Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av telt


Da9

Anbefalte innlegg

Våren er like rundt hjørnet og jeg ser etter et nytt telt. Er ute etter et telt med lav vekt. Her sett på helsport fjellheimen superlight 2 camp. Er det god plass for 2 eller burde jeg gå for 3manstelt? Jeg drar ikke på ekstreme turer men det bør tåle normal vind på snaufjellet. Noen som har argumenter imot å velge dette teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt avhengig hvor store personer dere er. Skal du ha god plass ville jeg nok valgt 3 manns versjon, er ikke så mye tyngre.

Siden telt har blitt så lett så er det så klart spart på noe for å få ned vekta. Den gangen jeg så det oppslått ville jeg først skiftet alle bardunstrammer. Og litt usikker på hvor bra glidelås i døra er. Det er slik gummiert glidelås uten klaff.

Tror nok vanlig Fjellheimen er mer slitesterkt men og tyngre.

Er vel ingen som har hatt Fjellheimen SL så lenge at man ser hvordan det takler slitasje over tid.

Alternativ du kan se på i slik sammenheng er Hilleberg sine Anjan og Anjan GT i 2 og 3 versjon.

Finnes og mange andre lette telt som er en mulighet. Exped Venus 2 UL f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler 3manns telt. Blir litt trangt som regel med 2manns telt for to personer om været blir litt ruskete og man må være litt i teltet. Fjellheimene teltene ser veldig fine ut, men ikke prøvd dem. Personlig foretrekker jeg teltene fra mountain hardwear. Veldig bra telt som går veldig fort å sette opp! Light wedge 2 har jeg når jeg går på vår/sommer/høst-turene mine med kjæresten. Kan bli litt trangt om det hadde vært på tur med noen du ikke er veldig glad i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at et 3-mannstelt mange ganger er å foretrekke når man er to personer. Jeg har Helsport Bygdin 3-camp (tunneltelt) som jeg ofte bruker som tomannstelt. Dette har et romslig fortelt og gir den ekstra plassen som gjør at det ikke blir så inn i hælv*** trangt når man begynner å ta ut mat og utstyr av sekkene. Med et kompakt tomannstelt fordrer det ofte oppbevaring av utstyr utendørs, slik som med Helsport Ringstind II Light, som jeg både har brukt litt som tomannstelt, men mest når jeg går soloturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det større jungel å velge i når tips om andre merker kom :-) får sette meg ned å samenligne teltene fra de forskjellige produsentene. Synes den skjørteventilen på fjellheimen ser ut som et svakt punkt om det kommer et vindkast fra den retningen. Får komme meg på villmarksmesser til våren å titte og "sparke" plugger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikker du på Helsport sine telt anbefaler jeg deg gjerne Fjellheimen 3 camp SL. Et telt jeg har lyst å teste i sommer selv. Har den ordinære versjonen som jeg har vært strålende fornøyd med. Med SL-versjonen så sparer jeg en kilo vekt i sekken. Gå for 3-mannsteltet med tanke på at det er noe høyere innvendig høyde enn 2-manns. Jeg tenker i allefall slik, med 190cm lang kropp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villmarksmesse er feks. nå i helga i Lillestrøm mener jeg.

Telt er en evig jungel. Kan lønne seg å kikke på lignende tråder her på forumet, men Superlight er såpass nytt at det mangler erfaringer.

Luftingen er klart dårligere enn ord. Fjellheimen hvis det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenk litt på bruksområder på teltet. Skal du bare bruke det til fjells, kan det blir brukt vinterstid etc?

Så kan du se litt hva type telt som passer. Noen liker tunneltelt best. Selv bruker jeg mest kuppeltelt da de står av seg selv og da er lettere å få spent skikkelig ved mangel på godt pluggfeste hele veien rundt. Lufting er viktig, bør ikke bare luft under duken med og ha ventil høyt hvis det brukes på vinteren.

Helsport stiller sikkert ut Fjellheimen SL på Lillestrøm til helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Valget ble fjellheimen superlight 3. Blir ikke brukt på vinterstid og når været er som værst.

Så på andre produsenter også men vekta til fjellheimen avgjorde valget av telt. Blir spennende til våren dette :-)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.