Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket kompass?


Anbefalte innlegg

Lei av rimelige kompass som før eller senere alltid ender opp med en stor og forstyrrende luftboble. Ønsker å kjøpe et kompass jeg kan ha i mange år uten at jeg må bekymre meg. Hvilket bør jeg velge? Ønsker bare et enkelt vanlig kompass, ikke speil-typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Silva expedition eller Expedition S...

Litt dyre, men ellers gode og greie.. Nå har jeg ikke hatt mitt expedition i mer enn et år, så ehm...

 

Så absolutt bra ut. Blir vel eventuelt Expedition utgaven og ikke S. La også merke til Silva Expedition 54 som en mulig kandidat. Får lese litt mer om dem og se om 54 egentlig kan tilby noe mer av betydning for meg. Standard Expediton ser mer robust ut, men godt mulig jeg lar meg lure av "sporty-looken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at en del kompasstyper kommer med veldig kort lineal. Da blir det litt komplisert å ta en riktig kurs mellom punkter som ligger litt fra hverandre. Jeg foretrekker kompass med lang lineal og et kompasshus som er lett å betjene med votter på. Silva Ekspedition virker som et bra alternativ.  

Her er et eksempel på hva jeg liker. Jeg har hatt et slikt kompass som dette så lenge jeg kan huske og det varer enda. Jeg bruker kompasset mye fordi jeg ikke bruker GPS.

http://www.idrettsbutikken.no/Avdelinger/Produkter/Orientering/Begynneroppl%C3%A6ring/Kompass/Kompass--5-NL-Victor--2380070025-p0000031851.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at en del kompasstyper kommer med veldig kort lineal. Da blir det litt komplisert å ta en riktig kurs mellom punkter som ligger litt fra hverandre. Jeg foretrekker kompass med lang lineal og et kompasshus som er lett å betjene med votter på. Silva Ekspedition virker som et bra alternativ.  

 

Helt enig, har vel egentlig bestemt meg for denne. Selv om den koster litt mer enn f.eks. Ranger så er det fortsatt forsvinnende rimelig sammenliknet med mye annet utstyr man bruker pengene på, og dette er forhåpentligvis noe som varer i mange år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ingen erfaring med speilkompass, men synes vanlig fungerer utmerket og er mindre å dra på. Kommer nok uansett til å ha med GPS så det blir ikke snakk om ekstrem finnavigering. Har hatt et Suunto kompass tidligere og dette fikk jeg raskt luftboble i som bare ble større og større. Mulig jeg var uheldig, men satser på Silva neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent teknisk er vel neppe det minste kompasset (Scaut, Field, Type 7 eller hva det heter) noe bak de andre. Det er vel heller ikke for ingenting det er av det mest solgte.

 

Jeg ble som gutt pålurt et 400 graderskompass "fordi 360 var på vei ut" (hørt slike argumentet før?). Kompasset er jo helt greit, særlig om en går alene. Men når en refererer kurs til turkompisen eller noterer ned som vi gjorde for hverandre, ble det jo et sant kaos. Dette hadde forøvrig et hav av målestokker, symboler og info, så en ble jo rent forvirret. Det hadde fluoriserende kompassnål, marsjpil mm., silikongummiknotter "for ikke å gli på kartet" og det var ikke måte på. Spesielt ikke prisen. Men hvem går tur etter kompass i mørket? Nå har vel de fleste hodelykt med nattlys om det kniper også.

 

Jeg kjøpte ganske raskt et lite et og turkompisen spurte faktisk lakonisk forleden om jeg veide kompasset før jeg kjøpte det. Det gjorde jeg ikke, men kompasset må være et par-tre tiår nå. Og uten luftlomme. Det begynner å bli litt lettere å dreie på huset, men jeg har alltid hatt for vane å memorere kursen. Og i kjent terreng tar jeg faktisk og noterer meg en sektor. Jeg forstår at jeg har vært veldig heldig med kompasset mitt, for hver høst hører jeg om folk som roter seg vekk "fordi kompasset gikk i stykker" (ja, særlig!).

 

Kompasset mitt har kort plate, anslår på husk ca 60mm, men jeg synes det går helt greit, kanskje særlig fordi jeg er vant til godt øyemål og ikke krysser Grønland og slikt. Men jeg for min del og mitt bruk kan ikke helt se poenget i en halv grads nøyaktighet. Ihverfall ikke om jeg må betale noen hundringser ekstra for den. Siden huset begynner å dreie litt vel lett blir det vel et nytt snart og da blir det vel Ranger.

