Gå til innhold
  • Bli medlem

Solid oppblåsbart liggeunderlag som kan konkurrere med bamse ekstrem?


Anbefalte innlegg

Japp. Jeg har bamse ekstrem og har vært fornøyd med det i mange år. Det tåler mye, er varmt og veier ikke mye i forhold til kvailteten. Eneste to små minus med det er at det tar stor plass utenpå sekken (et minimalt problem) og at det kunne vært mer behagelig å ligge på. Jeg har lekt litt med tanken på å prøve et oppblåsbart liggeunderlag.

 

Men. Jeg er litt redd for kvaliteten. Jeg har alltid med meg et tynt, lett og billig liggeunderlag i tillegg (som bikkjene ligger på) som jeg kan sitte ute på og evt rundt bålet. Så det er ikke noe problem. Men jeg har bikkjene inni teltet når de er tørre, og selv om de er rolige og har klipte klør, så beveger de seg jo litt rundt iblandt og er jeg litt redd for hundeklør som tar hull på et liggeunderlag. Er noen av dem solide nok til det?

 

Det andre jeg lurer på er vekt. Jeg ser at mange oppblåsbare er ganske tungt. Bamse ekstrem veier vel rundt 650 gr? Får jeg oppblåsbare som ikke veier mye mer enn det og er solid nok?

 

Noen forslag til liggeunderlag med de kriteriene? Skal brukes ihvertfall vår, sommer og høst. Er det bra og jeg stoler på det, kanskje vinterturer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo slik at desto mer robust, desto tyngre blir ofte underlaget.

Har selv 2 stk oppblåsbare. Ett Exped Downmat 9 LW og et Exped Synmat 7 UL.

Downmat er litt tykkere i stoffet men det er og mye tyngre. Men det tåler og bruk i klart flere minus. Et underlag seg stort sett bare bruker om vinteren.

Synmat er lite og lett, veier vel 500 gr eller så. Jeg bruker det kun i teltet, har et tynt ekstra underlag på 110gr til å sitte på ute.

Jeg har med bikkja i teltet og hun har tråkket en del på det uten problem. Har passet på at klørne er klippet før tur men det er gjort noen dager før så det blir litt slitt. Som regel lgger soveposen oppå mye av underlaget så mulig det beskytter litt når hun tråkker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får man ikke tak i pote sokker? kanskje litt tungvindt men...

 

Joa, men jeg gidder ikke sette på 8 potesokker hver gang de skal inn i teltet. Pluss at eldstemann forbinder potesokker på alle fire beina med snørekjøringstur, og da må jeg gidde å ta jobben med å lære han at det betyr ro også når de kommer på. Jeg er lat :P

 

Er jo slik at desto mer robust, desto tyngre blir ofte underlaget.

Har selv 2 stk oppblåsbare. Ett Exped Downmat 9 LW og et Exped Synmat 7 UL.

Downmat er litt tykkere i stoffet men det er og mye tyngre. Men det tåler og bruk i klart flere minus. Et underlag seg stort sett bare bruker om vinteren.

Synmat er lite og lett, veier vel 500 gr eller så. Jeg bruker det kun i teltet, har et tynt ekstra underlag på 110gr til å sitte på ute.

Jeg har med bikkja i teltet og hun har tråkket en del på det uten problem. Har passet på at klørne er klippet før tur men det er gjort noen dager før så det blir litt slitt. Som regel lgger soveposen oppå mye av underlaget så mulig det beskytter litt når hun tråkker på det.

 

Takk :) Sånn erfaring er bra. Skal skjekke det ut. Er det hund med litt størrelse på? Hehe blir litt forskjell på mine som tramper rundt og en liten chiahuahua :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei. Jeg har en Boerboel på 50kg, han klarte å tråkke hull i mitt Exped synmat 7 i fjor på tur i Rondane. Ble ganske hardt de 2 siste nettene da lappingen ikke ble helt 100. Vurderer og ha med et pledd/laken for å beskytte underlaget. Er tett nå etter litt lapping hjemme.

