Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr til tinderangling


JonnH

Anbefalte innlegg

La inn emnet i feil forum så jeg poster det her:

 

 

Tenker å kjøpe inn utstyr for alpin ferdsel. Hva ville dere hatt med i et alpin rack?

 

Jeg tenker da i første omgang på enkle toppturer med traverser osv. Ikke noe utpreget klatring.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til å begynne med hadde jeg kjøpt inn nøtter i størrelse 4 - 13 og kammer 0.4 til 2. (Black Diamond) Deretter supplert etter behov. 

I tillegg trenger du noen slynger. Anbefaler 120 cm. De kan forkortes om du trenger kortere, de kortere kan ikke bli lengre. 

Noen løse karabinere og skrukarabinere

Klemknuteslynger

Noen ekspresser

 

 

Størrelsen på racket jeg tar med varierer etter hva jeg skal klatre. Feks et knippe av de mest brukte kilene og 3-4 kammer. Helt etter hva jeg skal ut på. Skal du avgårde om vinteren kan en øks etter to og stegjern komme godt med. Kanskje snøbolter o.l. 

 

Selv om klatringen er lett kan det være omfattene å komme seg ut av kjedelige situasjoner hvis noe skjer. Pass på å ha med utstyr nok til dette, og ikke minst kunnskapen til å få det til. Dette er beskrevet godt i Freedom of the hills som jeg foreslo til deg i et annet innlegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verkar vara vanligt att det går åt mer kammar i ganska liten storlek, typ 18-45 mm. Varför vet jag inte, men så har det varit där jag sprättat omkring. Jag har DMM som faviorit-fabrikat (tillverkas i Wales, till skillnad från många andra märkens kinesiska produkter).

 

Ett par Omega Pacific kammar är väldigt trevligt att ha med. Väger en del men är kanon att ha när du behöver en säkring NU och inte har tid att stå och leta efter exakt rätt storlek. Smäll in en pacific och säkra dig. Sedan kan då stå och prova olika storlekar i lugn och ro och kanske rent av plocka med dig pacificen att ha på något annat ställe. 2 är bra att ha, en liten och en mellan. Min orangea Omega Pacific är min favorit-mojäng att säkra med.

 

Camp ball nuts kan vara något att överväga. Väger lite, men har begränsat användnignsområde. Sitter som *** när man väl ha fått i dom.

 

Se till att ha med 8 + en vanlig broms.

 

Yxa och stegjärn finns det idag som är jättelätt. Du får stegjärn och yxa (som dock inte är klassad för att säkra fall) som tillsammans går in under kilot. Väl värt att släpa på dom gånger dom faktiskt behövs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært interessant og høre hva du legger i enkle toppturer med traverser. Har du noen konkrete topper som eksempel på mål?

 

det jeg tenker med dette er at toppturen inneholder elementer av gjerne litt klatring og gjerne gå en ryggtravers uten at klatringen blir for utfordrende. Kall det gjerne nybegynner stadiet :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du fått bra med tips allerede. Noen forskjellige lengder av cordelette(6-7 mm tau) til forskjellig bruksområder er fint å ha. Lag deg noen egne ekspresslynger, såkalte alpine quickdraws, veldig praktisk. Veldig enig med Ida her oppe. Start med et kilesett og noen kammer. Lær deg å bruk dette og suppler etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.