Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye - sove som en banan? (utskilt)


snilen

Anbefalte innlegg

Annonse

Beklager å si det, men hvis du henger som en banan så henger du feil. Heng diagonalt eller få deg en bridge hammock. :)

Mine erfaringer gjelder konvensjonelle hengekøyer, uten langsgående avstivning.  Tror egentlig ikke jeg vill overnatte i noe slikt heller. I Norge er det normalt å kunne sove trygt på bakken, så jeg ville nok foretrekke dette uansett.  Men lykke til med hengekøyetreffet da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer gjelder konvensjonelle hengekøyer, uten langsgående avstivning. Tror egentlig ikke jeg vill overnatte i noe slikt heller. I Norge er det normalt å kunne sove trygt på bakken, så jeg ville nok foretrekke dette uansett. Men lykke til med hengekøyetreffet da :)

Hei! Ligger i en Hennessy hammock, og jeg sover plant som i min seng. Sjekk på Youtube, så ser du hva jeg snakker om. Du har vel ikke sett asymetriske hengekøyer! Da ligger du på skrå i køya, og ligger nesten helt plant. Godt til ryggen er det å, jeg sover kjempegodt og hele natta i en hengekøye.

Turhammocker er ikke som de billigvariantene som finnes!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengekøye ser egentlig temmelig interessant ut. Litt snevert bruksområde siden det krever trær. Hvor mye penger må en regne med for fullt oppsett av noe som er brukanes, men ikke high end?

 

Du kan bruke en sovepose istedenfor top quilt ( det har du sikkert fra før)

Du kan bruke et liggeundelag istedenfor underquilt (komfort går ned men det fungerer)

Du kan bruke en presenning istedenfor en lett tarp

En hengekøye jeg varmt kan anbefale er en Warbonnet Blackbird, koster vel rundt 1000-1500 kr, dette er bare hengekøye med integret myggnett (ikke tarp)

Siden kan du oppgradere de forskjellige tingene om du finner ut at du liker det.

 

Kanskje på tide at denne tråden deles opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengekøye er flott for en middagslur, men å overnatte med kroppen hengende som en banan har jeg dårlige erfaringer med.  

 

Da har du gjort noe alvorlig feil. Med riktig køye skal du ligge tilnærmet flatt. Har aldri sovet så godt ute som etter at jeg begynte med hengekøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengekøye ser egentlig temmelig interessant ut. Litt snevert bruksområde siden det krever trær. Hvor mye penger må en regne med for fullt oppsett av noe som er brukanes, men ikke high end?

Edit: Jeg er også muligens interessert i å bli med på en tur hvis det er mulig å låne en hengekøye. Litt avhenging av når det blir.

 

Henegøya mi kan jeg slå opp på bakken som myggnetting og bruke tarpen som "telt" hvis det mangler trær. Da kan jeg bruke vandrestavene til teltstang. Men om vinteren må jeg nok nedenfor tregrensen. Men Vil nå heller si at det er telt som er snevert. Siden man trenger et flatt underlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengekøye ser egentlig temmelig interessant ut. Litt snevert bruksområde siden det krever trær. Hvor mye penger må en regne med for fullt oppsett av noe som er brukanes, men ikke high end?

Edit: Jeg er også muligens interessert i å bli med på en tur hvis det er mulig å låne en hengekøye. Litt avhenging av når det blir.

En er ikke helt avhengig av trær. Ikke noe problem å spenne opp hengekøye i kløfter mellom steiner etc., men det krever jo forankring og tau eller stropper.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg synes er synd er at det er altfor mange som tror en må ha en kostbar og teknisk avansert hengekøye for å ha det bra, det er på ingen måte tilfelle. Noen ganger virker alt dill-dallet mot sin hensikt. Det viser seg også i tester, uten at jeg link til noen i farten. Det er dessuten lett å lage en selv og koster minimalt. Krever absolutt ingen sykunnskaper, selv om det kan være en fordel. En komplett hengekøye med myggnett kan en godt få til for under en 100-lapp

 

Det er marginale forskjeller i oppsett og justeringer som gjør hele forskjellen. Jeg har opplevd at noen nesten har blitt sjokkert over hvor lite som skal til for å gjøre en vond opplevelse til en flott.

