Gå til innhold
  • Bli medlem

Tyskere altså...


stsolem

Anbefalte innlegg

Annonse

Før systemet med betalingsfullmakt ble innført så ble det brukt penger på hyttene. Da opplevde Turistforeningen at noen tok turen til godt besøkte hytter, passet på å være de siste som gikk og tok med seg hele innholdet i safen.

Så ble det innført betaling uten penger og da er vel dette den eneste måten det går å svindle på.

Det vil alltid være noen som ikke gjør opp for seg, men så lenge de skriver seg inn i boka med riktig navn så får de regning i posten.

At noen ikke betaler fører bare til at prisene går opp og at det er de andre besøkende som må ta regningen.

Slik er det også over alt ellers i samfunnet. Det er alltid noen som "spiser av lasset", men det kommer vi vel ikke utenom uten å innføre en totalitær kontroll som vi sikkert kan klare oss godt uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad vi kan ha et slikt system i Norge, dette er jo helt klart unntaket. Husker jeg traff på noen nederlendere midt oppå fjellet, de hadde gått i fjellet i Norge i 20 år og var svært imponert over at vi kunne ha et system med selvbetjening på betaling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad vi kan ha et slikt system i Norge, dette er jo helt klart unntaket. Husker jeg traff på noen nederlendere midt oppå fjellet, de hadde gått i fjellet i Norge i 20 år og var svært imponert over at vi kunne ha et system med selvbetjening på betaling. :)

 

Det er jeg også fortsatt imponert over Blackbrrd. Kunne aldri eksistere i Nederland dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så uvanlig at utlendinger "snylter" på oss andre ved å bruke ubetjente/selvbetjente hytter uten å betale.

Gjester fra østeuropeisk land skiller seg i så måte noe ut.

Jeg husker spesielt to som hardnakket påsto at hyttene var gratis. Det hadde de fått beskjed om.

Og ved kontroll av betalingsfullmaktene etter avreise, så hadde de betalt mindre en halvparten av de de skulle i følge prislisten.

(De hadde antakelig svært lite penger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så uvanlig at utlendinger "snylter" på oss andre ved å bruke ubetjente/selvbetjente hytter uten å betale.

Gjester fra østeuropeisk land skiller seg i så måte noe ut.

Jeg husker spesielt to som hardnakket påsto at hyttene var gratis. Det hadde de fått beskjed om.

Og ved kontroll av betalingsfullmaktene etter avreise, så hadde de betalt mindre en halvparten av de de skulle i følge prislisten.

(De hadde antakelig svært lite penger.)

Jeg blåser vel i hvor mye penger de har. De skal betale for seg eller holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blåser vel i hvor mye penger de har. De skal betale for seg eller holde seg unna.

Det er jeg i prinsippet enig i, men om valget er å gå sulten og betale fullt, eller betale mindre og ha penger til mat, så ville jeg muligens prioritert likt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er Blackbrrd?

 

Noen som vet hvordan det er å være DNT-medlem men likevell bo i utlandet?

Blackbrrd er en som skriver på Fjellforum, f.eks i denne tråden.

Det er vel ingen forskjell om man bor i Norge eller utlandet? (Bortsett fra att det muligens koster litt ekstra å få tilsendt Fjell&vidde.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alle skal betale, ellers forsviner systemet med selvbetjente hytter. Nå er jo ikke han tyskeren den første som har utnyttet dette. Jeg husker for noen år siden en svenske som gjorde akkurat det samme til han ble tatt og sendt hjem med enveisbillett.

Men vårt selvbetjente gyttesystem er så unikt at det vekker oppsikt. Jeg tror det var forrige FN generalsekretær Koffi Annan som fikk høre om dette men først nektet å tro det var sant. Da han fikk bekreftet at det virkelig fantes, sa han noe i retning av at han hadde fått ny tiltro til menneskeheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alle skal betale, ellers forsviner systemet med selvbetjente hytter. Nå er jo ikke han tyskeren den første som har utnyttet dette. Jeg husker for noen år siden en svenske som gjorde akkurat det samme til han ble tatt og sendt hjem med enveisbillett.

