Gå til innhold
  • Bli medlem

Ungdommer til fjels i påsken


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi er en gjeng ungdommer fra 20-23 år som har tenkt oss på hytte-til-hytte i påsken. Mandag - Torsdag f.eks. Vi har vært mye i fjellet fra før og kan gå lange dagsetapper, men har ikke vært noe særlig rundt på DNT hytter. Det vi lurer på er om det er noen hytter/turer som kan anbefales der kveldene kan bli litt "ungdommelige", med litt vin og moro. Vi ønsker å holde oss unna typiske hytter med mange barnefamilier.

 

En tur i Rondane frister, men værmeldingen til uka er ikke helt perfekt så det er muligheter for å dra lenger sør også. Type Jotunheimen og Hardangervidda.

 

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som betegnes som litt vin og moro for noen kan lett bli oppfattet som som fyll og bråk av andre.

På hyttene er det et par regler som bør overholdes. Den ene er vanlig folkeskikk og den andre er ro kl. 23.00 Man driver ikke med ting som kan oppfattes som sjenerende for andre. Hvor grensen går vet vel de fleste som har vokst opp i et møblert hjem.

De fleste hyttene som ligger mer enn en dagsmarsj fra vei er som regel ikke så interessante for familier med små barn, men du kan godt oppleve at det er en del seniorer som finner veien inn dit. Typiske ungdomshytter har jeg ikke hørt om, men så er jeg best kjent i området vest for Hardangervidda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som betegnes som litt vin og moro for noen kan lett bli oppfattet som som fyll og bråk av andre.

På hyttene er det et par regler som bør overholdes. Den ene er vanlig folkeskikk og den andre er ro kl. 23.00 Man driver ikke med ting som kan oppfattes som sjenerende for andre. Hvor grensen går vet vel de fleste som har vokst opp i et møblert hjem.

De fleste hyttene som ligger mer enn en dagsmarsj fra vei er som regel ikke så interessante for familier med små barn, men du kan godt oppleve at det er en del seniorer som finner veien inn dit. Typiske ungdomshytter har jeg ikke hørt om, men så er jeg best kjent i området vest for Hardangervidda. 

Tenkte mer på et par glass vin og yatzy på kvelden. Det ser ut til at du har slått deg fast på at vi ikke er oppvokste i møblerte hjem og har tenkt oss på fylletur, der fokuset er på kvelden og ikke naturen, så noe mere hjelp fra deg trengs ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fjellfjols, det var du som skrev

 der kveldene kan bli litt "ungdommelige", med litt vin og moro

 

Det er mer enn "et par glass vin og yatzy på kvelden". Hvis dette er ditt normale presisjonsnivå, så bør du øve på høflighet - gjerne før du erter på deg hele hytta.

 

Hvis dere har hytta for dere selv et par dagsturer inne på fjellet, så spiller det ingen rolle hvor mange glass og hvor høyt dere roper YATZY! (sommerstid er det til og med normalt å male fjellheimen rød), men er det andre der, så er det regler - som REs har gjort oppmerksom på. Det viktigste er at de som vil sove, får sove - uheldigvis er få (om noen?) av hyttene til DNT store nok eller lydisolerte nok til at det er forenlig med sene kvelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Yatzy og vin kan man nyte mange steder. Et greit alternativ er Finse - Krækkja - Tuva - Ustaoset En fin tur. 

 

Men generelt er det vel gjerne slik at det er flere yngre folk i Jotunheimen. Dess brattere terreng, dess yngre klientell.. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mer på et par glass vin og yatzy på kvelden. Det ser ut til at du har slått deg fast på at vi ikke er oppvokste i møblerte hjem og har tenkt oss på fylletur, der fokuset er på kvelden og ikke naturen, så noe mere hjelp fra deg trengs ikke.

 

Kanskje du burde fokusere på det jeg skriver og ikke på det du tror jeg mener. Tro kan du gjøre mellom kl.11:00 og 12:00 på søndagene, resten av uken er det greit å forholde seg til virkeligheten.

Selvfølgelig går jeg ikke rundt og mener at folk jeg ikke kjenner kommer fra slike forhold at de ikke vet å oppføre seg, men jeg har opplevd situasjoner på T-hytter hvor et mindretall har gjort det lite trivelig for omgivelsene.

De aller fleste er klar over at T-hyttene er private hytter hvor man er gjest og så oppfører man seg deretter.

Min erfaring med brukerne av dette forumet at at de stort sett er snille mennesker fra gode hjem og det er nok ikke slike som lage kvalm på hytter og andre utfartssteder.

Jeg har selv alltid en liten hjertevarmer med i sekken når jeg er på tur. Jeg foretrekker konsentrat som cognac eller whisky frem for utvannede vare som vin og øl, men selvfølgelig må jo folk få bære så mye vann de vil i sekken for meg. 

Yatzzy er jo et krevende presisjonsspill hvor man, i likhet med både fotball og ishocky, må tåle engasjement og høylydte verbale ytringer, og det aksepterer vel de aller fleste. Jeg har til og med opplevd å få nattesøvnen forstyrret av ungdommer som var så glade i hverandre at de måtte sove i samme seng, Slik aktivitet kan også generere en del støy uten at det ble noen klaging av den grunn. Det var heller flere smil enn sure miner ved frokostbordet neste dag.

 

Så Fjellfjols, kos deg i fjellet og på hyttene. Jeg er sikker på at du har lange nok sosiale antenner til å forstå hvordan man oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dere kan jo også lese på hjemmesiden til DNT - eller spørre - om det er noen særlige hytter, hvor det er ungdomsturer til i påsken og treffe annen ungdom.

Jeg er nesten aldri selv på betjente hytter -og slett ikke i påsken - , men der kan det være ganske livlig frem til kl. 23.

På selvbetjent hytte har jeg opplevd, at noen hadde lagt bursdagen sin med mye feiring. Det var bare det selskapet og så oss, men hytten (Høgvarde, Norefjell)har liksom 2 avdelinger, så det var OK. Vi skulle videre på langtur neste dagen.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En tur i Rondane frister, men værmeldingen til uka er ikke helt perfekt så det er muligheter for å dra lenger sør også. Type Jotunheimen og Hardangervidda.

 

Noen anbefalinger?

Tuller du? Det er jo bare sol hele uka. Prøv dere litt innover i fjellet, og f.eks opp til Hjerkinn, så bør det bli fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.