Gå til innhold
  • Bli medlem

(Primus og kokesystem) - MSR Whisperlite International


Anbefalte innlegg

MSR har her produsert en brenner, som i mine øyne byr på både meget god effekt, passe bred flamme for matlaging, lett i vekt i sin klasse og enkelhet ift drift og vedlikehold.Jeg kjøpte min MSR Whisperlite International på kampanjepris til 1400,- Whisperlite International er en oppgradert utgave, som baserer seg på over 20 års utvikling og felterfaringer med tidligere modeller.

Brenneren i seg selv veier kun 309 gram. Til sammenligning veier Primus Omnifuel drøye 440 gram og Optimus Nova+ 408 gram. Effekten på Whisperlite er på 2800W og koketiden på 1ltr vann, fyrt på renset bensin, er rett i underkant av fire minutter.

Det som er verdt å merke seg, er at denne brenneren har to medfølgende dyser, og brenner IKKE på gass. Whisperlite International går kun på parafin og renset bensin. Selv bruker jeg sistnevnte, av typen Alkylat renset firetakts miljøbensin, som du får kjøpt på Felleskjøpet og diverse bensinstasjoner.

Brenneren er meget enkel å lære seg å bruke. Man skrur pumpa til brennstofflaska, slår ut støttebeina på brenneren og kobler brennstoffslangen til pumpa. Pumper opp trykk, slipper ut brennstoff til forvarmingskoppen, fyrer opp - og så går resten av seg selv når du bare justerer drivstofftilførselen i tide til at drivstoffet under trykk antennes av forvarmingsflammene. Utrolig lettfyrt.

Flammen brenner jevnt, stille og fint, og er passe bred mtp matlaging. Flammejusteringen er også fin, selv om jeg personlig kunne tenkt meg at brenneren kunne brent med enda svakere minimumsflamme, slik min gamle Optimus 111 er i stand til. Mtp matlaging og koking av vann/smelting av snø, er det lurt å sette opp det medfølgende vindskjoldet i aluminium for økt effekt. Husk også underlag under selve brenneren! (følger med et rundt ett i aluminium)

En svakhet med MSR Whisperlite International er lengden og fleksibiliteten på drivstoffslangen. Den er for kort, noe som gjør at det går ut over stabiliteten. Rører man på flaska, rører man også på brenneren. I tillegg er slangen så lite fleksibel at man gjerne må bygge opp under brennstofflaska for å unngå at brenneren blir stående skjevt på to av tre bein.

MEN! Summa summarum er dette en glimrende brenner, som kombinerer lett vekt med kraftig og god effekt. Den er enkel i bruk og enkel å vedlikeholde. Anbefalt brukt i kombinasjon med MSR drivstofflasker som fås kjøpt i tre ulike størrelser.

Click here to view the article

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Driver å ser på ny primus til vinteren igjen da min primus multifuel EX drikker alt, og det er ikke bare bare å regulere temperaturen såfremt jeg ikke bruker gass.

For en liten tid tilbake skulle jeg forvarme primusen med parafin i 20 minus. Det var lettere sagt enn gjort når temperaturen på parafinen også var 20 minus. Så bensin på primusen jeg har nå bør prøves i den samme temperaturen.

Jeg tenker på å kjøpe en brenner kun tiltenkt bensin og gjerne muligheten for å regulere temperaturen. Har du testet denne brenneren ned mot disse temperaturene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fyrt opp primusen i ca 6-7 blå som det kaldeste og det har vært uproblematisk. Ellers har det vært oppfyring i allerede temperert telt.

De neste turene jeg kommer til å foreta med Whisperlite'n i sekken, vil være i ytre strøk utenfor Tromsø, ergo blir det "dessverre ikke" særlig kaldere omgivelser. Kanskje andre har erfaringer på dette? Det finnes vel andre forumbrukere som har eid Whisperlite lengre enn jeg..Selv om de fleste kanskje har eldre utgaver enn International. Men på generelt grunnlag krever jo bensin mindre forvarming enn hvis man fyrer med parafin, vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å ser på ny primus til vinteren igjen da min primus multifuel EX drikker alt, og det er ikke bare bare å regulere temperaturen såfremt jeg ikke bruker gass.

