Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp - Kokesystem sommertid - anbefalinger


Friluftsnoob

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er helt ny innen friluftsliv, og prøver å lese meg opp på forumet her for hvilke produkter jeg skal kjøpe. Det er veldig mye å sette seg inn i, og tenkte kanskje det ville bli lettere dersom jeg heller spør de som har erfaring med ulike kokeredskaper :) Ut ifra det jeg har lest er det en del ting jeg lurer på om dere kan rangere, gjør det muligens enklere for meg å vite hva jeg trenger. 

 

 

 

Først litt om kokesystemet:

Merke: 

Type brenner:

Ca. vekt: 

 

På en skala fra 1-7, hvor 7 betyr at du syns kokesystemet er helt utrolig, og hvor 1 betyr at du aldri ville finne på å bruke kokesystemet til dette, angi bak følgende egenskaper:


Helgeturer for en person med overnatting fra april - september (fra fredag til søndag)

Vekt i forhold til nytte: 

Oppvarming teltet :

Trygghet inne i teltet :

Jevnt fordelt varme - perfekt til matlaging :

Oppkok vann :

Brukervennlighet:

Lydnivå:

Stødighet: 

Vindresistanse :) kom ikke på noe bedre ord. 

Størrelse (1 er veldig liten i forhold til andre brennere innen samme segment, 7 er veldig stor i forhold til andre brennere i samme segment).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, vanskelig å rangere, men Jetboil er i hvert fall bra for lengre turer, koker vann lynraskt, bruker lite gass og vindstabilt. Men ikke noe særlig å kokkelere med. På kortere turer sparer du trolig vekt på å velge en lettere brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, egentlig en genial måte å spørre på, men kanskje litt for krevende å svare på sånn i full fart når en bare surfer rundt...

 

Tar en kortversjon. Du kommer før eller siden til å ende opp med minst to brennere og kjele(sett), en for korte sommerturer og en for lange sommerturer og de fleste vinterturer.

 

Kjøp deg først en rimelig og grei gassbrenner og en enkel kjele og stekepanne. Da kan du koke kjapt, steke og dessuten fyre litt i teltet om du er litt frossen. De toppmonterte er temmelig ustødige pga høyden og derfor også litt vanskeligere å beskytte mot vinden, men veldig små og lette. De andre kan f.eks brukes sammen med Trangia og er mye hendigere når du skal traktere en stekespade eller sleiv under kokkelering.

 

Etterhvert finner du selv ut hva du ønsker. De anerkjente bensin- og multifuelbrennerne er gode alle sammen, så du gjør neppe noe bomkjøp.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type brenner:  Bål

Ca. vekt: 10 g (fyrstikker)

 

Vekt i forhold til nytte: 7

Oppvarming teltet : 1

Trygghet inne i teltet : 1

Jevnt fordelt varme - perfekt til matlaging : 7

Oppkok vann : 1-5 min på 1/2 liter

Brukervennlighet: 7

Lydnivå: 7

Stødighet: 5

Vindresistanse: 3

Størrelse (1 er veldig liten i forhold til andre brennere innen samme segment, 7 er veldig stor i forhold til andre brennere i samme segment)

Bål?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bedre tilnærming enn bare "Åssen koker anbefaler dere???", men du trenger litt flere punkter:

 

- tilgang på drivstoff (f.eks bål er 7 i skog, 1 på fjell)

- pris (mulig det ikke spiller noen rolle, men det finnes brennere som etterlater seg hull i lommeboka)

- volum - tar brenneren halve sekken eller koser den seg på bunnen av kjelen?

- vekt - se volum

- DIY-faktor - kan du lage/reparere den selv?

- nerdefaktor - hvor mange sider er instruksjonsboka på? Det tallet trumfer selvsagt alt annet.

 

Eller du kan gjøre som @Koppen sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Blir kanskje litt tungvint å tenke seg et produkt man liker, og rangere egenskapene til det produktet. 

