Gå til innhold
  • Bli medlem

valg av fjellski/-lengde, samt om oppakning eller pulk, motstridende råd


sleif

Anbefalte innlegg

Dette blir noe ukonsist, men shit la gå:

Sett i ukesvis rundt på nettet og i butikker nå, kommer ikke til å kjøpe ski i vinter/vår, men skal garantert kjøpe senere, og har begynt å finne litt info. Nå vil jeg at noen med litt mer peiling enn meg kan fortelle og råde fordeler og ulemper. Jeg er ikke nybegynner på fjellski, men vil få avklart hvordan jeg bør velge.

Skyter ut noen spørsmål og håper du kan velge å svare på det som du kan om =)

For min del vil jeg ha muligheten til å gå opptil 10 dager selvforsynt, med utstyr enten i sekk eller i pulk, og jeg vil ha mulighet til å leke med skia også, og i tillegg svinge fort forbi noen trestubber hvor det er litt usikkert hvordan terrenget er under løssnøen. I pose og sekk, men altså hovedsaklig en ski som er robust og fleksibel nok til å ikke knekke når jeg er langt fra folk... Hvordan er Ingstad/Combat og Nansen/A her?

Så kommer noe jeg ikke har så mye peiling på annet enn fra Forsvaret, trekk av pulk.. jeg trekker gjerne, er i kjempeform, men hva er fordelene og ulempene her, 20 kg på en svett rygg eller på slep? Og hvordan er dette når turen går fort gjennom en skog?

Hvordan er det å stå ned bakker med oppakning på ca 20-30 kg, hvor mye lengde burde jeg legge på fjellskia da? 185 cm og 85 kg?

Er det ideelt å droppe oppakning å kjøpe pulk i stedet? I så fall, hvordan blir det med skilengde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 dager selvforsynt vinter vil tilsi minimum 40 kg det blir tungt i sekk, gikk 10 dager på Hardangervidda unsuported i sommer og da hadde sekken en startvekt på 37 kg men på vinteren går det jo mer fuel + at sovepose, bekledning, telt mm. veier mer. Amundsen er en bra ski til pulkbruk den løfter seg godt opp på snøen, jeg brukte de under expedisjon Amundsen i år og var godt fornøyd. De er jo ikke noen topptur ski men med 40 kg pulk blir det ikke noe særlig lek og morro uansett :-) Skal du gå mye i løssnø i skog bør du kanskje vurdere bredere ski som Nansen men de er ikke like ryggstive og går heller ikke i oppkjørte spor. 201 er nok passe lengde på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 dager selvforsynt vinter vil tilsi minimum 40 kg det blir tungt i sekk, gikk 10 dager på Hardangervidda unsuported i sommer og da hadde sekken en startvekt på 37 kg men på vinteren går det jo mer fuel + at sovepose, bekledning, telt mm. veier mer. Amundsen er en bra ski til pulkbruk den løfter seg godt opp på snøen, jeg brukte de under expedisjon Amundsen i år og var godt fornøyd. De er jo ikke noen topptur ski men med 40 kg pulk blir det ikke noe særlig lek og morro uansett :smile: Skal du gå mye i løssnø i skog bør du kanskje vurdere bredere ski som Nansen men de er ikke like ryggstive og går heller ikke i oppkjørte spor. 201 er nok passe lengde på ski.

Jeg ble litt satt ut her. Beklager den lille avsporingen:

37kg oppakning på en 10 dagers sommertur på vidda. Hva i all verden har du med deg i sekken da???

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg at noen med litt mer peiling enn meg kan fortelle og råde fordeler og ulemper.

Superbonuspoeng for riktig bruk av fordeler og ulemper. Er i ferd med å bli rettskrivningsfascist av alle som skriver "bakdeler". :blink:

Men for å komme til spørsmålet ditt;

For 10 dager så ville jeg definitivt valgt pulk. Med pulk eller ryggsekk så blir du nok uansett ikke et slalomfantom ned bakkene, men som vi så så godt i siste 71'N så kan tung sekk og nedoverbakke være litt skummelt.