For en liten tid tilbake skulle jeg forvarme primusen med parafin i 20 minus. Det var lettere sagt enn gjort når temperaturen på parafinen også var 20 minus. Så bensin på primusen jeg har nå bør prøves i den samme temperaturen.

Jeg tenker på å kjøpe en brenner kun tiltenkt bensin og gjerne muligheten for å regulere temperaturen. Har du testet denne brenneren ned mot disse temperaturene?

Jeg fikk tak i Soto Muka Stove i vinter og har hatt den med på et par turer til kaffekok. Den drikker bare bensin og jeg har kjørt renset sådan på den. Har ikke testet den ut på lengre turer, men det kommer nok etter hvert. Vil fungere som vinterprimusen dette. Stormkjøkken og gass kjører jeg på sommeren. Er nok andre som har testet Soto'en antar jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg anbefaler at man forvarmer primusen med rødsprit eller renset bensin. Fyrer man med bensin er det jo greit. Pump trykk, litt i forvarmingsskåla,tenn på og slipp på bensin like før det brenner ut. Ved bruk av parafin bruker jeg alltid rødsprit eller bensin til forvarming. Kan oppbevares i en liten flaske etc. Husk også at mange brennere har ganske solid gods slik at ved lave temperaturer kan det lønne seg å forvarme 2 ganger. :)

 

mvh

 

Jens Petter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Whisperlite International er en oppgradert utgave, som baserer seg på over 20 års utvikling og felterfaringer med tidligere modeller.

Det finnes vel andre forumbrukere som har eid Whisperlite lengre enn jeg..Selv om de fleste kanskje har eldre utgaver enn International.

 

MSR Whisperlite International er ihvertfall 20 år gammel, den fikk f.eks. Editors' Choice Award from Backpacker magazine i 1994. Whisperlite International var en videreutvikling fra Whisperlite (der forskjellen er at International er en multifuel brenner, og kan brenne parafin).

 

Iløpet av de siste 20 årene har International har blitt videreutviklet, bl.a. med nye dyser (større diameter på gjengene, ristenål) og med nye bein (plater istedetfor trådbeina).

 

Dvs. dagens International er en oppgradert International som er en oppgradering av Whisperlite :)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Anbefalt brukt i kombinasjon med MSR drivstofflasker som fås kjøpt i tre ulike størrelser.

 

 

Jeg byttet inn OmniLite til Whisperlite, fordi førstnevnte lakk drivstoff ut av flasken som tok fyr (ikke gøy). Selgeren gjorde meg oppmerksom på at MSR sine flasker har flat flaskeåpning og flat pakning på pumpen, slik at det skal bli tettere. Feks Primus har avrundede flaskeåpninger, og da vil det ikke bli like tett/trykksikkert. Til opplysning hadde jeg originalflaske til OmniLiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å ser på ny primus til vinteren igjen da min primus multifuel EX drikker alt, og det er ikke bare bare å regulere temperaturen såfremt jeg ikke bruker gass.

For en liten tid tilbake skulle jeg forvarme primusen med parafin i 20 minus. Det var lettere sagt enn gjort når temperaturen på parafinen også var 20 minus. Så bensin på primusen jeg har nå bør prøves i den samme temperaturen.

Jeg tenker på å kjøpe en brenner kun tiltenkt bensin og gjerne muligheten for å regulere temperaturen. Har du testet denne brenneren ned mot disse temperaturene?

