Gå til innhold
  • Bli medlem

Ignorerer rasvarsler


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

Her Nord har vi hadt mange sneras, veier stengt p.ga. ras og folk omkommer. Og det verste det virker som folk ikke bryr seg.

- Hva tenker de? Det skjer ikke meg?

- Ignorerer ulv ulv varsler?

- Stoler på utstyr?

- Stoler på egen kompetanse?

- Tenker ikke i det hele tatt?

http://www.nordlys.no/nyheter/article6572572.ece

Dette er og lese om stedet disse luringene var på:

http://www.nordlys.no/nyheter/article6572082.ece

Mads Gilbert kansje den dyktigste legen vi har på nedkjøling og ras sier:

Det minner om en dødsepidemi........http://www.nordlys.no/nyheter/article6571966.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde skredsekk og overlevde. Overlevde pga slik sekk? Umulig å si, men sjansen øker vel litt. Tragisk med alle disse ulykkene, hvorfor de skjer er vel et sammensatt spørsmål, men i de aller fleste tilfeller er det klare feilvurderinger som ligger bak. Kanksje troa p¨å sikkerhetsutstyret er for høy? Kanskje er det kunnskapen som mangler? Kanskje er det manglende vilje til å godta er det under visse forhold ikke bør kjøres i noen sider med over 30 grader? Guider som har sin erfaring fra alpene og ikke kjenner lokale forhold har vel også vært en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God artikkel som oppklarer endel om hvor mye hjelp det er i en skredsekk:

 

"The truth about airbags and avalanche survival":

 

http://www.adventure-journal.com/2013/03/the-truth-about-airbags-and-avalanche-survival/

Interessant lesning og det så jo ut som det definitivt hjalp - i noen typer terreng.

 

Har aldri helt sett poenget med rally helt til jeg satt på med en bil på vinterføre opp en bakke med 1m høye brøytekanter. Det endte med velt, men ikke i nærheten av å bli skadet i det sikkerhetsutstyret var mer enn bra nok og snøen gjorde at det ikke var mulig å kjøre i et tre e.l. Kjente godt adrenalinkicket og tror det er det folk er på jakt etter, selv om de utsetter seg for høyere risk. Jeg tror derfor at sikringsutstyr som f.eks skredsekk kun er positivt. Dette er adrenalin-junkies som tar en kalkulert risiko (som nødvendigvis slår feil ut til tider).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....men i det øyeblikket uhellet et ute settes og livet til regnings personellet på spill!

Hvis dette var tilfelle ville man vel forvente at det var flere dødsfall blant redningsmannskapene. Faktum er at det er uhyre sjelden at redningspersonell forulykker under aksjoner. Jeg kan faktisk ikke huske sist gang det skjedde. Det betyr ikke at det er helt ufarlig det de driver med, men at det gjøres en grundig og kontinuerlig vurdering av risiko under hele aksjonen. De som har vært med på redningsaksjoner vet at både det proffesjonelle og frivillige redningsapparatet har svært høy kompetanse på det de driver med, også når det gjelder risikovurdering.

Det som nå skjer på Senja er et godt eksempel. Redningsmannskapene var inne ved skredet mens været var noenlunde ok og skredfaren satt til grad 3, men så har været blitt mye dårligere og faregraden er økt til 4. Aksjonen er derfor satt på vent til forholdene bedrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Jeg er i Lofoten nå, for å gå i fjellet, på topptur. Om dagene møter vi ganske mange likesinnede. Det er jo påske. Min oppfatning er at de aller fleste er veldig bevisste på veivalg, forhold og når det er behov for å snu. Det er tidvis mange mennesker på fjellet, og antallet menneskeutløste skred og mennesker tatt av skred er lite i forhold til mengden folk som er i området. Selvfølgelig har noen gjort en feilvurdering når man blir tatt av skred. Feilvurderinger kommer til å skje i mange settinger i livet. Og som aktiv topptur jente er ikke dette en situasjon jeg har lyst å komme i selv. Det er ingen som har lyst å bli tatt av skred. Men jeg må si at jeg synes det tar litt av i media med utsagn som "ikke gå ut av døra" "spill ludo" Kunnskap må være nøkkelen. Ikke skremselpropaganda og forbud. Det handler ikke om å være respektløs til forholdene selv om man beveger seg ute, men man må ta hensyn til forholdene og gå på tur deretter. Jeg har egentlig vært imponert over hvor fornutige menneskene jeg har møtt på fjellet i disse dagene er! Både med tanke på rett mentalitet og utstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må bare være takknemlige for at det ikke er dødsfall blandt redningspersonellet med statistisk så nærmer det seg for hver gang de må inn i farlige situasjoner! Det er greit at de som i situasjonen på Sennja kan utsette søk til været bedrer seg nå som muligheten for å finne overlevende er mikroskopisk, men i initialfasen på en aksjon der man vet det står om minutter så er alle stresset og ting skjer fort da er muligheten for at medlemmer fra redningspersonellet setter seg i uønsket fare stor. Jeg jobber i anleggsbransjen og vi har stor fokus på sikkerhet, men allikevel så har vi flere dødsulykker i året uansett hvor profesjonelle vi er og vi har dette som heltidsjobb.! Så uansett hvor profesjonelle de frivillige er så setter de seg fra tid til annen i uønskede risikosituasjoner. Og ved at folk trosser skredvarsler og blir tatt av skred i utsatte områder så bidrar de til å øke risikoen for redningspersonellet! Og til slutt vil dette statistisk ende i en tragisk ulykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.