 

Har forresten et par slike US Military USGI Compass, men kan ikke helt klare å ta inn over meg de helt store fordeler ved dem, bortsett fra å la dem ligge igjen hjemme. Selv ikke etter å ha sett instruksjonsfilmer på nett.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Det er greit å ha flere kompass, jeg har et Silva kompass som sikkert er 40 år, det har et lite peilevindu med speile så man kan ta ut nøyaktig kurs, men egentlig ser det ut som et vanlig orienteringskompass.  Det favoritten, men det bør jo alltid ligge et på hytta, i bilen osv i fall man får bruk for det. Nåe holder ikke kompass evig, særlig ikke når de brukes litt røfft, så nå fikk jeg tak i et par slike, aner ikke hva de heter men det ser ut som om det virker. Noen som har brukt slike og vet om det er OK. Alltid litt skeptisk til billig, men det er ikke alltid sammenheng mellom pris og kvalitet.  Dette blir liggende i bilen.

2020-09-04 15.52.25.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Alle nye Silva kompass er produsert i Kina. Suunto er eid av et kinesisk selskap. Det kan se ut som om det kanskje blir konflikt internasjonalt, og vips så står friluftsfolk i Norge uten kompasser som de har brukt de siste 80 årene eller så.

Brunton i USA lager kompass. Men bare de veldig dyre er skikkelig gode. Og de er anderledes enn vi er vant til.

USA har også kompass produsentene Tru- Nord og Cammenga. Sistnevnte lager USGI kompass i dag.

Tyskland lager kompass. Kasper & Richter har noen modeller som er greie nok. De har riktignok også noen modeller som er laget i Kina. Men det beste kompasset som kanskje er aktuelt fra Tyskland er vel kanskje Conat fra Breithaupt (Bundeswehr kompass...).

Det er nok GPS som er fremtiden, ihvertfall for sivile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nils Einar Ljosland said:

Alle nye Silva kompass er produsert i Kina. Suunto er eid av et kinesisk selskap. Det kan se ut som om det kanskje blir konflikt internasjonalt, og vips så står friluftsfolk i Norge uten kompasser som de har brukt de siste 80 årene eller så.

Blir det "konflikt internasjonalt" som du sier, har vi nok større problemer enn å få tak i kompass.
Men kjøper du et Silva eller Suunto kompass i dag, har du nok kompass i laaang tid fremover. Mitt Silva speilkompass er sikkert 40-50 år, og peker mot nord like bra som før.

1 hour ago, Nils Einar Ljosland said:

Det er nok GPS som er fremtiden, ihvertfall for sivile.

Neppe. Å slå ut GPS-signaler er det første som blir gjort i en "konflikt". Allerede tester jo russerne det i Finnmark, med ujevne mellomrom forstyrrer de GPS-ene langt inn på norsk territorium så fly og båter blir nærmest blinde. GPS er et altfor sårbart system. Et kompass viser alltid riktig vei uavhengig av batterier eller konflikter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et Suunto kompass, platekompass, av de gamle uten Suunto logo inne i kompass huset. Håper det varer riktig lenge. Du kan ennå finne gamle Suunto kompass hvis du leter i nettbutikker.

Har ikke Brunton Pocket Transit. Men har et eldre Leupold Sportsman kompass som fungerer på samme måte. Vet hvordan man bruker sånne kompass med kart uten å  bruke gradskive. Dette kompasset er gammelt, men kan vare veldig lenge.

Jeg er enig i at vi har større problemer enn kompass mangel hvis det blir konflikt. Men det er en annen diskusjon.

Der er ikke så mange som lager friluftsliv kompass i verden. Garmin er forresten laget i Taiwan for det meste, og det er jo også litt utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koppen skrev (På 3.4.2013 den 0.13):

Har forresten et par slike US Military USGI Compass, men kan ikke helt klare å ta inn over meg de helt store fordeler ved dem, bortsett fra å la dem ligge igjen hjemme. Selv ikke etter å ha sett instruksjonsfilmer på nett.

 

:)

Lensatic kompass, er et kompass som er basert på kompasser opprinnelig produsert av Superior Magneto Co. 

Det ble først solgt til jegere og friluftsliv folk. Men ble etter hvert tatt i bruk av det amerikanske militæret som kompass for infanterister.

Til forskjell fra Silva kompass, er dette kompasset basert på at man i stor grad navigerer etter magnetisk kurs. Dette blir ansett for å være enklere og bedre. Det amerikanske militæret har vurdert Silva kompass, det førte til at de på 1950- tallet la til en linjal på lensatic kompasset.

For personell som trenger å ta ut en nøyaktig kurs etter geografisk nord, bruker det amerikanske militæret en militær versjon av Brunton Pocket Transit. Dette er et justerbart kompass.

Begge disse kompassene kan brukes med kart uten gradskive. Selv om det det meste av instruksjons materiale viser hvordan man bruker dem med gradskive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.