Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettvekts mat på tur


Kjetiljo

Anbefalte innlegg

Jeg er glad i å kose meg på tur, men på lange turer så kan man ikke spise biff hver dag hvis man ikke vil slite seg helt ut

Det er mange som prøver å redusere vekten på tur utstyr,  men mat er også noe som gjør at sekken blir tung på lengre turer

I denne tråden er jeg interesser i å diskutere matretter som veier relativt lite samt måter å tilberede selvfanget\plukket mat, det bør også være mat med lang holdbarhet.

Selv har jeg aldri med stekepanne på langtur, enten så koker jeg, eller steker mat i folie på bål.

 

For min del har det gått en del i:

REAL selvfølgelig, kom gjerne med forslag til andre produsenter

Potetmos(med melk) med spekekjøtt\selvfanget fisk

fiskesuppe som jeg sper på med fiskekjøtt om jeg får fisk og evt. sopp

Havregryns grøt

Diverse Toro retter som tilsettes vann og evt tørrmelk

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad i å kose meg på tur, men på lange turer så kan man ikke spise biff hver dag hvis man ikke vil slite seg helt ut

Det er mange som prøver å redusere vekten på tur utstyr,  men mat er også noe som gjør at sekken blir tung på lengre turer

I denne tråden er jeg interesser i å diskutere matretter som veier relativt lite samt måter å tilberede selvfanget\plukket mat, det bør også være mat med lang holdbarhet.

Selv har jeg aldri med stekepanne på langtur, enten så koker jeg, eller steker mat i folie på bål.

 

For min del har det gått en del i:

REAL selvfølgelig, kom gjerne med forslag til andre produsenter

Potetmos(med melk) med spekekjøtt\selvfanget fisk

fiskesuppe som jeg sper på med fiskekjøtt om jeg får fisk og evt. sopp

Havregryns grøt

Diverse Toro retter som tilsettes vann og evt tørrmelk

Fløtegratinerte poteter fra Mills funker bra. Kokes opp med vann og melkepulver. Smaker bra med foliebakt ørret. Veier lite. Anbefales.

http://www.mills.no/mmmMMMills/produkter/potetmos/f%C3%B8rsteklasses-poteter-fra-nord-tr%C3%B8ndelag--46609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten fiskesuppe med tørrmelk. Helst ispedd selvfanget fisk, da blir det faktisk fantastisk godt. Jeg foretrekker å tilberede med en boks Vikingmelk dog, men den veier vel for mye for deg.

Den har jeg prøv og er enig i at det er en vinner :-P

En boks med vikingmelk blir nok ikke med på de lengste turene, men skal helt klart prøve det på en helgetur :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvtørket kjøtt(gjøres enkelt i ovnen), en saus- eller gryterett fra Toro eller tilsvarende samt ris/pasta/potetmos etter behov har det gått mye av for min del. Det er lett i vekt da alt er tørket og det smaker altså betraktelig bedre enn REAL eller tilsvarende. Variasjonsmulighetene er også store. Med pulk på vinteren kan en også på de fleste turer droppe å tørke kjøttet og bare steke det før man drar(steking er fint, så går det fortere på tur og man slipper bære mye av vannet) så blir det enda mer luksus. Om poseturmat allikevel står på programmet så foretrekker jeg gjerne Mountain House fremfor andre som eksempelvis REAL. Mountain House har litt mindre krydder riktig nok men synes at ingrediensene er mye bedre. Får på langt nær den samme følelsen av å spise plast som jeg ofte får med REAL og andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja :-P , men får man handlet alt det der fra EU land? Har du noen retter å anbefale?

Jeg har ikke hatt noen problemer med å handle de jeg her prøvd. Både fra USA og i Europa. Jeg vil definitivt anbefale Fuizion Freezedried som er engelsk. Vil fraråde Adventure Foods (som finnes under diverse navn).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge vil du anslå at kjøttet du tørker i ovnen holder på sommerstid? hvordan pakker du det?