Har kjørt whisperlite på bensin godt under 20 blå, og det er ikke noe problem i det hele tatt. Parafin styrer jeg unna året rundt, og hvertfall når tempraturen kommer ned på det blå feltet. Whisperlite klarer ikke å varme parafinen opp bra nok når det blir kaldt ute, og man risikerer at den ikke blir varm nok til å gå over i gassform selv mens man koker på primusen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Noen her inne som har hatt problemer med MSR sine pumper (den nyeste)? 

Ved temperaturer rundt ca -15 grader C har jeg flere ganger opplevd at pumpa "streiker", altså

at trykket i flaska ikke øker uansett hvor lenge jeg pumper. Dvs at brenneren etterhvert slokker, med mindre jeg

pumper kontinuerlig. Har ikke funnet tegn på lekkasje e.l. Og når jeg etterpå har skrudd pumpa av flaska, har jeg hørt

den karakteristiske "pssh-lyden" som bekrefter at det er/var trykk i flaska.

 

Dette har kun skjedd ved lave temperaturer, så jeg er overbevist om at temperaturen spiller en rolle. 

Kan det ha noe å si at MSR sine pumper i hovedsak består av plastikk og gummi? Pumpekoppen inni pumpa er jo

lagd av gummi, er det mulig at kulda gjør denne så stiv at den ikke klarer å pumpe trykk i flaska?

Har skrudd opp hele pumpa og brenneren, og ikke funnet tegn på sprukket gummi eller andre skader. 

Har også hørt med flere folk som har sett på brenneren/pumpa uten å funnet feil e.l.

Noen som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svakhet med MSR Whisperlite International er lengden og fleksibiliteten på drivstoffslangen. Den er for kort, noe som gjør at det går ut over stabiliteten. Rører man på flaska, rører man også på brenneren. I tillegg er slangen så lite fleksibel at man gjerne må bygge opp under brennstofflaska for å unngå at brenneren blir stående skjevt på to av tre bein.

 

Jeg er enig i at den er ustø. Jeg bruker en korkplate til underlag, det har bedret stabiliteten.

 

Flaska kommer også svært nær varmen og da jeg brukte en "stor" kjele ble flaska varm. Ikke noe problem, men litt spenning må man jo ha...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å ser på ny primus til vinteren igjen da min primus multifuel EX drikker alt, og det er ikke bare bare å regulere temperaturen såfremt jeg ikke bruker gass.

For en liten tid tilbake skulle jeg forvarme primusen med parafin i 20 minus. Det var lettere sagt enn gjort når temperaturen på parafinen også var 20 minus. Så bensin på primusen jeg har nå bør prøves i den samme temperaturen.

Jeg tenker på å kjøpe en brenner kun tiltenkt bensin og gjerne muligheten for å regulere temperaturen. Har du testet denne brenneren ned mot disse temperaturene?

 

Test en Omnifuel. I tillegg til at den brenner litt flere drivstoff så er viktigste forskjell at den har regulator på brenner. Gjør det enkelt å kjapt justere effekt uansett drivstoff.

Whisperlite har vel og bare justering ved flaska, det gir dårligere kontroll på effekt. Kanskje det er en grunn til at det er vanskelig å få den til å brenne godt på lav varme.

Jeg har også en Nova innebygget i en Hiker, den er også noe dårligere på lav effekt enn Omnifuelen selv om den har regulator på brenner.

Ulempen med Omnifuel er at den lager mye lyd da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her inne som har hatt problemer med MSR sine pumper (den nyeste)? 

Ved temperaturer rundt ca -15 grader C har jeg flere ganger opplevd at pumpa "streiker", altså

at trykket i flaska ikke øker uansett hvor lenge jeg pumper. Dvs at brenneren etterhvert slokker, med mindre jeg

pumper kontinuerlig. Har ikke funnet tegn på lekkasje e.l. Og når jeg etterpå har skrudd pumpa av flaska, har jeg hørt

den karakteristiske "pssh-lyden" som bekrefter at det er/var trykk i flaska.

 

Dette har kun skjedd ved lave temperaturer, så jeg er overbevist om at temperaturen spiller en rolle. 