Når det kommer til ski så er spørsmålet rett og slett om du har tenkt å bruke de i løype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt satt ut her. Beklager den lille avsporingen:

37kg oppakning på en 10 dagers sommertur på vidda. Hva i all verden har du med deg i sekken da???

:)

mye som må med om man skal ha det komfortabelt :-) 3 liter rødvin, 2 liter bensin, #3 og #5 fluefiskeutstyr, sovepose, fjellduken til hunden, fotoutstyr, ordentlig mat, (er drittlei real) samt klær, 3 mannstelt, reconpack mm. Og så må jeg legge til at jeg ikke er lettvekts junky! er heller comfort og kos junky :-)
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ti dager på ski tilsier 40 kg oppakning er nok ikke alle her inne enig i. Burde fint la seg gjøre å få oppakningen ned mot 20 kg.

Hvordan får du til det :-) sekk 4 kg vintertelt med snøplugger 5 kg sovepose 2 kg, ekstratøy m dunjakke 5 kg, liggeunderlag 1 kg, fjellduken 1, 5 kg. da er man straks på 20 ? så skal man ha mat, drikke, primus, fuel, spade osv. så man runder fort 30 kg og skal man ha litt ekstra i beredskap i tilfelle man blir liggende værfast så nærmer man seg fort 40 kg. Det er en grunn til at undet expedisjon Amundsen så er det ett minimum krav til 40 kg pulk:-) Men om man er minimalistisk med snøhule, telys og spritbrenner og real turmat så kan man overleve på 20 kg, men hvor er kosen?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ti dager på ski tilsier 40 kg oppakning er nok ikke alle her inne enig i. Burde fint la seg gjøre å få oppakningen ned mot 20 kg.

Hvordan får du til det :-) sekk 4 kg vintertelt med snøplugger 5 kg sovepose 2 kg, ekstratøy m dunjakke 5 kg, liggeunderlag 1 kg, fjellduken 1, 5 kg. da er man straks på 20 ? så skal man ha mat, drikke, primus, fuel, spade osv. så man runder fort 30 kg og skal man ha litt ekstra i beredskap i tilfelle man blir liggende værfast så nærmer man seg fort 40 kg. Det er en grunn til at undet expedisjon Amundsen så er det ett minimum krav til 40 kg pulk:-) Men om man er minimalistisk med snøhule, telys og spritbrenner og real turmat så kan man overleve på 20 kg, men hvor er kosen?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

leif har rett, generelt sett. Skal man være forberedt på alt av værforhold, så blir det fort totalvekt på over 40kg. På den annen side kunne man sikkert krysset hardangervidda denne påsken 2013, tur/retur, med 25kg på ryggen. Aldri har vi vært så sikre på at yr.nos godværsvarsel var sikkert stikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye som må med om man skal ha det komfortabelt :smile: 3 liter rødvin, 2 liter bensin, #3 og #5 fluefiskeutstyr, sovepose, fjellduken til hunden, fotoutstyr, ordentlig mat, (er drittlei real) samt klær, 3 mannstelt, reconpack mm. Og så må jeg legge til at jeg ikke er lettvekts junky! er heller comfort og kos junky :smile:

Tydelig ingen vandretur? Lite komfortabelt vel å bære alt det fra vann til vann?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig ingen vandretur? Lite komfortabelt vel å bære alt det fra vann til vann?