Men når det er luft i underlaget er det mye bedre enn bamse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt exped downmat 7 og er veldig fornøyd med det. Veier 880g så er jo ikke akkurat veldig lett, men det er veldig behagelig å ligge på og det virker ganske robust. Ser de har en lettere utgave av downmat også, men vil anta at det da tåler litt mindre siden de har brukt et lettere stoff. Man får også kjøpt trekk til å ha rundt underlaget, men det veier jo også litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ekstra komforten og bedre nattesøvn syns ihvertfall jeg er verdt 130gram. Også får man det oppi sekken og det er en fordel. Eneste dumme er at downmat har en integrert pumpe. Funker greit nok på stuegulvet, men i terreng og gjerne litt kulde og kanskje et litt trangt telt er det et lite helvete å få luft i det, så jeg vil anbefale å kjøpe en pumpebag i tillegg. De veier ikke mye og tar ikke plass og man sparer seg for mye "svartefaen" og stive håndledd :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får solide oppblåsbare underlag på under 500gram. Men ingen av dem tåler bikje. Hvorfor ikke bare legge et 100-150g skumunderlag (kanskje fra Jysk) oppå? De aller tynneste skumunderlagene lar seg rulle helt tett eller brette oppi sekken, noe helt annet enn Bamse. Da får du en solid, komfortabel, fleksibel, veldig bra isolerende løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo selvsagt også litt å si hvilken trim klørne har. Og løsningen til "Qwer993" er jo billig, enkel og grei. Vi har Pacific Outdoor liggeunderlag som har overlevd så langt, men som sagt gjør litt avrundingsarbeid underverker. Selvsagt kan jo klørne bli både oppflisete og skarpe underveis, og da er lo løsningen med et rimelig underlag god. Et annet alternativ er jo et fleecepledd til 16 kroner fra samme sted.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp. Jeg har bamse ekstrem og har vært fornøyd med det i mange år. Det tåler mye, er varmt og veier ikke mye i forhold til kvailteten. Eneste to små minus med det er at det tar stor plass utenpå sekken (et minimalt problem) og at det kunne vært mer behagelig å ligge på. Jeg har lekt litt med tanken på å prøve et oppblåsbart liggeunderlag.

 

Men. Jeg er litt redd for kvaliteten. Jeg har alltid med meg et tynt, lett og billig liggeunderlag i tillegg (som bikkjene ligger på) som jeg kan sitte ute på og evt rundt bålet. Så det er ikke noe problem. Men jeg har bikkjene inni teltet når de er tørre, og selv om de er rolige og har klipte klør, så beveger de seg jo litt rundt iblandt og er jeg litt redd for hundeklør som tar hull på et liggeunderlag. Er noen av dem solide nok til det?

 

Det andre jeg lurer på er vekt. Jeg ser at mange oppblåsbare er ganske tungt. Bamse ekstrem veier vel rundt 650 gr? Får jeg oppblåsbare som ikke veier mye mer enn det og er solid nok?

 

Noen forslag til liggeunderlag med de kriteriene? Skal brukes ihvertfall vår, sommer og høst. Er det bra og jeg stoler på det, kanskje vinterturer også.

 

Har eid 2 oppblåsbare liggerunderlag...begge er ødelagt nå, det ene var thermarest neoair som kostet over 1000 kr...andre var mammut et eller annet, noe billigere. For min del blir det ikke noe mer oppblåsbart skvip som koster skjorten. Disse liggeunderlagene tåler ingenting...og problemet er ikke at de punkterer, men at limet (hvis det er lim) som holder luftkanelen på plass rives opp sakte men sikkert. Hold deg til bamsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei

 

Meget fornøyd med kvaliteten på thermarest all season. Bruker det hele året og har som regel alltid med to bikkjer, bla en schæfer på ca 40kg som ikke er veldig opptatt av hvor han setter sine poter. 

Jeg er meget fornøyd med på holdbarhet, vekt og komfort. Eneste minus er at det nok er ganske dyrt sammenlignet med andre.

Har brukt det på turer hver mnd hele året i ca 2 år, hvorav de fleste med hundene.

Min samboer har samme, og selv om hennes ikke brukes like mye, har hennes heller ikke tatt skader av hunder i teltet.

Tror vekten er ned mot 550g, og ja, klørne til hundene er som regel i shipshape.

 

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet med hund og oppblåsbart underlag.

Det første som evt vil få hull etter hundeklør er teltbunnen, ikke liggeunderlaget.

Noen oppblåsbare underlag er helt klart tynne, men med ett fra Exped så burde det ikke være noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.