Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordhauk: Stemninger og bilder fra nord!


Veidemannsblod

Anbefalte innlegg

Med dette lager jeg en samletråd for mine turer ut i fjell og skog, året rundt. I all hovedsak bilder, supplert med enkle beskrivelser. Tenker at det er greit å lage èn tråd for rapporter i stedet for å jamme ned forumet med X-antall mindre tråder.

 

Jeg kommer også etterhvert til å legge ut rapporter fra utvalgte turer fra tidligere år, turer som har festet seg i sinnet, og som kanskje kan fungere som inspirasjonskilde for andre til å pelle seg ut! I all hovedsak vil dette bli rapporter fra vår nordligste landsdel, da jeg bor her, og benytter meg mye av den mektige naturen jeg omgis av.

 

Jeg begynner med noe av det ferskeste først, påsken 2013. Jeg og tre kamerater dro på isfisketur i randsonen av Finnmarksvidda ut mot kysten av Nord-Troms. Først 10 mil med bil fra Tromsø til startpunkt på merket snøscooterløype. Deretter ca åtte mil (omtrent fire timers kjøring) med snøscooter til vannet vi valgte å etablere base ved. Været var stort sett strålende alle fem dagene vi tilbragte der. Fra 4 minus ned mot 20 minus på kvelden/natta på det kaldeste. Fisket var også brukbart, vi satt igjen med et pent antall røyer, hvorpå de største veide inn mot 1,5 kilo.

 

61032496.jpg

 

89386282.jpg

 

78702066.jpg

 

psketur2013070.jpg

 

27933395.jpg

 

42612254.jpg

 

Besøk av en annen Fjellforumbruker! Ble høyst overraskende identifisert, langt der inne på vidda.

psketur2013012.jpg

 

89736443.jpg

 

82300523.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok litt kilometersluking med skøyteskia på beina i dag. Finfine forhold på formiddagen langs løypene i Tromsø. Perfekt tråkket trasè og sol i trynet.

 

ilypeneapril003.jpg

 

ilypeneapril004.jpg

 

Utsikt mot Sandnessundbroa og Tromsø Lufthavn

ilypeneapril005.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilder fra et par isfisketurer jeg har vært på tidligere i vinter (februar/mars), på Ringvassøya utenfor Tromsø. Ringvassøya er velkjent for god ørretbestand i svært mange vann.

Dette har, i motsetning til påsketuren på snøscooter, vært skiturer med Alpinist'en på ryggen.

 

stabbdalenfebruar018.jpg

 

stabbdalenfebruar007.jpg

 

fjellforum.jpg

 

46452871.jpg

 

93594660.jpg

 

stabbdalenfebruar015.jpg

 

stabbdalenfebruar016.jpg

 

stabbdalenfebruar022.jpg

 

19227289.jpg

 

18435504.jpg

 

12401056.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens man venter på sommerhalvåret...

 

Dette fra en tur i Nord-Troms (nærmere bestemt Kvænangen) som jeg hadde i fjor sommer, sammen med den nå dessverre avdøde firebeinte turkameraten min, som så ufattelig tragisk omkom av hjertestans på nyttårsaften. Turen ble foretatt i juni 2012, og jeg var nok akkurat litt for tidlig ute mtp fisket, da vannene oppe i høyden fortsatt var delvis islagt pga treg vårsmelting. Bettet var ikke tilstede. Fikk dog gjort meg kjent i et fantastisk flott område, som kommer til å bli besøkt igjen. En lang rekke små røyevann med finfine elver mellom. Funn av store ryggrader tyder på at det er solid fisk der, og jeg ser fram til å dra dit på nytt.

 

92728329.jpg

 

24453734.jpg

 

20333158.jpg

 

54533979.jpg

 

96697125.jpg

 

sist.jpg

 

35613102.jpg

 

Hvil i fred, Ranja

91122245.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Flott bilder Nordhauk. Sjøl tilbrakte jeg mange somre på fiske både i Finnmark, Troms og Hamarøy i yngre dager. Dessverre begynner det å bli lenge siden nå. Bildene "trigger" lysten til å reise nordover igjen.

 

mvh

 

jenspetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er nok tiltenkt som en hyllest til min landsdel ja. Jeg får aldri nok, og blir aldri ferdig å utforske. Naturen, klimaet og lysforholdene i Nord-Norge er avgjørende for min livskvalitet. Du får bare følge med fremover, det kommer mer!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det nærmer seg en ny vårtur på isen etter ørreten. I den anledning slenger jeg inn noen bilder fra et par av  fjorårets turer på samme tid. Nord-Norge med sin natur på sitt aller beste. Dette er turer foretatt på øyene utenfor Tromsø.

