Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket kompass?


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Nils Einar Ljosland said:

For personell som trenger å ta ut en nøyaktig kurs etter geografisk nord, bruker det amerikanske militæret en militær versjon av Brunton Pocket Transit. Dette er et justerbart kompass.

Mine Silva og Suunto speilkompass er justerbare så man kan stille inn misvisningen. Veldig praktisk der misvisningen er stor, som her nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hørtes avanser ut.

Bruker kart fra kartutskrift.no. Utm koordinater både til lands og til vanns og misvisning ifht. rutenett er oppgitt. 1 km mellom hver strek. Enklere kan det ikke bli, tror jeg.

Trenger jeg å oppgi koordinater i eks. Desimalgrader på sjøen er GPS innstilt på dette. UTM er sånn sett ikke helt ideelt på sjøen, men funker til eget bruk.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (1 minutt siden):

Og kompasset er uansett bare i tilfelle GPS svikter. 

Jeg foretrekker kart og kompass, med gps som backup, men jeg begynner sikkert å bli i mindretall. Og jeg synes det er mye enklere å forholde meg til et orienteringskompass, enn et med formfaktor som et lommeur. At de klarte seg med dette før var vel dels fordi det var det de hadde, og dels fordi kartene var dårligere, så en ikke like greit fikk utnyttet et mer moderne design. En kan kanskje si at de fleste klarer seg med kart og et orienteringskompass. Det var jo det de greide seg med før gps'ene kom😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (3 minutter siden):

klare deg med et lommeur kompass, er det flere produsenter

Det har du helt sikkert rett i. Får håpe, i hvert fall for egen del, at det er lenge til det blir vanskelig med tilgang på "vanlige" kompass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Nils Einar Ljosland said:

Forresten, er det noen som har prøvd japanske kompass? Tenker på Shinwa, Sun og YCM?

Shinwa lager vel ikke orienteringskompass? Men de er en arkjent produsent av diverse presisjonsverktøy. Jeg har et skyvelære i lommeformat fra dem, det er virkelig god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (1 time siden):

Fungerer vel ennå. - Og kompasset er uansett bare i tilfelle GPS svikter. 

Dette er helt feil, det er motsatt...

Knøttskjermen på en GPS kan ikke måle seg med ett kart. Bretter du ut ett kart, så får du en skjerm på størrelse med 100 GPS skjermer.

Jeg bruker nesten utelukkende kart og kompass, GPS er kun med for bruk i tilfelle man får dårlig sikt og ikke finner fram, men den blir sjelden faktisk brukt. Kun i vinterfjellet i whiteoutforhold har jeg hatt bruk for den, men da må man også ha med kart for å få oversikt over terrenget og sjekket bratthet rundt omkring, og når man skal planlegge en rute er GPS nytteløst sammenlignet med ett godt og stort kart.

Jeg kjenner ingen, som faktisk drar langt og navigerer mye, som foretrekker en GPS framfor kart. GPS er ok til korte dagsturer og for de som ikke har lært seg skikkelig å bruke kart og kompass, men GPS har alt for store begrensinger i forhold til kart og kompass, og det går veldig langsomt å bruke den sammenlignet med kart.

En smarttelefon har i så måte bedre kart, skjerm og oversikt, og er mye raskere, men selve enheten er ikke i nærheten så robust som en skikkelig tur-GPS (med knapper). 

Og all elektronikk har en tendens til å svikte, gå tom for batteri, virke dårligere i kulde, etc.

Larix skrev (1 time siden):

Jeg foretrekker kart og kompass, med gps som backup, men jeg begynner sikkert å bli i mindretall. Og jeg synes det er mye enklere å forholde meg til et orienteringskompass, enn et med formfaktor som et lommeur. At de klarte seg med dette før var vel dels fordi det var det de hadde, og dels fordi kartene var dårligere, så en ikke like greit fikk utnyttet et mer moderne design. En kan kanskje si at de fleste klarer seg med kart og et orienteringskompass. Det var jo det de greide seg med før gps'ene kom😉

Jeg er helt enig.

Vanlige speilkompass og platekompass fungere ypperlig. Clinometer og justering for misvisning får man også., 

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Dette er helt feil, det er motsatt...

Knøttskjermen på en GPS kan ikke måle seg med ett kart. Bretter du ut ett kart, så får du en skjerm på størrelse med 100 GPS skjermer.

Jeg bruker nesten utelukkende kart og kompass, GPS er kun med for bruk i tilfelle man får dårlig sikt og ikke finner fram, men den blir sjelden faktisk brukt. Kun i vinterfjellet i whiteoutforhold har jeg hatt bruk for den, men da må man også ha med kart for å få oversikt over terrenget og sjekket bratthet rundt omkring, og når man skal planlegge en rute er GPS nytteløst sammenlignet med ett godt og stort kart.

