Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkliste for 2 måneders fjellvandring? (sommer)


Taomas

Anbefalte innlegg

Jeg skal som sagt ut å vandre snart, å sitter derfor nå å planlegger pakklisten min. Jeg har som mål å ikke drasse med meg så alt for mye, hygiene er ikke en stor prioritet, da jeg vasker meg i elver/innsjøer regelmessig å går gjerne naken mens plagg tørker.

Jeg ser for meg at jeg med jevne mellomrom kjøper ny proviant på nærmeste butikk samt fiske en del.

 

Så langt har jeg pakket;

 

Extra skift jakke/bukse

2 Par ullsokker

2 Par ullundertøy

Pakkposer vanntett

Kompass/Kart

Førstehjelp/Nødfløyte

Termos 1L  x2

Vannkanne 2L

Kaffekopp

Multitool

Samekniv

Fjellkniv

Foldesag

Fiskestang og slukboks 

Mat: Havregryn, nøtter og rosiner. Drytek/Nudler

Kokesett (primus) En extra primus som backup.

Hodelykt

Universal såpe/Tannkost

Myggstift

Telt

Sovepose

 

Hva ville dere pakket for en slik tur? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut som du har fått med det viktigste :) Jeg personlig ville kuttet på et par ting...eventuelt byttet om til lettere og bedre alternativer. Jeg ville droppet ekstra jakke og bukse....og heller tatt med regnjakke og bukse,også ville jeg droppet termosene pga. vekt. Vannkannen kan du erstatte med en sammenleggbar lett "bøtte"....lettere og tar mindre plass.Trenger du 2 primuser?  Ville vel også kun tatt med en kniv, samt kanskje droppet hodelykt :) Midt på sommeren er det jo så og si lyst hele døgnet :) Lykke til med forberedelsen...og god tur :)

Jeg skal som sagt ut å vandre snart, å sitter derfor nå å planlegger pakklisten min. Jeg har som mål å ikke drasse med meg så alt for mye, hygiene er ikke en stor prioritet, da jeg vasker meg i elver/innsjøer regelmessig å går gjerne naken mens plagg tørker.

Jeg ser for meg at jeg med jevne mellomrom kjøper ny proviant på nærmeste butikk samt fiske en del.

 

Så langt har jeg pakket;

 

Extra skift jakke/bukse

2 Par ullsokker

2 Par ullundertøy

Pakkposer vanntett

Kompass/Kart

Førstehjelp/Nødfløyte

Termos 1L  x2

Vannkanne 2L

Kaffekopp

Multitool

Samekniv

Fjellkniv

Foldesag

Fiskestang og slukboks 

Mat: Havregryn, nøtter og rosiner. Drytek/Nudler

Kokesett (primus) En extra primus som backup.

Hodelykt

Universal såpe/Tannkost

Myggstift

Telt

Sovepose

 

Hva ville dere pakket for en slik tur? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foldesag er kanskje ikke nødvendig i fjellet over tregrensa? Samekniv kan du legge igjen også. En kniv som er ok å gjøre opp fisk med er greit. En lett filetkniv kanskje? Dobbelt sett primus er ikke nødvendig å dra på i sommernorge. Termos og vannkanner er vel unødvendig vekt. Bruk en halvliters brusflaske eller to til vann. Potetmos til fiskemiddager. Kanskje litt ris. Ekstra fiskestang og snelle hvis du liker å fiske og satser på fiskemåltider. Drytech tar jo litt plass og blir litt å dra på da hvis du skal ha med for flere uker av gangen. Det er sagt mye bra ovenfor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine innspill :grin: :

 

Dropp jakke- og bukseskift. Angående bukse så ta gjerne med to men da en lett og luftig en til de varme dagene og en lett og vanntett til uværsdagene. Om du med to sett ullundertøy mener hele sett, altså stillongs, trøye, boxershorts, så ville jeg droppet halvparten. Trenger bare et reservesett.

 

Om du har en multitool og en samekniv trenger du egentlig ikke fjellkniven. Om du ikke skal gå i områder med fjellbjørk el. som du kan tenne et kaffebål med eller annet så ville jeg heller tatt fjellkniven enn samekniven. Om du skal kun i høyfjellet trenger du antagelig ikke sag heller, men det må du vurdere ut i fra hvor du går naturligvis.

 

To termoser ville jeg også droppet. I det lengste en liten termos på 0,5 l eller så for et par kopper kaffe i lunsjpausen om en ikke vil fyre opp et bål/primusen(hvilket jo kan være surt i en del varianter av vær). To termoser på 1 liter har jeg kun hatt med noen ytterst få kalde skiturer med pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt med liggeunderlag. Og kuttet ut minst én termos. Til småbål for å fyre et par kjeler vann/kaffe trenger du aldri mer enn litt kvist/greiner du kan brekke opp med hendene. Så saga ville jeg også droppet, kanskje sammen med samekniven. Skal du fyre lenge, for kosen, blir saga selvsagt mer nødvendig. 

 

Vet ikke hva slags brenner du har, men jeg ville tatt med meg et repsett + en brenner som lett lar seg reparere. Kanskje en ekstra pumpe, om du bruker en slangebrenner. Da skal det nok mye til før du sitter med en ubrukelig brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare mine første tanker om listen din, om du velger å følge noen av mine råd så er det helt på eget ansvar.

