Gå til innhold
  • Bli medlem

HJELP jeg skal til Syden!


REs

Anbefalte innlegg

Jeg hadde egentlig samme innstilling til "syden" som REs, men har kommet på bedre tanker etter hvert.

 

En uke (med et rom fullt av treningsutstyr på hotellet) går egentlig ganske greit.

 

Mange har nevnt at bestyrerinnen er en grei person, og hyggelig å være sammen med. Og det må jeg faktisk si meg enig i, etter å ha vært på ferie i syden sammen en uke.

 

Bestyrerinnen er også med på en "langtur" en av feriedagene. Da går vi til neste større by, en tur på opp mot en mil hver vei. En grei "tur".

 

Og sånn går nu dagene..  Ganske fort, og uten stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært på Rhodos endel ganger og må si jeg liker stedet veldig godt. Veldig hyggelige folk og selv om det er rimelig turistifisert, så bruker også de lokale stranden osv. Nå pleier jeg å holde til i Rhodos by og ikke på en hotellresort da.

 

Kan ikke skjønne annet enn at det burde være en smal sak å ta deg en fjelltur eller to der, Rhodos er nemlig alt annet enn flatt. En typisk søndagstur er "Butterfly valley" hvor du går oppover stier i en liten bekkedal med masse(titusener) sommerfugler. Utrolig god utsikt fra klosteret på toppen. Litt usikker på når du skal oppover, men i starten av september er det rundt 30 - 35 grader i skyggen og 25-27 grader i vannet. Kanskje du burde planlegge svømmetur istedetfor fjelltur? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min gamle svigermor blir 80 år til høsten og i høstferien har hun invitert hele familien til Rhodos.

"Kjempefin plass, all inclusive, massevis av svømmebassenger og aktivitetstilbud. Spa, gratis mat og gratis bar etc. etc."  :(

Jeg får eksem og nervøse rykninger i munnvikene bare jeg hører navnet, og bildene fra stedet gjorde at jeg nesten fikk feber. Jeg skalv på hendene og sølte kaffe på duken.

Hva i huleste skal jeg gjøre der?!

En dag eller to hadde kanskje gått, men en hel uke. :wacko:  :cry:

 

 

Er det noen som kan anbefale en eller helst flere aktiviteter for en "normal" nordmann på Rhodos? Helst aktiviteter som krever fjellsko, ryggsekk eller sykkel, eller helst alt samtidig.

 

Jo, selvfølgelig er det mulig å bli hjemme, men da blir jeg vel erklært "Prsona non grata" for resten av livet. 

Jeg foreslo litt forsiktig om det kanskje var et høyfjellshotell her i Norge, eller kanskje et koselig sted f.eks. syd i Tyrol som kunne være interessant, men ble brutalt "klubbet ned". Svigers skal til Syden og ferdig med det.

referat

Nå må du ikke glemme å gi oss referat.  Forresten har du våget å vise kona denne lenken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Syden" er jo konge! Hvem har sagt at du må ligge å sløve i en solseng hele dagen? Jeg og samboern reiser vel på en 2-5 "sydenturer" i året. Og her gjør du det til akkurat hva du vil. Har gått fjellturer, syklet i alpene, dratt langt inn i ørkenen, båttur ut til stilige øyer, elefanttur i jungelomgivelser, vannscooter you name it. Det er alltid noe å gjøre, og det er opp til deg hva du gjør ut av en tur.

 

Forstår dog at en tur med svigermor kanskje ikke byr på frie tøyler, men noe må du få tid til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg ble litt nysgjerrig, så jeg så på Rhodos på google earth. Det er da fjell i den sørvestlige delen og andre plasser. Så med noe bra vin, vann og mat i sekken skulle jeg klare noen turer uten masse folk rundt. Dessuten kan en ha mye moro med maske,snorkel og finner.

Hilse elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg ble litt nysgjerrig, så jeg så på Rhodos på google earth. Det er da fjell i den sørvestlige delen og andre plasser. Så med noe bra vin, vann og mat i sekken skulle jeg klare noen turer uten masse folk rundt. Dessuten kan en ha mye moro med maske,snorkel og finner.