Jeg kjenner ingen, som faktisk drar langt og navigerer mye, som foretrekker en GPS framfor kart. GPS er ok til korte dagsturer og for de som ikke har lært seg skikkelig å bruke kart og kompass, men GPS har alt for store begrensinger i forhold til kart og kompass, og det går veldig langsomt å bruke den sammenlignet med kart.

En smarttelefon har i så måte bedre kart, skjerm og oversikt, og er mye raskere, men selve enheten er ikke i nærheten så robust som en skikkelig tur-GPS (med knapper). 

Og all elektronikk har en tendens til å svikte, gå tom for batteri, virke dårligere i kulde, etc.

Jeg er helt enig.

Vanlige speilkompass og platekompass fungere ypperlig. Clinometer og justering for misvisning får man også., 

Henger meg på her. 

Kart og kompass er primærmetode. Gps/mobiltelefon er sekundærmetode. Kan man orientere effektivt med kart og kompass går det veldig radig framover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Knøttskjermen på en GPS kan ikke måle seg med ett kart. Bretter du ut ett kart, så får du en skjerm på størrelse med 100 GPS skjermer.

At man bruker GPS utelukker ikke at man også bruker papirkart. En GPS kan jo også brukes akkurat som man bruker et kompass, men med den fordelen at kursen justerer seg selv hvis man går for mye til siden. Det er bare en litt annen måte å stille inn kompasskursen på, ikke nødvendigvis enklere, men jammen ikke vanskeligere heller.

Kompasset har dog den fordelen at det veier mindre, tar mindre plass og ikke trenger batterier. Så for gramjegeren er et kompass midt i blinken. Jeg foretrekker imidlertid GPS, selv om jeg har brukt kompass mye før i tiden.

Et eksperiment som kan gjøres, og som er ganske artig : gå noen timer (6-7?) på måfå inn i ukjent terreng, der du bruker nysgjerrigheten som kompass. Ta så ut kartet og kompasset og finn ut hvor du er.

Med gode ønsker for det nye året!

😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også best å utfordre meg selv med kart og kompass, som trim har vi tatt en del stolpejakt-kart i år. Det er utrolig mye lettere å finne postene med appen som bruker GPS, men det gir en god følelse å gå rett på med kart og kompass, føler også at jeg har mye bedre oversikt med et ordentlig kart, enn med gps på mobilen.

Billigkompasset har funka bra så lenge vi har vært ute i år, men det har jo ikke vært kuldegrader da.  Det beveger seg tregere enn silvakompasset  så jeg gjetter på at det er olje i det og ikke sprit.

Gjenopptok moroa når guttungen som liten fikk sjørøversett med kompass om ikke virka, da fikk han ordentlig kompass av pappa og det var spiren til en gutt som lærte seg kart og kompass.

1512448514_2020-09-0415_52_25.thumb.jpg.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (6 timer siden):

At man bruker GPS utelukker ikke at man også bruker papirkart.

Såklart, det har vel heller ikke vert hevdet i tråden. Jeg synes man bør ha med seg en GPS på flere typer turer (som supplement til kart+kompass) så kan man finne ut hvor på kartet man er om man roter seg bort, eller trenger å detaljnavigere når man skal finne en hytte i mørket eller beveger seg i dårlig sikt i vinterfjellet, f.eks.

Skogens Stønn skrev (6 timer siden):

En GPS kan jo også brukes akkurat som man bruker et kompass,

Vel, nja, hvis den har batteri kan man det til dels ja. Men er ikke alltid like nøyaktige som kompass hvis man står helt i ro (hvis vi snakker om kompassfunksjonen i GPS), så tar det gjerne litt mer tid siden den oppdaterer seg en gang i sekundet.

Peiling over lange avstander er veldig nøyaktig med ett speilkompass. Har man kompass med clinometer kan man måle hellinger, det tror jeg ikke man kan med en GPS.

————————

En ting er ihvertfall helt klart. Stol IKKE på smarttelefonen som kompass, det har vi forsøkt og den viste ganske mye feil til tider. Selve posisjonen var riktig, men kompasset viste feil.

Skogens Stønn skrev (6 timer siden):

 

Med gode ønsker for det nye året!

😉

Takk, og lige så :) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Men er ikke alltid like nøyaktige som kompass hvis man står helt i ro (hvis vi snakker om kompassfunksjonen i GPS), så tar det gjerne litt mer tid siden den oppdaterer seg en gang i sekundet.

