Gå til innhold
  • Bli medlem

Sit-on-top kajakker


Per O.

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med sit-on-top kajakker? Se www.sitontop.no

Jeg har hatt lyst til å prøve kajakk, men siden jeg er lite båt og sjø vant samt ikke verdens beste svømmer vil jeg ikke krype nedi en kajakk hvor jeg blir hengende fast under vannet og kave ved en velt. Dette er ikke problem med sit on top siden en faller ut.

Har null erfaring, kun litt kanopadling... så jeg er å betrakte som fullstendig fersk på området.

Fint om noen tar seg bryderet med å uttale seg om disse kanoene hvis de har prøvd de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei!

Sit-on-top kajakker tror jeg er skikkelig undervurdert. Det er slike som de store padlegutta som Gardiner, Chalupsky etc bruker når de padler lange og raske race i stor sjø. Selvfølgelig mange forskjeller i slike farkoster også, men det gjør kanskje terkselen for å begynne å noe enklere.

Det største minuset er forøvrig den reduserte brukstiden i norsk vann, det blir fort kaldt - innbiller jeg meg - utenom sommermånedene på våre breddegrader.

Prøv ut og gi tilbakemelding, så får vi høre hvordan det er :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

Om du ønsker å starte med kajakkpadling er det flust av kurs på dette. Pass på at du får et kurs godkjent av padleforbundet. 3 timers introduksjonskurs er ikke nok. MEN. Et bassengkurs på noen timer kan også være nyttig som suplement før man setter i gang..

Om du synes en havkajakk er vinglete kan man legge ballast i bunnen og stemple fast med bobleplast (f.eks). Bare 15-20 kg hjelper utrolig mye.

Jeg har ikke sett havkajakker som har så trange åpninger at man ikke kan skyve seg lett ut av dem. Jeg vet det finnes, men om du er har vannskrekk er det bare å prøve en kajakk med stor åpning. Bredden på kajakken sier mye om stabiliteten. Er den veldig bred er den også veldig stabil... Vil du ha den enda mer stabil kan man feste flottører på siden. Har sett det i bruk :roll: F.eks båtfendere kan brukes til dette.

Dette var noen løse tanker om dette. Uansett må man kle seg for vanntemperaturen...

Lykke til..

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.