 

Men hva med MSI Pocketrocket? Har sett at mange er fornøyd med det produktet, dog har det kommet indikasjoner på at den ikke klarer å spre varmen godt nok når man skal steke. Ellers får jeg snart bare kjøpe meg noe, koster jo ikke alt for mye disse kokeredskapene. 

 

Men helt enig Nitram, har også tenkt at den kjelen også må tåle bålet. jeg vil jo absolutt ha bål dersom mulig, men er greit med backup for en som ikke er vant til friluftslivet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kanskje hjelper deg mest er å definere bruksområdene dine. Skal du lage mat eller skal du bare koke vann? Skal du ut både sommer og vinter? Skal du varme telt? Hvor mange skal du lage mat for? Er vekt en faktor for deg? Å svare på spørsmål som dette gjør at man kan snevre inn søket ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Reactor 

 

Helgeturer for en person med overnatting fra april - september (fra fredag til søndag)

Vekt i forhold til nytte: 

Oppvarming teltet :?

Trygghet inne i teltet :7

Jevnt fordelt varme - perfekt til matlaging :5

Oppkok vann :7

Brukervennlighet:7

Lydnivå:7

Stødighet: 4

Vindresistanse 10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jammen kravstor.

 

Enig med koppen.

 

Mitt forslag.

Du trenger to brennere.  En ren gass og en multifuel

Primus Gravity gass og Primus Omnifuel og eller MRS Wisperlite - bensin/parafin

Begge er gode brennere.  Omnifuel bråker en del, for å si det mildti i motsetning til Wisperliten som bare suser. 

Når det gjelder justering ligger Omnifuelen mange hakk foran Wisperliten.  Omnifuels justering er på brenneren, og endrer flammen øyeblikkelig.  Wisperlitens justerskrue er på pumpa, og det går "vinter og vår" før brenneren reagerer.  Likevel rangerer jeg det temmelig likt, kanskje et ekstra pluss på Omnifuelen. 

 

Som prinsipp fyrer jeg ikke i teltet, men prinsipper bryter jeg så ofte at det er knapt noen igjen.  Men jeg fyrer alttid opp utenfor teltet, og tar brenneren inn først når den brenner stabilt.  Husk at kullosen utvikles når en kjele blir satt over.

 

Av kjeler trenger du minst en nonstick kjele og en ditto stekepanne.  Husk kjeleklype.  Om du vil, kan en liten kaffekjele også være et tips. 

 

De av oss som har erfart at vinden blåser flammen tilside for kjelen, invisterer i et vindskydd.

 

Jeg har strippet min omnifuel til "beinet"  Sparer mye vekt på dette.  Bruker 2 steiner som kjelestøtte.  Har også påppet på tre "vinger" slik at vindskyddet står støtt.

 

Bruker kun treredskaper i kjele og stekepanne.  Der er fra 1976 og fremdeles godt brukbare.

 

Bilde 1.  Hilleberg Akto telt med Jervenduken som fortelt

Bilde 2.  Vindskydd med vinger

Bilde 3.  Omnifuel light

Bilde 4.  Suppa er ferdig.

 

 

Men det viktigste er som koppen sier - du må selv skaffe deg erfaring.  Etter noen feilkjøp og tabber går det seg til.

post-6671-0-76596900-1365012310_thumb.jp

post-6671-0-91531600-1365012376_thumb.jp

post-6671-0-59724100-1365012475_thumb.jp

post-6671-0-70802000-1365012547_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Henger meg på det som ble nevnt overfor her, at det kan være en fordel med to forskjellige brennere. En til helårsbruk (les: kan brukes om vinteren også) og en mindre til turer sommerhalvåret.

Når det gjelder helårs kan jeg ikke si noe, for dette har jeg fortsatt til gode å skaffe selv (men har hørt Omnifuel skal være flott, den står på ønskelista mi). Her gjelder det å finne en som er litt solid og som gjerne kan bruke flere typer drivstoff.