Hilse elgen

 

Nå har jeg vert borte fra dykkingen en del år, men kanskje dette er en fin anledning til å friske opp gamle kunster. Dykkersertifikatet mitt, CMAS **, har inen utløpsdato så kanskje det gjelder fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vert borte fra dykkingen en del år, men kanskje dette er en fin anledning til å friske opp gamle kunster. Dykkersertifikatet mitt, CMAS **, har inen utløpsdato så kanskje det gjelder fremdeles.

CMAS ** gjelder fortsatt. Hvis senteret er seriøst vil de trolig be deg ta et oppfriskningsdykk om du ikke kan dokumentere dykking det siste halvåret. Spør de ikke om det bør det kanskje være en grunn til å vurdere om du vil dykke med dem i det hele tatt.

Er litt usikker på bra dykkingen er på Rhodos...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vert borte fra dykkingen en del år, men kanskje dette er en fin anledning til å friske opp gamle kunster. Dykkersertifikatet mitt, CMAS **, har inen utløpsdato så kanskje det gjelder fremdeles.

Hei

Jeg mente faktisk snorkeldykking langs kysten! Jeg har hatt moro av det i middelhavet med bra sikt både på Kreta og Malta og spanke kysten. Sikten er jo i hvert fall til 10-12 m dyp og det klarer en gammel dykker etter trening et par dager å komme sig ned på. Jeg vet ikke hvor mye det er å se på på under vann på Rhodos, men det gir fin trening.

Østlige delen av Kreta synker så der kan man se romerske havneanlegg p ca. 4-5 m vann med hellelagte moloer mv. Litt artig. Det er som regel i de øverste vannlag at det er mest å se på av liv. Også her i Norge - kanskje bortsett fra koraller. Maske, snorkel og finner fyller ikke mye i kofferten!

Jeg mente ikke å bale med tvilsomme dykkersentre med flaskeleie, båt, manglende sikkerhet og dyre leiepriser.

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har varit en del oroligheter i Grekland senaste åren. har du tur så är det upplopp som du kan vara med på. Då får du bra motion när du slåss med polisen.

 

Är det inget så får du väl roa dig ändå. Hyr en cykel eller kajak. Ta med klätterskor. Det finns säkert en massa bra boulder-klippor man kan klänga på.

 

Sök på Nätet; Kodord: Trekking, bike, kayak, Rhodos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ikke fordi jeg tror at min sydentur har noen interesse for andre her på forumet, men nå nærmer det seg styggelig og i motsetning til i vår så føler jeg nå at det skal bli ganske greit å komme seg litt vekk for å slappe litt av.

Siden i vår så har jeg stått til opp under armene i en arvesak etter min mor. En sak som lenge så ut til å kunne havne inn i rettssystemet men henvisning til både skifteloven og straffelovens bedrageriparagraf. Slike ting går ut over både konsentrasjon og nattesøvn og nå, selv om jeg langt fra er noe sydenmenneske, så skal det faktisk bli litt greit like vel.

Jeg har funnet noen mulige aktiviteter som er av en slik art at jeg sikkert vil kunne trives, i hvert fall noen dager, så nå gjenstår bare å pakke noe lett turutstyr av typen Bergans og Fjellreven for dagsturer og "skjorte som mangler de tre - fire øverste knappene, et kraftig gullkjede og solbriller for å passe inn i miljøet på hotellet om kvelden".

Badetøy og solfaktor blir det nok lite av i min bagasje.

Jeg har sjekket litt kart og diverse nettsider og det ser heldig vis ikke helt svart ut.

Stedet vi skal bo på ligger litt øde til ute ved kysten, men i følge min kone så er det gode muligheter for å leie bil så da skal det nok bli muligheter for å komme seg ut til noen mulige turområder.

"Fingers crossed", kanskje det kan bli noen interessante bilder når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med badebuksene og fluestanga. Når alle andre har gått fra stranda og det begynner å bli mørkt, er tiden å vade ut med fluestanga og noen streamere. Mye morsomme småfisk å prøve seg på..

Den hadde jeg ikke tenkt på. 