 

Jeg lå i hengekøye på tur første gang tidlig på 70-tallet, men dagens opplevelse er totalt forskjellig, og det hender knapt jeg tar en spasertur med hunden i skogen at jeg ikke har med den minste og letteste som jeg kombinerer med tarp og poncho (det er i virkeligheten en lett modifisert poncho). Og den blir ikke med ut og tilbake ubrukt, bare for å ha sagt det. Vi bruker dem også som "stoler".

 

Om noen få år er hengekøyer å finne opphengt og utstilt i de fleste sportsforretninger akkurat som telt, det er jeg overbevist om. Det er store "Hammockforum" i både USA og England, og der er det mye å hente, selv om det av og til er litt av en freak-show.

 

Ser jeg havnet litt OT, men tar sjansen. Det er ikke utenkelig at jeg kan dukke opp, selv om tiden ikke var den beste for meg. Blir spennende å høre hvor dere blir enige om.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier at jeg er interessert i å teste hengekøye. Jeg påpeker at hengekøye har en svakhet. Ja, telt har også flere svakheter om man skal sammenligne.

Jeg ser poengene deres, og det er ikke meningen å gå inn på en diskusjon mot hengekøye. Det handler for meg om bruken. Jeg går ikke med vandrestaver. Selvfølgelig er det også mulig å henge opp en hengekøye uten trær. De gangene jeg er på tur der det ikke er trær så er jeg stort sett på lengre turer. Det er da viktig for meg å ha noe å krabbe inn som jeg kan tilbringe litt tid i, som f.eks ved dårlig vær. I tillegg så har jeg en hund som jeg liker å ta med inn i teltet. Derimot så ser jeg potensialet ved helgeturer og under tregrensen ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En er ikke helt avhengig av trær. Ikke noe problem å spenne opp hengekøye i kløfter mellom steiner etc., men det krever jo forankring og tau eller stropper.

Ingen ting er umulig, men hengekøye er ikke førstevalget på en 2 ukers fjelltur :-P  i skogen derimot er det helt knall, selv om man kan få et "bakke opsett" til å veie mindre vil det være rimelig minimalistisk og ukomfortabelt for de fleste.

 

Jeg går ikke med vandrestaver. Selvfølgelig er det også mulig å henge opp en hengekøye uten trær. De gangene jeg er på tur der det ikke er trær så er jeg stort sett på lengre turer. Det er da viktig for meg å ha noe å krabbe inn som jeg kan tilbringe litt tid i, som f.eks ved dårlig vær. I tillegg så har jeg en hund som jeg liker å ta med inn i teltet. Derimot så ser jeg potensialet ved helgeturer og under tregrensen ellers.

Man får kjøpt karbonstenger i tilpasset høyde om vandrestaver ikke er for deg, jeg ville nok også hatt noe under køya om jeg skulle brukt den i "bakke modus" for å skåne køya for slitasje.

Hunden din sover nok mer en gjerne under deg, kan ikke se at det er problematisk å tilbringe tid i en køye eller andre steder under tarpen i dårlig vær.

 

Prøv det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover selv i en DD Hammock type camping. Sover bedre enn det å ligge på bakken med ett underlag. Ligger heller ikke som en banan. Prøvde første gangen med en modda nettingkøye og komforten i en køye som den jeg bruker nå er bedre. Skjerming mot myggen er det også :D

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne testet hengekøye, men ser ikke helt behovet. I skogen klarer jeg meg fint med tarp og vanlig liggeunderlag med granbar under. Da sover jeg veldig bra. Men kunne vært artig å prøvd en gang.

