Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Hiker +


Fredrikvonm

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei. Hvis det er den vanlige Nova-brenneren som sitter i, synes jeg det er en en grei og driftsikker brenner. Det er ikke lurt å slokke den med regulatoren, da kan den sitte godt fast når blir kald. I tillegg til det du nevner, så kan du bruke bl.a tennvæske. Når du sier "flybensin", regner jeg med at du mener JetA1? Dette er parafin, og krever da mere rengjøring innvendig enn bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lurt å slokke den med regulatoren, da kan den sitte godt fast når blir kald.

Dette er greit med Nova ved å bare snu flaska og la slangen bli blåst rein. Men med Hiker+, er det vel ikkje så mange andre måtar å sløkke enn å stenge ventilen? Med parafin kan ein sjølvsagt sleppe ut trykket på tanken, men dette er ikkje å anbefale med bensin på tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Hiker+ er som en vanlig Optimus 111. Stenges med regulatoren. Å slippe ut trykket fra tanklokket for å slukke er livsfarlig med bensin på tanken. Jeg fyrer parafin og bensin på min, og den fungerer glimrende på begge. Og ja, brenneren er basert på Nova.

 

post-8832-0-03982900-1365369946_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander du 50/50 da ?

En Hiker+ er som en vanlig Optimus 111. Stenges med regulatoren. Å slippe ut trykket fra tanklokket for å slukke er livsfarlig med bensin på tanken. Jeg fyrer parafin og bensin på min, og den fungerer glimrende på begge. Og ja, brenneren er basert på Nova.

 

attachicon.gifhiker.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander du 50/50 da ?

 

Jegerjente mener nok at hun bruker både parafin og bensin om hverandre på primusen :)

 

Det går an å blande parafin og bensin, har hørt om flere som gjør det. Mener jeg har hørt at blandingsforholdet er ca 70% parafin og 30% bensin, kanskje noen vet dette sikkert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hiker + kan du mikse som du vil.

På en ren parafinbrenner går det med noe bensin i parafinen, mye lettere å tenne, og å regulere. Det blir fort farlig, jeg vil si max 20%, og bare til bruk ved kuldegrader.

 

Antar at 30% funker ved sprengkulde, men da må du ha en sikkerhetsventil du vet at virker, og som lukker igjen.

 

Du finner ingen bruksanvisning som sier at blanding er OK med unntak av Petromax. (mangler den bruksanvisningen)

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen som helst planer om å eksperimentere på måfå. Min holdning har også alltid vært å ikke blande, men med tanke på opplysningene som kom frem over så er det jo en interessant mulighet hvis en er på tur i områder med svært lave temperaturer. Her på berget er vel ikke dette et vesentlig problem, men det er jo nok av folk som er på tur i kaldere områder. Ren bensin er vel kanskje den greieste løsningen da.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man skal være forsiktig med å blande.

Hiker + tåler det.

Føler meg alltid tryggest med parafin herunder tennvæske, og A1 som er renere enn tradisjonell parafin.

Jeg ligger unna diesel, lukter vont, og soter på de fleste primusser, desuten så funker det dårlig når det er kaldt.

Diselsøl på fingrene er ............lite trivelig.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem med å bruke bensin, jeg bruker for det meste 4 takts miljøbensin på min Hiker 111C. Bruk av bensin krever at du passer bedre på at det ikke er noen lekkasjer og du bør vente til at brenneren er kald før du åpner tanklokket. Føler du deg utrygg med bensin er det bare å kjøre på med parafin/tennvæske :) Sent from my iPad using Tapatalk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk selv første gang jeg fyrte min Hiker+ med bensin. Bensin fordamper lett, og selv den lille skvetten jeg slipper ut til forvarming gir fra seg så mye damp at den tenner med et "poff", uansett hvor rask jeg er med fyrstikka. Særlig dersom det er sommervarmt i lufta. Men etter noen forsøk blir man vant til det. Man slipper ikke ut mer bensin enn det som trengs til forvarming, og dette lærer man fort. For sikkerhets skyld er det lurt å forvarme i friluft, ikke inne i teltet. Straks bensinen er tent brenner den pent og kontrollert, men for mye bensin gir selvsagt høyere flammer. Sånt liker ikke telttaket. Eller øyenbrynene, om man abslolutt skal kikke oppi der samtidig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg tar opp igjen denne tråden da jeg lurer litt på Hiker+.

For mange år siden hadde jeg en klassisk 111, men den er forsvunnet.

 

Så jeg lurer på om Hiker+ med den Novabrenneren er en "bråkebrenner", altså at den støyer like mye som 111 bråkemodellene?

I så fall kan jeg skaffe en Bernie Dawg, men er det noen som vet om brenneren gir like høy effekt med den lyddemperen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Slenger med på spørsmålet om Bernie Dawg og andre typer "silent caps": Noen som har erfaringer med disse? Påvirker de hvor rent brenneren brenner og dermed CO-produksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge. Hiker+ og en vanlig 111 med bråkebrenner. Hiker+ må betengnes som bråkebrenner, men jeg synes den bråker veldig lite. Den har også noe mindre effekt enn en vanlig "gammeldags" 111. Hiker+ er konstruert slik at den brenner best med et kokekar på plass. Liker'n veldig godt, jeg! CO-produksjonen vet jeg lite om, men den brenner rent og pent både på bensin og parafin/tennvæske. Den krever også noe mindre forvarming enn en tradisjonell 111.

Min Primus Omnifuel for Trangia stormkjøkken (slangebrenner) derimot, høres som et jetfly i en tunnel...muligens fordi lyden på en måte blir sendt ut av en "ropert" når den sitter nede i vindskjermen. Uansett den støyer for mye og blir lite brukt. Hiker+ anbefales. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.