Gå til innhold
  • Bli medlem

HJELP jeg skal til Syden!


REs

Anbefalte innlegg

Min gamle svigermor blir 80 år til høsten og i høstferien har hun invitert hele familien til Rhodos.

"Kjempefin plass, all inclusive, massevis av svømmebassenger og aktivitetstilbud. Spa, gratis mat og gratis bar etc. etc."  :(

Jeg får eksem og nervøse rykninger i munnvikene bare jeg hører navnet, og bildene fra stedet gjorde at jeg nesten fikk feber. Jeg skalv på hendene og sølte kaffe på duken.

Hva i huleste skal jeg gjøre der?!

En dag eller to hadde kanskje gått, men en hel uke. :wacko:  :cry:

 

 

Er det noen som kan anbefale en eller helst flere aktiviteter for en "normal" nordmann på Rhodos? Helst aktiviteter som krever fjellsko, ryggsekk eller sykkel, eller helst alt samtidig.

 

Jo, selvfølgelig er det mulig å bli hjemme, men da blir jeg vel erklært "Prsona non grata" for resten av livet. 

Jeg foreslo litt forsiktig om det kanskje var et høyfjellshotell her i Norge, eller kanskje et koselig sted f.eks. syd i Tyrol som kunne være interessant, men ble brutalt "klubbet ned". Svigers skal til Syden og ferdig med det.

 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo så masse fine turistfeller du bare må få med deg. Masse herlig trengsel, bråk og klamme dager :)  Bare å glede seg.    Prøver å finne noe alternativt til deg men alle bilder jeg ser er fulle av folk :)    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, håper du var litt ironisk i den teksten der =) Jeg ser på deg som heldig.

 

Foreldre er ikke noe man har for alltid. Turene er der fremdeles. De venter. 

 

Foreslår du melder deg på et kitekurs ;) 

Det finnes garantert andre småturer du kan lufte vettet på. 

 

Ida

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så dumt med litt sol og sommer heller. Er jo ikke bortskjemt med fint vær de siste årene her hjemme.

Går an å leie sykkel f.eks og ta seg en tur på det et par dager. Skulle du få lyst på en drink finnes det og mere enn nok folk å skåle med nesten uansett på døgnet:-) Litt brunfarge og god dose D-vitamin kan jo gjøre at du slipper billigere unna forkjølelser til høsten så du får flere turdøgn enn vanlig da. Dessuten greit å pleie familie litt og. Selv har jeg nesten ingen igjen.

KJør litt hardt på trening og tur før du drar og ta det som en avslappende ferie. En uke går uansett fort. Tipper du ser mer postivt enn nagativt på det når du er hjemme igjen.

Du kan jo lese denne artikkelen å se om det stemmer http://www.dagbladet.no/2013/04/05/tema/reise/ferie/helse/trening/26500135/

Litt aktiviter man kan gjøre/bli med på http://no.tripadvisor.com/Attractions-g189449-Activities-c25-Rhodes_Dodecanese.html

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på Rhodos endel ganger og har ikke hatt problemer med å få tida til å gå.  Men, vi er jo så forskjellige ;-D

En tur jeg har hatt lyst på lenge er dagstur fra Embonas og opp til Attaviros (1216).  Skal visst være en grei tur hvis en er vant til å gå litt.

Her er noen som lever av sånne som oss:  http://www.walking-rhodes.com/holiday-packages/5-day-moderate-hard-walking-program-rhodes-greece-€175pp

 

Kan jo være et par tips å hente.  Synes personlig det er  godt å få strekt litt på beina innimellom.  

Hvis du er glad i å sykle er det masse å ta av på Rhodos.  Veistandarden er jo alt fra gode hovedveier langs kysten til "eseltråkk" lengst inne i landsbyene.

 

PS:  Skulle ikke forbause meg om du kommer til å like deg der

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært der, men foreslår at du tar en kikk på et normalt kart over Rhodos. Turistinfeksjonen finner du stort sett langs strendene. Tror ikke du får noe problem med å finne noen autentiske eseltråkk eller pittoreske tavernaer hvor ingen snakker svorsk.

 

Forunderlig hvordan enkelte er hellig overbevist om at bare fordi man er i familie, så er man enige om alt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stifado er en aldeles nydelig matrett og ouzo er verdens beste drink, dette må du bare få med deg.