:)

35 kg i reconpack er bare kos om man ser på det som trening. går en 6-8 t om dagen men kan godt legge inn en hviledag eller 16 t marsj også det skal jo være lystbetont. Det å bære tungt er jo en treningssak på lik linje som all annen fysisk aktivitet :-)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du til det :-) sekk 4 kg vintertelt med snøplugger 5 kg sovepose 2 kg, ekstratøy m dunjakke 5 kg, liggeunderlag 1 kg, fjellduken 1, 5 kg. da er man straks på 20 ? så skal man ha mat, drikke, primus, fuel, spade osv. så man runder fort 30 kg og skal man ha litt ekstra i beredskap i tilfelle man blir liggende værfast så nærmer man seg fort 40 kg. Det er en grunn til at undet expedisjon Amundsen så er det ett minimum krav til 40 kg pulk:-) Men om man er minimalistisk med snøhule, telys og spritbrenner og real turmat så kan man overleve på 20 kg, men hvor er kosen?
Regner med at vi snakker om solotur her? Må teltet veie 5 kg? Må sekken veie 4 kg? Trenger du fjellduk når du har spade og telt? 5 kg ekstratøy...??? Etc. Jeg sier ikke at det er lett å komme under 20 kg når du skal på ti dagers tur på vinterfjellet, men ned mot det tallet bør være mulig. Men ja, det innebærer nok tørrmat etc.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp solotur finns ikke noe bedre :-) telt må ikke veie 5 kg, men jeg vil ikke ligge i full storm med ett på 2 kg :-) sekken kan veie mindre, men skal jeg bære 35 kg vil jeg ha recon packen min :-) og detter man å knekker en arm, ben el så hjelper det lite å ha telt eller spade, uten fjellduken da i full storm kan man være ferdig! Etter å ha opplevd at det går fra 2 m/s til snøstorm på 27 m/s i løp av 10 min på Hardangervidda i februar så kommer jeg aldri mer til å prioritere vekt fremfor utstyr ;-) Men går man fler sammen stiller det seg jo anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at teltet kanskje må veie litt mer enn to kilo hvis man skal være å den helt sikre siden. Men 3-3.5 kg bør holde for en person. Og slik kunne jeg fortsatt. Og da forsvinner raskt behovet forven fem kg sekk. Teltduken kan også brukes som duk, med dunklær og sovepose. Etc. Men hver etter sin smak. For meg er det mer enn nok trening å bære 20 kg på ryggen. For andre er kanskje dette ultralett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hver sin smak, men siden jeg er comfor junky så går jeg alene med tremannstelt og med 24 snøplugger kommer man da vanskelig under 5 kg og derfra baller det seg på :-)Og jeg driver og med ultraløp for å plage meg til daglig så da blir den ekstra vekta bare en treningsbonus :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til tema. En ting du kan tenke på er å ha både sekk og pulk. Altså at du har en sekk du bruker som drag og som du også kan laste noe av vekten i. Da vil du kunne ha bedre kontroll nedover og slite litt mindre i skråhellinger og liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at en skal være både stor og sterk for at Ingstadski o.l på 210 skal kunne kalles lenkent. Har foreløpig ikke blitt helt fortrolig med mine. De er for lange fordi jeg ville de skulle flyte best mulig på løssnøen og tuppen er etter min mening for lav slik at en ofte brøyter snø med skoene. Jeg er 175cm høy og har skilengde 190. En kompis er noenlunde lik meg i vekt og høyde, han har 180 skilengde og flyter tilsynelatende like godt på løssnøen, men begynner å nærme seg noe som kan kalles lekent mellom trærne i fjellskogen. Egen kroppslengde er forresten en grei lengde om en skal stampe langt av gårde i fiskebein.

 

Kan ellers nevne at mine ski har tydelig smørelomme i motsetning til hva jeg hører mange ikke har. At jeg aldri helt finner ut av om jeg vil bruke voks eller feller er en annen sak. Skyldes kanskje helst at jeg har Collfix(?) sine helsyntetiske som visstnok ikke er det ypperste. Greit nok oppover, men nedover lugger det ille på nær alt føre. Men etter å ha eksperimentert med ulike bredder føler jeg ikke helt for å svi av mer på å gå opp til dyre mohairfeller e.l.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gjort som Leif A. Hadde jeg også gått amundsen race over vidda ville jeg også valgt amundsenskiene pga spennet.

