Gå til innhold
  • Bli medlem

Soving på dagstur


Frost

Anbefalte innlegg

Hvordan bruker dere å gjøre det ifht soving for barnet når dere er på dagstur/fottur i ulendt terreng? Hittil har vi lagt opp til turer før/etter han skal sove, eller gått turer hvor det er mulig å ta med vogna, men jeg tenker at det må jo være mulig å få han til å sove andre steder enn i vogna. Mannen, som ikke alltid takler å ta ting på sparket og vil ha ting som de alltid har vært, har ingen tro på at det vil gå bra å ta med sovepose/jervenduk, og la han sove i den. Jeg skjønner at de første gangene vil det blir en overgang for lillegutt, men han blir jo vant til det også.... Eller hur?? Hvordan har dere andre som er aktive friluftsmennesker løst dette?          
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke gått så mye med meis i sovetiden, de få gangene vi har gjort det har vi hatt ett ilsint lemen baki, men er vel kanskje bare en tilvenning det også :) Tenk at ting egentlig kan være så lett, men likevel så vanskelig å komme på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente på 7 måneder pleier alltid å sove i bæreselen, mens vi går.

Men det du forelsår høres egentlig veldig greit ut, hvis du har med ett liggeunderlag og kan ligge ved siden av barnet mens du lar det sovne.
Men når det er sagt, så er alle barn forskjellig. Det er bare å forsøke ett par ganger og se hvordan det går :)

Og npr det gjelder alle disse bøkene om barn og disse "ekspertene" som kommer med råd om hvordan man skal gjøre det ene og det andre. Disse menneskene har enten aldri hatt barn, eller så har de hatt "sove-babyer". For alle disse bøkene er stort sett søppel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten er nesten 2 år, og sover vanligvis fra 12-13/14, så er jo midt i den mest praktiske tiden og dermed litt ubeleilig. Vi har bæresele (tror faktisk det er Manduca) og han sitter godt der, men er som sagt lenge siden vi har prøvd å gå i sovetiden. Vi prøver oss litt frem og ser :) Og mindviruz: jo takk det med bøkene har vi skjønt :) Han er egentlig en snill sovegutt, men har jammen viljen til stede når han føler for det :) Hengekøye hadde vært litt moro å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten er nesten 2 år, og sover vanligvis fra 12-13/14, så er jo midt i den mest praktiske tiden og dermed litt ubeleilig. Vi har bæresele (tror faktisk det er Manduca) og han sitter godt der, men er som sagt lenge siden vi har prøvd å gå i sovetiden. Vi prøver oss litt frem og ser :) Og mindviruz: jo takk det med bøkene har vi skjønt :) Han er egentlig en snill sovegutt, men har jammen viljen til stede når han føler for det :) Hengekøye hadde vært litt moro å prøve :)

Hengekøye montert så lavt at det ikke er krise om han ruller ut må vel være verdt et forsøk. Det er behagelig både for store og små.. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengekøye montert så lavt at det ikke er krise om han ruller ut må vel være verdt et forsøk. Det er behagelig både for store og små.. :)

 Haha ja liten bakkeklaring er kanskje en fordel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ungen min sovna i bæremeis og tok jeg bare meisen av meg og lot han sove videre, eventuelt gå med han videre i meisen, er jo og mulig og ta med liggeunderlag og jerven duk og lege seg til å sove, både jeg og junior sovnet godt flere ganger slik på tur på dagen, pass på hvor sola går kjedelig og våkne opp veldig varm på sommeren, min liker veldig godt og ligge helt innved meg, tror det meste går bra så lenge barne følet seg trygg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soving på dagtid er veldig avhengig av barnet. Min minste (2 år i morgen) har nesten sluttet å sove på dagtid i heltene, antar at storesøsknenes aktiviteter er for spennende.

Mitt råd er å prøve dere frem med meis eller bæresele. Etter tre barn ser jeg gang på gang hvor viktig det er å ikke la seg styre av barna, men heller legge til rette for at barna kan være med på aktiviteter der det legges til rette for at de kan tilpasse seg. Når barna blir så store som to or og oppover ser jeg at dager uten soving ikke blir katastrofe hvis bare barna får nok luft og bevegelse. Da sovner de til kvelden uansett.