 

Tør ikke gi noen siste forbruksdato(helt ærlig har jeg ikke peiling). Min erfaring med det er hovedsakelig fra vinterturer så har ikke prøvd å oppbevare det i et varmt telt i solsteiken i juli men det lengste jeg har hatt det liggende uten at det har vært fryst er et par uker da jeg en gang i fjor endte med å sende det i posten til stedet jeg skulle på tur pga ymse logistikkomstendigheter. Det gikk helt fint. Må presisere at da var også kjøttet tørket hardt for å sikre at det ikke skulle bli dårlig. Vær obs på at det da gjerne kan få litt tid i vann for å bløte det litt, tørket kjøtt blir jo ganske hardt. Kjøtt som f.eks kylling synes jeg også egner seg bedre for den slags tørking enn f.eks biff som kan bli virkelig hardt. Jeg pakker det bare i vanlige plastposer ala brød/fryseposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke snakkes kun middag her synes jeg det er fint å ha med litt mel. Pannebrød er en fin avveksling. Og kjeks. Melet kan jo også brukes ved steking av fisk, selv om jeg aldri gjør det. Og til jevning av supper. Det er enkelt å lage god fiskesuppe av egen fangst på fjelltur. Og godt. Med tørkede grønnsaker er det dessuten lett. Tørrmelkpulver kan til en viss grad erstatte rømme, fløte og slikt om en overdoserer litt. Det er jo forresten fullt mulig å lage gratenger også.

 

En ny dimensjon over friluftslivet startet da vi begynte å legge større vekt på både leir og måltider. Før dette var fisket i fokus. Eller jakten. Teltet var bare overnatting, mat et nødvendig avbrudd for å fiske eller jakte. Men nå synes jeg det er spennende å ha valg. Sitte å se på vakene og lure på hva vi skal ha til middag. Stekt ørret? Kokt? Fiskesuppe, sashimi, pannekaker osv. Eller prate om dette underveis når en begynner å nærme seg fiskevannet, fjelltoppen eller hva som er målet.

 

Jeg begynte å eksperimentere med å steke potetmos i små "kaker". Husker det smakte godt, men kom ikke helt i mål med konsistens og alt dette. Tror jeg ble avbrutt av andre og mer presserende gjøremål, men får vel forsøke igjen. Inntil brukbart resultat foreligger skal jeg prøve disse fløtegratinerte som hørtes fristende ut  :)

 

Om jeg husker rett, spiste jeg en Adventure Food som Tor Magnus fraråder på tur engang. Lurer på om innholdet skulle være "Pytt i panne", men det var en salt potetmosliknende masse med noen prikker i. Muligens gressløk eller noe slikt. Ingen gastronomisk opplevelse og ikke det helt store energitilskuddet heller, så jeg stiller meg bak frarådingen.

 

Holdbarheten på tørket kjøtt er det vel omtrent umulig å tallfeste, men tenk på at det er to forhold som gjør det holdbart. Krydderet som ved hjelp av marinaden trekker inn i kjøttet og tørkingen som fjerner en vesentlig komponent for bedervelse, nemlig vann. Jeg bruker forresten også hvitløk. Jeg har aldri opplevd at tørket kjøtt har blitt dårlig. Jeg lager også pinnekjøtt og fenalår, og sistnevnte har ved noen anledninger blitt dyktig gammelt uten at jeg har kjent usmak eller har blitt dårlig av det. Tørket kjøtt til turbruk tørker jeg ikke til det blir tørt og sprøtt, men det oppbevares i fryseren til avreise og er kjempegreier å kose seg med underveis. Også på den måten er det veldig mettende, noe vi oppdaget for få år siden ved at vi ikke hadde brukt i nærheten så mye av andre råvarer som vi pleier.

 

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge vil du anslå at kjøttet du tørker i ovnen holder på sommerstid? hvordan pakker du det?

Jeg har i allefall hatt hjemmetørket kjøttsaus( kjøttdeig, løk+ tomatpurè) liggende pakket i zip lock poser i to måneder. Oppbevarer de i matvareskuffen hjemme. Går helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.