Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til 4, stor nok fortelt i Nallo 4? Eller andre bedre telt?


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Har lest endel på dette forumet, og ja det finnes jo endel tilsvarende tråder, men lurer litt fortsatt.

 

Jeg skal på Hardangervidda med to barn i Juli-August. De er såpass små at de ikke kan bære stort selv, og vil gjerne ha ett litt lettere 4manns telt. Sliter nok som det er med vekta på pakningen når jeg må bære det aller meste selv.

 

Jeg vurderer Fjellheimen Superlite 4. Vekta her frister jo veldig. Men tipper alikevel mer mot Nallo 4. Fordelen til Fjellheimen er jo større tumleplass i forteltet og vekta. Nallo virker på den andre sida mer robust, noe jeg gjerne vil ha på fjellet selv når ikke snøstormene herjer vilt.

 

Teltet skal vel etterhvert også brukes til 4 :) Så lurer på om det er stor nok plass i forteltet til Nallo 4? Eller må man gå for GT versjonen? GT koster 1000kr mer, og det er penger jeg egentlig ville brukt på soveposer til gutta. Blir dyrt nok for meg med 6500kr for nytt telt.

 

Er det plass til 3-4 pakninger i forteltet, samt å lage mat der?

 

Det å ta med tarpen på fjellet er uaktuelt, vil ha plassen inne i teltet på fjellet.

 

Eller er det noen som har noen bedre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Nallo 3gt og syntes det blir i det trangeste laget på langtur med kompisen og hund. Spesielt da når alt skal inn.. Har i det siste kikket på Kaitum3gt med to innganger/fortelt og rettere vegger. Kaitum til 4 blir vel raskt i det tyngste laget, men er kansje du klarer deg med 3erns bredde? Ser for meg innerteltet til Kaitum ikke er like klaustrofobisk som Nallo sitt. Har stor tillit til kvaliteten på Hilleberg sine telt og er derfor ikke så redd for prisen. Ligger ofte pent brukte telt på Finn til ganske ok pris. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt det er flere som er under samme valg ;)

Har selv 2 små barn (1 år og 4 barn) og har i dag et lite tunnel telt (3 mans).

var i dag og tenkte og kjøpe fjellheimen supperlight på vilmarkmessa på lillestrøm men syns det rett og slett ble får lite.

Det vil nok fungere fint med 2 små barn men tror ikke det er opptimalt med større barn.

 

jeg tok med meg 4 liggunderlag (expeed 7) og tenkte og prøve og blåse dem opp og se men insåg etterhvert før jeg forsøkte att det ville bli trangt.

telte blir solgt til 40% på vilmarkmessa så er jo noen kr,men jeg tror det blir får lite får meg hverfall,perfekt som 3 mans telt :)

 

jeg tenkte og reise ned til sportsnett og slå opp nallo telte og se på det,men dama har mere og mere lyst på Kerron telte,men jeg har ikke spesielt lyst til og bære det.

 

det her er jo et billig og greit atlerativ men mangler fortelt.

 

http://www.tarptent.com/hogback.html

 

legger med et lite bilde fra i dag exped er 65cm når dem ikke er blåst opp.

post-9803-0-90700200-1365099952_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Keron 4 GT  og Helsport Femund 4  Big Camp som familietelt på fjellet.

 

Om teltet skal brukes på snaufjellet er det en fordel å ha litt ekstra plass til matlaging på regnværsdager.

Under tregrensa kan man jo spenne opp en tarp (overseil) i tillegg og da kan man klare seg med mindre fortelt.

 

Helsport teltet har ekstra takhøyde (1.50m) og det har vi brukt når familien (2 voksne,2 barn) har vært på teltturer på Hardangervidda sommerstid. Det er en fordel med så stort fortelt når det er regnvær. Vi voksne satt på steiner i fortelt og ungene i teltåpningen når vi lagde og spiste mat. Bygde opp bord med steiner og satt på steiner. Lotusstilling er ikke knærne mine så glad i lenger :-P

Dette teltet er nok ikke i produksjon lenger. Vekta er ca 5.7 kg.

 

Hillebergteltet er betydelig lavere (1.10 m) og veier veier ca.5.5 kg. Dette bruker jeg når vi er 2 eller 3 på tur. Dette er et meget solid og bra telt som har kerlon 1800 duk som er den sterkeste duken til Hilleberg. Bra som vintertelt til 2-3 personer. Mitt beste telt!

Keronteltet er kostbart, men kommer du over et brukt ville jeg vurdert det.

 

Ligger et par telt på Finn som kanskje er mulig å prute på?

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40663148&searchQuery=hilleberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har vurdert Keron teltet også, men er redd det blir litt tungt å bære med sine 5,1kg!, om det også er mye større i volum aner jeg ikke for å være ærlig.  Keron er helt sikkert bombesikkert, og hadde vi vært to foreldre på tur hadde dette blitt sterkt vurdert. Og kanske blir det såpass kort å gå når barna er så små at det burde inn på lista over vurderte telt igjen. 1-2manns telt har jeg jo flere av.

Og som dere egentlig bekrefter så bør jeg vel gå for en GT modell til snaufjellet, eller ett fjellheimen telt. At ikke det kunne være ett utlimat familietelt som er UltraSpecialForces007SuperLiteBombProof!!! (Tenkte å ta patent på det ordet, kanskje noen vil bruke det i sine neste telt :-P

 

Har nå ett 15 år gammelt Helsport tunelltelt med stormmatter 4 pers, husker ikke modellen jeg. Ligner på Fjellheimen men tror ikke det er det. Under heftig regnevær for ett par år siden slo regnet igjennom. Må sies at det er noe av det hardeste regnet jeg har opplevd på tur, og bakken ikke klarte å holde unna, slik at det rant små bekker over alt, også under hele teltet. Har vurdert å bruke dette også på turen, men er litt skeptisk. Vinden er jeg IKKE redd for med det teltet heller. Husker heller ikke vekta, bare at jeg syns det er tungt, og at jeg kunne tenkt meg noe lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier 4. Snakker du om 4 voksne eller 2 voksne og 2 barn?