Ta derfor barnet med ut hele dagen og ta med noe som barnet mann sove i, om det blir trøtt nok. Da blir som regel resultatet best for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er ekspert på dette, så tror jeg at det er enklest å få de opp i bæresele og bæremeis før de begynner å gå selv, og "vedlikeholde" dette til de blir for stor til meis. Ellers tror jeg det kan bli lett for å høre "jeg vil gå selv" kommentaren, og måtte gå hele turen i 0,1 km/t. Lang i fra umulig å begynne senere, men kanskje litt lettere å begynne tidligst mulig.

Min søster sin gutt er litt over 2 år, og de har nettopp begynt å prøve meis. "Gå selv" kommentaren kommer etter noen få minutter, men så prøver de meisen en gang annenhver måned også da.

Min jente er snart 8 måneder. Henne har vi bært i bæresele fra hun var ca 2-3 måneder, og satt i pulk fra hun var ca 5 og 1/2 måned gammel. Hun trives veldig godt med det, men vi passer også på å strekke litt på oss innimellom. I pulken sover hun så godt og så mye at det blir fort lett for oss å "glemme tiden" og gå ganske langt uten å strekke litt på oss. I bæreselen merker jeg at hun blir urolig etter en times tid, og da må vi ut å bevege oss litt før vi går videre. Så de aller lengste turene blir det ikke enda. Når de er blitt to år tror jeg de kan ligge så lenge de orker selv, uten at det er fare for at de blir "stiv og støl" i rygg og nakke uten å kunne gi beskjed selv. Tror jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre har fått sovet på ryggen vår sittende i bæresjal, meitai eller formsydd bæresele som manduca, beco eller ergo. I disse selene kan de sove så lenge de vil.

Ellers har vi ved rast lagt de på liggeunderlag og bredd over de med feks bæresjalet.

Alle 3 sover godt i kano, selv han på 10 kan fint sette seg til i bunnen med ryggen mot fronten og sovne. Minstejenta legger seg på tvers oppå et liggeunderlag med kragen på vesten som pute, hun sov mange timer i kano i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hengekøye høres jo skikkelig deilig ut da. Våre unger har alltid sovet i sjal, mei tai eller manduca på lengre turer. Til den største brukte vi meis, men fant bedre og ikke fullt så tunge alternativer etterhvert. I sommer tenkte vi å gå noen lengre turer, og vi har to stykker som pleier å sove dupp. De er neppe samkjørt, så da får de sove underveis på min eller mannen sin rygg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bruker dere å gjøre det ifht soving for barnet når dere er på dagstur/fottur i ulendt terreng? Hittil har vi lagt opp til turer før/etter han skal sove, eller gått turer hvor det er mulig å ta med vogna, men jeg tenker at det må jo være mulig å få han til å sove andre steder enn i vogna. Mannen, som ikke alltid takler å ta ting på sparket og vil ha ting som de alltid har vært, har ingen tro på at det vil gå bra å ta med sovepose/jervenduk, og la han sove i den. Jeg skjønner at de første gangene vil det blir en overgang for lillegutt, men han blir jo vant til det også.... Eller hur?? Hvordan har dere andre som er aktive friluftsmennesker løst dette?          

 

 

 

Småen har sovet i hengekøye siden han ble født...så vi tar bare med en i sekken og henger han opp i nærmeste busk når han blir trøtt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ja si det :) En gammel, som mannen hadde med seg hjem fra utenlandstjeneste. Kan tulles sammen til en litt stor tennisball og tar minimal plass og vekt i bæremeis/sekk/kløv :)

 

Har et bilde av den, men får ikke lagt til bilde her.. noen som vil/kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

 

Har et bilde av den, men får ikke lagt til bilde her.. noen som vil/kan hjelpe?

Kanskje bildet er for stort?

Da kan du bare åpne det i "Microsoft office picture manager" 

Så trykker du på "Bilde" i menylinjen og nederst på "rullegardeinet står det "Komprimer bilder"

I menyen ute til høyre er det en mulighet som heter "Dokumenter".

Dette pleier å være nok til at bildet går inn på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.