Du får hive deg tilbake i forumtreff tråden og spørre om det er noen som kan låne deg en da! :) Hengere er kjent for å være generøse sjeler. :D
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mimre*
Jeg forsøkte hengekøye for mange herrens år siden. Dette var ei sånn der "villmarkshengekøye" av noe som lignet en del av ei not. Lett å pakke, lett å bære. Men vanskelig i komme opp i med soveposen. Og da jeg omsider kom meg på plass oppi der ville jeg snu meg litt for å finne god sovestilling. Siden jeg av gammel vane snudde meg som vanlig tippet jeg øyeblikkelig rundt og havnet med nesa i lyngen. Men du verden så godt det var å sove i hengekøye bare jeg fikk vendt meg til å huske at jeg ikke lå på bakken, men i hengekøye. Jeg lot imidertid være å kjøpe ny da den omsider revnet og sendte meg i bakken under noen kraftige vindkast.

Nå når jeg ser hva som finnes på markedet i dag begynner lysten til å dingle fritt under trærne å melde seg igjen. Skal se at jeg ender opp med hengekøye igjen jeg også. ;)

 

EDIT: Jammen selges den "nota" enda, gitt! http://www.xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Turutstyr/Diverse-turutstyr/Hengek%C3%B8ye/p/1033303_1_Style

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mimre*

Jeg forsøkte hengekøye for mange herrens år siden. Dette var ei sånn der "villmarkshengekøye" av noe som lignet en del av ei not. Lett å pakke, lett å bære. Men vanskelig i komme opp i med soveposen. Og da jeg omsider kom meg på plass oppi der ville jeg snu meg litt for å finne god sovestilling. Siden jeg av gammel vane snudde meg som vanlig tippet jeg øyeblikkelig rundt og havnet med nesa i lyngen. Men du verden så godt det var å sove i hengekøye bare jeg fikk vendt meg til å huske at jeg ikke lå på bakken, men i hengekøye. Jeg lot imidertid være å kjøpe ny da den omsider revnet og sendte meg i bakken under noen kraftige vindkast.

Nå når jeg ser hva som finnes på markedet i dag begynner lysten til å dingle fritt under trærne å melde seg igjen. Skal se at jeg ender opp med hengekøye igjen jeg også. ;)

 

EDIT: Jammen selges den "nota" enda, gitt! http://www.xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Turutstyr/Diverse-turutstyr/Hengek%C3%B8ye/p/1033303_1_Style

Gå ebay og kjøp enten en dd cmping hammock eller tilsvarende. Får de fra rundt 190kr og er store og brede. Mye bedre liggekomfort. Selv liggi i nettingkøye og det funker, men en i duk er bedre er i allefall min mening

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mimre*

Jeg forsøkte hengekøye for mange herrens år siden. Dette var ei sånn der "villmarkshengekøye" av noe som lignet en del av ei not. Lett å pakke, lett å bære. Men vanskelig i komme opp i med soveposen. Og da jeg omsider kom meg på plass oppi der ville jeg snu meg litt for å finne god sovestilling. Siden jeg av gammel vane snudde meg som vanlig tippet jeg øyeblikkelig rundt og havnet med nesa i lyngen. Men du verden så godt det var å sove i hengekøye bare jeg fikk vendt meg til å huske at jeg ikke lå på bakken, men i hengekøye. Jeg lot imidertid være å kjøpe ny da den omsider revnet og sendte meg i bakken under noen kraftige vindkast.

