Gå til innhold
  • Bli medlem

Hurummarka med snupp


Imp

Anbefalte innlegg

Prøvde oss på en overnatting i skogen på lørdag. Men vi måtte avbryte og dra hjem da jeg ble kald. Ikke varm nok pose (skulle holde fra 5- til 15-....). Snuppa sov godt i posen sin og var god og varm, så det var ekstra kjipt at jeg skulle feige ut....

 

Men, vi hadde det vanvittig koselig timene før. Og snuppa utbrøt spontant da jeg ordnet ved og hun lå i posen sin og tittet opp på stjernene "du er verdens BESTE mamma! Dette er så moro, og det vil jeg gjøre mange ganger!"

 

Følte jeg hadde vunnet en seier da, gitt...

 

Vi var altså i Hurummarka, halvveis på vei opp til en topp vi liker å gå til her, hvor vi kan se ut over store deler av kysten langs Oslo/Drammensfjorden. 

 

Framme, telt oppe, snupp i pose. På tide å få opp bålet. Sekken som jeg forresten er veldig fornøyd med. Bra nybegynnersekk tror jeg. Blir nok større etterhvert om jeg aner rett, vi får se.

 

20130323182437.jpg

 

Båååål <3

 20130323205426.jpg

 

Stemning

 

20130323190609.jpg

 

Dagen derpå.

20130324104425.jpg

 

Bålplassen dagen derpå 20130324104345.jpg

 

På vei ned etter å ha hentet utstyret søndags morgen. Litt utfordrende skiterreng, men gikk helt fint.

 

20130324113213.jpg

 

Snuppa sov godt i posen sin og var god og varm. Men jeg frøøøs. Så klokka tolv vekte jeg henne, stakkar, og dro henne med hjem. Heldigvis bare ti minutter å gå ned til veien, og mannen hentet oss. Men kjipt å avbryte sånn. Jeg må ha en skikkelig pose...

 

Ellers har jeg sikkert gjort masse feil her, så ser dere noe dere vil tipse meg om, så er jeg lutter øre! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers har jeg sikkert gjort masse feil her, så ser dere noe dere vil tipse meg om, så er jeg lutter øre! :)

Jeg kan ikke se at du har gjort masse feil her, snarere tvert imot, du har gjort masse riktig! Du har gitt din lille snupp en fantastisk villmarksopplevelse, du har gitt henne følelsen av å være på tur med telt og bål og masse kos, og hun vil gjerne gjøre det igjen! Og når du i tillegg klarer å gjøre dette med så sikre marginer at du kun er 10 minutter unna "redning" om noe går galt så mener jeg du har gjort alt rett  :-)

 

Neste gang du vil gi din snupp en tilsvarende tur så kan du forsøke å legge litt granbar under sovedelen på teltet, det isolerer godt mot kulden fra snøen, og hvis du i tillegg tar med deg et reinskinn dere kan ligge på så er jeg helt sikker på at Fjellforum snart har en ny fantastisk turrapport fra dere igjen :-)

 

God tur og god påske!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig meg Bogge, du har gjort mye bra her :)

Hva hadde du som liggeunderlag? hva hadde jenta?

Ikke alltid man kan stole på hva som står på soveposer når det gjelder temperatur + at noen sover kaldere en andre og damer som regel sover kaldere en menn.

Reinskinn er varmt, men litt mye å dra på om turene etterhvert blir lengre en 10 min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bogge: Tusen takk for ros og råd! :)

 

Kjetiljo: Liggeunderlag var bare sånne vanlige sort/grå billige underlag. Vi hadde begge det, men snuppa hadde også en saueskinnsfell hun lå på. 

Må nevnes at jeg er veeldig frøsapinn da..var også en som sa til meg her at jeg hadde på meg altfor mye klær i posen. Hadde ullundertøy, pluss tykk ullgenser, bukse med fleecefor og jakke... Han hadde muligens et poeng. Men jeg er av dem som vil ha det vaarmt når jeg skal sove. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også slik som fryser, jeg fryser meg gjennom den ene turen etter den andre. Jeg fryser hjemme med 14 grader på soverommet, med tykt ullundertøy og tykk dundyne. Det viktigste er at ungene har det fint! Og jeg synes det er flott du gav Snupp denne turen.

Jeg har noen overlevelsesregler for å fryse litt mindre:

-Skifte sokker før jeg legger meg, ullsokker utenpå

- lue om natta sommer som vinter

- nok isolasjon under meg, det hjelper ikke med tykk pose om underlaget stjeler varme.

- pust ikke inni posen og snør godt igjen, posen holder på varmen, du varmer opp posen, den varmen må ikke slippe ut.

- Må du tisse, så gjør det med en gang, en blir sykt kald av å holde seg.

- Drikk heller noe varmt enn kaldt når du legger deg, jeg tar gjerne litt buljong.

Hilsen frysepinnen med 75 teltnetter de siste 3 sesongene, på vei på årets første lavvotur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok oppgradere utstyret litt ja. Fant også ut at fottøyet var elendig, ble søkkvåt på bena. Hva bruker dere på bena når dere skal vase i snø? Kanskje jeg bare må bytte skisko? De jeg har er jo eldgamle, sikkert 20 år. 

Skinnsko som ikkje har vore smurte på ein del år? I tilfelle hjelper det nok å smørje dei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imse: Takk for varme råd søte du! <3

 

Bjørnen: Dette er nok noe syntetisk...hjelper ikke å smøre der ;p Egentlig er de hakket for små også..når jeg har i ekstra ullsokker blir de fryktelig trange. Så jeg må nok påkoste noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Høres ut som du er godt på vei! Jeg vil tro at litt nytt utstyr løser det aller meste. 

 

Her er mine triks for å få en komfortabel natt i litt for kald pose:

* Jeg sover i Brynje Arctic + ullbalaklava og tykke ullsokker. Har votter på hendene hvis det trengs.

* Passer på at kragen rundt halsen er godt snørt igjen (i tillegg til hetta)

* God varme i kroppen før legging - om nødvendig litt trim

* Går alltid på do rett før legging - viktig å kvitte seg med mest mulig før natten.  

* Vinterstid smelter jeg alltid vann til frokost før jeg legger meg. Hvis jeg koker opp vannet og har i solide flasker er det strålende varmeflasker som får varmen tilbake i de kaldeste tær og bidrar med mye varme utover natta. 

* Har ofte med meg fjellduken på vintertur til bruk ved rast eller i lek. Den gir veldig mye varme hvis jeg trekker den utenpå soveposen. 

* God isolasjon nedover - godt underlag og granbar er allerede nevnt. I verste fall hjelpe det med alt du kan legge under underlaget - for eksempel sekken. 

 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok oppgradere utstyret litt ja. Fant også ut at fottøyet var elendig, ble søkkvåt på bena. Hva bruker dere på bena når dere skal vase i snø? Kanskje jeg bare må bytte skisko? De jeg har er jo eldgamle, sikkert 20 år.

Du bør vurdere fotposer utenpå skoene :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.