Jeg vet ikke hva slags mål eller forventninger du har til turen din og hva slags erfaringer du har fra før.

Du må selv tenke igjennom hva du føler du er komfortabel med, men på en så lang tur ville jeg vært opptatt av å holde vekten på et lavt men for deg komfortabelt og trygt nivå.

 

Dropp ekstra jakke og bukse

Dropp thermoser

Vannkanne høres klumpete og tungt ut? kan den byttes med  1,5liter flaske?

3 kniver? (samekniv,fjellkniv, multi tool): her snakker vi jo bortimot 1 kilo i kniver

Dropp foldesag (hva er det å sage i på fjellet?)

Gå over til alkohol brenner, mindre som kan gå i stykker, slipper å bære på metallbeholdere + at du får kjøpt påfyll overalt.

Dropp hodelykt

2 par ull undertøy? jeg ville gått for 1, til nød 2 overdeler (en på kroppen og 1 i skift)

 

Ta med:

vindtett jakke

mellomplagg

regntøy

hansker

myggnett til hode

Liggeunderlag

Solbriller

Solkrem

mobiltelefon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode råd allerede, så jeg har bare ett: nål og tråd.

 

Nå står det lite om hva slags tur dette er (men 2 måneder - gratulerer!), det kunne vært nyttig å vite. Det er langt fra utenkelig at listen er satt opp med din drømmetur i tankene.

Dette blir en tur hvor jeg skal vandre både i skog og fjell. Rett og slett vandre sikteløst gjennom Norsk natur :)

 

 

Har fått mange gode tips så langt, takker mye for det. Så derfor oppdaterer jeg pakklisten nå;

 

På kroppen:

 

Fjellreven Keb Bukse/Jakke

 

I sekken:

 

Kart/Kompass

Solcellepanel

Extra bukse

1 Sett ullundertøy

1 Par sokker

1 Boxer

2 T-skjorter

1 Turskjorte

1 Fleecejakke

1 Lue

Hansker

Mygghatt

Poncho

Turhåndkle

Telt

Sovepose

Liggeunderlag

Kokesett /m primus + reperasjonskit

Foldesag

Samekniv

Multitool

Taustump

Fiskestang + slukboks

Pakkposer vanntett

Nål+tråd

2 vannflasker

Tennstål

Fyrstikker

Førstehjelp/Nødfløyte

Hodelykt (kjekt å ha, huler og sånt :))

Solkrem/Såpe etc.

Kaffekoppen

Matboksen /m bestikk etc.

Dopapir

Asortert mat (tenker å dra med meg mat for ca 1-2 uker i slengen)

 

 

Dette blir den endelige pakklisten. Men om du ser noe essensielt jeg har glemt, så si i fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forslagene her. Ser du tviholder på sag, multiverktøy og samekniv og det er jo greit nok. Men jeg ville lagt igjen sagen og brukt et minimultiverktøy til f.eks rep av fiskeutstyr, primus o.l. sammen med samekniven.

 

Jeg har alltid med litt gaffa- og sportstape. Ikke hele ruller, men f.eks 1 meter av hver linnet på en spole. Og en liten bundt ståltråd til småreperasjoner. Kan tenke meg tråden er rundt 0,5 til 1,0 mm og jeg har vel en lite meter. I tillegg har jeg 3-5 strips og litt hyssing. Alt dette har jeg hatt bruk for gjennom tidene og det tar hverken plass eller vekt.

 

Du skriver "taustump", jeg vet ikke helt hva du legger i begrepet, men ponchoen din er jo knall som et lite tarp over inngangen til teltet eller under rast. Eller som vindskjerm. Jeg bruker min som hengekøye også, så jeg ville tatt med litt paracord eller flaggline. Bra som tørkesnor og en mengde annet også. Jeg har alltid med 5 små bunter som jeg mener å huske er 12 m + 4 stk på 3 m eller noe i den dur. Lengste er paracord, resten er rundt 1,5 mm flaggline (flettet polyester).

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Koppen når det gjelder multiverktøy, gå for noe lett (f.eks leatherman squirt?) da dette er noe du sansynligvis kommer til å bruke lite?

Skjønner ikke helt hva du skal med en samekniv på fjellet, men hver sine preferanser ;-) du har i allefall droppet 1 kniv :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg skal som sagt ut å vandre snart, å sitter derfor nå å planlegger pakklisten min. Jeg har som mål å ikke drasse med meg så alt for mye, hygiene er ikke en stor prioritet, da jeg vasker meg i elver/innsjøer regelmessig å går gjerne naken mens plagg tørker.

Jeg ser for meg at jeg med jevne mellomrom kjøper ny proviant på nærmeste butikk samt fiske en del.

------

------

Hva ville dere pakket for en slik tur? :)

Lars Monsen har skrevet en bok som heter 90 dager på Loffen i Børgefjell?.  Der burde du få endel tips.  Bl a har han med seg 3 underbukser, som etter en lang og tro tjeneste ble ofret på bålet.  Håper han satt i riktig vindretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.