Gå til innhold
  • Bli medlem

03.07.05: Panoramatravers langs Molladalen


Svein

Anbefalte innlegg

Jeg våkna litt før halv åtte og kikka ut vinduet: klarvær :???: Raska sammen turutstyret og kom meg av gårde på 08.10 ferga til Festøya. Jeg har hatt i kikkerten en tur over Svinetindane (1125+1132) ved Molladalen og evt å gå turen bortom Storkopptindane og se litt nærmere på toppene lengst nord. I dag ble det dagen for denne turen. Værmeldingene var at det skulle trekke inn regn fra sør utover ettermiddagen. Men da ville jeg uansett for lengst være kommet ned... forhåpentligvis.

Jeg sitter på ferga da jeg kommer på at stegjern/isøks ligger igjen hjemme, ikke bra... ;-) hastverk er lastverk… Fra Melbøsætra går det fort opp til Molladalsporten og jeg tar av opp langs Storfossen. Videre krysser jeg noen snøfelter i det jeg sikter meg inn på vestryggen opp mot den nordligste (1125) av de to Svinetindane. Snøfeltene er overraskende harde, sporene viser knapt etter å ha gått på dem. Ikke bra mht til den planlagte ruta. Vestryggen er lettgått, og etter gode halvannen time etter start står jeg på toppen. Molladalstindene steiler seg til værs, utrolig flott. Bak er utsikten vest- og sørøver Kolåshalvøya klar og flott. Jeg ser ennå ikke Kolåstinden, Romedalstinden står i veien… Den kommer snart.

Egga videre mot hovedtoppen (1132) er grei å følge, delvis ned i vestsida. Noen bratte snøfelter som går opp fra Sollidalen må jeg være forsiktig på, sola har ikke fått tak i disse ennå. Hovedtoppen har allerede fått besøk av to som telter i Molladalen. Det blir en liten prat mens jeg vurderer ruta videre. 1157-toppen, den nordligste av Storkopptindane såg ganske steil ut, muligens klatring fra nord. Kartet viser bratt terreng i vestsida, men uten stegjern/isøks er ikke det aktuelt. 1112-toppen er en mulighet, da med retur ned vestryggen, evt direkte ned mot Solliskarvatnet. Jeg bestemmer meg for å la de toppene ligge til en annen tur, og tar heller returen ned Molladalen. Men først vil jeg inspisere egga ned mot Solliskaret. Egga er grei å gå med innslag av enkel klyving. Jeg går/klyver opp igjen og klyver nedover langs sørøstegga også. Fast og fint fjell, enkelt klyveterreng. Gode adkomstmuligheter fra YtreStandaldalen begge to. Jeg returnerer til Svinetinden og tar ei kort matpause før jeg tar returen ned Molladalen via Molladalsskaret. En flott formiddagstur i godt sommervær.

Som vanlig har jeg lagt ut noen bilder

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
De to markerte store snørennene i Åvasstinden, er de kjørbare på ski?

Eller er de for bratte og rasfarlige?

Har du vært der/prøvd dem eller - de ser jo helt knæsj ut da!?

De er garantert fine med ski. Jeg har akt på ræva ned en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er kjørbare, rasfarlige midtvinters. Men ikke nå :wink:

Hvor bratte de er kan jeg ikke si, har vært på Åvasstinden for en del år siden men husker hvor bratt det var der.

Garantert flotte å kjøre nå, hardpakket i solvendt side gir bra styreskikt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje drøyt å dra med skia dit opp nå... men garantert bra føre der nå :!:

Hvis jeg skulle slite meg så høyt opp for å prøve ei renne, tror jeg heller jeg ville satset på Vassdalstinden. Det er sikkert skiføre i Bukkedalen også?? Se bilde ned renna, tok det 30/6 i fjor. Der er MYE mer snø nå enn hva det var da :!: Heftig!! Litt smal øverste 20-30m, men særdeles bra lenger nede :!:

post-283-133474393346_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle slite meg så høyt opp for å prøve ei renne, tror jeg heller jeg ville satset på Vassdalstinden. Det er sikkert skiføre i Bukkedalen også?? Se bilde ned renna, tok det 30/6 i fjor.

Litt usikker på "ledeteksten" din for bildet - er dette ei renne i Åvasstinden eller Vassdalstinden?

Tøft med slagskyggen av tinden ut i dalrommet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.