Jeg har en fluestang som er delt i fire eller fem deler. Den bør passe fint i kofferten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fordi jeg tror at min sydentur har noen interesse for andre her på forumet, men nå nærmer det seg styggelig og i motsetning til i vår så føler jeg nå at det skal bli ganske greit å komme seg litt vekk for å slappe litt av.

Siden i vår så har jeg stått til opp under armene i en arvesak etter min mor. En sak som lenge så ut til å kunne havne inn i rettssystemet men henvisning til både skifteloven og straffelovens bedrageriparagraf. Slike ting går ut over både konsentrasjon og nattesøvn og nå, selv om jeg langt fra er noe sydenmenneske, så skal det faktisk bli litt greit like vel.

Jeg har funnet noen mulige aktiviteter som er av en slik art at jeg sikkert vil kunne trives, i hvert fall noen dager, så nå gjenstår bare å pakke noe lett turutstyr av typen Bergans og Fjellreven for dagsturer og "skjorte som mangler de tre - fire øverste knappene, et kraftig gullkjede og solbriller for å passe inn i miljøet på hotellet om kvelden".

...

Badetøy og solfaktor blir det nok lite av i min bagasje.

Jeg har sjekket litt kart og diverse nettsider og det ser heldig vis ikke helt svart ut.

Stedet vi skal bo på ligger litt øde til ute ved kysten, men i følge min kone så er det gode muligheter for å leie bil så da skal det nok bli muligheter for å komme seg ut til noen mulige turområder.

"Fingers crossed", kanskje det kan bli noen interessante bilder når jeg kommer hjem.

Var på Rhodos i august og leide bil, var ganske rimelig. Kjørte rundt hele øya på 12 timer med masse stopp inkludert  bading på veien. Kan ikke skjønne hvorfor du ikke vil bade, det er grisedigg å ligge å duppe i vannet. Kan ikke tenke meg noen bedre avslutning på en fjelltur. (Det er ihvertfall en topp på over 1200moh).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom du ikke har tenkt til å ligge på stranda og sleike sol så ta med deg solfaktor. Sola treffer deg på fjellet også ;)

Kan ikke si jeg misunner deg denne turen, men håper den blir fin og at du legger ut en liten turrapport når du kommer tilbake, så kanskje vi med sydenskrekk kan se at det ikke er så ille.

 

Lykke til og god tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom du ikke har tenkt til å ligge på stranda og sleike sol så ta med deg solfaktor. Sola treffer deg på fjellet også ;)

Kan ikke si jeg misunner deg denne turen, men håper den blir fin og at du legger ut en liten turrapport når du kommer tilbake, så kanskje vi med sydenskrekk kan se at det ikke er så ille.

 

Lykke til og god tur :)

Rhodos har rimelig flott natur, noe jeg fant ut når vi tok en kjøretur rundt øya. Den har også flere "klimasoner", mye pga det 1200m høye fjellet midt på øya, noe som gjør det rimelig variert. Nå helt i slutten av september så er det også passe temperatur i luften og fortsatt varmt i vannet. Hvis man liker friluftsliv, så har man bare seg selv å skylde på hvis man føler seg fanget i en turistfelle på Rhodos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhodos har rimelig flott natur, noe jeg fant ut når vi tok en kjøretur rundt øya. Den har også flere "klimasoner", mye pga det 1200m høye fjellet midt på øya, noe som gjør det rimelig variert. Nå helt i slutten av september så er det også passe temperatur i luften og fortsatt varmt i vannet. Hvis man liker friluftsliv, så har man bare seg selv å skylde på hvis man føler seg fanget i en turistfelle på Rhodos.

Tviler ikke på at det er mye fin natur der og jeg vet det er andre sydligere strøk som man deffinitivt burde besøke, men for de som har en smule angst for endel kryp når de når en viss størrelse og i tillegg blir solbrent gjennom et tykt lag solfaktor 50, er det nok tryggest å holde seg til kalde nord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på at det er mye fin natur der og jeg vet det er andre sydligere strøk som man deffinitivt burde besøke, men for de som har en smule angst for endel kryp når de når en viss størrelse og i tillegg blir solbrent gjennom et tykt lag solfaktor 50, er det nok tryggest å holde seg til kalde nord ;)

Vel, det er generellt sett veldig lite insekter på Rhodos, så det hadde ikke beskymret meg så veldig. Det er konstant vestavind i rett under frisk bris i styrke, som nok hjelper mye der. (Hvis du er på østsiden av øya, så er du i le av fjellene, så lite vind der). Brukte solfaktor 30 i sommer og skjønner godt hvorfor du ikke gidder sydentur når solfaktor 50 ikke holder. Man har ikke så mye glede av solen da.

