Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterpose


Anbefalte innlegg

Hei, trenger noen tips fra dere erfarne. Står nå mellom å velge mellom et tilbud å kjøpe Western Mountaineering sin Bison GWS (-40) 6,6" og deres Puma GWS (-25). 6.0"

Er selv 182cm, frosset nok i felt fra før, og tenker å bruke posen i hele den kalde årstiden. Posen skal brukes bl.a. under soloturer med telt og pulk på de store viddene i Norge.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gått for -25 posen med lite forbehold om at den virker å være akkurat lang nok i forhold til din lengde og at du kanskje burde prøve den først for å være sikker på at du ikke butter i bunnen.

 

Grunnen til dette er:

- Den er varm nok til det aller meste du kommer ut for. Hvis det er kaldere kan du supplere med dunjakke/vest og varmt mellomlag (som nok uansett er med på turen).

- Den er lettere og tar mindre plass i sekken.

- Du slipper å svette like mye på den andelen av turene hvor det ikke er under -20.

- Den andre posen kan være såpass lang at du får et kulderom i fotenden, men det kan også være at 6" blir for kort og hvis du butter i bunnen er det nesten verre.

 

Har erfaring fra en Marmot Col, ranket til 29 grader. Aldri opplevd at den har vært for kald. Sov senest ute bare på liggeunderlag i -30 grader for et par uker siden.

Jeg ønsker meg faktisk en -18 pose som vil være mer en nok for 90% av mine vinterturer og som er betraktelig mindre og lettere i sekken. Særlig det mindre volumet synes jeg frister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å tolke temperaturgrensen på Puma posen riktig. Det er -25 F, altså -32 C. Tåler sikkert noen grader til også.

 

Burde holde til det meste i Norge.

 

Vær imidlertid nøye på å sjekke at 6'0 posen er lang nok for deg. Du ligger akkurat på grensen. Jeg er selv 182 og måtte bytte fra 6'0 til 6'6 pose.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips Snublefot og Corrado Soprano:)

Jeg testet begge posene. Puma GWS 6" føltes noe kort og føttene buttet i bunnen. Opplevede det også som litt trangt og jeg vet at det ville blie et irritasjonsmoment under bruk. Valget falt derfor på Bison GWS 6,6" som kjentes ritkigere mtp størrelse. Selvom jeg ikke er 6.6" men snarere 182, føltes det som posen la seg godt inntil og at det ikke blir rom for kuldegrop ved føttende. Jeg får heller lufte litt ekstra på de varmeste nettene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bra at du valgte den lengste. Jeg er selv 187 cm og bruker WM Lynx GWS 6,6 på vinteren. Når det gjelder isolering så holder nok Puma. Jeg sover uten fyring om vinteren og har ikke hatt problemer med temperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bra at du valgte den lengste. Jeg er selv 187 cm og bruker WM Lynx GWS 6,6 på vinteren. Når det gjelder isolering så holder nok Puma. Jeg sover uten fyring om vinteren og har ikke hatt problemer med temperaturen.

Ja Pumaen (6.0") hadde nok holdt i massevis, temperaturen tatt i betraktning. Enig i hva du sier og glad jeg valgte 6.6" Bison. For korte poser blir til irritasjon og fort kalde slik jeg forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.