Men vårt selvbetjente gyttesystem er så unikt at det vekker oppsikt. Jeg tror det var forrige FN generalsekretær Koffi Annan som fikk høre om dette men først nektet å tro det var sant. Da han fikk bekreftet at det virkelig fantes, sa han noe i retning av at han hadde fått ny tiltro til menneskeheten.

 

Det er vel dessverre sånn at dette kun er mulig i et land med høy levestandard og der hyttene ligger langt fra bilvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dessverre sånn at dette kun er mulig i et land med høy levestandard og der hyttene ligger langt fra bilvei.

Lurer litt på det om "høy levestandard". Når kom de første selvbetjente DNT-hyttene. Fant ikke noe da jeg prøvde å søke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleskestadmoen (selvbetjent hytte tilhørende Stavanger turistforening) ble bygget i 1891.

Og jeg mener å huske at STF var tidlig ute med ulåste ubetjente hytter.

 

På Bleskestadmoen er det nå to hytter og den gamle er tilbakeført til sin opprinnelige utforming. En skikkelig opptur å sitte på trammen en tidlig morgen å se ut over landskapet. http://www.stavanger-turistforening.no/cabin.php?ca_id=160#

Den gamle hytta har 2 køyer og et lite kjøkken.

(De har heldigvis ikke tilbakeført sengene - de er 2 meter - jeg tror de gamle var 1,80)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Selvfølgelig skal alle betale for sig i DNT hytter! Og det var ikke høy levestandard i Norge, da systemet ble innført. Jeg tror systemet fungerer 99 % bra og de aller fleste gjør opp for sig - også de ganske mange andre tyskere, nederlendere og danske mfl. som besøker DNT-hyttene.

Tyskeren har altså valgt å være på fjell-loffen over lenger tid, hvilket mange her på fjellforum vel har en vis forståelse for. Det var en notis i Aftenposten forleden, hvor det stod at han hadde gjort dette før - kanskje det var samme tyskeren som var på DNT loffen i 1990-tallet?? I så fall er han jo en stor beundrer av norsk fjellnatur og det kan neppe sies å være en stor forbrytelse han har begått.

"Vandreren" gjorde det samme, men brøt inn i private hytter, spiste og ikke minst drakk alle sterke varer, men gjorde også hærverk i hyttene. Det er jo ikke tilfellet her.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleskestadmoen (selvbetjent hytte tilhørende Stavanger turistforening) ble bygget i 1891.

Og jeg mener å huske at STF var tidlig ute med ulåste ubetjente hytter.

 

På Bleskestadmoen er det nå to hytter og den gamle er tilbakeført til sin opprinnelige utforming. En skikkelig opptur å sitte på trammen en tidlig morgen å se ut over landskapet. http://www.stavanger-turistforening.no/cabin.php?ca_id=160#

Den gamle hytta har 2 køyer og et lite kjøkken.

(De har heldigvis ikke tilbakeført sengene - de er 2 meter - jeg tror de gamle var 1,80)

Der går teorien om at høy levestandard ut vinduet. I 1891 var Norge et rimelig fattig land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der går teorien om at høy levestandard ut vinduet. I 1891 var Norge et rimelig fattig land.

 

Hvorfor i alle dager skulle den gjøre det. Han sier bare at han husker at en hytte var ubetjent. Ikke at det var noe forråd av mat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skulle den gjøre det. Han sier bare at han husker at en hytte var ubetjent. Ikke at det var noe forråd av mat der.

Det han sa var: "Bleskestadmoen (selvbetjent hytte tilhørende Stavanger turistforening) ble bygget i 1891."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på det om "høy levestandard". Når kom de første selvbetjente DNT-hyttene. Fant ikke noe da jeg prøvde å søke på det.

Hei!

 

Etter hva jeg husker var det Claus Helberg som fikk ideen om selvbetjente hytter i England under krigen. Han så aviskasser hvor du forsynte deg med en avis og la igjen penger. Jeg tror Olavsbu i Jotunheimen var den første selvbetjente hytta, den ble bygd i 1952.

Levestandarden var nok ikke så høy i 1952, men fellesskapsfølelsen og dugnadsånden var kanskje større enn i dag. Begge disse ideene må være tilstede for å få et slikt system til å fungere.

