Gå til innhold
  • Bli medlem

Sjøfugl jakt


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte meg på sjøfugl jakt i år å trenger svar på noen spørsmål. Kan man jakte fra båt med motor? Og kan man bare finne seg et sted å sitte på berg i fjorden? Takker for alle svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er basic spørsmål fra jegerprøven, så det kan kansje være lurt å repetere litt. Det er derfor jeg er litt gretten i svaret mitt. Dette er ting en burde lært eller lært hvordan en finner ut, på jegerprøven.

 

1)Det er ikke lov å jakte fra båt med motor innenfor 2km fra nærmeste holme eller skjær. Det hjelper ikke å ta av påhengsen og legge den i bunnen av båten. Er det motor ombord er det motorbåt.

 

2)Ut over det er det fri jakt på hav og sjø så lenge det ikke er værneområder ol. Sjekk på Naturbase! Ikke alt værneforskrifter er allment kjent. Robåt, kajakk eller kano er greit selv mindre enn 2km fra land.

 

3)Grunneier har retten til all jakt på sin eiendom, ut til normalt høyvann. Du kan derfor ikke sette deg på et skjær eller holme uten grunneiers tillatelse.

 

I noen fylker er det åpnet for sjøfugjakt på noen spesielle deler av friområdene. Fylkesmannen kan gi deg mer informasjon om dette. fks Telemark: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/7882996.PDF

 

Jeg håper du er i stand til å utvise godt skjønn når det kommer til skytevinkler, sikker avstand og nærhet til hus og hytter. Det er ikke populært med skyting i småbåthavna selv om det er fugl der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg lurte på om man kunne kjøre ut til stedet man skal sitte å jakte sjøfugl med motorbåt

Du finner svaret i jegerprøveboka..

 

Men, hvis du skal bruke motor ut, så må jakta foregå mer enn 2 km fra land. Så vidt jeg husker i farta så er det slik at hvis du skal jakte nærmere enn 2 km fra øy eller land er det ikke lov å ha motor i båten (uansett om man bruker den eller ikke..). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.