 

Angående vinden, så lurer jeg på om den nok kan ta seg litt opp i styrke nå mot høsten, hotellene som ligger på nordspissen av øya ligger der ganske så alene uten noe særlig bolighus i nærheten. Ganske logisk når man ser hvor mye det kan blåse der midt på sommeren når det er godvær ellers. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tilbake fra Syden med livet i behold og en bekreftelse på at jeg nok kanskje har sett litt for lite på Charterfeber på tv.

Kjempefint hotell med en uendelighet av luksus av alle slag. Jeg skulle nok klart å bli vandt til maten hvor det bare var å forsyne seg av en uendelighet av spennende retter og barene hvor det bare var å peke uten å tenke på penger. Alt var forhåndsbetalt.

Men strandliv eller soling i kø mellom utrolig mye overvektige soltilbedere og hylende smårollinger ved flere store svømmebasseng var ikke helt min stil, så jeg måtte selvfølgelig ut å gå litt i de knusktørre omgivelsene. Det hadde ikke regnet på over seks måneder så vann var tydeligvis en luksusartikkel utenfor hotellet. 

Ellers bar stedet sterkt preg av stans i investeringslysten. Tomme betongskall med rustne armeringsjern stikkende opp fra takene stod over alt og mange var til salgs. Jeg så ingen byggeaktivitet noe sted. 

Men jeg fikk meg et par dager med tur og det var ganske interessant.

Skal skrive litt mer pluss legge ut noen bilder når jeg får sortert litt av innholdet fra kameraet.

Her er utsikten fra toppen av det første fjellet jeg besøkte. Her på toppen var det, foruten en flokk rapphøns, et stort svensk flagg, så det ser ut som at også svenskene har noen "store tindebestigere".

post-4220-0-54271900-1381792590_thumb.jp

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra god mat og gratis drinker så ble det, heldigvis, et par dager med tur. Ikke noe langtur, men jeg fikk da kommet meg ut og brukt opp et par dager.

På veien fra hotellet til "byen", som bare var et veikryss med en lang og en kort gate som stort sett bare inneholdt butikker for turister, så kunne vi se et fjell, eller faktisk flere topper som så ut som de kunne være egnet for en liten tur.

På hotellet fikk jeg anbefalt å gå opp til Tsambica. Det var et fjell og på toppen var det et tempel.

Jeg antudet at jeg kanskje kunne tenke meg å kjøre over på vestsiden og gå opp til den høyeste toppen på øya, men der skulle det visst være så fullt av turistbusser og turister at jeg sikkert ikke ville trives noe særlig.

"Gå heller her så slipper du all kjøringen. Fjellene er nesten helt like uansett."

Og sånn ble det. Problemet var bare at for å komme dit vi skulle så måtte vi gå på veien. Alle steder hvor disse menneskene, som stort sett lever av turisme, vil at turistene skal besøke, å lager de bilvei, og der de ikke vil at vi skal gå så setter de opp høye gjærer.

Ok, jeg og min sønn salet opp og travet av sted til Tsambika. Nesten to timer på asfaltert vei. Vi ble advart, for like før toppen var det en trapp med 300 trappetrinn, men vi ville nok klare denne også siden vi var så spreke at vi ikke ville kjøre opp.

Flørlitrappene har 4444 trappetrinn og disse har jeg gått opp til flere ganger så jeg skulle nok klare denne også.

Da vi nærmet oss toppen viste det seg at disse trappetrinnene var ca. 15 - 20 cm høye og de fleste steder nesten en meter lange. En fryktelig trist trapp, så vi klatret heller på steinene ved siden av trappen. Det var mye kjekkere, selv om en del andre turister nok syntes at vi tok litt for stor risiko når vi gikk her. Aktiviteten ble både kommentert og fotografert.