Selv har jeg Nansen skiene som er litt mykere i spennet, men er et ypperlig kompromiss mellom amundsen og ingstad. I tillegg går jeg med BC magnum bindinger og Crispi stetind. Over vidda slik som leif gikk, ville jeg nok også brukt BC sko/bindinger. Hadde det vært mer løssnø og nedoverkjøring tror jeg at jeg ville valgt ingstad med et par kandahar bindinger.

Når du går med sekk, går du lettere(fortere) enn om du går med pulk. 30 kg +/-5 kg for min del med sekk er igrunn maks for meg med mine 65kg og 188cm lengde. Trener jeg mer vil jeg nok også kunne klare oppunder 40kg i recon packen min. (Veldig viktig å ha en slik sekk da når man bærer såpass tungt).

Hadde det vært meg ville jeg så langt det lar seg gjøre, gått med sekk. Passerer jeg 30kg ish ville jeg personlig gått med pulk. Jeg har riktignok liten erfaring med pulk.

Hva du putter oppi sekken/pulken er opp til deg, men ville ikke gått i kompromiss mellom kvalitet/sikkerhet og vekt på lengre turer. At larsdx er mer eller mindre gramjeger, eller vektbevisst om man velger å bruke det ordet får være så, og i diskusjonen lenger opp her om telt/jervenduk og vekt bærer jeg heller en kilo mer enn at absolutt alt skal være marginalt.

Selv har jeg også den erfaring som Leif at væromslag kan skje på 5-15 min, også på sommeren! Da kan det være smart å ha utstyr som kan fort tas i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 ....

 

Kan ellers nevne at mine ski har tydelig smørelomme i motsetning til hva jeg hører mange ikke har. At jeg aldri helt finner ut av om jeg vil bruke voks eller feller er en annen sak. Skyldes kanskje helst at jeg har Collfix(?) sine helsyntetiske som visstnok ikke er det ypperste. Greit nok oppover, men nedover lugger det ille på nær alt føre. Men etter å ha eksperimentert med ulike bredder føler jeg ikke helt for å svi av mer på å gå opp til dyre mohairfeller e.l.

 

:)

 

Jeg har Amundsen med kortfeller og har brukt både 35mm og 45mm brede feller. Foretrekker 35mm fordi da går det an å kante skiene på hardt føre nedover, sånn at fellene ikke bremser så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går med sekk, går du lettere(fortere) enn om du går med pulk. 30 kg +/-5 kg for min del med sekk er igrunn maks for meg med mine 65kg og 188cm lengde. Trener jeg mer vil jeg nok også kunne klare oppunder 40kg i recon packen min. (Veldig viktig å ha en slik sekk da når man bærer såpass tungt).

Vil bare nevne at dette er litt individuelt. Selv merket jeg at jeg gikk raskere på flatene med 25 kilo pulk enn jeg ville gjort med tilsvarende tung sekk. Jeg synes også nedkjøringene var lettere / mindre skumle med parispulk og stivt drag enn med tung sekk. Handler mye om hvor tungt man er vant til å bære og form / skiteknikk.

At larsdx er mer eller mindre gramjeger, eller vektbevisst om man velger å bruke det ordet får være så, og i diskusjonen lenger opp her om telt/jervenduk og vekt bærer jeg heller en kilo mer enn at absolutt alt skal være marginalt.

Dreier seg ikke om å være gramjeger, men å nyansere en påstand om at 40 kilo er absolutt nødvendig for ti dagers vintertur. Ned til 20 kg er kanskje ikke så lett, men 30 kg bør være gjørbart om man for eksempel tar utgangspunkt i pakkelistene til Lars Monsen. Da kan du få med en fjellduk også, hvis det er noe du vil prioritere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Amundsen med kortfeller og har brukt både 35mm og 45mm brede feller. Foretrekker 35mm fordi da går det an å kante skiene på hardt føre nedover, sånn at fellene ikke bremser så mye.