Lindos er en liten idyll med muligheter for en liten fjelltur.(flott blomstring i mai)

:cool:Til mitt forsvar; Var dønn forelska når jeg var der :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var mye av både humor, alvor, optimisme og pessimisme enten en leser det gjennom ironibrillene eller ei! Og filmen av Are Kalvø er jo hysterisk morsom og ikke lite sann.

 

Hadde min debut da jeg kom hjem fra fjelltur i -96. 14 siste dager av juli mens ørreten vaket her hjemme! På Kypros. Da jeg fikk øye på den brunsvidde øya fra luften var Tsjernobyl det første jeg tenkte på og absolutt alt jeg så og hørte etter at jeg stanget hodet i den tjukke, klamme og varme luften ble sammenliknet med et eller annet et eller annet sted i fjellet eller skog og mark. Selvsagt mens jeg inne i meg oppgitt mumlet "14 dager!" om og om igjen.

 

Første morgen ble jeg vekket av ungene som spurte meg: "har du ligget her i hele dag, pappa!?". Jeg ble jo litt glad for jeg tenkte jeg kanskje hadde kvittet meg nokså smertefritt med 1/14 del av deportasjonen, men det viste seg at klokken ikke engang var 8, og ungene hadde vært i sving i flere timer (denne uvanen opphørte som dugg for solen da de kom i tenårene).

 

Jeg hadde et hode ingen bar eller drikke kan gjenskape og jeg lovte meg selv dyrt og hellig at intet telt skulle heretter få benevnelsen glohett klokken 5 om morgenen. Ikke uansett! Jeg installerte meg i skyggen på verandaen med en mengde sigaretter, tobakk og kaldt øl og en bok, men jeg lot stort sett blikket gli over både landskap og mennesker mens jeg spurte meg selv hvordan så mange kunne bli - så sære, rare og ønske noe så merkelig....

 

Jeg er jo (unnskyld uttrykket) jævlig sær og egen. Og sta som faen (ja, unnskyld igjen). Men det ble jo tomt for øl og sigaretter. Og jeg var jo alene i den lille skyggen min, så mannen måtte jo ut etter øl, som det heter i sangen. Og litt etter litt tinte jo stabeistet og etter hvert måtte jeg jo innrømme at jeg ikke hadde tatt annen varig skade enn kanskje denne tobakken, men den er (var) vel omtrent like farlig på fjellet hjemme. Joda, jeg gikk rett i boden og snuste på lavvoen og kjælte litt med fiskesakene da jeg kom hjem, men jeg har faktisk vært i syden 3 ggr siden. Og Tefatet 35-40. At jeg hadde vært i syden ble en snakkis helt til jeg ble observert med en hamburger og en halv liter Coka våren 2010.

 

Du kommer til å få det helt fint, REs. Det er der som alle andre steder, mye kommer an på deg selv. Du kan bruke noen knep og omskrive dette med at ingen kjenner lyset før de har opplevd mørket og alt det der, men jeg tror ikke du trenger det. Og ørreten venter og fjellet tømmes bare for de verste hordene.

 

God tur, lykke til og kom med utfyllende turreferat når den tid er inne!

 

:)

 

Jeg likte alle innleggene, men fikk ikke merket det fordi jeg hadde nådd min kvote for dagen! Hehe, kvote! :)

Endret av Koppen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert i Syden noen ganger før.

Det startet i 20 -25 års alderen med Korfu. På et hotell der den mannlige betjeningen hadde et mål, og det var å få så mange unge skandinaviske jenter som mulig til sengs, og det la de ikke skjul på.  Etter tre dager hadde jeg sett det som var å se, også at hotellene slapp ut kloakken sin, urenset, like utenfor badestranden, og etter to uker var jeg så lei at jeg nesten gråt da vi gikk på flyet for å reise hjem.

Neste tur, for 18 -19 år siden gikk til Madeira. Hadde det ikke vert for at min kone var ganske gravid så kunne det nok ha vert muligheter for å få gått noen brukbare turer her, men slik ble det ikke. Dagene startet og sluttet med hissige mopeder og sammenhengende biltrafikk utenfor hotellet og dagene gikk stort sett med til å se på suvenirer og å spise utenlansk mat med varierende kvalitet.

Siste tur var en uke på Kreta for 5-6 år siden. En eneste dag ble litt brukbar. Den startet og sluttet med noen timer i buss, og innimellom bussturene gikk jeg en tur, i kø med fete tyskere og hollendere med høydeskrekk, i en "ravine" som en av de greske gudene visst nok skulle ha laget med sverdet sitt. Er det ikke "Jutulhogg" vi kaller det her hjemme. Turen var å sammenligne med en lett søndagstur her hjemme.

