Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvo


Husmus

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på to voksne og to barn som ønsker oss lavvo. Vi står i mellom Helsport Varanger Camp 8-10 med bunn og innertelt, og Helsport Finnmark komplett med innertelt.

Noen som har erfaring med disse to lavvoene fra Helsport og vil dele med oss?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg kjøpte varanger camp 8-10 i fjor og den er jeg fornøyd med. Åpningen er genial og gir mer romfølelse. Topphatten kan du justere fra innsiden. Fin ide og det fungerer jo men synes det bli litt klønete. Bunnduken har borrelås slik at du enkelt bare dekker innerste del av gulvet når man går mye inn og ut så man slipper å grise den til så mye. Tror du vil bli fornøyd med en slik, men se på andre merker og hør andres erfaringer før du bestemmer deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i 2 år en billig lavvo. Den brukte vi ca 60 netter på dem årene og det var helt greit. Men i fjord kjøpte jeg Varanger camp og er kjempe fornøyd. Taket på åpningen er helt gull. Slippe at det blir vann på gulvet hvis man åpner døren når det regner og har plass til sko og diverse. Å ikke minst at en kan justere topphatten fra inne. Brukte den over 30 netter i fjord og kan ikke komme på noe å klage på.

#- Mobil -#

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bakken langs ytterduken er det plastklipps som fester bunnduken i. Mener å huske at man kan stramme ved festene for å strekke duken. Sikkert noen her som kan bekrefte dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnen i innerteltet til Varanger klipses vel fast mellom bunn og innertelt. Det er i alle fall så tett at barna ikke klarer å krype ut om natta.  Jeg har ei som er apekatt dag og natt, og hun har vi funnet utenfor lavvoen når vi har hatt vanlig enstangslavvo med løs bunn. Hun får ergo ikke ligge ved yttervegg, og jeg legger en sekk el.l. i fotenden hennes, for hun åler seg ut den veien;)

 

Varanger med innertelt og bunn er tett for mygg og knott. De kommer kun inn døra eventuelt, når man går inn og ut i den verste knotttiden på kvelden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ser på akkurat de samme modellene. Noen flere som er gjort seg noen erfaringer? Noen som slår et slag for Finnmark lavvoen? Liker det at man kan senke innerteltet samt to innganger, men nå er jo camp varianten ganske genial også. Noen som har noen formening om høyden i de to modellene?

 

 

Til "Husmus", har det blitt noen kjøp enda, eventuelt hvilken og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble så vi kjøpte Varanger Camp 8-10 med bunn og innertelt. Har bare slått den opp en gang for å se at den var hel og hvordan den så ut.

Inngangen er genial, slipper å få vann rett inn om det regner. Bare gleder oss til å ta den i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke har kjøpt lavvo enda, så kan TenTipi være noe å vurdere :)http://www.tentipi.com/no/products/

 

Er veldig fornøyd med det jeg har..

Tentipi finns i plast og i bomullspolyester. Jeg har den senere, plus løs absid (vesentlig større enn den på Varanger). Beskrevet på http://www.fjellforum.no/topic/25294-telt-soveposer-og-liggeunderlag-tentipi-safir-bp-7-pers-og-fibi-style-teltovn/?hl=tentipi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tentipi finns i plast og i bomullspolyester. Jeg har den senere, plus løs absid (vesentlig større enn den på Varanger). Beskrevet på http://www.fjellforum.no/topic/25294-telt-soveposer-og-liggeunderlag-tentipi-safir-bp-7-pers-og-fibi-style-teltovn/?hl=tentipi

Har en bomullsvariant med M64 (?) ovn. fungerer til ved og diesel, 14 kilowatt perfekt til vinter. Definitivt et camp telt, men kjøper du først en lavvo så er vel det bruken ? Kan jo ikke bære rundt på 3,5 meter takhøyde når man er på langtur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble så vi kjøpte Varanger Camp 8-10 med bunn og innertelt. Har bare slått den opp en gang for å se at den var hel og hvordan den så ut.

Inngangen er genial, slipper å få vann rett inn om det regner. Bare gleder oss til å ta den i bruk.

Ja inngangen er gull. Nå er det null vått gulv mer når man skal ut/inn når det regner.

Også topphatten. . Den hadde jeg mye ergrelse på den forrige lavvoen. Men nå, dra i noen snorer så er den der du vil :D

#- Mobil -#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Oppdatering på hvordan Varanger camp 8-10 har fungert i sommer. Den har vært prøvd på fjellet i alt slags vær, kraftig regn og vind... Den sto i mot, helt utrolig hvor mye vind den tåler, bare en har festa nok barduner godt nok. :mrgreen:

Jeg kan trygt anbefale denne lavvu`en for familiebruk både i skog og på fjellet. Inngangen er super når det regner, det regner ikke rett inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering på hvordan Varanger camp 8-10 har fungert i sommer. Den har vært prøvd på fjellet i alt slags vær, kraftig regn og vind... Den sto i mot, helt utrolig hvor mye vind den tåler, bare en har festa nok barduner godt nok. :mrgreen:

Jeg kan trygt anbefale denne lavvu`en for familiebruk både i skog og på fjellet. Inngangen er super når det regner, det regner ikke rett inn.

Jeg har samme sorten, men der brettet skjørtet på topphatten seg opp i kraftig vind og regn,slik at det drypte inn. Jeg savna et bardunfeste der hvor strikket er, slik at skjørtet hadde blitt holdt nede. Ellers må jeg si det er en fantastisk lavo. 8-10 mann. Akkurat passe til 2 :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.