Det kan vel kanskje være situasjoner der man trenger en veldig nøyaktig peiling (havpadling?), men i min erfaring sjelden når man går på fottur. Det er i hvert fall sjelden jeg trenger det. Det er stort sett bare hvis jeg vil prøve å korrespondere kart og terreng, altså at jeg ser en topp eller noe annet i en retning og vil finne det samme punktet på kartet. Eller jeg prøver å triangulere meg til hvor jeg er, men det trenger jeg jo ikke med GPS. Det fine med GPS og kompassnøyaktighet er jo ellers at det ikke spiller noen rolle om den så er, la oss si 10 grader ut av kurs (jeg kan ikke huske at den har avveket mer enn kanskje 3-4 grader - men så pleier jeg også alltid å korrigere kompasset hvis jeg trenger en god peiling). En så feil peiling betyr bare at du i helt flatt terreng går i en svak bue mot målet ditt i stedet for ei rett linje, fordi GPSen jo hele tiden peker mot et punkt (målet), ikke i en gitt retning slik kompasset gjør. Å gå i ei rett linje er sjelden mulig uansett. Man går et stykke og sjekker kompasset, korrigerer kursen, går et stykke til, sjekker kompasset osv. osv. Selv med en peilefeil på 10 grader vil du ende opp i målet ditt hvis du har GPS siden den alltid vil vise deg 10 grader til siden for målet, noe som er en veldig kort avstand når du er framme ved målet, nemlig 0 meter. Det er vel kun i tåke i farlig terreng man må sikte veldig nøyaktig - hvis man har et kompass. Med GPS slipper man som regel det.

Det er altså kun tre vesentlige forskjeller på en GPS (med innebygget kompass) og et vanlig kompass: 1) GPSen trenger batterier, 2) GPSen peker mot et gitt punkt hele tiden (=målet) mens kompasset peker i en gitt retning hele tiden (=målet hvis du klarer å holde deg på den opprinnelige kurslinja hele tiden) og 3) GPSen er avhengig av minst 3, helst 4 satellitter (eller flere) for å kunne benyttes, kompasset trenger bare jordens magnetfelt. Før var dette siste punktet et stort problem med GPS. Mottakerne klarte ofte ikke å ta inn satellitter nok til å beregne en posisjon under litt vanskelige forhold (tett løvverk, smale og dype daler,...). Med dagens teknologi og antall satellitter tilgjengelig (og flere systemer også) er dette mye sjeldnere et problem. Men det er klart, går man innomhus eller inne i tunneler eller grotter blir en GPS ikke til store nytten. Men det er kanskje ikke et kompass heller?

Klinometer har jeg vel aldri visst at jeg har hatt bruk for (det betyr ikke at andre kan ha bruk for det). Kan du gi eksempler på når klinometer er nyttig (jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, jeg har aldri tenkt at dette var noe jeg kunne ha nytte av)

Jeg argumenterer ikke for at man skal bruke GPS i stedet for kompass. Jeg ser imidlertid ofte at man argumenterer mot GPS som om den er underlegen i forhold til kompass, og tregere å bruke. Det er altså ikke riktig i min erfaring (med mindre man har krav om lav vekt og ikke batterier). Min opplevelse er at det er raskere og enklere å bruke en GPS enn et kompass, og jeg bommer svært sjelden på målet, noe som ikke var helt uvanlig når jeg brukte et vanlig kompass. Ofte kan man til og med la kartet ligge i sekken og bare bruke GPSen. Akkurat som med kart og kompass trenger man en del trenging før man finner ut hvordan man bruker (kart og) GPS. Det er dog ett unntak: orientering (turorientering for min del). Der bruker jeg kompass, men et helt annet kompass og teknikk en det som brukes til turbruk.

Ps. Vi trenger ikke å være eller bli enige. Jeg synes det er veldig nyttig å høre andres perspektiv på mine inngrodde vaner. Kanskje kan jeg lære noe nyttig.

;-)

 

Endret av Skogens Stønn
inklinometer->klinometer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte kompass har både klinometer og medfølgende skive til å finne ut av helning ved hjelp av kart.

Jeg vet ikke hva som er best.

Klinometer kan også brukes til å finne ut av om du er utenfor utløpssone til skred. Ikke bare om det foreligger skredfare. Sånn helt teoretisk.