Jeg var også ute på en dykkertur som etter våre begreper antagelig ville blitt karakterisert som et selvmordstokt. Jeg hadde over 20 års erfaring, men de engelske ungdommene som var ute på sitt første dykk etterat de hadde "kjøpt" seg et PADI-bevis hadde ikke peiling. 

Dekompressjonsdykk i et område med stedvis ekstrem strøm, uten planlegging eller informasjon på forhånd. Ingen andre enn guiden, og meg selv, hadde klokke eller dybdemåler og jeg og guiden var de eneste som oppdaget at her måtte det dekomp. til for å komme sikkert hjem. Vi hang på bunntauet til faren var over, men brittene for som en sildestim opp og ned og hit og dit.

Hvordan det gikk med de andre vet jeg ikke. De virket ok da vi kom opp, men hvordan tilstanden var etter et par timer, ja det vet ikke jeg. 

Resten av denne turen satt jeg på en restaurant og slukket tørsten mens min kone og to barn lekte på en strand som det norske Mattilsynet sannsynligvis hadde stengt med øyeblikkelig virkning. Våre barn badet kun i bassenget.

 

Håper jeg finner noe bedre på Rhodos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Var og i syden (Gran Canaria) for første gang i Januar.

Jeg tar heller en uke eller to på fjellet enn å dra til syden har jeg sagt.

Er ikke noe glad i å ligge og kike på den svære gule skiva, populært kalt sol.

 

Må si jeg ble positivt overasket.

Var litt rastløs de første dagene.

Sto opp klokken 06.00 en dag og gikk en 1,5 times gåtur mens alle sov.

Ellers så slo jeg meg med ro med att unger og fru storkoste seg.

Det gjorde i grunn jeg også.

 

Fant meg en bar i bassengområdet, og storkoste meg.

Jeg, Harry Hole, Marlboro og Tropicana (lokalt øl) levde herrens glade dager der i skyggen i lillebaren. Barna svømte og badet, og fru låg og studerte den gule skiva.

 

Så glade var de at når jeg kom hjem så ble badevekta så glad over å se meg at den gikk fra 0-100 på bortimot 4 sekunder, eller ivertfall nesten. Stoppa på 89. 4 kilo over vekten på tur nedover til Gran Canaria. Galt nokk.......

14 dager hadde rasert turkondisen. 13 dager med biff og 1 dag med fisk, 0,5-1 pk Marlboro hver dag, og kansje bare gud vet hvor mange halvlitre som måtte til for ikke å dehydrere helt.

 

Min faste treningsløype på 2mil.....tok den når jeg kom hjem.....fant ut at jeg hadde mistet kondisen helt i gran canaria, men å dra tilbake å lete etter den.....nott..Var også glad for at jeg valgte å ikke bonkre turrøyk på hjemtur. Så mye røyking...katastrofalt. Tatt en røyk siden, farlig godt, beste å hive alt som har med røyk å gjøre.

Blytung var løypa, men gikk bedre etter hvert.

Fant den heldigvis igjenn, kondisen altså .....i 2 mils løypa. 3 uker tok det å fjerne ballasten som kom på i GC.

 

Ivertfall...konklusjon.... Gjentar gjerne, koble helt ut. Flyte med, ingen jobb, oppgaver eller større forpliktelser.

Sku ønske i grunn vi bodde mer opp mot fjellene så jeg kunne tatt trimturer, men forsåvidt ok som det ble og.

E mest bare å kapitulere og henge med, la familien kose seg.

Hun vet jeg ikke er noe glad i sydenturer, så nu har jeg ivertfall en ukestur til "gode".

Hmmm......vannene øversiden Mollis.....ikke vært dæ enda.....til sommern? :smile:....i juli kansje :smile:.... hmmm...Jeg rekker over hele området på en uke..... :smile:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sannsynligvis god tilgang til Mythos, noe som er bra.

Personlig fikk jeg tida til å gå på Kreta i fjor sommer med snorkling. Jeg er av typen som klarer en liten time på stranda før jeg blir drittlei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sannsynligvis god tilgang til Mythos, noe som er bra.

Personlig fikk jeg tida til å gå på Kreta i fjor sommer med snorkling. Jeg er av typen som klarer en liten time på stranda før jeg blir drittlei...