Jeg har f.eks en Lavvulight som er beregnet til 4. Men tror jeg sliter med 4 voksne der, 3 går nok. FIn plass til 2 voksne, 2 husky og sekker riktignok.

Så det kommer jo an på hvilke personer som skal inn.

Du har jo Helsport Fjellheimen 4 superlight som nevnt. Koster litt men veier lite. Alt Fjellheimen i vanlig versjon, tyngre men og mye billigere. Dog er vel ikke vekt verre enn at det er under 4 kilo med plugper og rep.

5-6 pers tent begynner å veie en del igjen. Da har du f.eks Fjellheimen 6, Svalbard 5-6, Exped Pegasus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tiltenkt i førsteomgang 1 voksen og 2 barn, men må vel satse på at det blir to voksne som blir med etterhver :)t

Ja har vurdert Superlite teltet, og vurderer det vel fortsatt. Vekten er jo helt nydelig! Men er litt usikker på slitestyrke. Kan godt veie litt mer hvis holdbarhet og sikkerhet er merkbart bedre! Men hadde håpet på å komme endel under 4 kg, helst nermere 3-3,5kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig Fjellheimen veier vel 3,6-3,7 så vidt jeg husker. Ikke helt sikker på hva om er hva hos Helsport nå. Fjellheimen finnes i Camp, Light og Superlight. Hvor da Light er tyngre enn camp.

Finnes en del utenlandske telt som er lette da. Prismessig er deg og som regel billig å kjøpe fra USA. Men der er ofte de lette teltene forynt med mye netting i innertelt. Har et slikt 2 manss selv som er supert men det passer best på sommern. Til gjengjeld lufter det godt da så det blir ikke varmt i teltet om morgenen.

Evt kan du jo kjøpe et telt etter dagens behov. med 1 voksen og 2 barn bør 3 manns holde. Mye og velge i. Så kan du evt supplere et lett 2 manns senere når lykken står deg bi.

ofte lettere å få plasert 2 små telt enn ett stort og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som har noe særlig brukserfaring med det enda siden det er såpass nytt.

Har bare sett 3 manns versjon oppslått. Mye der som ser spinkelt ut, men ikke dermed sagt at det ikke tåler hver og vind. Mitt minst sikre punkt på det er gummiert glidelås i yttertelt og ikke klaff. Den blir nok noe slitt etterhvert. Så er barduner tynne og strammere små. Jeg hadde vurdert å skifte de hvis jeg skulle kjøpe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å nevne at madrassene er bredere når de ikke er oppblåst. Vet ikke helt hvor mye forskjellen er men jeg ville tro at det faktisk er en del.

 

dem er 52cm når dem er blåst opp så som du sier utgjør en del (13cm)

 

var innom sportsnett i dag og spurte om mulighet til og slå opp kerron telte og nallo telte og det var ikke problem så lenge det ble gjort før klokken 11 og når salget var ferdig

så er kanskje greit og ta en tur ned og se på det før man kjøper skal hverfall jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@svingen Har du vurdert TT Hogbacken som du linket til og eventuelt utvekslet mail med Henry? Jeg har en Scarp 2 hvis du har lyst til å se sånn ca hvordan Hogbacken ser ut. Man kan jo spørre Henry om det er mulig å lage et helt innertelt likt det man har for Scarp også ville jeg tro. Også verdt å spørre ham om nyeste versjonene går lavere ned mot bakken slik det gjør på Scarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantert ikke plass til 3-4 oppakninger og matlaging i Nallo, du må ha GT versjonen.

Når vekt, pris, fjellværet, og evt. vinterbruk skal tas i betraktning kommer man ikke utenom vanlig Fjellheimen 4 Camp,

eier ett selv og er knallfornøyd.

Nallo GT 4 mangler øvre ventil til evt. vinterbruk, vekta noen hundre gram lavere, rommeligst, noen tusen dyrere, men tåler mest på papiret.

Superlight har moderat lufting, svært lav vekt, dyrt, men tåler ikke like godt fjellværet som de andre.

Hadde valgt Nallo 4 GT til bruken du beskriver.

Mest plass, grei vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missfortso jeg eller sa du at det var tilbud hos sportsnett på teltene nå?

 

dem har salg på mye annet rart om dagen så ville helst att jeg ventet til det var ferdig med og komme og slo opp telt i butikken :) @Tor Magnus

har sent mail og spurt om mulighet til og få et stort fordelt på Hogbacken så får vi se hva vi får til svar :)

det ville jo vært perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hogback er vel ikke det beste på Hardangervidda i dårlig vær da duken ikke går helt til bakken.

Matlaging er også en utfordring med knøttlite fortelt og masse bagasje, selv om man feks. hekter innerteltet delvis bort.

Når det er sagt, kan jo Shang Ri La 5 være ett alternativ til Hogback for mindre utfordrende værtype på høyfjellet og under tregrensa. Ståhøyde med på kjøpet er jo ett pluss.

http://www.golite.com/Shangri-La-5-Tent-P46714.aspx

Til trådstarter holder jeg fortsatt en knapp på Nallo 4 GT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.