Har endt opp på 35mm selv, men det var har kostet endel kroner å komme fram til det standpunktet!

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Superbonuspoeng for riktig bruk av fordeler og ulemper. Er i ferd med å bli rettskrivningsfascist av alle som skriver "bakdeler". :blink:

Men for å komme til spørsmålet ditt;

For 10 dager så ville jeg definitivt valgt pulk. Med pulk eller ryggsekk så blir du nok uansett ikke et slalomfantom ned bakkene, men som vi så så godt i siste 71'N så kan tung sekk og nedoverbakke være litt skummelt.

Når det kommer til ski så er spørsmålet rett og slett om du har tenkt å bruke de i løype.

Hei. Haha, bakdeler :smile:

Nei, ikke løypebruk. Så om vi eksluderer økt lengde for bruk av ryggsekk, men heller sier at jeg vil bruke pulk i 50 % av tilfellene jeg bruker skiene, er fremdeles 185 og 85kg, hvor havner vi på skivalg da? (ønsker nansen/combat nato)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gjort som Leif A. Hadde jeg også gått amundsen race over vidda ville jeg også valgt amundsenskiene pga spennet.

Selv har jeg Nansen skiene som er litt mykere i spennet, men er et ypperlig kompromiss mellom amundsen og ingstad. I tillegg går jeg med BC magnum bindinger og Crispi stetind. Over vidda slik som leif gikk, ville jeg nok også brukt BC sko/bindinger. Hadde det vært mer løssnø og nedoverkjøring tror jeg at jeg ville valgt ingstad med et par kandahar bindinger.

Når du går med sekk, går du lettere(fortere) enn om du går med pulk. 30 kg +/-5 kg for min del med sekk er igrunn maks for meg med mine 65kg og 188cm lengde. Trener jeg mer vil jeg nok også kunne klare oppunder 40kg i recon packen min. (Veldig viktig å ha en slik sekk da når man bærer såpass tungt).

Hadde det vært meg ville jeg så langt det lar seg gjøre, gått med sekk. Passerer jeg 30kg ish ville jeg personlig gått med pulk. Jeg har riktignok liten erfaring med pulk.

Hva du putter oppi sekken/pulken er opp til deg, men ville ikke gått i kompromiss mellom kvalitet/sikkerhet og vekt på lengre turer. At larsdx er mer eller mindre gramjeger, eller vektbevisst om man velger å bruke det ordet får være så, og i diskusjonen lenger opp her om telt/jervenduk og vekt bærer jeg heller en kilo mer enn at absolutt alt skal være marginalt.

Selv har jeg også den erfaring som Leif at væromslag kan skje på 5-15 min, også på sommeren! Da kan det være smart å ha utstyr som kan fort tas i bruk.

har hatt recon i noen år nå og den er jeg veldig fornøyd med, også på reiser som bag med åpning i begge ender, og spesielt sidelommene som man bare kan pakke fulle uten at noe går i stykker. det er jo også en ting å tenke på mtp pulk/sekk. føler alle ekspedisjoner som det er gjort bok av inkluderer en eller annen reperasjon av pulken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekkens vekt vil jeg ofte tro avpasses etter kapasiteten til den som skal bære den ;)

 

Så til det med pulk. Den fungerer den fint i passe flatt terreng. Går man med pulk er det å anbefale å ha minst mulig i sekken på ryggen. Jeg anbefaler dog alltid sekk på ryggen rett og slett fordi den isolerer og holder deg varm. Dessuten er det godt å ha en sekk i teltet om det skulle bli kaldt om natten. Da kan den legges under liggeunderlaget som ekstra isolasjon.

 

Jeg føler også at det å tasse avgårde med pulk gir en litt annen turopplevelse. Det som dog er viktig med pulk er et godt pulkdrag slik at en har god styring og kontroll med pulken, spesielt i nedoverbakkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.