Ja, vi skal bo på Mythos beach resort hotel og jeg må vel anta at de også serverer Mythos på flaske. Om jeg vil oppleve noe av Joseph Campbells versjon av Mythos kommer vel an på hvor mye jeg tar inn av flaskeforet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med deg en dings som enkelt får deg online, helst på en bar, gjerne under en parasoll. Da har du ei hel uke (eller var det to?) til planlegge alle turene du skal ta når du kommer hjem.

Når du blir ferdig/lei av det, så kan du ta deg en tur inn i "innlandet", som visstnok skal være ganske folketomt. Da er det bare å rusle opp på øyas høyeste fjell (1216 moh), og du bør sette deg som mål å få se en vill Rhodisk hjort underveis. Uten bilder har det ikke skjedd.

Sånn, det var utfordringene for turen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sikkert mulig å finne noen turmuligheter. Det finnes firmaer som arrangerer fotturer fra en til 5-6 dager, men dagsturene ser stort sett ut som "en tur i parken", med turister i shorts, joggesko og kamera på magen.

Men jeg har jo fått noen tips så jeg får starte med å skaffe meg de nødvendige kartene og så får vi se hva jeg finner ut.

 

I følge damen på reisebureauet så var det bare å få med seg en picknic kurv og ta bussen et lite stykke så var det mye interessant å se. Jeg tror ikke at hun forstod hva jeg var på jakt etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At tenke dette bliver en dritt dårlig ferie er vel et dårligt sted at starte. Tag terrengsyklen med og fin nogle steder som ingen har været før. I høst ferien skulle temperaturen ligge rundt en veldig god norsk sommer tjek http://www.mitrejsevejr.dk/l/graekenland/vejret-rhodos-vejrudsigt-temperatur-klima.php så perfekt for andet end at sidde i skyggen og drikke øl. Endelig er tidlig vår eller sen høst perfekt for aktiv ferie i Hellas. 

En lille ting vil jeg lige nevne, at være på Kreta og gå en let dags tur sammen med en flok turister har fra mit synspunkt ingen ting med stedet at gøre men bare dårlig planlægning og udnyttelse af de muligheter som er til stede. Det er absolut muligt at finde fjellvandring, klatring, ja de står også på ski om vinteren, så løft blikket fra Norges kortet og fin det som stedet tilbyder. Det giver en bedre ferie at nyde det som er der end at tenke på det som ikke er der.

Det sidste jeg vil sige er at hvis det er varmt er der kun en ting at gøre, komme tidligt ud af sengen og på tur, midt på dagen findene en strand eller et skyggefuldt sted at slappe af og når solen har fået lidt mindre kraft så komme sig hjemad igen. Husk der er en grund til at man spiser kveldsmatten sent i syd :) God tur  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker umoden, utakknemlig drittunge som ikke kan tilpasse seg noe annerledes.

Når en debatant slipper opp for argumenter så er det ikke uvanlig å "ta spilleren i stedet for ballen".

Jeg kunne godt kommentert dette innlegget mer, men siden det sikkert ville blitt et ganske langt innlegg så skal jeg avstå fra dette. Men en ting ser jeg at jeg har fått med meg en del mer av enn det Thoreau har fått og det er god gammeldags folkeskikk og en god del tolleranse. Derfor tåler jeg godt slike kommentarer uten at dagen min blir ødelagt av den grunn.

Feilen her ligger nødvendig vis ikke hos Thoreau, men heller mer hos hans foreldre, og det er det vel ikke så mye å gjøre med.

"En fin dag til deg også".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på Kreta gått i ganske rolige kløfter hvor det er fint skygge og hvor vi møtte bare enkelte mennesker, men ikke mange. Kan ha noe å gjøre med at det generelt reiser færre mennesker ditt nå enn tigliere og at jeg var der i september. I en høstferie bør det være ordentlig lavsesong. Jeg har også gått noen korte lokale turer over fjellet som vi kunne ta uten guide. Heller ikke noen køgåing der. 

Du bør kanskje sjekke hvilke muligheter og stier som finnes i det området du skal til og om du trenger bil for å komme dit. Leiebil er ikke dyr i syden. Det er mye finere å gå på egenhånd enn i en buss full med andre turister. Huff, må ikke tenke på det...

Ellers er som nevnt snorkling en fin ting å gjøre. Helst ved noen steinformasjoner.

Bare let litt på internett for ideer om turer (ofte reklame fra guider) og sjekk mens du er der om du kan få kjøpt et detaljert kart med turruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.