tar 7-8 dager (eller ennå lenger sør - ned til Frafjord - 11 til 13 dager).  Helt tidlig i juli kan det fortsatt være mye snø høyest oppe.

 

Fisk:

F. eks går stien mellom Krossvatn og Vassdalstjørn/hovatn over Pøylånå. Kjent som en god fiskeplass.

Nærmere Lysebotn mellom Eiavatn og Nilsebu ligger Storådalen som også er kjent for fisket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at du har handlet inn kart fra Ryfylkeheiene - fra Haukeliseter og sørover (Sirdal/Lysebotn), eller muligens mer mot Bykle?

 

Når det gjelder det første området så er det fisk i en rekke vann, og medlemsskap i DNT gjelder som fiskekort.

Med 14 daget til disposisjon, rekker du over det meste.  Turen mellom Haukeliseter og Sirdal tar 7-8 dager (eller ennå lenger sør - ned til Frafjord - 11 til 13 dager).  Helt tidlig i juli kan det fortsatt være mye snø høyest oppe.

 

Fisk:

F. eks går stien mellom Krossvatn og Vassdalstjørn/hovatn over Pøylånå. Kjent som en god fiskeplass.

Nærmere Lysebotn mellom Eiavatn og Nilsebu ligger Storådalen som også er kjent for fisket.

Kjøpt nok litt feile kart, nye er bestilit, setter enormt stor pris på tipsene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Apropos: Erfaringer med fiske i Huldreheimen/Jotunheimen? Jeg planlegger tur her i august/september-ish, er det noe fisk å få, tror dere? Kommer til å bevege meg en del, fra øst til vest (endemål Øvre Årdal, men har ikke bestemt meg hvor jeg går fra enda). Vil ikke basere meg på fiske, men positivt om det er litt fisk å få.

 

Hei, lillebroren og jeg hadde alle tiders tur fra Turtagrø ned mot Årdal langs DNT stiene. Vær obs på at det de sier på DNT (km, tider osv) er bare tull...men vi hadde tunge sekker (35 kg...ble en del pils!). Vi fant en fantastisk, nydelig sted å slå leir med telt noe før Skogadalsbøen, like ved Storebrui på Ut.no eller statkart sine kart. Opp derfra til største foss fikk vi faktisk (in the hole) ganske mange fine ørret på circa 2-300g.  Masse sopp også. Vel verdt å slå leier der i noen dager, du kan utforske Storutladalen (vi kom ikke langt) eller Vetle Utladalen som vi ikke rakk. Begge fantastiske dagsturer. Obs på at stien opp etter Skogadalsbøen er rimelig tøft (med tunge sekker), og stien ned mot Vettisfossen er rimelig hårreisende. Vi var heldige og hadde veldig mye tåke (kunne ikke se en dritt). Alt dette med forbehold at du telter selv med 30kg+, sikkert mye lettere hvis du går med dagsekker...men de der DNT tider kan du bare blåse i! Pffft..bare tull altså! *(DNT er stengt dog da).

 

Igjen, om høsten, aller tiders tur, som vi sent glemmer! Sterkt anbefalt! Knall farger osv, mye ørret, sopp, bær osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg forstår det slik at du har handlet inn kart fra Ryfylkeheiene - fra Haukeliseter og sørover (Sirdal/Lysebotn), eller muligens mer mot Bykle?"

 

Langs bispevegen fra Valle til Fyresdal er det flott natur! Men desverre bare masse knøtt-små småfallen fisk..du kan jo forsøke i selve fyresdalsvatnet, om du har båt...ellers skuffende fiske, bekreftet av de lokale der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Spør her jeg..

 

Noen som har peiling på fiske nord i Austheiene? Sånn ca langs fylkesgrensen, nord for valle og opp mot Hovden. De fleste vann ligger mellom 1000 og 1400m.

Har googla meg grønn uten å bli noe klokere  :mrgreen:  

 

Er det fisk i vannene der, eller er det bare å la stanga bli igjen hjemme?  :shock:

 

Jeg er ikke veldig flink på fiske, men liker å kaste litt når jeg er på tur. 

 

Takk for eventuelle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør her jeg..

 

Noen som har peiling på fiske nord i Austheiene? Sånn ca langs fylkesgrensen, nord for valle og opp mot Hovden. De fleste vann ligger mellom 1000 og 1400m.

Har googla meg grønn uten å bli noe klokere  :mrgreen:  

 

Er det fisk i vannene der, eller er det bare å la stanga bli igjen hjemme?  :shock:

 

Jeg er ikke veldig flink på fiske, men liker å kaste litt når jeg er på tur. 

 

Takk for eventuelle svar :)

 

Hei

For 5 år siden fulgte vi elva Hemla oppover til Skurevassfossen. Det var mye fisk i elva, og i vann og tjern. Vi fikk vel ingen fisk  større en steikepanna, når hodet var skjært av, men det ble mye mat. Nå fisket vi bare 5 dager i et begrenset område, det er sikkert mange muligheter. Veldig flott natur,  vi så ingen folk, men reinsdyr, og det liker vi. Det hadde vært moro å fått en turrapport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For 5 år siden fulgte vi elva Hemla oppover til Skurevassfossen. Det var mye fisk i elva, og i vann og tjern. Vi fikk vel ingen fisk  større en steikepanna, når hodet var skjært av, men det ble mye mat. Nå fisket vi bare 5 dager i et begrenset område, det er sikkert mange muligheter. Veldig flott natur,  vi så ingen folk, men reinsdyr, og det liker vi. Det hadde vært moro å fått en turrapport!

 

Takk for svar  :-P 

Får ta med stanga allikevel da, for sikkerhetskyld :)

Men er litt skeptisk til mange av vannene i området mellom Berdalsbu, Tjørnbrotsbu og Sæbyggjenuten. Der jeg vil være mest.  Og jeg mister fort tolmodigheten når jeg er usikker på om det finnes fisk, idet hele tatt, hehe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Det ble ikke tur ifjor av ulike grunner men det blir i år, går fra Haukeliseter Lørdag 2 August, målet er Frafjord, har 20 dager på meg så ser ut som jeg har god tid:) Blir nok mye fisking, bare å finne frem til alle de forskjelige fiskekortene, mange av vannene som er nevnt ovenfor skal besøkes.

 

Om det skulle være noen av det motsatte kjønn som kunne tenke seg sånn tur, ikke vær redd for å ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er pakkelister ferdig skrevet, kart studert i mange timer, så nå er man så klar så det får blitt, skal se om jeg ikke får snekret sammen en tur rapport når jeg kommer hjem.

 

Eneste jeg sliter med er finne fiske kort for denne turen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.