Gå til innhold
  • Bli medlem

193høy, tips til GOD dagstursekk?


Frank A

Anbefalte innlegg

Som tittel beskriver, så er jeg så heldig(?) at jeg er 193høy. Jeg er også så heldig at jeg er en smule framtung...
Resultatet av en stadig voksende pondus og en lang skrott, er at jeg ikke finner noen sekk som jeg trives med på ryggen.
Om noen nå tenker å komme med slanke-tips; kjeften, eller så setter jeg meg på deg!

Ønsker derfor tips fra andre med kanskje lignende kroppsbygging, som har funnet noe som passer dem.

Dette er hva jeg krever/ forventer av en sekk til meg;
- ha meget god lufting i ryggen. Gjerne mesh/ netting - så lenge dette ikke er festet på ett rørsystem som eter seg inn i flesket på ryggen... (har en sånn, som ikke blir brukt)

-Må tåle å brukes. Klær & utstyr for å fylle skap og skuffer, det har jeg mer enn nok av.
-Ett par utvendige lommer er kjekt - så lenge de er litt funksjonelle. Men det er ikke noe krav om utvendige lommer.
-Plass til drikkeflaske utvendig er ett 99% must. Går ikke å sutter på en plastikkpåse på tur!
-Volum, 25-35L. Heller 25 enn 40. Gjerne vekt på maks 1200g, men er ikke kresen på vekta om det er en sekk som er behagelig å bære.

Prisen på sekken er selvagt av betydning. Har inntekt i den nedre enden av statistikken, og har brukt ALT for mye på turutstyr de senere årene.


På forhånd takk, god påske, god tur osv :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker klær i 2xl/3xl. Fant fort ut at det ikke var mye plass til overs i en 35 L sekk etter å ha stappet nedi en tykk fleece genser str. 3xl.

 

Er 189 cm høy og min lille erfaring er at sekken må være av en viss størrelse for å sitte godt på ryggen på høye personer. Godt mulig det finnes små sekker som sitter som et skudd på ryggen på høye personer, men jeg har ikke funnet de ennå.

 

 

En mulig kanditat er denne som jeg har, kjøpt på tilbud riktignok: Arc'teryx Axios 50

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1075&cid=318

 

Har ikke fått brukt den så mye, men den sitter bra på ryggen og har lufting. Har str. large og har veiet min til 1.47 kg.

Denne er tenkt brukt fra tur-rundt-huset til en lang dagstur/1 overnatting sommerstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Bjørn!

Har hørt positivt om Arc'teryx sine sekker, men syntes de er i overkant prismessing. 50-55L er også mye mer enn jeg ønsker på ryggen, pakker stort sett lett.
Trenger jo ikke tykke fleece-jakker når en går midtvinters i en Devold Expedition å svetter ved siden av folk som har på seg  dun, ull, skall osv :o

Av oppakning er det nok mer i rettning ett par-tre par tørre sokker, en tørr skjorte, og en skall-jakke. I tillegg 1.hjelp, mat og litt småting som KAN komme kjekt med om en finner på noe tull.

Jeg frykter imidlertid at du har ganske rett i at lange rygger= store sekker. Noen dager skulle jeg ønske det var returrett på kropper som ikke egner seg til noe særlig :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på den rette sida av både 190cm merket og 0,1 tonn så jeg vet godt hva du snakker om. Kjøpte en Osprey Talon 33 til ØKH (øverstkommanderende hjemme) til jul. I løpet av de siste månedene har jeg også brukt sekken en del, og liker den godt. Lett, luftig bæresystem, gode festemuligheter til ymse utstyr på utsiden, og plass til to flasker.Slitestyrke kan jeg ikke si noe om.

 

Edit: Det er også egen lomme til drikkesystem på den

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Espen!

Spørs om jeg ikke går for en Osprey, håper en eller annen lokal butikk kan ha denne inne. Syntes det var lite bilder å finne av bæresystemer etc, dr.... vel egentlig i hvordan sekken ser ut for de som går bak meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.