Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye - sove som en banan? (utskilt)


snilen

Anbefalte innlegg

Annonse

Er man først i England så kan man kjøpe de fra en kar som kan lage en til dine spesifikasjone. Jeg fikk min HH med underåpning konvertert til 3/4 glidelås av ham. Prisene er slett ikke ille heller.

Edit: Ser koffar2 har vært så snill å linke til ukhammocks nedenfor da jeg selv glemte å gjøre i denne posten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta også en kikk på DD Hammocks og ikke minst Tenth Wonder Hammocks. Fra sistnevnte anbefaler jeg glatt "Hornet" serien.

Og DD hammock sin tarp har jeg altså ligget ute i snøstorm i, uten at jeg merket noe til den fra jeg la ned hodet og det såvidt hadde begynt å snø, til jeg våkna 12 timer senere....

 

Svært mange som er stråledne fornøyd med DD Og TW sine køyer. Og de koster altså fra 2-300 kroner og opp til 6-700 alt etter modell.

Hengekøyer trenger ikke være dyrere enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har sovet ganske masse i hengekøye ombord på skoleskip. Jeg husker det som veldig OK og IKKE bananformet. Poenget var å justere og stramme de 12 skjærliner, så køyen ble passe dyp, så en ikke datt ut. Dernest skulle køyen strammes så hardt som mulig ved oppsettingen. Dette ble gjort med det lite kjente bakhåndsknop, som er et av få knop en kan gjøre med belastning på tauet. Meget nyttig knop i mange sammenheng! Derfor undrer jeg mig en del over al det ekstrautstyr som selges til oppsetting av turhengekøyer - bortsett fra i fjell da.

Køyen var av seilduk og det var en ca. 5 cm køyemadrass i den fylt med kapokk, så den kunne fungere som flytemiddel ved forlis. Dessuten 2 ulltepper. Vekt: blytung, men skulle jo ikke bæres, men stues i kiste på banjen.

Dette motsvarer for så vidt en del prinsipper i de ny turhengekøyer, hvor man ligge diagonalt - flatt.

Husk i takt!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt lyst til og prøve og sove i hengekøye men har ett problem og det er at jeg MÅ sove på magen pga puste problemer, hvordan vil det bli i en hengekøye?

Sover til vanlig vis med cpap maskin og den kan jeg ikke ha med på tur, derfor må jeg sove på magen.

Min erfaring er at selv når en "ligger helt flatt" så er det en bitteliten svai allikevel. Jeg har prøvd alle varianter i hengekøye, men det er tross alt stor forskjell på å prøve dette og være nødt å ligge slik hele tiden.

 

Det beste ville være om du fikk prøvd dette i praksis, men det er veldig få som forhandler hengekøyer og enda færre som gir muligheten til å prøve.

 

Om du har tilgang på litt stoff eller en presenning på f.eks 140 x 300 cm kan jeg se om jeg finner en video eller evnt lage en beskrivelse selv som beskriver hvordan du knyter opp dette til en enkel test.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Clark North American-hengekøye som jeg er veldig fornøyd med etter 30-40 overnattinger i fjor. Den har en smart løsning med seks store lagringslommer på undersiden, slik at man ikke behøver noe underteppe ved vanlig vår- og høstbruk. Man putter inn klærne, som da fungerer som isolasjon. Dette fungerte helt topp ned til ca. ti blå i min Helsport Alta Wide-pose uten annen isolasjon. Utenpå myggnettet er det er værskjold som øker komforttemperaturen betraktelig og gir en teltaktig atmosfære ved tøffe værforhold.  I tillegg virker den svært solid sammenlignet med Warbonnet/Hennessy, som for meg ser ut til å kunne revne ved en kombinasjon av uvørne bevegelser og fjellstøvler.

 

For meg har teltsoving alltid ført til en sterkt synkende formkurve utover turen pga. dårlig liggekvalitet. Det er utrolig digg å våkne på dag fem ute i skogen, like uthvilt og sprek som på dag én. Nå skal det sies at mitt neste store friluftskjøp er et av disse nye, tykke og dunfylte liggeunderlagene. Komfort er konge.

 

"Bananstilling" er forsåvidt en ikkesak for oss som vanligvis ligger i fosterstilling. Det at man slipper trykkpunkter ved skuldre/hofte veier lett opp for en forsiktig buet liggestilling. Sover vanligvis på siden i fosterstilling. Tok to kvelder før jeg fikk rutine på å komme meg oppi soveposen uten for mye strev.

 

 

clark-jungle-north-american-hammock.jpg

Det lyse partiet under er oppbevaringslommer. På dette bildet er værskjoldet pakket ned. Min er lik denne, bare i camo istedenfor den grelle grønnfargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovi ute med hengekøye i år allerede nå. Har jo ikke underquilt som flere sverger til, men mitt bamseunderlag inni i "lomma" i køya fungerte bra selv med litt nattefroster.

MIn DD Camping Hammock fungerer i allefall ypperlig. Lett å sette opp og sover uten problemer. Ser vist ut som flere som var med på turen jeg var på i helgen ble nysgjerrige og kanskje vi får flere "hengere" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aner ikke da dette var i DNT regi ;). Men er i allefall vekket interessen for køye innenfor der nå :) . Sover definitivt ikke som banan og det å sette opp køya "litt" på skeive gjør vist at jeg våkner med deler av meg på utsia :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000-1000: Den Clark North American-hengekøyen så snerten ut.

 

Huff, alt dette snakket om hengekøyer, har jo mer enn nok å finne på allerede.

 

Men hadde sikkert vært grei om vinteren med den dårlige luften vi har i Bergen. 5-10 minutter med bil ut av sentrum og sovet i frisk luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.