Nå når jeg ser hva som finnes på markedet i dag begynner lysten til å dingle fritt under trærne å melde seg igjen. Skal se at jeg ender opp med hengekøye igjen jeg også.  ;)

 Den du prøvde egner seg ikke til å sove i, det er også mye enklere å bruke en top quilt (http://www.hammockgear.com/burrow-0/) istedenfor sovepose. Om du skal bruke sovepose kan det lønne seg å åpne den slik at den blir som et teppe du legger over deg, da folk flest uansett trenger en form for isolasjon under seg (liggeunderlag eller underquilt) 

Ser at enkelte mener de klarer seg kun i sovepose, men jeg tror de aller fleste vil trenge noe mer under seg fordi den delen av soveposen du ligger på blir komprimert og vil da isolere svært dårlig. I motsetning til når man ligger på bakken så vil luften under hengekøya sirkulere, så i mitt tilfelle trenger jeg noe under meg selv på sommeren. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mimre*

Jeg forsøkte hengekøye for mange herrens år siden. Dette var ei sånn der "villmarkshengekøye" av noe som lignet en del av ei not. Lett å pakke, lett å bære. Men vanskelig i komme opp i med soveposen. Og da jeg omsider kom meg på plass oppi der ville jeg snu meg litt for å finne god sovestilling. Siden jeg av gammel vane snudde meg som vanlig tippet jeg øyeblikkelig rundt og havnet med nesa i lyngen. Men du verden så godt det var å sove i hengekøye bare jeg fikk vendt meg til å huske at jeg ikke lå på bakken, men i hengekøye. Jeg lot imidertid være å kjøpe ny da den omsider revnet og sendte meg i bakken under noen kraftige vindkast.

Nå når jeg ser hva som finnes på markedet i dag begynner lysten til å dingle fritt under trærne å melde seg igjen. Skal se at jeg ender opp med hengekøye igjen jeg også. ;)

 

EDIT: Jammen selges den "nota" enda, gitt! http://www.xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Turutstyr/Diverse-turutstyr/Hengek%C3%B8ye/p/1033303_1_Style

Drar du på jula koster de bare 79,- men jeg vil ikke akkurat anbefale disse allikevel. http://www.jula.no/hengekoye-772152

 

Riktignok kan du sette inne en spile i hver ende av dem for å gjøre dem litt mer behagelig, men ulempene med denne typen er så mange og overveldende at det er et mysterium for meg at de fremdeles er i salg etter sikkert 40 - 50 år. Det verste er at jeg av og til tar med meg en slik, men jeg tror det kun er for å rettferdiggjøre at jeg eier noen slike.

 

En litt mer skikkelig og anvendelig sak som tjener flere formål og er mye bedre i bruk er å foretrekke. Slike er ikke tyngre, tar ikke mer plass, men er himmelsk mye mer behagelig og dessuten anvendelige til både poncho og tarp.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..lurer på om de kan brukes til å fiske med i småbekker...

Det stemmer det. Du kan bruke "hva som helst" av passelig størrelse til hengekøye, men det er et par-tre ting en bør ha i minne. For Fjellduken er det verdt å merke seg at glidelåsene kan ta skade, så jeg ville være litt tilbakeholden ed å bruke noe så kostbart. Kjøp heller noe billig stoff og eksperimenter. Jeg kjøpte ripstop bomull/polyester av typisk "fjelljakkekvalitet" for 6,95 pr/lm. Ikke det mest optimale stoff egentlig, men utrolig behagelig. Og en hengekøye til under 50-lappen kan vel ikke være særlig avskrekkende. Om en ikke vil ha stropper koster den altså rundt 20 kroner.

 

Vel verdt å forsøke, synes jeg. Og utrolig enkelt og givende, selv om det er noen få tricks en bør kunne, men alle disse ligger allerede ute på nett!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..lurer på om de kan brukes til å fiske med i småbekker...

Nei, det kan jeg definitivt avvise som en mulighet!

 

Men, jeg har klippet opp en håv for formålet, og det gav god fangst!

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper veil ei billig hengekøye til å begynne med, så oppgraderer jeg dersom jeg synes det funker. Denne er vel ikke så galen? http://www.fjellsport.no/exped-ergo-hammock.html?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Exped+Ergo+Hammock&from=kelkoo

Ang. fjellduk så har jeg en gammel en liggende, en som hundene har nedgradert til hundeduk. Tester med den, så sparer jeg den nye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.