Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til drømmesommeren i fjellet (med fiskebett!)


Josef Mink

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger et par intense fjellferier i sommer, og trenger tips til reiseruter, fiskekulper og fjell og skau som må oppleves. Derfor:

 

1. Jeg drar med de to guttene mine  på 7 og 9 år fra Fredrikstad til Molde i slutten av juli. Tenkte vi kunne bruke fra to-fire dager på turen, og vil ta noen avstikkere for å finne et fiskevann eller to på veien. Der vil vi ligge i telt/tarp, fiske og oppleve litt av ville, vakre Norge.

 

2. Vel fremme i Molde plasseres guttene hos bestemor, og jeg drar deretter på fjelltur med min 19 år gamle datter. Vi vil campe i fjellet i to-fire dager, gjerne i Trollheimen eller Sunndalsfjella etc. Hun ser veldig frem til turen, men er ikke veldig fjellvant, så dagsmarsjene bør ikke altfor lange. Og det bør være mulighet for fiskerike vann, og kanskje en og annen fjelltopp som kan bestiges.

 

3. Etter et par dager med fisketurer på sjøen utenfor Molde, er tanken en ny tur opp i fjellheimen. Denne gangen alene, kanskje en ukes tid. Igjen er jeg på utkikk etter gode fiskevann, men jeg står litt friere i forhold til reisemålet og tar mer enn gjerne noen skikkelig dagsmarsjer. Kanskje tar jeg bussen langt av gårde, for deretter å gå tilbake til Molde, men vurderer egentlig både Rondane, Dovre,  Trollheimen, Sunndalsfjella, Reinheimen, Folldal, Sør-Trøndelag …  

 

På forhånd takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...

Jo mer jeg tenker på det, synes det klart at minst en av turene må gå til Trollheimen. Har vært der en del før, men mange år siden. Tar veldig gjerne mot tips om fine ruter - og om vann med fisk!

Hei Josef!

Da vil jeg anbefale Fagerlidalsvatna og  Naustådalen vest i Trollheimen,der skal det vist fin fisk, å så er det såpass avsides at må ha telt med deg.Lykke til!

Jeg har også planer i dette området i sommer, bare jeg får kontroll over den forbanna akilleshælen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei Josef!

Da vil jeg anbefale Fagerlidalsvatna og  Naustådalen vest i Trollheimen,der skal det vist fin fisk, å så er det såpass avsides at må ha telt med deg.Lykke til!

Jeg har også planer i dette området i sommer, bare jeg får kontroll over den forbanna akilleshælen!

 

Takk for svar og for gode tips, Olemeek! Og beklager sent svar tilbake.

Jeg har endelig studert kartet og søkt litt på nettet nå, og tror jeg går for rådet ditt. Trolig starter jeg turen i Vindøladalen, og målet blir først og fremst å loffe oppover og etter hvert prøve fiskelykken i Fagerlidalasvatna. Er litt usikker på om jeg skal gå langs Fagerlidalsbekken - eller via Vassdalsvatnet (hvor det visstnok skal være stor fisk). Ved det siste alternativet kan vel bli en topptur på Snota også, hvis det lar seg gjøre å gå opp fra den kanten? 

Er fristet av flere ruter videre etter Fagerlidalsvatna. Her er et par alternativer: 1) Innover Naustådalen - og til slutt ende opp i Todalen, 2) Fortsette inn Fagerlidalen over mot Still-Folla og Trollheimshytta, for deretter å ta turen tilbake til Vindøla via Svartvatnet og Skrøådalsvatna, 3) La turen gå rundt Vassdalsfjellet for å få med både Fagerlidalsbekken og Vassdalsvatnet. Eller - og mest trolig: 4) La mulighetene stå åpne, rett og slett la fisket, været og humøret bestemme. 

Til slutt: Håper akilleshælen har blitt bedre. Kanskje treffes vi over svartkjelen i Fagerlidalen i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.