 

 

holmevatnet2012024.jpg

 

holmevatnet2012010.jpg

 

holmevatnet2012006.jpg

 

holmevatnet2012016.jpg

 

holmevatnet2012021.jpg

 

holmevatnet2012036.jpg

 

 

Disse bildene er fra en solotur jeg hadde opp til et nytt vann jeg aldri hadde vært med før. Mektig natur og fantastisk vær.

 

64111572.jpg

 

11341834.jpg

 

38001201.jpg

 

85270673.jpg

 

79530233.jpg

 

72024938.jpg

 

67700847.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Koppen fått tre dagers restitusjon, så da hiver vi inn litt mer historie. Siden det fortsatt er isfiskesesong, holder vi fokus her. De første bildene her er fra i fjor (2012), et lite fjellvann i grensetraktene mellom Troms og Sverige. Vannet inneholder ørret og harr. Fangsten etter endt tur, i fantastisk klart fint vintervær, ga et pent knippe harr mellom 0,5 og 1 kg + noen pene ørreter hvor den største veide 1,2 kg.

 

92192736.jpg

 

60168530.jpg

 

30940406.jpg

 

25247518.jpg

 

23695768.jpg

 

***************

Den andre turen her er hentet fra en tur 17.mai helga 2010, som var en av årets varmeste dager her nord. Ble vel målt innpå 28 grader i skyggen såvidt jeg husker, og fjellet gikk bokstavelig talt i oppløsning den våren, med sørpeskred og enorm snøsmelting. Slikt vær byr som regel på bra fiske, og det endte at man fikk med seg noe hjem, denne gangen også. Dette er det fine med Tromsø. Fantastisk natur rundt byen, som byr på alt det en villmarking måtte ønske seg av natur, fjell, hav, fangst og fiske. Denne turen gikk til et, for de lokale fiskeinteresserte, velkjent vann og forholdsvis lett tilgjengelig vann.

 

p5100028.jpg

 

p5100057.jpg

 

Tromsdalstind i horisonten

p5100049r.jpg

 

p5100036.jpg

 

p5100060.jpg

 

p5100041p.jpg

 

p5100033.jpg

 

Den øverste veide ca 0,7kg

p5110085.JPG

 

p5110097.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo den store tråden for superlativer! Tror jeg trengte de tre dagene ;) Utrolig flotte omgivelser, bilder og fangster. Isfisket ditt har en helt annen dimensjon enn mitt. På alle måter! Leit å høre om hunden din, det må kjennes spesielt å se de fine bildene fra turene dere hadde sammen.

 

Mange fine bilder, takk for titten, inspirasjonen og all stemningen jeg fikk ved å se igjennom dem. Håper tråden blir lang!

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne turen gikk til et område i Nord-Troms, hvor jeg har tilbragt mye tid som barn. Denne gangen tok jeg og en kompis beina fatt opp for å sjekke noen vann som så fristende ut på kartet. Været var perfekt! Sørlige vinder og pen temperatur. Vi sov kun under en oppslått tarp. Funka som bare juling med myggnetting strukket over soveposeåpninga til fjeset, så man slapp å våkne opp med oppsvulmet fjes. Fisket var også brukbart.

 

dsc04435xn.jpg

 

Min kompis foretrekker å fremstå sladdet på nett

dsc04443c.jpg

 

dsc04467l.jpg

 

Beklager fingeren..Klassisk mishap ved bruk av kompaktkamera.

dsc04473e.jpg

 

img2630b.jpg

 

Halvkilosørret

dsc04524r.jpg

 

dsc04517c.jpg

 

img2576wg.jpg

 

Ørret 1,8kg

dsc04477e.jpg

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Yes yes, da var man kommet tilbake fra overnattingstur på et fjellvann i ca 450 høydemeter, omtrent 25 minutters kjøring ut fra Tromsø. Fra bilen brukte jeg vel omtrent 1,5 time å gå opp til vannet. Nederste del bød på den største kraftanstrengelsen, da snøen var pill råtten, noe som merkes med en sekk på +/- 25kg. Men opp kom man da.