Kan det ha noe å si at MSR sine pumper i hovedsak består av plastikk og gummi? Pumpekoppen inni pumpa er jo

lagd av gummi, er det mulig at kulda gjør denne så stiv at den ikke klarer å pumpe trykk i flaska?

Har skrudd opp hele pumpa og brenneren, og ikke funnet tegn på sprukket gummi eller andre skader. 

Har også hørt med flere folk som har sett på brenneren/pumpa uten å funnet feil e.l.

Noen som har lignende erfaringer?

 

Synes det høres ut som om du har et tett filter. Hvilket drivstoff benytter du?

 

Har ikke hatt noe problem overhodet med de nyeste MSR-pumpene... Bank i bordet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt, du sier at du ikke får trykk, men alikevell at du får den psssh lyden når du skrur ut pumpa?

Da har du jo trykk?? Tror i såfall feilen ligger en annen plass.

Hva fyrer du med?

 

Skjønner at du misforstod! Er litt vanskelig å forklare siden jeg selv ikke skjønner hva problemet er.

Når jeg fyrer opp primusen, brenner det helt fint i ca 45 min, før den plutselig dør ut (med mindre jeg pumper konstant etter det).

Har selvfølgelig da pumpet jevnlig ca hvert 8-10 min. Skrur jeg da av pumpa, kommer en pssh-lyd, som tilsier at det ER trykk i flaska. Likevel stopper den? 

Dette har skjedd to-tre ganger, og da kun under svært kalde forhold. Så skal det også sies at forrige gang det skjedde hadde ikke brenneren vært brukt på flere måneder, mye mulig dette også spiller en rolle.

Fyrer med renset bensin, 4-takts miljøbensin fra Statoil er det vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner ikke bli lite fuel i flaske etter 45 min da?

Vet ikke hvordan pumpe er på MSR men på Omnifuel er det hvertfall en plast slange som suger opp fuel. Er den bøyd så den ligger feil i flaska så blir det dårig med fyr.

Tror borgern er inne på noe her... hvor mye bensin er det igjen på flaska når dette skjer?

Hvis du googler med bildesøk på "Pump MSR Whisperlight" får du opp mange bilder av MSR-pumpa som viser hvordan vinkelen på "sugerøret" nede i flaska skal være.

Dersom dette er bøyd for langt inn mot pumperøret vil ikke "sugerøret" få tak i bensinen, men suge luft istedet når flaska begynner å bli tom.

Jeg tror nok borgern har forklaringen på problemet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min erfaring med whisperlite, er at den suger flaska helt tom. samt at det er vanskelig å legge flaska feil vei pga den stive slangen.

Men det kan jo hende at noe er gæli her, feks noe er montert skjevt (enten selvmekk, eller feil fra  fabrikk).

den hvite plastslangen, som suger opp fuel, skal i hvertfall ligge på den siden som ligger mot bakken, og flaska skal ikke stå, men ligge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan slå et slag for Dragonfly. Har brukt min fra 20 pluss til godt under 30 minus.

Den kan stilles meget nøyaktig på flammen og kan brenne med meget lav flamme. Jeg har kun brukt bensin på min,

Og den har aldri vært åpnet. Den er nå 10 år. Meget stødig.

Minusene er her som andre MSR:

Kort drivstoffslange. Men på denne er det egentlig ikke noe problem. Brenneren varmer ikke

ikke opp flaska.

Og så bråker den som en F-16. Jeg synes for min del det bare er koselig. Lettere å høre om det er fusk eller annet tull og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tror mye av årsaken til problemene jeg beskrev tidligere skyldes at den hvite plastslangen på pumpa (filteret?)

har vært såpass bøyd oppover, slik at den ikke klarer å suge inn bensin selv om flaska fortsatt har 1/3 drivstoff igjen.

Har nå bøyd den litt tilbake, så nå burde den ligge på "rett side".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.