Selv har jeg Optimus Crux med Terra Weekend HE kjelesett, som jeg bruker på tur når det ikke er kuldegrader: http://www.outnorth.no/no-optimus/crux-med-kokkarlsats-terra-weekend-he.php

Dette kan virkelig anbefales. Enkelt og greit, veier lite, tar liten plass, fungerer bra. Crux er en ålreit brenner. Får både brenner og en 230g gassboks nedi kjelen. Slike toppmonterte gassbrennere er jo ganske ustabile, så jeg anbefaler sterkt å bruke fotstøtte til gassboks: http://www.outnorth.no/no-primus/fotstod.php - fås også kjøpt i de fleste sportsbutikker etter hva jeg har sett.

Om du ikke ønsker et helt "system" med slike kokekar som holder brenner og gassboks, men bare er ute etter en liten brenner som du skal bruke på den samme stekepanna og kjelen som du også bruker på bålet, står du jo ganske fritt. Du kan jo velge en av disse: http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article448065.ece (de billigste til 5-600 er mer enn gode nok!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag kör nu nästan enbart med en Koeva Booster. Gas har jag slutat med. För opålitligt då det inte fungerar när det är kallt. Och kallt kan det bli även mitt i sommarn, i alla fall till fjälls.

Jag har också ett sånt där pyttelitet trangia-kök. Väldigt lätt, men det tar lång tid att smälta snö och värma vatten jämfört med boostern. Men som sagt: Lätt. Pålitligt och fungerar bra även på vintern. Mycket bättre än gas (som alltså bara fungerar när det är varmt ute).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å lese litt på de ulike brennerne som brukerne på dette forumet (inkludert undertegnede) har lagt ut under UTSTYRSERFARINGER:

 

http://www.fjellforum.no/page/articles.html/_/utstyrstester/primus-og-kokesystem

 

 

 

Jeg kjører en liten og lett gassbrenner til sommerturer og en multifuelbrenner med større brennerhode (bedre flamme for matlaging) til turer resten av året, og til turer hvor jeg har planlagt "tyngre" kokkelering. Det blir som det nevnes lengre opp..Du ender, som de fleste, opp med to brennere antagelig. Minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sies det i overskriften at dette er kokesystem for sommertid. Som et startsett ville jeg valgt et Trangia stormkjøkken. Den spritbrenneren som følger med er for lite effektiv, så jeg ville ha kjøpt en overgang for å montere gassboks på den. (kan også velge multifuel, men gassen funker fint sommerstid). Med et sånt sett får du kjele, gryter og panne. For å spare vekt trenger du ikke ta alt med. 

 

Jeg har selv etterhvert en del brennere til ulikt bruk, men har fremdeles mye glede av stormkjøkkenet. Noen ganger bare enkeltdeler, andre ganger hele greia. Som et startsett synes jeg det er genialt. Stabilt, meget bra i vind, og lite mikkmakk som kan gå i stykker underveis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg nå en Primus Mimer til 200 :D

 

Fyren i butikken sa at den fordelte varme på en bedre måte enn for eksempel MSR pocket (veier jo litt mer menn menn). Tar jeg vekk 150gram sjokolade blir det jo den samme vekta hehe. 

 

Hvor mange liter vann kan en gassbeholder brenne? har en primus 206 til 39kroner fra xxl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om brennern stort sett skal brukes på sommerstid og ikke til veldig avansert kokkelering ville jeg starta med en lett gassbrenner. De toppmonterte blir selvfølgelig litt mindre stabile, og gass er ikke det beste om det blir kaldt, men de er veldig lette og enkle til sommerbruk.

 

Jeg har en kovea solo 3 (i tillegg til primu omnifuel) som jeg så langt er veldig fornøyd med. Jeg testa den i helga til oppvarming av kaffevann på morgenen etter en natt med 2-3 minus, og jeg må innrømme at jeg hadde trodd at gassen skulle få problemer med kulda, men det gjorde den ikke. Fortsatt ikke noe jeg vil ta med på vinterturer, men gass holder tydligvis til litt kaldere turer enn jeg tidligere har trodd. Så nå har jeg ingen bekymring for å belage meg på gass sommerstid på fjellet ihvertfall (som kjent er ikke alltid norske fjellsommere så fryktelig varme :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.