 

Vel framme ved vannet utpå kveldinga i går. Finfint lys, stille og rolig. Den nedbøren som yr.no hadde meldt, så jeg selvsagt ikke noe til. Det dryssa noen snøfnugg i natt, that's it. Ubetydelig. Satte opp teltet i innerenden av vannet, like ved en innos. Bora opp tre hull. Landa totalt innpå 15 ørret. Alle klin identiske. 20-25cm lange, relativt tynne og med stort hode. Dårlig, dårlig tegn! I og med at fisket blei som det blei, kutta jeg turen med et døgn, og dro ned i dag. Selv om bettet var bra, så gidder jeg rett og slett ikke fiske i vann hvor kvaliteten på fisken er lav. Jeg skal ha matfisk, og det vet jeg at jeg får i andre vann. Men så har man nå prøvd dette vannet, og turen i seg selv var jo fin - som alltid. Flott å høre rypesteggene kakle som gale oppi fjellsidene, og fin følelse når sola steiker på teltet på mårran! Våren er i emning.

 

Teltet ferdig satt opp i går kveld

arvidvatnanmai008.jpg

 

arvidvatnanmai005.jpg

 

Proviantvalget for turen

arvidvatnanmai004.jpg

 

Mårrakaffen klar

arvidvatnanmai012.jpg

 

Utsikt fra teltdøra på mårran

arvidvatnanmai011.jpg

 

Såvidt boret rakk gjennom

arvidvatnanmai001.jpg

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny isfisketur gjennomført. En drøy times kjøring ut fra Tromsø kommer man til et område med fiskevann i alle retninger. Fri hadde man ordnet seg på fredag, slik at når arbeidsdagen var omme på onsdag, var det bare å hoppe i bilen og trille avgårde. Gikk ca 1,5 time på ski fra bilen og innover til området hvor vi satt opp teltene, og hadde "primary area of operations". Været har vært fantastisk, med blikk stille, sol, klar himmel og fin temperatur. Man merker at naturen rundt en er i ferd med å våkne. Fiskebettet var jevnt bra, og totalt landa vi ca 40 ørreter i størrelsesorden "fin steikfisk" opp til kilosstørrelse. Alle var i god kondisjon, tjukke og fine, fulle av marflo. Kveldene ble, i tillegg til fiske, brukt til å lage god mat, ligge rundt bålet, drikke bålkaffe og løse verdensproblemer. Hva er vel bedre?

 

stabbdalenmai076.jpg

 

stabbdalenmai002.jpg

 

stabbdalenmai096.jpg

 

stabbdalenmai047.jpg

 

stabbdalenmai054.jpg

 

stabbdalenmai087.jpg

 

stabbdalenmai090.jpg

 

stabbdalenmai015.jpg

 

rype1.jpg

 

stabbdalenmai028.jpg

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur på isen gjennomført utenfor Tromsø. Tredje helga på rappen faktisk. Denne tida her, med milde temperaturer i fjellet og yr fisk under isen, er noe av det flotteste man opplever i løpet av året. Første teltinga på en barflekk i fjellet, er alltid like psykologisk viktig. Deilig å ligge i bar overkropp på liggeunderlaget, drikke pils og nyte det frie liv. Feit, fin fisk blei det også. En kilosørret og to på halvkilo, røde i kjøttet og fulle av marflo.

 

trollvannet17maihelga01.jpg

 

trollvannet17maihelga02.jpg

 

trollvannet17maihelga02.jpg

 

trollvannet17maihelga01.jpg

 

trollvannet17maihelga03.jpg

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Årets første fisketur på åpent vann omsider gjennomført! Et finfint fjellvann utenfor Tromsø ble utpekt som mål denne gangen, 1 time og 10 minutters gange fra bilen. Ca 300-350moh. Overskyet vær, fine temperaturer, en times tid med skikkelig slagregn i går kveld, og tåkebanker i dag. For det meste flotte forhold å være ute på. Turen ble bare på ei natt ute, og det er litt i knappeste laget etter min smak. Men man er da i gang med sommersesongen i det minste!

 

Ene turkompisen blei forøvrig seriøst fyllasjuk etter godt inntak av whisky i går kveld, i en deilig os av sigarillorøyk inne i lavvoen, for å feire det gode veidemannslivet. Tung tur ned fra fjellet for ham i dag, hehe.

 

0cae.jpg

 

d29y.jpg

 

gjg6.jpg

 

tqeu.jpg

 

50im.jpg

 

y0ch.jpg

 

htlm.jpg

 

6xdr.jpg

 

kypb.jpg

 

txrd.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg den største toppturentusiasten, men en venninne fikk meg med ut på en ganske rå topp på Kvaløya utenfor Tromsø i går. Bremnestind ligger ytterst i skjæringspunktet mellom Kattfjorden og Ersfjorden. Meget mektig utsikt ut mot storhavet og innover det fjellkledte Troms. Perfekte forhold med ca 20 grader og bris i lufta.

 

bpxy.jpg

 

957x.jpg

 

d9jy.jpg

 

n5kr.jpg

 

6lgv.jpg

 

h7hs.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.