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at den viktigste grunnen til at det fungerer med selvbetjente hytter er at de aller fleste som orker å gå noen kilometer på ski er glade for at muligheten finnes, og de vil ikke vil gjøre noe for å ødelegge dette. Hvis vi får fri skuterkjøring ala Sverige så er prosenten drittsekker mye høyere blant denne gruppen, og de er jo ikke så avhengige av at det finnes hytter med proviant innen en mils avstand. For dem er en mil ikke 3 timers hardt arbeid hvis det er løs snø og ingen oppgåtte spor. De trenger bare 15 til 30 minutter under normale forhold. Dessuten får de med seg alt mulig på sine skuterkjelker.

 

Da det en vinter forsvant et enormt stort gulvteppe fra Virvasshytta så kan jo enhver tenke seg om det var noen på en skuter med kjelke som dro avsted med det, eller om det var en turgåer på ski som rullet opp et 50 kilos gulvteppe og tok det med seg på ryggen hjem. :mrgreen:

 

Jeg mener ikke at alle som kjører skuter er drittsekker, og heller ikke at alle som går på ski er snille og greie. Det finnes dessverre råtne epler over alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at den viktigste grunnen til at det fungerer med selvbetjente hytter er at de aller fleste som orker å gå noen kilometer på ski er glade for at muligheten finnes, og de vil ikke vil gjøre noe for å ødelegge dette. Hvis vi får fri skuterkjøring ala Sverige så er prosenten drittsekker mye høyere blant denne gruppen, og de er jo ikke så avhengige av at det finnes hytter med proviant innen en mils avstand. For dem er en mil ikke 3 timers hardt arbeid hvis det er løs snø og ingen oppgåtte spor. De trenger bare 15 til 30 minutter under normale forhold. Dessuten får de med seg alt mulig på sine skuterkjelker.

 

Da det en vinter forsvant et enormt stort gulvteppe fra Virvasshytta så kan jo enhver tenke seg om det var noen på en skuter med kjelke som dro avsted med det, eller om det var en turgåer på ski som rullet opp et 50 kilos gulvteppe og tok det med seg på ryggen hjem. :mrgreen:

 

Jeg mener ikke at alle som kjører skuter er drittsekker, og heller ikke at alle som går på ski er snille og greie. Det finnes dessverre råtne epler over alt.

Jepp, men det er mye mer slitsomt å være drittsekk på ski/til fots. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Etter hva jeg husker var det Claus Helberg som fikk ideen om selvbetjente hytter i England under krigen. Han så aviskasser hvor du forsynte deg med en avis og la igjen penger. Jeg tror Olavsbu i Jotunheimen var den første selvbetjente hytta, den ble bygd i 1952.

Levestandarden var nok ikke så høy i 1952, men fellesskapsfølelsen og dugnadsånden var kanskje større enn i dag. Begge disse ideene må være tilstede for å få et slikt system til å fungere.

 

EirikW

Ah, takk. Så jo etterpå at den hytten fra 1891 ble selvbetjeningshytte først etter 2000, 1891 var byggeåret - som fjellgård.

 

I 1952 så var nok Norge fortsatt ett av de fattigere landene i Europa, oljen kom jo først 20 år senere.

 

Det er få andre land som engang har et navn for dugnad, så jeg tror nok det er kulturelle årsaker til at vi har selvbetjeningshytter i Norge som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk. Så jo etterpå at den hytten fra 1891 ble selvbetjeningshytte først etter 2000, 1891 var byggeåret - som fjellgård.

 

I 1952 så var nok Norge fortsatt ett av de fattigere landene i Europa, oljen kom jo først 20 år senere.

 

Det er få andre land som engang har et navn for dugnad, så jeg tror nok det er kulturelle årsaker til at vi har selvbetjeningshytter i Norge som fungerer.

Bleskestadmoen ble bygget av og for STF som overnattingssted uten betjening. Kvanndalen (hytte) ble bygget bare noen år etter. 

Hyttene ble bygget som overnattings steder på ruta mellom LYSE/Ådneram og Suldal.

Denne ruten er fortsatt den klassiske ski turen i vårt område.

 

STF bygget (noe senere - 1912 . Nilsebu) noen hytter som var betjente, med vertskap.

Rett etter krigen ble det gjort forsøk med å plassere ut proviant på noen hytter.

Jeg mener STF var svært tidlig ute med dette, men dette har jeg ikke helt kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.