Noen kompass har klinometer med helning i %. Dette kan være nyttig for folk som har diverse terrengkjøretøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Klinometer har jeg vel aldri visst at jeg har hatt bruk for (det betyr ikke at andre kan ha bruk for det). Kan du gi eksempler på når klinometer er nyttig (jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, jeg har aldri tenkt at dette var noe jeg kunne ha nytte av)

Klinometer brukes for å sjekke helling på bakker samt løsneområder og utløpsområder for skred 👍

Ikke alt kommer fram på skredkartene man skriver ut, og meg bekjent har vel ikke GPSer skredkart 🤔

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Det kan vel kanskje være situasjoner der man trenger en veldig nøyaktig peiling (havpadling?)

Havpadling blir litt annerledes enn landbruk, jeg tar utgangspunkt at vi har tenkt til bruk på land i de forrige innleggene. Men ja, til krysninger er det greit å ta en helt nøyaktig peiling med speilkompasset, for å ikke havne i «feil sund». Vanskelig å se forskjell på innganger fra avstand, og det er så slitsomt å snu i motvind om man gikk inn en «blindgate». Man bør i tillegg ha dekkskompass fordi landskapet forandrer seg mye når man flytter seg. Men til krysninger i dårlig sikt gir det også mening å bruke GPSen til dette, pga. stor avdrift under krysningen, selv om jeg nesten utelukkende bruker dekkskompasset til sånt allikevel.

GPS kartene blir også for små til å orientere seg i mørket på havet. Man trenger ett stort kart som gir oversikt over fyrlykter, blinker, navigasjonslys etc. for å planlegge ruten videre. Stedsnavn, sektorer på fyrlykter, opdrettsanlegg sjømerker etc. kommer bedre fram på ett kart, og skal man se framover i ruten slipper man å scrolle på liten skjerm. Så er det dette med hendene som er «låst» det meste av tiden, da kan man ikke betjene GPSen særlig mye. Man kan legge inn rute på forhånd og padle etter denne, men da blir det krøll om man skal avvike fra planen. Men som sagt, lurt å ha GPS i tilfelle man roter seg bort og må finne ut hvor man er på kartet, og om man skal be om assistanse via VHF er det raskere å lese av posisjon på GPS enn på kartet


På kajakken jeg har bygget har jeg innebygget dekkskompass i dekket, så dette er alltid med. I tillegg har jeg gjort sittebrønnsåpningen så liten som mulig, for å få kartet så nært jeg kan, og kompasset i en god A3 avstand fra sittebrønnen :) 

I praksis ser man ikke skjermen på GPS det meste av tiden særlig godt, litt avhengig av hvilke visning man er interessert i å ha framme. Det ligger vanndråper på skjermen og solen treffer den. Jeg pleier å følge med på farten, men det er alltid noen tall som er uleslig bak dråpene, og jeg må skvette vann på skjermen for å flytte dråpene (spytt fungerer en liten stund).
 

Men sånn i praksis pleier jeg å streke opp kurser og alternative kurser på kartet på forhånd før lange turer, der det er aktuelt, og bruker kun A3 kart. Da skriver jeg inn kursen i grader rett på kartet. Da kan man padle avgårde kun ved å se på dekkskompasset, det fungerer veldig bra og man kan holde padlerytmen kontinuerlig. Det fungerer veldig bra!

Det er også en fordel at alle i gruppen har dekkskompass. For det er lettere å si at vi skal «inn sundet ved 210 grader», enn «mot det som ligner på ett fyr, etter den lille hvite hytten i det mørke feltet på den nest største holmen på andre siden».


Men dette om orientering i kajakk var på ingen som helst måte en fasit for andre, det er kun sånn som fungerer best for meg :) 

 

EAAA0033-C930-408A-A1AB-EC1ACF5823F6.jpeg

FE03B67C-4178-4DBD-B419-7066AE8552B9.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt enkle, små orienteringskompass fra Silva. Har ikke opplevd problemer med dem. Jeg er tydeligvis i mindretall her. Jeg navigerer primært ved å se meg rundt. Kartet brukes til å finne landemerker, og jeg går mot dem. Kompass er backup. GPS er primærredskap for å finne posisjon og trekk. Det gir også retrettmulighet. Kart brukes til planlegging, og GPS brukes til krevende navigasjon. Jeg bruker ofte bare kart på mobiltelefon fordi det gir lagt flere muligheter.

Tar ikke en gang med papirkart på korte turer.

Kompasskurs har jeg aldri brukt som primær navigasjonsmetode. Det er i praksis en menneskelig treghetsnavigasjon med store feilkilder. Feil du dør av i tåken i fjellet. 

Mulig det har mer for seg i store viddelandskap uten landemerker, men da tror jeg heller jeg hadde gått på gpstrekk. Det er ikke et problem å gå 10m til siden av faktisk trekk så lenge man har 10m sikt. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.