Gå til innhold
  • Bli medlem

ullnetting - hype?


TheSleepwalker

Anbefalte innlegg

Etter å ha testet aclima woolmesh i diverse temperaturer og aktiviteter i et halvt år nå, syntes jeg at i temperaturer under null, at ullnetingen generelt er kaldere og ikke tørrere enn en tynn ullfrotte. Har prøvd ulike kombinasjoner med ull,fleece og ingenting over nettingen, men den blir trumfet av tynn ull. På påskefjellet denne uka følte jeg meg generelt kjølig og klam(skal sies at jeg gikk med membranjakke over) med netting, men ikke med ull frotte.

Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ikke til Aclimas netting. 
Bruker Forsvarets nettingtrøyer og nettinglongs. På vinterstid alltid i kombinasjon med (minimum) en tynn ullfrottè over. Kjører aldri nettingen alene under ytterbekledningen på vinteren. På sommerstid bruker jeg netting rett under skallbekledning (gørrteks), for å unngå å ha disse rett mot huden (ubehagelig), og for å minimere kondensering og klamhet. På generelt grunnlag er jeg veldig glad i å bruke netting på denne måten, og det fungerer utmerket for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg Woolmeshen er dritbra. Har brukt den mye i vinter, og den holder meg både tørr og varm stort sett hele tida. Bruker ellers Devolds multisport eller Expedition, og føler Woolmeshen legger seg mellom dem, men nærmere Expedition enn Multisport. Har også brukt den som ekstralag under Expedition-settet, og da  fikk jeg følelsen av at jeg kunne holdt meg varm ned mot det absolutte nullpunkt.

Jeg var litt skeptisk i utgangspunktet, men meldte meg fort inn i fanklubben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Aclimas ullnetting mye. Synes den er utrolig anvendelig. Fra høstjakta og utover mot vinteren går jeg gjerne med den og bare skalljakke over, inntil det blir for kaldt. Jeg føler at det funker veldig bra i forhold til lufting. Når jeg åpner glidelåsene under armene får jeg mer kjøling enn om jeg har ei tynn ulltrøye. Netting føles også mye tørrere enn tynn ull. Når det blir kaldere har jeg ullnetingen innerst og et eller flere tynne lag over. Bruker gjerne en tynn fleece over nettingen, siden den trekker fuktighet utover. 

 

Ullnettingen er også suveren under tørrdrakta til padling.

 

Har også en Brynje expedition med netting inni og ull utenpå. Denne har stort sett blitt liggende i det siste, da den ikke er fleksibel nok siden de to lagene ikke kan tas fra hverandre.

 

Har aldri opplevd kløing med noe slags ull, men jeg vet jo at det er en issue for noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker alltid ulltrøye over nettingen med mindre det er varmt t-skjorte-vær. har aldri hatt noen idé om at nettingen erstatter ulltrøya. pga hullene i nettingen kan den ikke holde på et isolerende luftlag like godt som feks ullfroté.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha testet aclima woolmesh i diverse temperaturer og aktiviteter i et halvt år nå, syntes jeg at i temperaturer under null, at ullnetingen generelt er kaldere og ikke tørrere enn en tynn ullfrotte. Har prøvd ulike kombinasjoner med ull,fleece og ingenting over nettingen, men den blir trumfet av tynn ull. På påskefjellet denne uka følte jeg meg generelt kjølig og klam(skal sies at jeg gikk med membranjakke over) med netting, men ikke med ull frotte.

Noen tanker rundt dette?

Vel, tipper mye av problemet her er membranjakken. Endte med å gå med en paclite-jakke (som har skikkelig hette istedetfor bomullsvindjakka som mangler hette) og det var veldig klamt. Det kjentes ikke ut som jakken pustet i nærheten så mye som bomullsjakken. Dette var i ca -5 grader i skyggen, men med knallsol som gjorde det godt og varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del må jeg bare si at ullnetting i kombinasjon med bommul mot vinden fungerer bra. Gikk i påsken med temperatur rundt -5 og trengte aldri noe mer. Men det er jo veldig individuelt hvor mye man svetter og fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Aclima Woolnet. Er det jeg alltid har på meg på turer og fryser aldri. Pleier å ta på en fukttransportende sportstrøye på overkroppen. Gikk på Dovre i denne kombinasjonen med skalljakke og turbukse fra Härkila. Da var det jo nedpå nærmere -25. Samme kombo fungerer for meg i varmere vær. Er det plussgrader så går nettingen av som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet litt forskjellig, både Aclima Woolnet, Brynje, Dovre og Devold, og har alltid landet på at Aclima Woolnet er det som holder meg både varm og tørr. Har variert litt med mellomlag og ytterlag alt etter temperatur og aktivitetsnivå, men alt i alt så er det etter min mening Aclima Woolnet som har gitt meg størst fleksibilitet og komfort.

 

Som flere påpeker vil også jeg nevne at vi er jo svært forskjellige, og selv om noe fungerer best for meg så er det ikke sikkert andre opplever det samme, så jeg vil anbefale å gjøre egne forsøk under litt forskjellige forhold og heller gå for det som fungerer best for deg :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.