På toppen var det bare en liten hvitmalt bygning innredet som en liten kirke eller noe i den retningen, så vi ble ikke lenge. 

Etter et raskt overblikk på området så kom vi til at vi ville gå fjellet og stranden tilbake og sånn ble det.

Sikkert livsfarlig i noens øyne, men det brydde vi oss ikke om.

Landskapet var vel det vi ville ha kaldt et kulturlandskap, knusktørt med spisse lavaberg, noen tørre lave busker og en del nåletrær. Det beitet noen geiter her og der, men ellers var det ganske øde.

Vi trasket opp på den første toppen og det eneste vi så av ville dyr var noen firfisler og en flokk rapphøns som holdt til inne i et kratt med nåletrær.

På den første toppen ble det matpause og fra den kunne vi se over på neste topp. På den var det plantet et stort svensk flagg og min sønn mente at det kanskje ikke var så lurt å gå opp der, vi kunne kanskje få problemer med myndighetene siden vi ikke hadde pass med.  :-P

Vi fant derfor ut at vi like godt kunne sette nesen hjemover og vi bestemte oss for å gå langs stranden for å slippe den trafikkerte asfaltveien. 

Vi bodde midt på den stranden som ligger lengst vekk på bildet som viser utsikten fra toppen og vi mente at vi nok skulle klare å være hjemme til middag.

Det var jo bare en lang utforbakke ned til sjøen og så noen kilometer med strand.

Turen hjem gikk ganske mye fortere enn vi hadde beregnet og da ble det tid til et par kalde pils før turklærne ble skiftet ut med passende middagsantrekk .

 

Det ble visst ikke noen logisk rekkefølge på bildene, men det gjør sikkert ingen ting.

 

 

  

post-4220-0-79919800-1382255790_thumb.jp

post-4220-0-46015800-1382255805_thumb.jp

post-4220-0-59251400-1382255823_thumb.jp

post-4220-0-93598000-1382255832_thumb.jp

post-4220-0-30636800-1382255861_thumb.jp

post-4220-0-81382900-1382255878_thumb.jp

post-4220-0-50966000-1382256002_thumb.jp

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver uferdige hus med betongjern stikkende opp. Jeg tror det er standard måten å bygge hus på der nede. Hvis du trenger et hus med 2 etasjer, setter du det opp slik at det kan bygges en 3. etasje, men du lar være å bygge den 3. for å spare penger. Men neste eier kan vurdere å sette den opp. Jeg har sett det på så mange hus og andre bygninger at jeg tror det er standard.

 

Det høres dumt ut at det var så mye asfaltvei. Men ellers høres det ut som om du har hatt en fin tur. Mitt problem i syden er ofte at det er så sinsykt varmt at å gå tur på fjellet er ganske utfordrende. Jeg går litt i kløfter. Jeg har ganske lyst på en fjelltur en gang, men ikke i stekende sol med 30 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver uferdige hus med betongjern stikkende opp. Jeg tror det er standard måten å bygge hus på der nede. Hvis du trenger et hus med 2 etasjer, setter du det opp slik at det kan bygges en 3. etasje, men du lar være å bygge den 3. for å spare penger. Men neste eier kan vurdere å sette den opp. Jeg har sett det på så mange hus og andre bygninger at jeg tror det er standard.

.

Har forstått det slik at det er av skattemessige årsaker. Bygningen er ikke ferdig og da unngår en visst noe skatt. Har jeg blitt fortalt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med husa handlar mykje om økonomi. Dersom noko skjærer seg i byggeprosessen er det berre å droppe eller mellombels instille bygginga. Nokså vanleg, og endå verre etter finanskrisa. Hellas har også eit av Europas tregaste byråkrati, så ein skal ikkje sjå vekk frå at noko av årsaka faktisk ligg der også :) Fint å gå i fjellet i "syden", men hausten er kanskje verst, med høgast temperatur og null grønt. På vinter er det betre, og om våren under bløminga kan det være rett vakkert på ein del av øyane i sydlegare strøk :) Sent from my HTC One S using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.