Gå til innhold
  • Bli medlem

Opning av Fuglesteg (02-03.07.05)


Agnar

Anbefalte innlegg

På veg til opninga av Fuglesteg på søndag, vart det ein liten kveldstur til Ringsdalen
laurdag. Hadde tenkt å ta ein tur på stien innover dalen, men pga mykje overvatten på demninga gjekk vi heller opp på første høgda på sørsida av dalen. Det er fortsatt mykje snø med skiføre i Ringsbotten, men det er veldig stor forskjell frå sørvendte og
nordvendte hellingar. Bart det meste av Dyrhaugsryggen, men veldig mykje snø oppover Fanaråken.

På søndag bar det så opp til det nyrestaurerte steinhuset på Fuglesteg, 630 moh.
Eit imponerande arbeid har vorte gjort på vel eit år, for å sette huset i stand. Utruleg kvar folk fann på å busette seg for nokre hundre år sidan, og her budde det folk fram til 1968. 7 av 8 søsken av den siste familien hadde teke turen, i lag med mellom
5- og 600 andre. Så det var reine folkevandringa oppover frå Fortun.

Frå Fuglesteg går det sti opp til Berdalsbandet, og i løpet av sommaren skal det merkast rute over til Turtagrø. Huset har 23 sengeplassar og vert ei vanleg ubetjent hytte.

post-517-133474393306_thumb.jpg

post-517-133474393321_thumb.jpg

post-517-133474393325_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fuglesteg er et fantastisk prosjekt ja... Huset skulle være mest mulig likt som det opprinnelige, og det har de klart på en fin måte. Legg spesielt merke til vinduet helt til venstre i 1. etasje, det skiller seg ut fra de øvrige. Slik var det før brannen, og slik skulle det være selv om alle vinduer er nye :cry:

Mye snø i høyden ja... Og jeg som går ut på ferie om ei knapp uke. Ta med ski eller ikke ta med ski, det er spøsmålet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så også innslaget på tv. Fantastisk restaurering, av et vakkert bygg! All ære til arbeids- og ildsjelene, slikt er verdifull innsats!!!

Stadig skiføre altså? Kanskje jeg skal "perse", og ta en skitur i ferien, som Torgeir også nevner? "To ski, or not to ski..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et flott tiltak og all ære til dugnadsgjengen. Var på Fuglesteg for to år siden og etter turen gikk vi inn i butikken i Fortun for å forhøre oss om historien til gården. Mannen i butikken henviste oss til noen eldre menn som satt i en kaffekrok i butikken. Men jeg skal si at for en nordlending var det ikke helt lett å forstå ekte gammalt sognemål. Vi fikk vel med oss knapt halvparten av historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadig skiføre altså? Kanskje jeg skal "perse", og ta en skitur i ferien, som Torgeir også nevner? "To ski, or not to ski..."

Ski er grumt året rundt :!:

Folkens, ta dere en skitur i sommer istedet for å traske "milevis" i snøfonner. Det blir sikkert nok fotturføre i august og september. Selv drar jeg på skitur om et par timer :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, ta dere en skitur i sommer istedet for å traske "milevis" i snøfonner.

Snøfonner kan være greit å traske på det, så sant de er nokså faste. Det er klart, er det heldekkende hvitt på ruta man skal gå, kan man jo like gjerne bruke ski, men med forhold hvor det er mye barflekker innimellom blir det mye av og på med skiene.

På Dovrefjell nå i helgen var snøen i dalene/lavere strøk veldig fin å gå på. I Svånådalen (rundt 1500 moh) trasket vi mer på snø enn på barmark, og da slapp vi mye urvandring. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en helt ubetydelig Fuglesteg i eksil i Skottland, er jeg rørt over folks interesse for det bygget som ble satt opp av en av mine forfedre Sylfest Fuglesteg og gjenreist av noen ufattelige edle sjeler som jeg ikke kan få takket nok.

Jeg er meget glad for Agnar sine bilder og det ansporer meg til å en dag overnatte i denne steinstua. Det vil bli en rar opplevelse for en følelsesrik nostalgiker som meg............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Sittende i en svett kontorbygning utenfor Glasgow i Skottland, blir man helt henført og brakt over hav, fjell og fjord tilbake til Fortun. Jeg kjenner luktene, jeg hører lydene og jeg ser hele dalen for meg

Jeg er meget glad i mitt liv her borte og jeg har det meget bra. Men av og til vil man ha både pose og sekk. Vel, livet er bare ikke slik, er jeg redd. Men man kan alltids drømme seg bort......... :roll:

Takk til Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.